Huisarts op vakantie, vervanger weigert. En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:16

Klopt Jolien :j

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:16

Charaz schreef:
Geryon schreef:
Waarom niet gewoon naar de eerste hulp?

Omdat je daar gewoon weggestuurd wordt?

Ze sturen je niet weg hoor, maar als jij gehecht bent aan je portemonnee, zou ik niet je eigen risico hieraan besteden :+ ik zou morgen nog een keer bellen, zeggen dat je het echt niet nog een week trekt. Soms moet je je mond open trekken, ik heb ook altijd het gevoel dat ik een zijkert ben en zwak altijd ook wat af hoeveel pijn ik heb, om niet zo zeurderig te klinken, maar die vrouw aan de andere kant van de lijn kan ook niet ruiken dat je meer pijn hebt dan je zegt, dus gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je het echt niet trekt tot de maandag dat je eigen arts terug is.

Ik zou de HAP ook niet bellen, tenzij je echt niet kunt slapen van de pijn oid, maar als je niet kunt lopen is het erg genoeg om de vervangende arts te bellen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:18

De SEH en HAP zitten hier beide bij het ziekenhuis, maar zijn wel duidelijk twee verschillende dingen. SEH moet je inderdaad voor verwezen zijn, heb ik afgelopen zomer een keer gehad wegens een val. Maar ik stap sowieso niet zomaar ergens binnen hoor, dat gaat me te ver. Ik bel morgen en dring wat meer aan, als het niet wil bel ik de algemene HAP wel en hoop ik dat ik daar verder mee kom. :)

Fysio lijkt me inderdaad iets waar je ook niet a la minute terecht kunt of valt dat mee?

Zeeuwtje68

Re: Huisarts op vakantie, vervanger weigert. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:20

gewoon bellen dat de dokter bij je langs moet komen, omdat je niet meer kan lopen van de pijn!!
ik neem aan dat je er niet zelf heen kan..

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:23

RedPassion schreef:
De SEH en HAP zitten hier beide bij het ziekenhuis, maar zijn wel duidelijk twee verschillende dingen. SEH moet je inderdaad voor verwezen zijn, heb ik afgelopen zomer een keer gehad wegens een val. Maar ik stap sowieso niet zomaar ergens binnen hoor, dat gaat me te ver. Ik bel morgen en dring wat meer aan, als het niet wil bel ik de algemene HAP wel en hoop ik dat ik daar verder mee kom. :)

Fysio lijkt me inderdaad iets waar je ook niet a la minute terecht kunt of valt dat mee?

Er zijn inderdaad ziekenhuizen waar je eerst beoordeeld wordt als je daar binnenkomt of je een geval HA of een geval SEH bent, dit kan bij jou zijn. Maar over het algemeen zit er (nog) geen HA bij de SEH en mag je daar gewoon naar binnen lopen en wordt je geholpen. Ja, óók met een beetje buikpijn dat je al 3 dagen hebt en het nu wel lang duurt en daarom maar naar de SEH gaat (doet het zo veel pijn dan? Nou, nee, maar het duurde al zo lang....) misschien een uurtje of 2-3 later dan de mensen die wél met een goede reden komen en 360 euro lichter als je daar klaar bent, maar je wordt wél geholpen.

En correct me if I'm wrong, maar als je eerst naar de HA gaat en die zegt "ga maar naar de SEH", dan kost het je geen eigen risico.

En ja, deze verhalen hoor ik vaak genoeg van mijn moeder, die werkt namelijk als secretaresse op de SEH.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:23

In televisieseries zoals ER (inmiddels al een redelijk oude serie) kwam het inderdaad voor dat mensen zomaar de SEH komen binnenstormen en direct op een brancard worden gelegd en het hele circus eromheen. Hierdoor kan ik me voorstellen dat mensen de indruk hebben dat dit in real life ook zo werkt. Maar helaas, áls je denkt geholpen te moeten worden, ga dan naar de huisarts en als de praktijk gesloten is, ga je naar de huisartsenpost. En het is altijd verstandig om te bellen dat je eraan komt. Zo heb ik een keer gehad dat ik mijn duim tussen een musketonhaak en halster had gekregen waardoor deze helemaal open lag. Terwijl we onderweg waren met de auto hebben we gebeld dat we eraan kwamen (dit was op zaterdag dus geen huisartsenpraktijk waar we heen konden). Op deze manier kunnen ze er rekening mee houden wat voor 'geval' er onderweg is. En als het écht heel ernstig is, kunnen ze dan altijd nog aan de telefoon adviseren om direct door te gaan naar de SEH.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:24

Jolien87 schreef:
Charaz schreef:

Omdat je daar gewoon weggestuurd wordt?

Geryon schreef:
Huh waarom zou je daar weggestuurd worden..

Omdat je, voor zover ik weet, niet zomaar de SEH binnen kan/mag lopen. Je moet dan of met de ambulance opgehaald zijn, of je moet een verwijzing hebben van je huisarts of huisartsenpost.
Maar corrigeer me alsjeblieft als ik het verkeerd heb.

Wij gaan in dit soort gevallen altijd naar de SEH (zonder ambulance of verwijzing). Gek dat het hier anders is. Wel fijn om te weten voor in de toekomst :D

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:25

Geryon schreef:
Huh waarom zou je daar weggestuurd worden..

Omdat je, voor zover ik weet, niet zomaar de SEH binnen kan/mag lopen. Je moet dan of met de ambulance opgehaald zijn, of je moet een verwijzing hebben van je huisarts of huisartsenpost.

ooit met de motor gevallen omdat mijn toen 5mnd oude baby in het ziekenhuis lag. Ik kon niet normaal lopen alleen kreupelen. Kinderverpleegkundige heeft mij beneden bij de seh afgezet (ondanks protesten van mijn kant) en daar ben ik helemaal nagekeken ondanks dat ik geen verwijsbrief had of opgehaald door ambu. Resultaat....alleen een gekneusde enkel en heup....wat ik normaal gesproken niet eens mee naar de huisarts geweest.

Als jij na een aantal dagen 'knakken' nu niet eens meer kan lopen en er last (lees:pijn) van hebt vind ik dat jij het recht hebt op de vervangende ha. Dus sta op je strepen en laat je niet afwimpelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:27

Wat een rare adviezen en vooroordelen worden er hier gegeven...

Morgen gewoon nogmaals bellen en goed aangeven dat je niet over het weekend wilt wachten.
Je zegt in je openingspost dat je niet aangedrongen hebt.
Leg het morgen duidelijk uit.

Heeft de waarnemer geen inloopspreekuur?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:28

Maar ook in jouw geval ben je dus min of meer met toestemming van een ziekenhuismedewerker verwezen naar de SEH. Je bent niet op je eigen houtje de SEH binnengewandeld.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:28

Jolien87 schreef:

Officieel moet je inderdaad eerst langs de huisarts, maar als het echt spoed heeft helpen ze je wel zonder verwijzing. Maar met alle respect, hier mee kun je echt niet naar de SEH gaan.. huisartsenpost vind ik persoonlijk eigenlijk al te ver gaan. Ik zou de vervangende huisarts nog eens bellen en vertellen hoe het zit, dat je niet kunt lopen en dat je thuis trappen moet lopen.

Fysiotherapeut kun je ook proberen, soms kun je wel dezelfde dag terecht als je de situatie uitlegt, zeker als er een afmelding is van een ander. Grote kans alleen wel dat ze je terug gaan verwijzen naar de huisarts. Is je knie dik?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:30

[/quote]

En correct me if I'm wrong, maar als je eerst naar de HA gaat en die zegt "ga maar naar de SEH", dan kost het je geen eigen risico.

/quote]

Fabeltje over het eigen risico. Dat betaal je voor de eerste zorg uit je basisverzekering. Ook als je doorverwezen bent. Je moeder mag het je wel wat beter uitleggen de volgende keer.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:31

Als je inderdaad echt duidelijk gevalletje SEH bent, dat wil bijvoorbeeld zeggen dat je ieder moment kunt bevallen dan zullen ze je echt niet weigeren. Maar om te voorkomen dat mensen zomaar op eigen houtje de SEH binnen wandelen (of strompelen) terwijl dit prima kan worden afgehandeld door een huisarts moeten mensen eerst een verwijzing hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:32

Op welke manier je ook gaat. Het kost je altijd je eigen risico.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:32

Jolien87 schreef:
Maar ook in jouw geval ben je dus min of meer met toestemming van een ziekenhuismedewerker verwezen naar de SEH. Je bent niet op je eigen houtje de SEH binnengewandeld.

Wij gaan altijd op eigen houtje. En ook met dingen die geen spoed hebben, zoals een wond of een twijfelgevalletje (dat er misschien wel iets gebroken is zoals bij TS).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:33

Waarom ga je dan niet naar de huisarts Geryon?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:33

_Mikey_ schreef:
Citaat:

Fabeltje over het eigen risico. Dat betaal je voor de eerste zorg uit je basisverzekering. Ook als je doorverwezen bent. Je moeder mag het je wel wat beter uitleggen de volgende keer.

Zullen we het leuk houden? Dat iemand niet helemaal op de hoogte is van hoe de regels precies in elkaar steken, betekent niet dat je iemand daar op zo'n manier op hoeft aan te spreken.
Er zijn meerderen in dit topic die niet helemaal weten hoe het nu precies in elkaar steekt, daar wordt ook gewoon netjes aan uitgelegd hoe het wél werkt zonder sneren uit te delen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:34

vonneke schreef:

Geen idee eigenlijk zo doen wij het hier niet :+ Bij de huisarts moet je ook een afspraak maken en het duurt altijd even. Bij de SEH kan je meteen terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:37

Schandalig.....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:37

vonneke schreef:
Schandalig.....

Wat is daar schandalig aan? :?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:38

Geryon schreef:
vonneke schreef:

Geen idee eigenlijk zo doen wij het hier niet :+ Bij de huisarts moet je ook een afspraak maken en het duurt altijd even. Bij de SEH kan je meteen terecht.

Weet je wel waar de SEH voor is? Ik snap dit nooit zo goed eerlijk gezegd..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:38

Ik zou ook even fysio raadplegen. Die weten toch meer van het bewegingsapparaat dan de HA. Als de fysio denkt dat er iets kapot is (meniscus), kan die je met een briefje naar de HA sturen (om evt. door te sturen naar het ZH) en dan gaan ze je heus niet weigeren.

Gewoon even rondbellen om te vragen of ze morgen nog een gaatje hebben voor je. Even je verhaal duidelijk uitleggen, dat je graag wilt weten of er iets kapot is en wat je ermee moet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:39

Als wij te maken hebben met een twijfelgevalletje, dan bellen we altijd eerst de huisartsenpraktijk of huisartsenpost. Zij kunnen dan alsnog bepalen of het zin heeft om te komen of dat we beter meteen naar de SEH kunnen. En in de echt ernstige gevallen kan er natuurlijk altijd een ambulance gebeld worden.
Ik weet wel dat je bij de SEH in Zwolle (waar ik 26 jaar heb gewoond) echt een vette schop onder je **** zou krijgen als je zomaar zou binnenlopen met een schrammetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:39

Geryon schreef:
[naam] schreef:
Schandalig.....

Wat is daar schandalig aan? :?

SPOED EISENDE HULP....

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:41

Imre schreef:
Fysiotherapeut bellen, daar kan je zonder verwijzing van je huisarts naartoe.

Fysiotherapeut heeft veel meer kennis van het bewegingsapparaat, daar moet je zo naar toe