Vaak plassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:09

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:09

blauwpaardje schreef:
Deze oefeningen kunnen geen kwaad hoor en het geeft je een goed gevoel over je plasdrang. Ook ontspannen leer je met deze oefening, want na de aanspanning volgt de ontspanning. Als TS erg gespannen bekkenbodem spieren zou hebben zou ze imo ook aangeven dat ze moet persen voor ze gaat plassen en dergelijke

Uh ,,, dat is eigg wel waar . als ik plas plas ik eerst normaal maar daarna voelt het alsof er nog wat in zin en ga ik soort drukken ja om het eruit te krijgen .[/quote]

Oke! nou goed dat je dit zegt :j Heb je ook wel eens pijn bij het plassen? of geurt je plas sterk? En als je op de wc zit, begin je dan geijk met plassen om moet je eerst even een paar sec. ontspannen bijf?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:13

Je bent er inderdaad iets teveel mee bezig in je hoofd denk ik, ook omdat het gevoel van drang na de plaspauze nog even voortduurt.
Plassen hoor je vanuit ontspanning te doen, blaasspieren (bekkenbodem?) ontspannen = plassen, als je gaat drukken/ kracht gaat zetten om te plassen, sluit de blaas te vroeg af waardoor er een laagje urine in de blaas blijft en het risico op blaasontsteking groter wordt. En je dus drang blijft voelen.
Plus dat je aan het voelen om het voelen bent (snap je me nog?) maak je jezelf wijs dag je drang hebt terwijl je helemaal noet hoeft.
Autoritten van 4 uur zonder plaspauze zijn voor mij geen enkel probleem.
Ik ben eens vanaf Oslo 8 uur lang Noorwegen in gereden zonder plaspauze nodig te hebben, gewoon omdat ik er niet mee bezig was.
Kans is groot dat omdat je er zo mee bezig bent je vaker moet.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:14

Ik heb toen ik in groep 6 zat hier ook een tijd veel last van gehad. Ik ben naar de HA geweest en deze stuurde me toen door naar een uroloog. Ik kreeg allemaal tests en uiteindelijk bleek het toch tussen mijn oren te zitten.
Ik moest het vake plassen toen gaan afbouwen (dit natuurlijk in opdracht van die uroloog ;) ) en met mijn lerares op school werd toen afgesproken dat ik alleen nog in de pauze's naar het toilet mocht.
Bij mij heeft dit echt heel erg geholpen. Ik heb er nu eigenlijk geen last meer van! Ik heb nog eens een periode gehad dat ik vaak moest, maar toen sprak ik gewoon met mezelf dat ik niet voor een bepaalde tijd naar het toilet ging :P
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:14

laraxXxemma schreef:
AmyII schreef:
Nouja... Laten we het anders stellen: is het dan heel vreemd dat ik op een werkdag van +- 8,5 uur maar 1 keer of soms niet plas?

Nope, ik plas vaak ook maar 2-3 keer per dag :+

Hoeveel drinken jullie dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:15

Het plassen:
Ga goed rechtop op het toilet zitten, de voeten op de grond, de handen liggen op de bovenbenen.
Ontspan de bekkenbodemspieren en plas in één keer rustig en volledig uit.
Pers niet mee. Laat de blaas zelf het werk doen. Meepersen helpt niet, het kan zelfs de plasbuis een beetje dichtdrukken.
Wanneer er geen urine meer komt, kantelt u rustig het bekken een aantal keren voor- en achterover. Zo kunnen ook de laatste restjes urine naar de plasbuis stromen en kunnen deze uitgeplast worden.
Rond het geheel af door de bekkenbodemspieren even goed aan te spannen, dan te ontspannen en daarna pas op te staan.
Wanneer u wel drang hebt maar de urine moeilijk of niet wil komen, kunt u ook proberen te kantelen. Beter is om een aantal keren uw bekken-bodemspieren rustig aan te spannen en weer los te laten. Zo komt de plasreflex meestal goed op gang.
Ga nooit “stippeltjes of streepjes plassen”. Dit is geen goede oefening en kan leiden tot het achterblijven van urine en daardoor tot urineweginfecties.

Met dank aan: http://nvfb.fysionet.nl/informatie-voor ... edrag.html

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:15

loveidefix schreef:
blauwpaardje schreef:
Deze oefeningen kunnen geen kwaad hoor en het geeft je een goed gevoel over je plasdrang. Ook ontspannen leer je met deze oefening, want na de aanspanning volgt de ontspanning. Als TS erg gespannen bekkenbodem spieren zou hebben zou ze imo ook aangeven dat ze moet persen voor ze gaat plassen en dergelijke

Uh ,,, dat is eigg wel waar . als ik plas plas ik eerst normaal maar daarna voelt het alsof er nog wat in zin en ga ik soort drukken ja om het eruit te krijgen .

Oke! nou goed dat je dit zegt :j Heb je ook wel eens pijn bij het plassen? of geurt je plas sterk? En als je op de wc zit, begin je dan geijk met plassen om moet je eerst even een paar sec. ontspannen bijf?[/quote]

Pijn niet van het plaseen zelf maar naar heel lang ophouden mn buik wel is :+
En geuren niet echt alleen soms Sochtends
Ja dat wachten is wel bekend meestal ... niet heeel lang maar het komt niet direct :+

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:17

AmyII schreef:
laraxXxemma schreef:

Ik drink iets minder dan gemiddeld denk ik, maar niet extreem weinig

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:17

laraxXxemma schreef:
AmyII schreef:
Nouja... Laten we het anders stellen: is het dan heel vreemd dat ik op een werkdag van +- 8,5 uur maar 1 keer of soms niet plas?

Als ik een werkdag van 10 uur heb plas ik soms ook maar 1 keer :j Ik drink dan in totaal 3 keer iets, en tussendoor soms wat water. Maar voordat ik weg ga en als ik terug kom ga ik wel weer hoor! :j

TS, is dit iets van de laatste tijd, of al een tijdje? Misschien heb je een blaasontsteking te pakken.... Heb ik zelf nu ook twee keer gehad. Dit kun je laten testen bij de HAP, door ochtendurine in te leveren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:19

Als ik op mijn werk zit met een flesje drinken op mijn bureau waar ik regelmatig een slok uit neem, dan moet ik zeker elk uur plassen. Het heeft ook wel te maken met hoeveel je drinkt en wat je drinkt. Als ik cola of koffie drink moet ik vaker. Dat is ook logisch want deze dranken onttrekken vocht aan je lichaam. Ik moet ook wel eens op een lange buitenrit. Heel irritant ja maar ja niks aan te doen. Ik moet wel zeggen dat ik het op jouw leeftijd minder had.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-05-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:20

Robin_S schreef:
AmyII schreef:

2 á 2,5 liter water per dag. Wat overigens meer dan genoeg is.
Het valt me op dat met name jongeren zich tegenwoordig 'verzuipen' aan water. 3 á 4 liter is echt way too much. 1,5 liter water en daarna andere dranken (een paar koppen thee (stuk of 2, 3) of een bak koffie) zijn genoeg per dag.
Wij in het onderwijs (MBO) hebben ook last van dit 'verzuip' gedrag; leerlingen zijn constant kwijt omdat ze maar de wc moeten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:21

het zit tussen je oren :j

Ik heb mee gemaakt dat ik echt nodig moest plassen en m'n ex wilde absoluut niet stoppen. ik heb toen nog een half uur met een overvolle blaas gezeten en toen heb ik ergens in de bosjes geplast omdat ik echt niet meer kon. wilde aan de handrem trekken :+ Toen is het begonnen.
naar de wc voor we gaan, dan toch nog een keer voor we gaan, staan en dan weer een 'drupje' voelen en toch weer gaan zitten. en dan is moest iedereen in de auto en moest ik nog een keer.

Als ik naar school ging, thuis nar de wc, dan op 't station naar de wc, snel in de trein nog voor de halte, dan was ik op school en was 't goed. naar huis ook.

Ik kreeg toen bekken bodem fysio (voor een ander probleem) ik kreeg fysio te ontspannen en voor plassen moet je juist spannen. ze vertelde mij dat het gewoon tussen m'n oren zat. ik ben gewoon zindelijk. Ben toen ook gaan relativeren en uiteindelijk moet ik alleen naar de wc als ik weet dat ik lang in de auto moet zitten. Ga sowiso voor we weg gaan naar de wc, maar gewoon 1x. Behalve met uitjes zoals de Efteling ofzo, een of andere reden geeft mij dat toch spanning. al hoef ik niet meer naar de wc bij iedere wc die ik zie... En ik weet dat we gewoon stoppen nu (heb nu wel een goede vriend) en ik kan echt wel 30 min ophouden. Bij een lange rit drink ik van te voren gewoon weinig...

maar bekken bodem fysio is niet zo'n heel gek idee. gewoon even naar de ha gaan, verwijsbriefje vragen en op zoek naar een goede fysio..
Als je in de buurt van Nijmegen woont weet ik nog wel een hele goede fysio!

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:23

vuurneon schreef:
Het plassen:
Ga goed rechtop op het toilet zitten, de voeten op de grond, de handen liggen op de bovenbenen.
Ontspan de bekkenbodemspieren en plas in één keer rustig en volledig uit.
Pers niet mee. Laat de blaas zelf het werk doen. Meepersen helpt niet, het kan zelfs de plasbuis een beetje dichtdrukken.
Wanneer er geen urine meer komt, kantelt u rustig het bekken een aantal keren voor- en achterover. Zo kunnen ook de laatste restjes urine naar de plasbuis stromen en kunnen deze uitgeplast worden.
Rond het geheel af door de bekkenbodemspieren even goed aan te spannen, dan te ontspannen en daarna pas op te staan.
Wanneer u wel drang hebt maar de urine moeilijk of niet wil komen, kunt u ook proberen te kantelen. Beter is om een aantal keren uw bekken-bodemspieren rustig aan te spannen en weer los te laten. Zo komt de plasreflex meestal goed op gang.
Ga nooit “stippeltjes of streepjes plassen”. Dit is geen goede oefening en kan leiden tot het achterblijven van urine en daardoor tot urineweginfecties.

Met dank aan: http://nvfb.fysionet.nl/informatie-voor ... edrag.html

Hahah oke ,nooit gedacht dat plassen zo moielijk kon zijn ;p

Raineri

Re: Vaak plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:27

Amyll, het hangt er ook vanaf hoeveel je sport. Aan 2 liter heb ik te weinig. 3 liter kan prima.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:28

Haha ja; je moet bewust onbewust en relaxed plassen dus :D

Ik drink ook rustig meer dan 2 liter (en als het iets warmer is 3 liter), dus is het niet gek dat ik meer plas (maar niet overmatig, ik kan in 1 keer veel plassen: dus de waterval :+ ). Ik drink overigens niet teveel, ik heb het erg snel heet en verlies zo ook vocht om mijn lichaam af te koelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:28

Citaat:
Pijn niet van het plaseen zelf maar naar heel lang ophouden mn buik wel is :+
En geuren niet echt alleen soms Sochtends
Ja dat wachten is wel bekend meestal ... niet heeel lang maar het komt niet direct :+

Nou dat klinkt alleen maar gezond en normaal hoor.
Urine geurt 's ochtends wat meer omdat je lichaam de hele nacht afvalstoffen heeft afgevoerd, je nieren verwerken deze in urine en 's ochtends wordt het 'afval buiten gezet', bij wijze van spreken :) daarom is het ook vaak donkerder.

De beste kleur voor je urine overdag is lichtjes geel/doorzichtig. Als het helemaal doorzichtig (puur water) is, dan kan het zijn dat je te weinig afvalstoffen afvoert en je nieren dus niet voldoende werken, maar het kan ook komen door gewoon écht veel water te drinken. Is je urine donker, dan is de concentratie afvalstoffen in je urine zeer hoog en dat kan komen omdat je te weinig drinkt.

Hoe weet je of je voldoende drinkt?
Als je bijna nooit een dorstgevoel hebt is de kans zeer groot dat je te weinig drinkt.
Iemand die voldoende drinkt heeft regelmatig een licht dorstgevoel, voelt als 'zin in water'.
Het moment dat je echt omvalt van de dorst is het eigenlijk al te laat voor je lichaam.

Dus kijk dat even na bij jezelf, en verder zou ik vooral werken aan het focussen op dat voortdurend plassen :) ideaal is dat je het als even automatisch ziet als ademen en slapen bijvoorbeeld.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:29

Bekkenbodem fysiotherapie is geen slecht idee en anders een andere huisarts je verhaal uitleggen. maar jij moet veel zeg je, wacht dan maar totdat je ooit zwanger bent. Ik moet haast om de 5 minuten :+

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:31

Jolandaa_ schreef:
het zit tussen je oren :j

Ik heb mee gemaakt dat ik echt nodig moest plassen en m'n ex wilde absoluut niet stoppen. ik heb toen nog een half uur met een overvolle blaas gezeten en toen heb ik ergens in de bosjes geplast omdat ik echt niet meer kon. wilde aan de handrem trekken :+ Toen is het begonnen.
naar de wc voor we gaan, dan toch nog een keer voor we gaan, staan en dan weer een 'drupje' voelen en toch weer gaan zitten. en dan is moest iedereen in de auto en moest ik nog een keer.

Als ik naar school ging, thuis nar de wc, dan op 't station naar de wc, snel in de trein nog voor de halte, dan was ik op school en was 't goed. naar huis ook.

Ik kreeg toen bekken bodem fysio (voor een ander probleem) ik kreeg fysio te ontspannen en voor plassen moet je juist spannen. ze vertelde mij dat het gewoon tussen m'n oren zat. ik ben gewoon zindelijk. Ben toen ook gaan relativeren en uiteindelijk moet ik alleen naar de wc als ik weet dat ik lang in de auto moet zitten. Ga sowiso voor we weg gaan naar de wc, maar gewoon 1x. Behalve met uitjes zoals de Efteling ofzo, een of andere reden geeft mij dat toch spanning. al hoef ik niet meer naar de wc bij iedere wc die ik zie... En ik weet dat we gewoon stoppen nu (heb nu wel een goede vriend) en ik kan echt wel 30 min ophouden. Bij een lange rit drink ik van te voren gewoon weinig...

maar bekken bodem fysio is niet zo'n heel gek idee. gewoon even naar de ha gaan, verwijsbriefje vragen en op zoek naar een goede fysio..
Als je in de buurt van Nijmegen woont weet ik nog wel een hele goede fysio!

Dat eerste stukje heb ik precies het zelfde ...
Als ik naar mn vz pony ga. Plassen, fiets klaar zetten , plassen . Iets vergeten dat even snel pakken ... weer plassen . Dan naar vzp . Opzadelen weer plassen.voor het rijden .. heel vervelend ..
Maar bij het zovaak plassen voor het gaan komt wr ook echt niet veel ..
Edit; woon.niet in de buurt van nijmwegen

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:34

veerle92 schreef:
Bekkenbodem fysiotherapie is geen slecht idee en anders een andere huisarts je verhaal uitleggen. maar jij moet veel zeg je, wacht dan maar totdat je ooit zwanger bent. Ik moet haast om de 5 minuten :+

Hahah oke, maar die tijd duurt wss nog wel een.hele tijd :p

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:35

Een goede richtlijn is dat je bij een normale vochtinname (+/- 1,5 tot 2 liter per dag) je ongeveer maximaal 8 keer zou moeten plassen.

Ga je vaker plassen is het zivol om een aantal zaken uit te sluiten en te kijken wat de oorzaak is.

Eerst zal een blaasonsteking uitgesloten moeten worden. (vaak plaasen, pijn bij het plaasen, branderig gevoel bij het plassen) even je urine inleveren bij de huisarts en die kan dan testen of het een blaasonsteking is.

Als de urine schoon is(geen blaasonsteking) kan je ladt hebben van een over actieve blaas.

Daar kun je achter komen door een plasdagboekje bij te houden. Dat kan je downloaden op http://www.plastest.nl met een ingevuld plasdagboekje kan je dan naar de huisarts gaan en die ziet meteen of er iets bijzonders aan is.

Hou rekening met een aantal zaken. Drink niet te veel. Meer dan 2 liter vochtinname per is niet nodig. Hoe meer je drinkt, hoe vaker je zult plassen. Drink ook niet te weinig. Is ook slecht voor je blaas.

Drink niet teveel caffeine houdende dranken. Die kunnen namelijk de blaas prikkelen en zorgen dat je te snel gaat plassen. Cola en thee bevatten ook caffeine.

Neem de tijd om te plassen. Zorg dat je je blaas goed leegplast. Als je "het effe snel" doet plas je je blaas niet goed leeg. En dan is je blaas weer snel vol.

Blaastraining is mogelijk. Geef niet te snel toe aan je plasbehoefte(als je dus vaker dan 8 keer per dagmoet bij een normalevochtinname) je kan je blaas trainen om minder vaker naar het toilet temoeten.

Is het onhoudbaar ga naar de huisarts...hij heeft wellicht een oplossing.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:22

Ik heb het voor het slapen gaan vooral..ik moet na het plassen gelijk in slaap vallen, anders ga ik weer.. Moet het echt afleren!

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:33

laraxXxemma schreef:
AmyII schreef:

idem :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:28

Ben het aan bijhouden nu, 6 keer geplast en ben bezig met met halve liter opweg naar de 2 liter water drinken. Vanaf half 8 wakker. Zi gek ben je denk ik niet ts!

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 15:01

hahah gelukkig moeten meer wel vaker ... ik dacht echt dat ik de enige was haha :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:05

Danique_G schreef:
Eens met Rebecca. Ik drink ook tussen de 3 en 4 liter water en ik moet ook om het uur tot twee uur wel. Soms beetje onhandig, maar geen ramp. En ja ik ben ook vaak misselijk maar betekent niet dat ik suikerziekte heb.

Is ook veel te veel drinken.