Spruw bij baby van 10 weken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Spruw bij baby van 10 weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:03

Met alle ellende van kans op kamp of een allergische reactie op de koop toe.
Wat een advies. ...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:04

millennium schreef:
Ook met een in versgeperste sinaasappelsap doordrenkt gaasje door de mond van de nacht.

Is dat serieus een advies van het CB? Ik schrik hier behoorlijk van. Komt ze nog uit grootmoederstijd ofzo? Neem alstjeblieft de tips van oa Esplendido aan of bel anders met de LLL voor advies.

Volgens het voedselintroductieschema mag Sinaasappel pas vanaf 9 maanden en dat is niet voor niets.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 05:39

Wat ik deed bij beide kids met spruw... een kopje water met een theelepeltje citroensap. Dat een paar x per dag met een schoon gaasje. De zuurtegraad veranderd en deze schimmel houd niet van zuur.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:33

Geen enkele schimmel houdt van zuur. Maar ik zou me bij zo'n jonge baby echt bij de goedgekeurde de medicatie houden of bij gentiaan violet omda daar al jaren ervaring mee is. Dat zou ik eerder doen dan met sinaasappelsap of anderen huismiddeltjes rommelen. Citrusvruchten mag een baby pas hebben vanaf negen maanden en dat is niet voor niets. Via eurolac kun je gv bestellen. Meestal heb je het de volgende dag al in huis.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:05

Ik zou idd niet met citrus vruchten gzan "knoeien" mijn zoontje krijgt al krampjes als ik een glas jus d'orange drink en die is nu bijna 9 maanden. Daarbij lijkt mij dat behoorlijk bijten in een mondje wat het niet gewend is.

Kijk idd liever op borstvoeding.com voor bv advies ipv ha/ka/cb.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 07:05

Dank voor alle tips en de pb's! :-) ik schrik nogal van de reacties over het gebruik van citrusvruchten. Dat gaan we dan dus ook maar niet proberen! Vind het raar dat het CB ons dit advies heeft gegeven, lekker dan.

Het geven van GV kan dus geen kwaad? Heb ook al gelezen dat sommige huisartsen dat namelijk niet adviseren vanwege de hoge hoeveelheid metalen in het product, wat niet goed schijnt te zijn voor jonge baby's. Lees echter ook dat veel moeders het juist wel gebruiken met goed resultaat.

En cranberry sap? Iemand daar ervaring mee? Evenals met kokosolie?

Wil zo min mogelijk 'troep' gebruiken, vandaar mijn vraag over cranberrysap en kokosolie. Maar het moet natuurlijk wel werken en veilig zijn voor baby's. Anders bestel ik namelijk de GV.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:12

Ook deze sap is erg zuur en daarom geen aanradee. Van kokosolie is niet bewezen dat het effectief is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:28

Goede darmflora producten die een baby oraal mag innemen vallen nadrukkelijk niet onder "gerommel" of huismiddeltjes.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:30

Als je antibiotica voorgeschreven hebt gekregen mag je toch geen borstvoeding meer geven? Zou daar de oorzaak kunnen liggen?

Ik ben ook begonnen met borstvoeding maar na 4 weken overgegaan op de fles. Mede door het weer moeten gaan slikken van mijn medicijnen. Dus had geen keus. Had er even moeite mee omdat men toch zegt dat borstvoeding beter is maar na verschillende ervaringen van mensen heb ik daar inmiddels ook mijn twijfels over. Ken er namelijk nogal een aantal die lang borstvoeding hebben gegeven, variërend van 3 maanden tot 1,5 jaar en die kinderen mankeren nu van alles. Allergieën, darmproblemen, problemen en ontstekingen aan oren en luchtwegen. En de kinderen van mensen die flesvoeding gegeven hebben, zijn zo gezond als een vis En lusten alles.

M.a.w. mocht je moeten stoppen met borstvoeding vanwege de spruw, voel je dan vooral niet schuldig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:37

Heel vervelend dat je baby spruw heeft TS.
Mijn kleinzoon had dit ook heel erg, hij kreeg bv, en de dokter schreef Daktarin gel voor want hij kon haast niet meer drinken. Ik moet zeggen dat dat snel hielp.
Ik vind dat er best moeilijk gedaan wordt over citrusvruchten, jaren geleden mochten baby's met zes weken sinasappelsap en mijn dochters zijn ook gezond groot geworden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:39

Citrusvruchten zijn niet ongezond, alleen zijn ze er wel achter dat het zuur niet zo goed valt bij de meeste baby's en daarom wordt het niet meer geadviseerd. :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:40

Mijn DL is inmiddels bijna 13 maanden en krijgt nog borstvoeding. We hebben rond 6 weken 8 (!) weken lang spruw gehad. Gentiaan Violet gebruikt, Nystatine, niets hielp. Het werd hoogstens minder. En oef, wat deed dat zeer... Echt rot.

Uiteindelijk is het pas weg gegaan bij een 'kuurtje' Daktarin. Dat schrijven ze liever niet voor bij kleine baby's, vanwege verslikkingsgevaar, het is nogal stroperig. Maar ik smeerde het steeds op mijn tepel en DL zoog het daar van af. Als je de fles geeft, kun je het natuurlijk gewoon van je vinger laten sabbelen/met je vinger voorzichtig rondsmeren.

Verder alles goed uitkoken en denk ook aan spuugdoekjes/hydrofiele doeken. Warm wassen. Het is zo rot. Sterkte ermee.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:05

Hier ook hardnekkige spruw bij mij en ons zoontje van elf weken. Huisarts wil niets anders dan Nystatine voorschrijven. Wat echt nirt helpt, dus dat krijgt hij niet meer. Cb kwam mrt bosbessensap en kokosolie, wat ik direct heb geweigerd. We koken alles continu uit, wassen op 60 graden, maar niets helpt. Ik ga nog een keer naar de huisarts en vraag om andere medicatie, er is toch iets wat moet helpen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:17

Echt overgaan op de gv witlof!

Er zijn vele soorten antibiotica die samen gaan met bv gelukkig frutsels!

In het verleden zijn er inderdaad veel kinderen grootgebracht met sinaasappelsap en liga, maar inmiddels blijkt uit vele onderzoeken dat de darmflora hier echt nog niet rijp voor is

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:19

@Wythlove, volgens mij kan je de Daktarin gel gewoon bij de apotheek kopen. Het heeft mijn kleinzoon goed geholpen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:23

daktarin + medicatie werkte hier top. je mag pben witlof als je meer info wil.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:25

ts bel gewoon een lk of LLL. sommige adviesen ljken mij niet slim bij een 10 weken jonge baby

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:27

Ik ben met je eens dat nysthatine niets helpt (meerdere kuren gehad jammer genoeg)...hier ook zo bij mn kinderen. Ik had ook gewoon schimmelwerende creme op mn tepels en zo zogen ze het idd naar binnen.

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:45

Molkosan kan je ook gebruiken

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:02

zo even mijn laptop aangeslingerd dat schrijft makkelijker.

al die sappen worden puur afgeraden omdat je kleine manneke daar erg op kan reageren (lees buikkrampen).
De darmpjes zijn nog niet klaar voor die zure vruchten ik zou dat dus ook niet doen.

Gentiaan Violet van de lactatie kundige is niet dezelfde als die in de apotheek. HA kennen vaak die van de apotheek en die is inderdaad niet goed qua samenstelling.
GV werkt snel binnen een week ben jij en je uk behandeld eventueel kun je na een stopweek nog een week doen zodat je zeker weet dat alles weg is.

Probiotica is goed om te slikken. Dat voorkomt opnieuw spruw en is sowieso wel goed voor je darmflora.
Ik slik het ook al heel lang en merk duidelijk verschil als ik het slik.

Zelf heb ik bij mijn zoontje daktarin gel + pillen van de HA gehad. Omdat ik bij mijn andere zoontje ook altijd spruw had.
Daktarin word inderdaad afgeraden bij die ukken. Maar als je minimaal gebruikt (en dus niet wat ze standaard voor schrijven) kan het geen kwaad.

Nystina ofzo, is prut spul mijn kinderen voelde zich goed beroerd die 10 dagen dat je het gebruikt.

Als je graag GOEDE informatie wil over spruw en de middelen bel dan de eigenaresse van eurolac eens.
Zij is Lactatiekundige en geeft graag advies (ik heb der ook wel eens gebeld) verder kun je altijd een lactatie kundige in de buurt bellen of de LLL (google er eens op)

Chubby en Esplendido doen de opleiding dus hebben ook genoeg ervaring.

Cb's vertrouw ik bijna nooit qua advies. Weet niet wat die mensen leren maar ik krijg zo vaak rare antwoorden. Verkeerde adviezen etc. Ik ga er puur heen voor entingen, wegen en meten.
Luister hun praatje aan doe de testjes en ga weer weg.

Succes.
Je bent tenminste al goed op weg met probiotica maar je uk moet wel behandeld worden hoor.
Daarnaast heb je, als uk slecht gaat drinken, weer meer kans op BO's etc.
Zit je denk ik ook niet op te wachten ;)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:05

chanicha schreef:
@Wythlove, volgens mij kan je de Daktarin gel gewoon bij de apotheek kopen. Het heeft mijn kleinzoon goed geholpen.

Alleen die voor uitwendig gebruik! De orale gel moet via de huisarts. En zoals iemand boven mij typt, gewoon minimaal (en eventueel wat vaker) smeren, dan loop je geen risico. Hier was het een echte redding. Die nystatine is troep, kreeg DL flink krampen van en voor de spruw hielp het niet voldoende. En de GV helaas ook niet...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:09

Ik deed na elke voeding nog minder dan een doperwt in zijn mondje smeren.
En dan smeerde ik de Gel ook op me borst. Kleeft en is vies plakspul maar werkt super.

GV werkt bij mij van korte duur. Maar valt te proberen.
Hier werkt alleen de daktarin gel nog. Ik smeer nu dus voor elke nacht gewoon schimmelwerende zalf op me borsten die ik voor de voeding van me borsten haal.
Hopelijk blijf ik dan spruw vrij.

Ik ben trouwens vaak de enige met de schimmel me zoontje is nu 9 maand heeft het 1x gehad.
Bij de oudste heb ik het 10 maand gehad ongeveer en die heb ik 13 maand gevoed. Mijn oudste heeft het zelf 2x gehad.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:09

Ik ben totaal niet tegen homeopathie e.d. maar ik vind dat dit bij zo'n kleintje snel en goed aangepakt moet worden.

@djinnie mijn fout dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:11

Een paar dagen geen suiker eten! Geen koek, snoep, pakjes, zakjes, frisdrank, zoete vruchtensappen
Kokosolie smeren helpt ook, gaat ook schimmels tegen en kan geen kwaad voor je baby. Is ook goed tegen uitslag
Blauwe bessensap helpt ook. Net als cranberrysap
Ongezoet of zelf blenderen van (diepvries)vruchten en zelf drinken.

Je kan ook Googlen op kefir, dat gaat ook schimmels tegen van binnenuit