Bang om te overgeven/te stikken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Re: Bang om te overgeven/te stikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:49

Oke prima, dan ben je supersterk, ga zo door :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:16

Niobe schreef:
Oke prima, dan ben je supersterk, ga zo door :)

Ik weet nou niet zo goed of deze opmerking sarcastisch bedoelt is of niet, kan ook komen omdat het getypt is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:19

Nee, was niet sarcastisch :)
Fijn voor je dat het niet zo doorzet en het je niet in de weg gaat staan!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:20

Ik ben bang om over te geven, als ik overgeef trip ik helemaal. In mijn hele leven heb ik maar twee keer overgegeven. :') Ik denk altijd dat ik stik of geen lucht krijg.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:26

@ Niobe, sorry dan heb ik het verkeerd begrepen. Heb ik wel eens vaker op de computer.

@ Heimdallr, ik heb ook zeer weinig overgegeven in mijn hele leven. Het moment zelf vind ik niet zo erg (tja fijn is anders, maar doe er niet meer onderuit komen), maar er naar toe vind ik vreselijk, het idee al.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:28

Ruby1995, ik heb laatst een operatie gehad en was zo misselijk maar ik durfde het niet en op de een of andere manier gebeurd dat dan ook niet. Maar ik voelde me echt misselijk. Laatste tijd word ik van autoritjes al misselijk. Ik heb een keer in een restaurant overgegeven en een keer thuis. Thuis was een ramp, werd helemaal hysterisch en gek. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven maar het geeft me zo'n benauwd gevoel.

ken je dat?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:43

Wat vervelend dat je dit ervaart. Fijn dat het wel goed ging de laatste rit met de bus! Ademhalingsoefeningen kunnen inderdaad heel erg helpen je te concentreren op iets anders dan het angstgevoel. Houd inderdaad ontwijkgedrag in de gaten, want op het moment dat je dingen uit de weg gaat uit angst dat je angst de overhand neemt, ga je echt spreken van een fobie. Hulp van een psycholoog kan dan een indicatie zijn.

Tot een half jaar geleden had ik ook nog nooit overgegeven. De angst is inderdaad pas gekomen toen ik voor het eerst over moest geven, de hele avond lang. En heb elke keer die tomatensaus geproefd, wat een ellende. De aanloop is het ergst inderdaad. Ik heb sindsdien standaard Norit capsules mee (en anders Entosorbine), de geactiveerde kool bindt de rotzooi in je maag. Het zal wellicht niet helpen als je echt moet overgeven, maar bij mij werkt het psychisch erg goed. :D

Mijn ervaring met angst (lees: hypochondrie) is dat je hulp moet zoeken voordat het je begint te overheersen. Het is een irreële angst, en het moet geen angst voor de angst gaan worden. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter.
Bij mij heeft cognitieve gedragstherapie heel erg geholpen. Het stellen van alternatieve, bewuste positieve gedachten helpt je rust te geven in je hoofd om die irrealistische (onbewust) negatieve gedachten niet de overhand te laten nemen.

En het zal altijd wel in je blijven ja. Zo kan ik nog steeds na 3 jaar dagelijks medicijngebruik geen pillen slikken zonder dit op een vreemde manier te doen met een stuk brood en rare bewegingen. Mensen denken altijd dat ik stik als ik m'n pillen inneem. :') Helaas is dit mijn manier en moet ik het niet anders proberen, anders is de angst voor het stikken aanwezig. Het hoeft 1x mis te gaan en ik eet helemaal niet meer. Ook hiervoor wil ik uiteindelijk hulp zoeken.
Je verhaal met de tong inslikken herken ik ook wel. Vaak is het een angst die je overvalt. Je bent er niet mee bezig en in een schrik bedenk je je dat je wel eens je tong had in kunnen slikken. En voor jezelf klinkt het net zo stom als voor een ander, en dat maakt het irreëel. Maar je moet er wel mee kunnen omgaan en jezelf kunnen overtuigen dat het niets is om je zorgen over te maken.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:26

@Heimdallr, de laatst keer dat ik heb overgegeven was ik 8 ongeveer, dus best lang geleden, weet wel dat ik het niet leuk vond, maar het kwam toen gewoon ineens. Mijn angst is waarschijnlijk ontstaan toen mijn moeder zwanger was mijn jongste zusje (toen was ik 8) en ze moest elke morgen overgeven en dat deed ze dan beneden en ik was dan ook beneden en kroop dan helemaal achter de bank, zo bang werd ik er toen voor... en dat ik altijd gebleven. Maar het rare is, op tv kan ik er met gemak kijken maar in het echt ben ik de eerste die weg is.

Denise, bedankt voor je berichtje. Ik ben niet echt bang voor de angst, maar vind het vooral vervelend en voel mezelf een beetje dom dat het gebeurt, want ik weet dat er niets gebeurt, maar toch gebeurt het dan toch. Maar net zoals vanmorgen ging het prima. Heb een beetje naar buiten lopen turen en een beetje nagedacht zoals altijd. Misschien is het een tijdelijk iets?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 16:27

Hoi iedereen!

Dit topic is al best wel oud weer.

Het is een hele tijd weggeweest en heb er maar zelden last van gehad.
Nu is het sinds een paar weken terug.
Ik heb dan vooral moeite met slikken en krijg een benauwd naar gevoel. Ben bang om de controle over mezelf te verliezen.

Ik reis niet meer met de bus omdat ik klaar ben met school. Maar ik heb er nu last van tijdens eten, onder de douche, in de auto, tijdens auto rijden. En vooral om dat laatste maak ik me zorgen, ben bang dat er ongelukken gebeuren en dat ik de controle verlies over mezelf.

Ik weet dondersgoed dat ik me tong niet in slikken en dat er niks gebeurt. Alleen door er aan te denken wek ik het op. Zodra ik afgeleid ben dan trekt het langzaam aan weg.

Dat is dus het frustrerende, ik weet dat het over gaat en dat het 'niks' is. Alleen toch dan gebeurt het weer.

Ik vraag me dan af en toe af, ben ik nou zo raar?
Het is gewoon overduidelijk dat ik bang ben om de controle over mijn lichaam te verliezen. Dit uit zich in overgeefangst en slikangst.

Het lucht al ontzettend op om het op te schrijven en te delen; het is al helemaal fijn als mensen reageren, dan voel je je toch niet meer echt alleen erin..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:33

heb je er wel eens over gepraat met iemand er zijn therapien voor. Daarbij ik ben juist helemaal niet bang om te spugen want je lichaam wile r dan iets uithebben wat niet goed is. heb je wel eens gedacht over het feit dat je misschien hooggevoelig bent dan kan je daar ook meer last van hebben . Echt op het moment dat het opkomt denk je nu nu niet en je duwt de gedachte weg. dan inderdaar rustig ademhalen dan zakt het vanzelf. komt goed