Geen respect voor Angst/PTSS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:01

Wat pmarena schrijft kan ik mij helemaal in vinden. Maar daarbij kan ik mij ook voorstellen dat jou vriend het niet begrijpt. Op jou heeft dat twee keer lastig vallen op de fiets een enorme impact gehad wat resulteerd in angst. Misschien heeft hij dingen meegemaakt die in zijn ogen 'erger' zijn dan dat en kan zich er dus niet in verplaatsen. Juist dan onbegrip kan frustraties opleveren aan beide kanten.

Praat er inderdaad met hem over, wat heb jij nodig in een relatie maar vraag ook wat hij nodig heeft van jou.

Pandameisje

Re: Geen respect voor Angst/PTSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:23

het is nadeel dat die niet zo dicht bij woont. anders had ik hem kunnen mee nemen naar therapie enzo

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:01

PTSS gehad na een ernstig ongeluk, ook EMDR gekregen en ik heb er profijt van gehad. Dus angst en paniek begrijp ik. Net als je vriend heb ik er geen respect voor. Je wil er toch vanaf? Mijn therapeut heeft zich destijds afgevraagd of het nodig was, dat hij ook een gesprek had met mijn partner. Deze mocht de therapie niet teniet doen, door mee te lijden in mijn angsten. Dat gesprek bleek niet nodig.
Het accepteren van je angst, totdat je beter bent is al moeilijk genoeg. Zeker als hij veel meer heeft meegemaakt en daar geen trauma aan heeft overgehouden. Het is wel te wensen, maar niet waarschijnlijk, dat je verdere leven zonder hobbels verloopt. Het is in mijn ogen teveel gevraagd bij elke hobbel iedereen en vooral je naaste mee te laten leven in je angsten.
Ik besef dat wat ik schrijf , heel onaardig overkomt. Maar geloof me, het leven ziet er een stuk leuker uit zonder overdreven angsten. Onaardige mensen blijf je houden.
Maar allemaal aardige mensen en je overdreven angsten, hou je geestelijk niet vol.
Heel veel sterkte en ik hoop dat je nu een therapeut vind, met de juiste therapie.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:20

Ik wil er ook van af en ik doe ook al dingen die ik heel eng vond alleen reizen enzo

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:58

Oke net begon me vriend er over dat ik me aanstel...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:39

En nu? Wat verwacht je van deze post? Heeft hij ook gezegd waarom hij dat vind? Of wil je dat we hier gaan vertellen dat het een zak is en dat je genoeg aan jezelf hebt op dit moment. Die keuze moet jezelf maken.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 22:21

ik weet gwn niet meer wat ik moet

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:33

Allereerst sterkte, is allemaal niet niks wat je meemaakt.

Het probleem met dit soort angsten is dat ze eigenlijk niet nodig zijn, zelfs als je zelf de fobie hebt weet je dat het eigenlijk niet echt eng is, maar je kan er niks aan doen. Voor mensen die geen fobie hebben is het erg lastig om in te beelden dat iemand zo bang ergens voor kan zijn. Daarom kan ik me ook voorstellen dat mensen het na een tijdje gaan zien als irritant of aanstel gedrag. Ze kunnen simpelweg niet voelen hoe jij je voelt en sommigen vinden het erg moeilijk om zich zoiets in te beelden.
Dat je vriend met percentages gaat werken is een beetje lomp en tactloos, maar waarschijnlijk bedoelt hij het niet zoals het nu overkomt.

Hoe nu verder? Dat kan niemand hier echt zeggen, want we kennen jou, je vriend en jullie relatie niet. Probeer in ieder geval te begrijpen dat hij jou niet zomaar kan begrijpen (snap je het nog? :+ ). En als het gaat, praat hier met elkaar over zonder dat je verwijten naar elkaar gaat strooien.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:40

In mijn geval hielp het me al gigantisch om met angsten om te gaan als anderen de angst erkenden. Gewoon het gevoel hebben niet alleen te zijn (alleen met velen).
Dus mijn enige tip kan zijn: werk aan je eigen geduld, hoe lastig ook, en ga opnieuw met je vriend in gesprek. Of schrijf het op. Zeg dat je graag zou willen veranderen, maar dat zijn steun heel belangrijk voor je is. Ik zou er eerst nog even 'omheen' praten, dus niet inhoudelijk waarvoor je bang bent (want: irreëel), maar dat het voor jou lastig is om situaties te handelen als je vriend zo reageert. Maar als hij dan kribbig reageert, zorg dan dat je zelf op en top rustig blijft en rustig doorgaat met wat je wilde zeggen. Tegen elkaar bekken lost immers niks op. Als praten echt onmogelijk is (wat me geen goede relatie lijkt), dan zou ik het naar hem mailen, zodat hij het op zijn eigen tijd kan gaan lezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:19

Hoe sta je er zelf in?

Je hebt bepaalde situaties die je angstig maken. Ik neem aan dat je dat zelf ook niet normaal vindt dat je daarvan bang wordt, en dat je het zelf ook eigenlijk heel erg onzinnig en belachelijk vindt dat het gebeurt?

Zo ja, dan kan je toch gewoon met hem eens zijn dat je je aanstelt en het zelf ook belachelijk vindt, je jezelf ook graag een schop onder je kont zou geven en er vanaf wilt komen, maar dat het voor jou wel echt zo is dat je lichaam hele akelige dingen gaat doen en je je echt heel naar voelt in die situaties.

Hoe belachelijk je het zelf ook vindt, je wordt er wel echt lichamelijk beroerd van en op dat moment is het geen ingebeeld probleem meer maar een echt probleem van een lichaam dat niet meewerkt.

En dan wil je niet zozeer weg uit bepaalde situaties omdat je bang bent (want dat zou inderdaad wel te negeren moeten zijn in de categorie niet aanstellen) maar omdat je het heel erg benauwd krijgt, misselijk bent, hartkloppingen hebt of weet ik wat waardoor je letterlijk LUCHT nodig hebt en weg moet. Of hoe het zich bij jou ook uit lichamelijk :(:)

Zou hij zoiets niet beter kunnen begrijpen?

Dat je dus met behandelingen bezig bent om wat draadjes anders te verbinden zodat je lichaam niet zo raar reageert op bepaalde situaties?

Echte lichamelijke klachten zijn wellicht wat (be)grijpbaarder voor hem dan "ik ben bang" :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:26

En vraag niet aan je vriend of hij nog wel toekomst met je ziet................vraag jezelf dat af! Jij bepaalt dat!

Ik heb geen ervaring met angsten, maar ben wel 1,5 jaar goed overspannen geweest. Het is een behoorlijk belasting voor je relatie. Daarbij kan jij die extra spanning die nu bij deze relatie komt kijken er niet bij hebben. Je hebt je handen vol aan jezelf.

Kies voor jezelf. Je bent 17..............werk aan jezelf! Hou van jezelf en de rest komt vanzelf.

Sterkte!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:31

Dimple schreef:
En vraag niet aan je vriend of hij nog wel toekomst met je ziet................vraag jezelf dat af! Jij bepaalt dat!

Ik heb geen ervaring met angsten, maar ben wel 1,5 jaar goed overspannen geweest. Het is een behoorlijk belasting voor je relatie. Daarbij kan jij die extra spanning die nu bij deze relatie komt kijken er niet bij hebben. Je hebt je handen vol aan jezelf.

Kies voor jezelf. Je bent 17..............werk aan jezelf! Hou van jezelf en de rest komt vanzelf.

Sterkte!

dankje ik ga eerst kijken of het gesprek van volgende week helpt zo niet dan is de kans groot dat i het uit maak

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:39

Persoonlijk vind ik het niet zo vreemd dat je vriend het niet begrijpt. Dat maakt het natuurlijk niet leuker voor jou, maar zoals anderen hier ook al gezegd hebben, is het niet realistisch te verwachten dat je vriend helemaal meegaat in je angst. Ergens is het wel goed dat hij er in zekere zin afstand van neemt. Wanneer hij er altijd is, je altijd beschermt, meegaat in je angsten,... zullen jou angsten eerder toe- dan afnemen.
Samenleven met iemand die voortdurend in angst leeft, is niet eenvoudig. Het is niet eenvoudig voor jou, maar ook niet voor je vriend. De angst heeft invloed op jou als persoon, op je vriend, op jullie relatie, op de dingen die jullie samen doen,... Dat kan voor je vriend ook erg onaangenaam zijn. Ik denk dat je hier ook begrip voor moet hebben. Jij verwacht dat je vriend zich in jou verplaatst, je ondersteunt in je angst enz, maar omgekeerd heb ik niet het idee dat jij begrijpt dat het voor hem ook niet gemakkelijk is.
Je kan van je vriend verwachten dat hij naar je luistert als je een moeilijk moment hebt en dat hij je stimuleert om met je angsten aan de slag te gaan. Maar je mag niet van hem verwachten dat hij volledig meegaat in je angst of je angst wegneemt.
Dit bericht komt wellicht ook nogal bot over en zo is het zeker niet bedoeld. Maar ik vind het wel belangrijk dat je ook inziet dat jou angst op veel meer invloed heeft dan enkel op jezelf. Je kan er niet aan doen dat jij PTSS hebt, maar probeer wel open te staan voor hoe dit is voor je vriend.

Daarbij zou ik me afvragen waarom die verschillende therapieën niet hebben geholpen. Als je daar wat meer zicht op hebt, kan je op zoek gaan naar een therapie die wel aanslaat.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 18:42

Ik snap dat me vriend het ook niet kan accepteren maar op de momenten dat ik bang ben en hij is er bij dat die me even moed in spreekt wat die nu nooit doet. hij word snauwerig en gaat erg onaardig doen tegen mij.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:48

TS allereerst ik heb niet alles doorgelezen.
Maar snap je probleem. Maar snap je vriend ook. Jullie zijn nog erg jong en hij zal zeker gek op je zijn. Maar het is voor hem ook erg moeilijk om mee om te gaan.
Probeer je eens in hem te verplaatsen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:07

alltimapanda schreef:
Ik snap dat me vriend het ook niet kan accepteren maar op de momenten dat ik bang ben en hij is er bij dat die me even moed in spreekt wat die nu nooit doet. hij word snauwerig en gaat erg onaardig doen tegen mij.

Probeer eens voor hem een soort handleiding te maken . Zeg maar een soort stappenplan hoe jij graag ziet dat hij reageert. Wat hij moet doen/zeggen en hoe hij jou in die specifieke situaties kan helpen.
Maak op de achterkant een (kort) lijstje met dingen die hij in die situaties absoluut niet moet doen of zeggen.
Op die manier is het voor hem ook duidelijk wat wel en wat niet handig is.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 19:08

Jennyj01 schreef:
alltimapanda schreef:

Probeer eens voor hem een soort handleiding te maken . Zeg maar een soort stappenplan hoe jij graag ziet dat hij reageert. Wat hij moet doen/zeggen en hoe hij jou in die specifieke situaties kan helpen.
Maak op de achterkant een (kort) lijstje met dingen die hij in die situaties absoluut niet moet doen of zeggen.
Op die manier is het voor hem ook duidelijk wat wel en wat niet handig is.

Dankje voor de tip

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:03

Je kan ook gewoon zeggen dat je snapt dat hij het belachelijk vindt dat je bang wordt van een bepaalde situatie. En dat jij het daar helemaal mee eens bent!

Maar dat je angst op dat moment wel heel echt en oprecht is en dat hij je gerust kan stellen dat er niets aan de hand is, door gewoon even een arm om je heen te leggen of wat je ook maar wilt.

De meeste vormen van angst zijn een beetje aanstelleritis natuurlijk, maar wel heel echt bij jong en oud, mens en dier...