Oma wil niet naar bejaardenhuis: alternatieve zorgopties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:11

Ik ben het met Britta eens. Door steeds alles voor haar op te lossen ziet ze niet in dat het echt anders moet. Bijvoorbeeld die bakjes van de maaltijdservice, daar gaat het eten echt niet anders van smaken hoor. Kom op zeg. :+ Dat in combinatie met het gesprek aangaan over haar wensen. En haar vooral ook betrekken bij het zoeken naar de oplossing. Laat haar er op die manier maar achter komen dat wat zij wil niet haalbaar is en ze wat water bij de wijn moet doen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:13

Denk er wel om dat je een spoed verklaring aan laat maken! Hofstede is erg populair, en als je niks mankeerd de wachttijd erg lang.

Maar naar wat ik lees komt jouw oma zeker in aanmerking hiervoor! Hofstede is inderdaad erg mooi. Echt een luxe versie van een soort van bejaardentehuis :)

amyz

Re: Oma wil niet naar bejaardenhuis: alternatieve zorgopties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:17

Met je eens hoor Britta :j
Als mn vader morgen zn been zou breken bij wijze van spreken heeft oma een heel groot probleem. Hij doet nu de boodschappen, regelt een nieuw lampje of nieuwe telefoon etc etc etc.

Maar inderdaad hoor, ze is gewoon koppig en dus kraakt ze alles af met de meest bizarre redenen.

Bedankt voor de tip over het geld! Ik weet niet precies hoe haar financiele situatie is, ze heeft in elk geval geen koopwoning.

Spoedverklaring zou denk ik toch moeten lukken. Probleem is dat ze zich in zulk soort gesprekken oppept en zich beter voordoet dan ze is...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:19

Ik denk dat het ook erg moeilijk is voor mensen op deze leeftijd om te verhuizen. Mijn schoonmoeder van 95 raakt ook in paniek om de kleinste verandering, zoals gisteren toen ze plotseling naar de oogarts moest. Een verhuizing is zo'n massale ingreep in haar bestaan, dat kan ze waarschijnlijk niet overzien.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:28

nynke55 schreef:
Een verhuizing is zo'n massale ingreep in haar bestaan, dat kan ze waarschijnlijk niet overzien.

Daarom moest ze naar de oogarts :-) (geintje natuurlijk)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:32

Grapjas, ik bedoelde natuurlijk de oma van TS!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:34

Bejaardentwhuis komt ze waarschijnlijk toch niet in. Dat gaat niet zo makkelijk meer.
Heeft ze een zorg indicatie?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:39

Ik weet nog dat mijn oma ook graag naar Hofstede wilde maar is uiteindelijk in het Vissershuis belandt. Dat vond ze niet leuk daar :n
Kamers zijn op zich netjes maar klein.

Ik denk dat je oma moet inzien dat er echt wat moet veranderen, kun je niet eens aan haar vragen wat zij het liefst zou willen en dan aankaarten of en hoe dat binnen de mogelijkheden past?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:40

Heeft ze ook een alarm voor om haar nek?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:46

Ze heeft idd een alarm (gelukkig, want is al meerdere malen nodig geweest, waaronder dus vorige week). Ze draagt het overigens niet om haar nek, dat is niet chique. Om maar weer aan te geven hoe ze in elkaar steekt...

Ze heeft zorgindicatie 3, vanmiddag hebben we een afspraak en hopen deze naar 6 te krijgen.

Verhuizing is idd toch behoorlijk ingrijpend. Ze kan de dingen ook niet meer overzien inderdaad hoor, raakt van het minste al in paniek. :(:)

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:53

Ik werk zelf ook in de zorg, wil je in een woonzorgcentrum wonen ( bejaardenhuis) Dan moet je minimaal ZZP 4 hebben, zit je hieronder, dan wordt het thuiszorg aan huis.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:58

Het alarm ken ik.Dat leg ik in de slaapkamer op het kastje en als ik dan val kruip ik er wel naar toe.Dat zei een client bij de thuiszorg een keer.En toen lag ze een hele nacht op de koude badkamervloer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:33

is er niemand die wat verder van jullie afstaat waar je oma misschien wel wat van aanneemt, de huisarts bijvoorbeeld? als die haar nu eens vertelt dat het thuis niet meer kan, misschien helpt dat? 'vreemde ogen dwingen'?? jullie staan misschien te dichtbij om haar te overtuigen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:38

Toen mijn oma zwakker werd, wilde wij zelf niet dat zij in een bejaardenhuis kwam en mijn oma wilde dat ook niet.

Wij zijn met een rooster gaan werken met alle kleinkinderen en kinderen. Iedereen hielp mee, met de was, met koken met douchen etc. Voor de ochtend en de avond was er thuiszorg 2 uur per dag. In die tijd heb ik, en de rest van de familie, ontzettend veel moeten laten.. Ik ging elk weekend naar mijn oma en doordeweeks minimaal 1 avond. Was anderhalf uur rijden voor mij.

Toen ook die zorg te weinig werd hebben wij mijn oma's spaarpotje opgemaakt voor particuliere zorg.

Ik moet zeggen dat het het dankbaarste is wat ik in heel mijn leven heb gedaan. Het was echt niet altijd makkelijk en mijn oma was echt niet altijd lief en leuk.. Maar zij is uiteindelijk aan een mooi einde gekomen en daar hebben wij als familie en vrienden heel hard voor gewerkt. Ik zou het zo weer doen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:46

set_elkol schreef:
Hier ken ik wel mensen die een studente 'in dienst' hebben die bijvoorbeeld al de boodschappen doet en dat soort taken, die zijn niet al te duur, kunnen zwart betaald worden en zijn vaak goed te vertrouwen. Vaak hebben ze dan een pinpas waar alleen voor de boodschappen geld op wordt gezet. Misschien dat zo iemand ook andere dingen kan overnemen die jouw ouders nu enorm veel tijd kosten?

Inderdaad, gebeurt hier ook.
In principe kan een student alle klusjes opknappen die niet door de thuiszorg gedaan worden. Eten koken, boodschappen doen, kleine klusjes in huis, aanspraak, wassen/strijken etc.

Wat betreft kosten, valt dat ook wel mee! Goedkoper als thuiszorg zelf betalen in ieder geval :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:53

mijn opa en oma woonde in een apartementje in een verzorgings/bejaarden tehuis in bilthoven, dan wel voor vrijmetselaren maar misschien is er ook zoiets voor mensen die geen vrijmetselaar zijn.. die woonde op een flatje waar schoongemaakt werd en ze aten elke dag in het restaurant beneden.. zorg waar nodig werd voor gezorgd maar toch echt eigen plekje en veel sociale contacten :) toen ze beide stierven was de zorg en service echt uitstekend. het kost wat maar dan heb je ook écht wat :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 12:54

Nessah wat fantastisch dat jullie dit konden en wilden doen voor haar! Ik zie er zelf op zich wel heil in om het op zo'n manier op te lossen maar dan zal idd wel iedereen mee moeten werken..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:01

Zo fantastisch is het niet hoor :) Als iemand jarenlang goed voor je is geweest, hoor je ook goed te zijn voor degene tot het laatste eindje. Het is uit liefde voor mijn oma dat wij dit deden, iets wat eigenlijk normaal zou moeten zijn.. Vroeger was dit ook normaal, tegenwoordig is iedereen te druk en laten zij hun vrije tijd liever stoppen in iets "leuks". Toch jammer..

Bedenk wel dat je net zei dat je oma "zeurt", hoe zou jij het vinden om op hoge leeftijd te moeten verhuizen, gewassen te worden door een onbekende en een stuk vrijheid inlevert. Natuurlijk willen jullie het beste voor haar, en is bovenstaande manier misschien geen optie.. Maar ik denk dat je oma heel veel heeft aan begrip.. Dat je uitlegt dat je haar snapt, maar dat er geen opties zijn.. In plaats van mooie dingen en huizen laat zien en alles ophemelt, want eerlijk? Het zal minder leuk voor haar zijn, hoe goed het bejaardentehuis dan ook is.. En juist door die eerlijkheid te benoemen, denk ik dat je veel meer bereikt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:11

Ik probeer me sowieso erg in te leven, zodat ik haar een beetje kan begrijpen. T is lastig, maar begrijp wat je bedoelt inderdaad.
Ik heb het in de groep gegooid, werkt natuurlijk alleen als iedereen zich inzet. Leuke dingen laten is 1 ding maar er moet uiteraard ook gewerkt worden, en laten degenen die nog werken nu juist de enigen zijn die bereid zijn zich echt in te zetten voor oma (muv mijn vader die is al met pensioen). Dat steekt ook zo, de kinderen die met pensioen zijn zou je juist van verwachten dat ze bereid zijn wat meer tijd vrij te maken.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:19

Lijkt wel een beetje op de situatie van mijn oma. Oa ook idd alarm is niet chique en tafeltje dekje niet lekker genoeg. Bij mijn oma hebben we het met thuiszorg van buurtzorg, zelf koken en kant en klare maaltijden van de AH en traiteur best lang gered. Maar op een gegeven moment is ze toch in het ziekenhuis terechtgekomen en mede door een ouderenverpleegkundige in het ziekenhuis gaan inzien dat naar huis echt niet meer ging. Nu zit ze tijdelijk op een revalidatie-afdeling van een verpleegtehuis te wachten op een definitieve plek. Veel sterkte

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:59

daffieduck83: Tafeltje dekje is ook niet lekker, ik heb het ook geprobeerd en dat at ik het samen met mijn oma, maar bah.. Of het was al zo wat koud, of te zout, of heel flauw.. Nee sorry, een zelf gekookte maaltijd is veel lekkerder :)