Brandblaren: prikken of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:02

Ik zou hem in jouw geval wel doorprikken :j
Het advies om een blaar niet door te prikken geldt niet altijd voor plekken
waar veel wrijving is. Door de wrijving kan de blaar alsnog opengaan en dan is dat
vaak op een minder handige plek en wordt het vaak niet direct ontsmet. Op plekken waar veel wrijving is heb je dus bij het doorprikken van de blaar juist minder risico op infectie als wanneer je er niks aan doet.

Bij een brand- of bloedblaar is de kans op infectie wel veel groter als bij een vochtblaartje. Grote bloed-/brandblaren moet je natuurlijk niet zelf openprikken. Het ontsmetten is het belangrijkste onderdeel bij het openprikken. Zorg dat je een scherpe en steriele naald hebt (desnoods even de naald in de vlam houden) en na het leegdrukken goed ontsmetten met bijvoorbeeld betadine.

Magrathea

Re: Brandblaren: prikken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:11

Ja naald in een vlam houden heb ik inderdaad altijd gedaan :j
Ze zijn niet ontzettend groot, meer groot omdat ik niet had verwacht dat het zo erg zou worden :o Ik denk dat ze allebei een halve tot een hele cm doorsnede zijn.

Wat me dus ook vervelend lijkt is als het vannacht open gaat. Dan kan ik het natuurlijk niet ontsmetten, als ik er niet wakker van word! Dus ik denk dat ik het toch ga openprikken voor ik ga slapen :j
Ik denk dat ik wel jodium heb liggen, heb onlangs een ehbo-kitje aangeschaft, daar zullen dat soort dingen toch wel in zitten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:16

Heb eigenlijk ook altijd geleerd dat je brandblaren nooit mag doorprikken, maar vochtblaren word wel afgeraden maar kan minder kwaad. En goede ontsmetting is dan altijd belangrijk.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:30

Ik werk op ee spoedeisende hulp. Laatst nog patiënt met brandwonden,blaren op handen gehad. Advies van brandwonden centrum beverwijk (wisselt vaak, dit zijn laatste richtlijnen) doorprikken/knippen en hele blaar verwijderen. Huid daaronder insmeren met vaseline en. Verbinden met gaas.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:31

Dat is wel een heel bijzonder advies, nog nooit van gehoord.
Als geloof ik je wel gelijk hoor als dit het advies van Beverwijk is!!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:34

maar dat advies was voor een ziekenhuis en proffesionals.. oftewel, niet de mensen die thuis met hun ehbo pakketje zitten :=

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:44

Gillbo schreef:
Dat is wel een heel bijzonder advies, nog nooit van gehoord.
Als geloof ik je wel gelijk hoor als dit het advies van Beverwijk is!!

Bij mijn brandwond 2e en 3e graad is dat ook gedaan hoor :j
Maar dat was meer omdat een zakje vocht te grote van een tennisbal op de bijbeen nou niet geweldig loopt, echter is het wel elke 2 dagen gecontroleerd door een arts.

Zelf prik ik blaren nooit door :n Gaat wel weer over voor je een jongetje bent denk ik dan altijd maar.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:52

Ik prik blaren altijd door als er veel vocht in zit en ik haal alle losse huid weg. Geneest dan altijd prima.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:55

Ik prik blaren altijd door. Nouja prikken, ik trek het hele velletje er af. Niet eens steriel aangezien ik dat met mn handen doe. Ik doe er overdag een pleister overheen en als ik thuis ben laat ik het zonder pleister drogen. Ontsmetten doe ik ook niet aan.

Ik doe het al heel mn leven zo. Ik heb ook de tic dat ik ieder wondje een paar keer openkrab, blaren dus ook. Heb nooit een infectie gehad dus dat komt wel goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:01

Ik heb eigenlijk altijd wel een flesje sterilon (of wodka) in huis en ontsmet altijd een naald waar ik ook bv mijn kleding weer mee in elkaar zet als ik het kapot heb getrokken en prik mijn blaar dan door. Als de velletjes los gaan hangen trek ik deze er ook vanaf. Een infectie is vervelend maar als je het wondje regelmatig even schoonhoudt en zorgt dat er niks bij kan komen als je bijvoorbeeld bij de paarden loopt (even pleister overheen) valt het allemaal wel mee. Als het open gaat schuren in je slaap is dat nog veel en veel vervelender.

Verder smeer ik kleine brandblaartjes van bijvoorbeeld sigaretten (heb er ook regelmatig last van) of als ik een hete pan vast heb gepakt altijd even in met tandpasta. Is tegen het doktersadvies maar werkt ongeveer hetzelfde als verkoelende gel. Gewoon insmeren en dan lekker laten zitten tot het droog is en je het niet meer voelt. De mint in tandpasta werkt verkoelend en als je het er dezelfde avond nog afhaalt is er geen probleem. Voelt heerlijk en meestal geen blaar na afloop :)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:01

Doorprikken en het velletje laten zitten anders heb je een grote wond en dat doet ook zeer. Het velletje valt er vanzelf af of je pulkt het eraf als het is opgedroogd.

Laten zitten is een optie, maar niet voor mij; 't mot kapot.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:04

Mijn moeder heeft twee grote brandblaren opgelopen nav een iets anders lager uitgesneden badpak ooit.
Die blaren werden ingesmeerd met brandzalf, afgedekt en mochten absoluut niet open.
Als ze open zouden gaan zou ze dagelijks verpleegd moeten worden daar ter plekke in frankrijk of had het exit vakantie geweest.

Ik denk dat ik zou kiezen tussen een aangepast verband met iets tussen die vingers in, en een goede hydraterende brandzalf er op ter verlichting. Mijn moeder kreeg toen Biafine dat werkt fantastisch.

Blaren op hielen zijn een ander verhaal, die maak ik wel kapot maar met hoger risico op blaren plak ik er tegenwoordig gewoon preventief blaarpleisters op van het kruidvat.
Die blijven rustig 3 dagen zitten zelfs met douchen en zwemmen en zijn relatief goedkoop! :)

fjies0107

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:18

Ik had pas een brandblaar op het puntje van mn duim, ik kon er gewoon niet vanaf blijven dus heb ik hem gewoon met mn nagels open getrokken. Nooit ergens last van gehad, heb er ook geen pleister op gedaan ofzo. Ik weet het... erg dom maar ja... moet die blaar mij maar niet irriteren O:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 23:23

Ik ga toch niet prikken. Bedacht me ineens dat ik morgen zwemtraining heb en open wondjes met chloor is auwies :o

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:27

Ik zou een brandblaar toch niet zomaar doorprikken.
Ik had een vrij grote brandblaar op mijn onderarm deze is open gegaan en toen gaan ontsteken ondanks ontsmetting bij de HA. Het gevol was dat ik aan de AB zat en het dagelijk s in moest smeren en moest verbinden. Nu helaas wel een litteken er aan over gehouden

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:34

Nooit prikken :n Wat inderdaad al gezegd is:

De huis is verbrand, waardoor je eigenlijk een laag/paar lagen huid 'mist' op die plek. Blaren zijn namelijk tekenend voor een 2de graads brandwond. De blaar zorgt voor een lichaamseigen 'bumper' die schadelijke dingen buiten houd.

Hoe klein het gaatje ook is bij doorprikken, je krijgt dírect een open verbinding naar de diepere lagen van je huid. Ik zou het lekker laten zitten dus :j

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:56

Tja als die blaar op zo een vervelende plek zit had ik hem allang doorgeprikt en verwijderd. Ik doe er zelf vervolgens wat honingzalf op tegen infectie en afdekken met een gaasje.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 00:10

Een brandblaar is wel wat anders dan en gewone blaar. Morgenochtens ff langs de dokter gaan en de randjes vethouden eventueel. een blaar met vocht is zelfs 3rde graads

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 00:42

Ik prik ze altijd door! Dit doet zoveel minder pijn,dan gewoon goed zorgen dat het schoon blijft!
Nooit problemen gehad!
Vaak is de pijn al bijna gelijk over als ze doorgeprikt zijn :j

ons mam heeft in het ziekenhuis in de verpleging gewerkt en die heeft mij dit altijd aangeraden, lijkt mij dan wel een goede keus. :j

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 01:44

Ik prik ze door als ik er last van heb. Maar op de plekken van brandblaren doet het nu wel zeer als het weer erg warm word. Bijv door de zon er vol op. Dan begint het weer te branden.

Van niet doorgeprikte heb ik geen last meer..
ontsmetten durf ik niet meer. Een keer ontsmet met dettol (speciaal voor wondjes uiteraard) en kreeg er een dikke blaar onder haha

IK zou m doorprikken als je er last van heb en gewoon in de gaten houden..met doorprikken heb je imo minder lang last ervan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 03:42

Brandwonden pleisters halen morge en die erover plakke. En laten zitten tot ze zelf loslate. Daarna smeren met calendulan.