Klacht indienen over hoeveelheid medicijnen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:25

xSlvna schreef:
pipo schreef:
Lekker veel pammetjes... %) Ik zou hem/haar een jointje geven..is homeopathisch ;)

Hier dacht ik ook direct aan. Gezond(er) en je gaat er niet van kwijlen.

Ik vind het belachelijk dat die mensen maar worden platgegooid door de medicatie. 8)7 Eisen dat ze minder krijgt en misschien als familie zorgen dat ze haar energie kwijt kan (dagelijks wandelen bijvoorbeeld, ik weet niet hoe het precies is met je familielid)
Kon ik maar gaan wandelen, betreffende persoon slaapt veel.
Het is triest maar ik zou bijna het tehuis van te voren moeten bellen, is betreffende persoon nu wakker genoeg zodat we kunnen gaan wandelen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:25

fourseasons schreef:
Aangezien je in Gelderland woont heb ik zo'n gevoel over welk tehuis het gaat... Ik zou gewoon gesprekken blijven aanvragen en blijven aandringen aangezien de tehuizen tegenwoordig wachtrijen hebben van hier tot tokio.

Is het toevallig in Nijmegen?
Ik werk ook in de zorg maar ik denk dat mensen niet de dupe mogen worden omdat wij het zo druk hebben.
Ik zou gesprek aan vragen bij huisarts, misschien haldol een betere oplossing.
Daar worden ze alleen maar rustig van.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:28

Ieder verzorgingstehuis hoort een klachtencommissie te hebben, dus daar kun je een klacht indienen. Als je de indruk hebt dat er stelselmatig té makkelijk kalmerende middelen worden gegeven aan bewoners om het personeel te ontzien kun je dit melden bij de clientenraad. Ook die is verplicht in ieder verzorgingstehuis. Als je echt invloed wilt hebben en structureel iets veranderd wilt zien, kun je ook vragen of er vacatures zijn binnen de clientenraad en je beschikbaar stellen.
Daarnaast is er jaarlijks verplicht minimaal één multidisciplinair overleg mét de client of zijn vertegenwoordiger, en daar kun je dus eisen dat er ook bv een psycholoog/gedragsdeskundige bij is, om eventuele bewegingsdrangproblemen anders dan medicamenteus te behandelen.
Mogelijkheden zat dus, als je er niet rechtstreeks met de arts uitkomt.
Overigens kun je als familie toestemming tot behandeling weigeren, en de arts mag dat alleen negeren als er bv. levensbedreigende omstandigheden zijn en de arts vanuit zijn zorgplicht niets anders kan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:28

Het is nogal makkelijk om te concluderen dat het om een slecht huis gaat. Veel dementerenden (hoewel de ts geen antwoord geeft op deze vraag ga ik er nu ff vanuit dat deze persoon sterk achteruit aan het gaan is), raken remmingen kwijt. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld agressief worden, of juist gaan lopen. De medicatie zorgt dat mensen rustiger blijven, óók voor zichzelf.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:32

Vjestagirl schreef:
Het is nogal makkelijk om te concluderen dat het om een slecht huis gaat. Veel dementerenden (hoewel de ts geen antwoord geeft op deze vraag ga ik er nu ff vanuit dat deze persoon sterk achteruit aan het gaan is), raken remmingen kwijt. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld agressief worden, of juist gaan lopen. De medicatie zorgt dat mensen rustiger blijven, óók voor zichzelf.

Klopt, maar je hebt ook andere medicijnen waar ze niet de hele dag voor pampus van liggen.
TE is niet goed.
Een hoop van die mensen wonen ook nog gewoon thuis, maken we dagelijks mee.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 02-05-14 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:33

Vjestagirl schreef:

Mijn vader is ook dement en gaat inderdaad wel eens lopen en hij word ook wel eens agressief. Maar toch wordt er in het tehuis waar hij nu in zit heel anders mee omgegaan dan in het tijdelijke tehuis waar hij eerst zat. Daar werden de bewoners geïntimideerd en gesedeerd. Hier gebeurt dat niet, maar gaan ze met veel respect met hem om en als het uit de hand loopt dan worden wij ingeschakeld.

Ook kunnen we als we willen wekelijks een overleg hebben met de zorg en ook met de huisarts is er een prima contact. Dus het kan echt anders, als ze het personeel daar maar genoeg ruimte/tijd voor geven. En daar schort het bij de meeste instellingen helaas aan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:33

Ja klopt, maar als ze slapen kan men ook de persoon in huis nemen en in "coma" houden... lekker verdienen, volstompen met rustgevende medicijnen en dan de rekening schrijven.. te triest voor woorden.
Je kan een afspraak maken in het ziekenhuis (na overleg met je eigen huisarts bv) voor een algemene check up. Bloed prikken enzo lichamelijke staat vaststellen.. is je recht als verzekerde

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:34

Vjestagirl schreef:
Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar deze persoon is aan het dementeren en was niet agressief van aard voor het vertrek naar het tehuis.
Betreffende persoon past waarschijnlijk niet in de groep omdat het om iemand gaat van bijna 64 die nog dagelijks ging wandelen.
Iemand opsluiten tussen 4 muren kan heel wat teweeg brengen en als het personeel geen tijd heeft om hier juist mee om te gaan komen de medicijnen vanzelf.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:35

Eerst met de Zorg coördinator, daarna met de arts :)

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:38

Leverage schreef:

De Zorg coördinator, is dat hetzelfde persoon als de EVV-er op de afdeling?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:45

Zorgzaam schreef:
Leverage schreef:

De Zorg coördinator, is dat hetzelfde persoon als de EVV-er op de afdeling?

Nee, de EVV- er heeft nog een baas, die moet je hebben.
Dat is de Zoco. ( afkorting van zorg coördinator)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:46

Pfoeh, geen idee.. Bij mijn moeder (die is zelf ZOCO) op het werk kennen we geen EVV-er, weet ook niet precies wat een EVV-er precies doet. Een zorg coördinator maakt in ieder geval de zorg plannen en onderhoud 't contact met familie en arts.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:48

Leverage schreef:
Pfoeh, geen idee.. Bij mijn moeder (die is zelf ZOCO) op het werk kennen we geen EVV-er, weet ook niet precies wat een EVV-er precies doet. Een zorg coördinator maakt in ieder geval de zorg plannen en onderhoud 't contact met familie en arts.
Oke, dan noemen ze dat daar een EVV-er (Eerste verantwoordelijke verzorger)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:53

Zorgzaam schreef:
Vjestagirl schreef:
Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar deze persoon is aan het dementeren en was niet agressief van aard voor het vertrek naar het tehuis.
Betreffende persoon past waarschijnlijk niet in de groep omdat het om iemand gaat van bijna 64 die nog dagelijks ging wandelen.
Iemand opsluiten tussen 4 muren kan heel wat teweeg brengen en als het personeel geen tijd heeft om hier juist mee om te gaan komen de medicijnen vanzelf.

Dat is het nare aan dementie: mensen kunnen volledig veranderen. Remmingen vervallen, en daardoor kan het zijn dat iemands 'ware aard' naar boven komt.

Dat is moeilijk om te zien als familie zijne, omdat je geeft om iemand die je niet meer herkent. Maar hou er rekening mee dat het voor verzorgend personeel ook niet gemakkelijk is. Niemand gaat de zorg in omdat ze een hekel aan mensen hebben, niemand gaat de zorg in om 'gemakkelijk te verdienen'.

Misschien is dit niet het juiste huis voor deze persoon, dat kan. Maar met iemand naar buiten gaan die (zwaar) dementeert is niet altijd even gemakkelijk. Afdelingen zijn niet voor niets gesloten: mensen kunnen eenmaal buiten besluiten dat ze niet meer terug willen en daarin erg sterk en lastig worden. En er is simpelweg vaak de tijd niet voor: de overheid bezuinigt gigantisch op de zorg; er is gewoon steeds minder geld om hetzelfde werk te doen.

malih

Re: Klacht indienen over hoeveelheid medicijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:59

Je hebt op een zorg afdeling 3 mensen kort gezegt

de evvers ( eerste verantwoordelijk verzorgende) de zorgcoördinator ( dat ben ik bijv op mijn afdeling) en dan de afdelingshoofd.

en de 4e persoon is de locatie maneger

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:09

Hoe hoog is de dosis quetiapine?

Voor verpleeghuizen geld helaas dat ze aangewezen op alleen verouderde medicatie met meer bijwerkingen dan de moderne medicatie. Er is gewoonweg geen geld. Schandalig maar waar.

Kan je zeggen dat jullie blij mogen zijn dat jullie familielid geen holoperidol krijgt ipv de quetiapine die zij/hij nu krijgt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:32

Soms nemen mensen hun ouders in huis, of vaak een speciale aanbouw en in combinatie met een persoonsgebonden budget kun je soms het op deze manier oplossen. Helaas is dementie een zo moeilijke ziekte waar je compleet door geleefd word als naaste, met ouders van twee kanten en tientallen jaren verpleegtehuis ervaring met vaak mensonterende toestanden, beloftes die niet nagekomen worden, verzorgers die langs elkaar heen dingen doen en de heftige bezuinigingen kan ik maar één ding hopen. Dat de menselijkheid en de tijd weer terugkeert in de zorg. Veel verzorgers doen hun best maar er valt met al die bezuinigingen bijna niet normaal te werken. Dat is vaak ook de reden dat "lastige"bewoners gewoon gedrogeerd worden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:42

Soms werkt haldol (haloperidol) een stuk prettiger dan seroquel (quetiapine) hoor, het is maar net wat past bij de persoon.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:45

delerium schreef:
Soms werkt haldol (haloperidol) een stuk prettiger dan seroquel (quetiapine) hoor, het is maar net wat past bij de persoon.

Die ervaring heb ik dus ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:11

delerium schreef:

Dan moet je wel een hele lage dosis Hadol nemen want de bijwerkingen kunnen echt mensonterend zijn.
(de Hadolshuffle)

Maar goed het kwijlen zal waarschijnlijk niet door de Seroquel komen,....daar krijg je een droge mond van.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 02-05-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:17

Seroquel is ook bijzonder overrated hoor, soms slaat het goed aan maar soms geeft het ook niets meer dan grote ellende.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:20

Furrow schreef:
benangelique schreef:
Helaas ben je er als familie niet altijd bij en kunnen ze de bewoner alles voorschotelen

Het is gewoon ook een moeilijk onderwerp, want omgekeerd telt dit ook.
In de zorg heb ik het vaak gezien omdat je er niets steeds bij bent, kan je niet altijd het gedrag van je familielid inschatten.
Als het erge gedrag in de nacht start of als de familie er niet bij is, wordt het moeilijk om de situatie in te schatten.

Dat klopt helemaal. Maar een chronisch tekort aan personeel zorgt er wel voor dat mensen eerder gesedeert worden.
Daar komt bij dat het personeel op haar tenen loopt en al sneller een bewoner 'zat' is

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:23

delerium schreef:
Seroquel is ook bijzonder overrated hoor, soms slaat het goed aan maar soms geeft het ook niets meer dan grote ellende.

Maar natuurlijk. Dat is de ellende van alle anti-psychotica.

Het is zijn allemaal medicijnen die niet bij alle patiënten het gewenste effect hebben en gruwelijk veel bijwerkingen kunnen hebben.

Maar Haldol is echt een paardenmiddel en in een effectieve dosering heb je 5 keer meer kans op het ontwikkelen van een tardieve dyskinesie als bij een atypisch anti-psychoticum.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:55

Is oxazepam dinges :+ het probleem? Geloof dat os die vervangen kunnen worden door andere medicijnen uiteindelijk haah

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:33

Vaak worden dementerende ouderen agressief en hebben ze andere moeilijkheden. Dat iemand in het verleden voor zijn of haar opname poeslief geweest is wil niet zeggen dat wanneer men dementeert dit niet kan zijn. Vaak krijgen deze mensen deze medicatiesoort voor onrust en toenemende onrust. Wanneer iemand dit krijgt als hij of zij al door het lint is gegaan heeft het niet veel zin meer.

Maar men moet ook kijken naar de omgeving. Vaak als de een word geprikkeld volgt de rest meer, het is zeg maar een proces waar andere mensen bij volgen. Word de een agressief en gaat ie de andere bewoner slaan dan kan je ze bijna soms niet meer uit elkaar halen. Maar er moet ook verantwoording worden afgelegd. Vaak kun je als eerste contactpersoon de overdracht vragen en doorlezen. Aan de hand daarvan kan de contactverzorgende je uitleg geven over het geven van de medicatie en waarom.

@Benangelique: Dat het personeel alleen maar medicatie geeft om van de bewoner af te zijn is niet waar. Het word met een bepaalde reden gegeven. We doen het niet voor onze lol die medicatie geven.