Niet meer kunnen werken als zelfstandige.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Niet meer kunnen werken als zelstandige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:51

Is er een optie dat jij een dag minder gaat werken,en zo een dag kan inspringen in het café?( of iedere dag twee uur bv)

Happy_Joy

Re: Niet meer kunnen werken als zelfstandige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:05

Heb ik ook al overwogen, nu spring ik met borreluur al bij, ga dan iets vroeger weg van mijn werk en begin dan de volgende dag wat vroeger.
Ik heb gelukkig flexibele tijden, dat maakt het wel makkelijker.

Een dag minder werken gaat hem niet worden, mijn verdiensten per dag zijn net iets hoger dan de gemiddelde inkomsten per dag van het café. Wel neem vaak een dagje vrij van mijn werk als er iets speciaals is in het café, of er speciale gasten langskomen, die stellen het altijd op prijs als er een van ons bij is dan. Maar zo vliegen mijn dagen er wel doorheen en heb ik weinig dagen om zelf tot rust te komen.

Het lijkt nu net alsof ik een ouwe zeur ben, misschien ben ik dat ook wel een beetje :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:16

Ik begrijp je heel goed.

Hele moeilijke situatie en je werk stelt ook eisen aan je.
Is er nog wat uitgekomen tijdens het gesprek met je personeel?

Het is gewoon te hopen dat jullie de zaak snel verkopen.
Wij hebben geen benul wat alle kosten zijn enz.

Hoop dat de studenten erboven kunnen wonen scheelt weer iets.

Heel veel sterkte in ieder geval.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:20

Thanx!

Vergadering is vanavond, gelukkig wel meedenken en meewerkend personeel, dat is wel heel fijn.
Ik zal morgen laten weten of daar ook echt iets uit voort gekomen is.

Net gehoord dat studentenkamers goedgekeurd zijn, dat is weer een stap in de geode richting *\o/*

@Linnie050, ik schaam me een beetje als ik lees wat jouw zusje, jij en gezin mee moeten maken, dan loop ik te zeuren over een café. Wens je zus maar veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 13-05-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:23

Ik vind je helemaal geen zeur, kan me voorstellen dat de hele situatie heel benauwend is op deze manier... Wat kan je partner wel nog op dit moment?

Fijn dat die studenten doorgaan, dat geeft iig wat meer rust en zekerheid. Ik zou wel de poetsvrouw de algemene gedeeltes laten doen en die kosten in de huur mee berekenen.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:31

Daar hadden we nog niet aangedacht, is wel een goede, schoonmaakster meenemen in de huurpijs.

Op het moment kan hij max 4 uurtjes per week zelfstandig in het café werken, maar dan wel alleen achter de bar staan en ook alleen overdag, overdag is het qua muziek rustig en dat kan hij nog net handelen.
Gister is er astma en nog een probleem met zijn longen (onderzoeken volgen nog) geconstateerd, dat maakt hem nu extra down.

Dit trekt wel weer bij, ken hem al iets langer dan vandaag, mocht hij zich echt top voelen, dan redt hij het om max 8 uur per week te werken, maar dan is hij wel echt gesloopt en kan de daarop volgende dan niets anders dan slapen.

We willen nu proberen hem 4 dagen 2 uurtjes in te delen, probleem is alleen dat je dan met gebroken diensten zit.
Hij redt het namelijk niet om om 12.00 te beginnen (dan gaat het café open) dan zijn er best veel lunch- en koffieklantjes, dat trekt hij weer niet. Wisselen tijdens borreluur (rond 17.00) is ook geen optie, klanten vinden dat niet fijn en aan het eind van de avond werken dat trekt hij weer niet.

Al met al een lasting parket, maar ook dit willen we vanavond bespreken, al proberen we dit alleen de zomermaanden.

Dat we toestemming hebben om 2 kamers te verhuren maakt het wel weer iets makkelijker, wij zijn er blij mee. misschien in de toekomst de overage 2 kamers ook verhuren, dan zijn er al aardig wat kosten gedekt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:04

wisselen tijdens borreluren dat klanten dat niet fijn vinden zou ik niet echt interessant genoeg vinden om dat niet te doen. Vaste klanten hebben daar begrip voor, andere gaan hun daar niks van aantrekken.

Hoeveel dagen ben je nu open? Is het een optie om bv enkel op vrijdag,zaterdag,zondag open te doen (kun je die twee vaste medewerkers samen in schakelen), en de andere dagen enkel de kamers te verhuren (dan kan je man bv het ontbijt voorzien, kan hij smorgens doen voor de drukte, ontbijtbuffet, hoeft die enkel maar aan te vullen). Poetsvrouw (of een van de studentes erbij) om op te ruimen.

op vrijdag,zaterdag en zondag heb je dan je personeel + jijzelf + ev je man als hij nog niet gesloopt is+de twee studentes (of 4)(werken tegen kost bv), waardoor je grotere evenementen kunt doen, en de omzet van een hele week in drie dagen binnen halen.

de overige weekdagen kun je bv de bar verhuren aan verenigingen (bejaarden die komen bingo spelen bv), waar ze zelf instaan voor drankbedeling en opkuis, en ze een huurprijs + verbruik van drank betalen.
daar hebben jullie geen werk aan maar wel inkomsten (+ er wordt naam gemaakt)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:17

Wellicht kun je overwegen om de studenten die de kamers komen huren een bijbaantje aanbieden waarbij zij voor een klein bedrag per maand wat karweitjes voor jullie doen, zodat je vaste personeel zich kan concentreren op de gasten of hun uren wat meer kunnen spreiden?

Ik stuur je even een pb

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:09

Wisselen tijdens borrel uur is ook niet praktisch, omdat het soms aardig druk wat het overdragen van de kassa moeilijker maakt, of moeilijker is het niet het juiste woord, rommeliger is het eerder. Klanten houden niet van afwisseling, althans onze vaste klanten niet, die gaan mopperen en gaan weg, omdat ze bijvoorbeeld net zo'n gezellig gesprek hadden. En juist van deze klanten moeten wij hebben.

We zijn 7 dagen per week open. Ontbijt hebben we al geschrapt, nu alleen nog op verzoek, vanaf 12.00 uur kunnen ze bij ons lunchen en dat lijkt goed te werken. Minder dagen open hebben we ook overwogen, maar juist omdat er geen peil op te trekken is welke dagen wel en niet druk zijn kunnen we geen keuze maken, vooralsnog is het door de weeks drukker dan in het weekend, wat best bizar is. Tenzij er een bandje oid speelt, maar dan nog is de opkomst soms te weinig.

Bar verhuren aan verenigingen, clubs e.d. hebben we nog niet over nagedacht, deze zet ik op het lijstje voor vanavond!

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:11

Wil jullie even bedanken voor het meedenken etc! Lijstje met ideeen wordt zo langzamerhand toch nog wat langer *\o/*

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:33

Ik zou zeker geen dagen dicht gaan :n En ook niet teveel gaan schuiven met je openingstijden. Je wilt juist dat je op dat punt voorspelbaar en dus betrouwbaar bent. Ik snap dat zoiets handig kán lijken omdat je geld bespaart maar eigenlijk graaf je daarmee je eigen graf.. Want staat een klant eenmaal voor een dichte deur, dat vergeten ze nooit weer :n

Je zou met bedrijven contact kunnen zoeken en hun zakelijke lunches (eventueel met een soort korting) aanbieden, eventueel ook op kantoren of tijdens borrels. Zorg dat je daarvoor aantrekkelijke overzichtelijke flyers/menu's kunt uitdelen. Hou dat soort dingen wel een beetje simpel zodat jeer niet teveel tijd aan kwijt raakt, maar zoiets kan heel interressant zijn als je het goed gebruikt.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:36

Dat is precies wat ik bedoel, een dichte deur vergeten ze niet.

Lunches en borrels aanbieden gaat ook op het lijstje voor vanavond!

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:02

Wat betreft catering en lunches aanbieden kan ik je prima ideeen brengen die erg makkelijk werken. Arbeid arm en toepasbaar.. Wij verzorgen dagelijks voor +- 400-600 broodjes aan catering.. Met 2 personen!! En daarbij hebben we een cafetaria die loopt... Dus pb maar! ;-)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:39

Aah, wat goed! Ik stuur je een pb!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:51

En hoe zit het met het runnen van je stalletje? Hoeveel tijd ben je daar aan kwijt en welke uren? Kun je die niet beter in het café steken (op het moment)? Soms moet je prioriteiten stellen, hoewel ze niet leuk zijn. Misschien is daar nog iets te sleutelen om het (financieel en qua tijd) wat makkelijker te maken?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:03

Daar heb ik ook over nagedacht, prioriteiten stellen, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat ik mijn stalletje, zolang het nog kan, blijf houden, is een stukje ontspanning voor mij, mijn toevluchtsoord, een plekje waar ik tot rust kom.
Ik heb mijn paardjes er staan en 2 pensionners, de pensionners zorgen er voor dat ik alles kan houden zoals het nu is, ik zet s'ochtends de paarden buiten en mest dan de stallen gelijk uit, dit alles kost mij een half uur, 3 kwartier, binnen halen doen ze zelf en daarbij zetten ze die van mij ook gelijk binnen. Als ik s'avonds een uurtje over heb, dan ben ik op stal te vinden om te rijden, meestal komt het daar al niet van. In het weekend ben ik wel wat meer op stal, maar zodra het nodig is ga ik richting café om te helpen. Het kost mij niks en qua tijd heb ik al veel ingeleverd, niet erg, is inderdaad prioriteiten stellen. Maar ook ik moet uitkijken dat ik mezelf niet voorbij ga lopen, thuis komt ook het meeste op mijn schouders, geen problem hoor, maar vrije tijd is er bijna niet meer.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:30

gewoon lekker je stalletje erbij houden!! Je meot je niet verzuipen in t werk.... hoe druk wij het ook hebben, ik mag van manlief (ja mogen ;-)) 2x per week rijden en 1x per week gaat dochterlief (3,5). Dit is mijn ontspannen en even mn hoofd leegmaken en genieten van het feit dat ik hard werk...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:19

Moet je NU ook niet doen, daar ga je spijt van krijgen. Dan maak je een beslissing onder druk die niet hoeft.
Maar is een bijrijder misschien een optie? Iemand die ook af en toe de paarden sóchtends buiten kan zetten en kan mesten, dat zou wel wat lucht kunnen geven.

Je situatie zoals die nu is is vervelend, maar je hebt het geluk dat jullie geen verlies draaien. Ook voor de verkoop heel gunstig.
Is er geen personeelslid die de toko zou willen overnemen, of zich gedeeltelijk wilt inkopen? Zo is mijn ex destijds aan zijn cafe gekomen.

Edit, wat is de verwachting voor je partner qua gezondheid. Gaat hij nog verbeteren denk je of functioneert hij nu op het hoogst haalbare?
Happy_Joy schreef:
Daar heb ik ook over nagedacht, prioriteiten stellen, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat ik mijn stalletje, zolang het nog kan, blijf houden, is een stukje ontspanning voor mij, mijn toevluchtsoord, een plekje waar ik tot rust kom.
Ik heb mijn paardjes er staan en 2 pensionners, de pensionners zorgen er voor dat ik alles kan houden zoals het nu is, ik zet s'ochtends de paarden buiten en mest dan de stallen gelijk uit, dit alles kost mij een half uur, 3 kwartier, binnen halen doen ze zelf en daarbij zetten ze die van mij ook gelijk binnen. Als ik s'avonds een uurtje over heb, dan ben ik op stal te vinden om te rijden, meestal komt het daar al niet van. In het weekend ben ik wel wat meer op stal, maar zodra het nodig is ga ik richting café om te helpen. Het kost mij niks en qua tijd heb ik al veel ingeleverd, niet erg, is inderdaad prioriteiten stellen. Maar ook ik moet uitkijken dat ik mezelf niet voorbij ga lopen, thuis komt ook het meeste op mijn schouders, geen problem hoor, maar vrije tijd is er bijna niet meer.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 08:39

Bijrijdsters heb ik al, deze doen mijn paarden al 4x per week en mesten in ruil daarvoor het land uit en helpen in het weekend met alles leeghalen.

Ik vermoed dat het de gezondheid van mijn vriend wel beter kan worden, maar momenteel zit hij echt met zijn handen in het haar en dat doet hem geen goed. Morgen mag hij weer voor onderzoeken voor zijn longen. Op het moment komt hij gewoon lucht te kort, dit is iets van het laatste half jaar, het eerste jaar na zijn herseninfarct ging alles in een steigende lijn, nu dondert die lijn gewoon keihard naar beneden.
Zijn motivatie is gewoon compleet weg, wat ik wel kan begrijpen, schop onder zijn kont heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, maar het is niet iets wat hij zelf zo kan oplossen, is echt iets medisch.

Gelukkig draaien we nog geen verlies inderdaad, maar ook daar proberen we ons op voor te bereiden, om ons heen zijn al aardig wat cafeetjes failliet (wat ook wel in ons voordeel werkt qua klandizie, maar niet qua verkoop)

Gedeeltelijk inkopen is gister ook ter sprake gekomen en verder ook alle punten die hier genoemd zijn en er zijn zeker een aantal dingen waar we wat mee kunnen en ook gaan doen, nu alle plannen eerst evengoed uitwerken.

En nu even qualitytime bij de paarden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:52

Het klinkt iig alsof je wel een redelijk goed overzicht hebt,en hulp hebt gezocht waar dat kon +:)+ Dat is fijn :j Jeetje wat vervelend voor je vriend! Een herseninfarct is niet niks, en ik vermoed dat hij nog redelijk jong is? Ik snap ook heel goed dat hij daar depri van wordt.. Voor jouw ook extra moeilijk denk ik, want echt alles komt op jouw neer nu. Mocht je per pb even je hart willen luchten hij staat voor je open hoor!

Wa is voor jullie nu het grootste probleem waar je tegen aan loopt? Wel genoeg klanten maar gemiddeld een te lage besteding? Of te weinig klanten? Kun je aangeven of je op een makkelijk te bereiken plek zit? Hebben jullie een website bv? En wat zit er bij jullie in de buurt wat wel echt goed loopt? Ik vind het leuk om zo een beetje mee te denken :) Ook dit mag via pb als je liever niet teveel info online zet :))

Zo en nu genieten van je paardjes en het mooie weer!! Geef je vent maar een knuffel namens mij :)) Hopelijk voelt hij zich gauw wat beter

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:17

hoe is het overleg gegaan? Heb je iets aan mn ideeen gehad?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:34

Aah wat lief Chocobroodje.

Ik zal je zo een PB sturen met link van onze website, FB en verkoop, niet dat er geen dingen zijn die niemand mag weten, maar niet alles hoeft zo makkelijk te vinden te zijn voor bepaalde personen. :Y)

Hij is redelijk jong, 44 jaar (ik ben wel wat jonger :o ) oorzaak is waarschijnlijk stress en onregelmatig leven, maar dat is niet met zekerheid te stellen.
Extra moeilijk voor mij, nah ene kant wel, andere kant niet, ik heb altijd geleerd om te helpen waar kan en niet snel in de stress te schieten, opzich gaat dat me, tot nu toe, nog aardig af. Merk alleen dat ik ook kribbiger word en het intensief met de paarden bezig zijn ook echt begin te missen, maar dat komt vast wel weer goed, eerst de rest maar op orde hebben, eind mei ga ik een paar dagen met mijn zus met onze paarden naar de Veluwe, even bijtanken.

Het grootste probleem waar we tegen aan lopen is dat er genoeg volk binnen komt en zit, maar ze te weinig besteden, dat klinkt best raar, maar iedereen welkom en mag je zolang blijven zitten als je wilt, helaas nemen sommige mensen dat heel letterlijk en zitten op het mooiste stukje van het terras in het zonnetje de hele middag op 1 kopje thee te teren, weg sturen willen we ook niet. Ander probleem is pof, mensen die later betalen, ze mogen het bij ons 1 maand open laten staan, genoeg mensen die na die maand verdwenen zijn en 3 maanden later weer opduiken (en betalen). Pof afschaffen hebben we ook overwogen, maar ook dat gaat een hoop klanten kosten en dan maar liever later geld dan geen geld :o

Gokkasten lopen heel goed (iets waar ik slecht tegen kan, vind het verschrikkelijk die kasten) daar staan ze s'ochtends al voor op de stoep te dringen. Helaas mag je er niet meer meer dan 2 hebben.

Op administratie hebben we ook al bezuinigd, voorheen werd dat uitbesteed, nu doen we dat zelf.

We zitten in een redelijk klein dorp, met nog 7 andere cafeetjes/kroegen, voor het goede zijn dat er 4 te veel :+
Er is eigenlijk geen eentje die heel goed loopt, de een na de ander wisselt dan ook van eigenaar of gaat failliet, een kroeg gaat wat beter, maar die heeft dagelijks een groep binnen waar weer andere klanten voor weg blijven. Je merkt dat er, ongeveer om de 2 jaar, een wisseling is van vaste klanten (en uiteraard ook als er iemand van eigenaar verwisseld of failliet wordt verklaart)
En, ook belangrijk, de ondernemers onderling gunnen elkaar weinig, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen gezien :?

Overleg is goed gegaan, veel ideeen opgedaan en nu met zijn allen brainstormen hoe we het kunnen uitwerken en uitvoeren, zeker wel wat aangehad Loraine1985, heel erg bedankt daarvoor!

En nu ben ik echt naar de paarden :o

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:02

Ach ja dat Poffen... Dat is inderdaad zoiets.. Mijn ex heeft het een keer of 10 afgeschaft in 3 jaar tijd :') Het werd wel alléén bij vaste klanten gedaan. En verruit de meeste betaalde (uiteindelijk) wel. Dus ook dat snap ik wel..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:15

Dit is een vraag uit interesse, heb er geen verstand van, maar ben wel benieuwd: je kunt 2 kamers verhuren, waarom niet alle 4? Aan hotelkamers heb je meer werk wat je met verhuren niet hebt, en dan heb je daar vaste inkomsten. Maar dat zal wel niet zo makkelijk zijn als ik het me voorstel?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 12:09

@GamblersCup, alle 4 willen we heel graag, zijn dan ook druk bezig om van 1 kamer, die wat groter is dan de rest, een apartementje te maken zodat deze nog wat meer op zou kunnen brengen, echter moet deze dan aan vanalles voldoen en daar moet nog aardig wat aan gesleuteld en voor geregeld worden. Kamer 4 willen we uiteindelijk ook permanent gaan verhuren, als dat lukt halen we zowieso de maandlasten (minus het personeel) er uit, maar we hebben een aantal boekingen staan voor de komende tijd, waaronder een persoon die hier voor 6 aaneengesloten weken komt werken en hier dus blijf logeren, dat is toch weer iets meer geld dan een maandhuur. Maar zijn wel aan het rondkijken of we hierna de personen die gereserveerd hebben elders kunnen onderbrengen en alsnog een permanente huurder er voor te zoeken. En om echt het volledige huur bedrag binnen te kunnen halen, moeten we wel nodig wat dingen opknappen, maar dat proberen we zelf en langzamerhand komt ook daar schot in.

Opzich is het dus wel zo makkelijk als dat je je het voorstelt, alleen aan de uitvoering moet nog wat gedaan worden! Wel top dat ook jij zo mee denkt!