Verstandskies laten weg snijden, ik durf het gewoon niet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Verstandskies laten weg snijden, ik durf het gewoon niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:44

Van het wegsnijden voel je serieus NIKS en het is ook zo gebeurd.
Ja, de prikken zijn even vervelend en na afloop ga je kwijlen. Maar het is de moeite waard als hij er eenmaal uit is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:49

Ik heb zelf mijn verstandskies,na veel angst ook voor de behandeling, laten trekken bij de kaakchirurg die was namelijk nogal ehm hol van binnen haha. Helemaal geen pijn gehad, kraken is alleen met eruit halen wat nog sneller is als dat jij auw kan zeggen. Ik kreeg een plaatselijke verdoving in de bovenkant en heb niks gevoeld. Ook erna helemaal geen pijn gehad! Zou het wel doen,hoe langer jij het laat zitten hoe meer pijn en ontstekingen je eraan kan hebben

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:49

Nou mijn grootste angst zit dus ook bij die verdomde prik, kunnen ze niet eerst verdoven op een een of andere manier voor ze die prik geven? Gezien mijn tandvlees helemaal dik en ontstoken is doet een prik dan helemaal gigantisch pijn. De röntgenfoto van vanmorgen was al een hel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:50

Ze kunnen het niet verdoven zonder te verdoven :) dus de prik zal wel moeten,maar voel je niks van hoor...is alsof je een vinger op t tandvlees drukt,zo voelt de prik. De naald is zo dun dat je niet voelt dat die erin gaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:52

Ik was altijd enorm bang voor de TA en toen mn verstandskiezen eruit moesten ben ik naar de kaakchirurg gegaan. Daar heel duidelijk vermeld dat ik HÉÉL bang was en kreeg super begeleiding.
De prikken heb ik echt niks van gevoeld en van de rest ook niet trouwens, sindsdien ben ik een stuk minder huiverig voor de tandarts!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:53

Nou ik vind de gewone tandarts prik al pijn doen had serieus de tranen in mijn ogen staan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:54

De kaak chirurg heeft andere verdovingen en prikken en behandelingen he. Dus kan je niet helemaal vergelijken. Bij de tandarts heb ik ook meer last als dat ik bij de kaakchirurg heb gehad. Zelf ook huiverig geweest voor de tandarts en na de kaak chirurg had ik zoiets van nou is dit alles? was totaal 1 minuut binnen,dat is uitleg, prik, trekken,uitleg van de verzorging erna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:55

Bij mij zijn de verstands kiezen er ook uit gesneden.
Maar wel onder algehele narcose. Een operatie dus.
Vond ik veel fijner dan zo trekken. Ik kan het ook niet opbrengen om mijn vertands kiezen te laten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:56

Mioux schreef:
De kaak chirurg heeft andere verdovingen en prikken en behandelingen he. Dus kan je niet helemaal vergelijken. Bij de tandarts heb ik ook meer last als dat ik bij de kaakchirurg heb gehad. Zelf ook huiverig geweest voor de tandarts en na de kaak chirurg had ik zoiets van nou is dit alles? was totaal 1 minuut binnen,dat is uitleg, prik, trekken,uitleg van de verzorging erna

Het trekken lijkt mij vreselijk.
Hoe krijgen ze dat er uit?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:57

Hier waren ze al deels door,en er kwam een soort boortje in die vastbleef zitten even wikken en in 1 trek was de kies eruit. totaal duur 10 seconden haha. enige nadeel hier was dat omdat hij hol was het in 2 keer moest,maar totaal niks van gevoeld!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:58

Die van mij hebben ze in stukjes geboord en zelfs daar heb ik niks van gevoeld. Geen idee hoe ze het doen maar die prik heb ik echt niet gevoeld (itt die van de TA, das echt vreselijk), ik heb daar ook geen oogjes dus niet meegekeken maar die gasten zijn geweldig!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:00

Ook ik ben spaans benauwd voor de tandarts. Zolang hij niks doet is het niet erg, maar die prikken, brr... (Heb toen zelfs de spuit uit de hand van de assistente gemept....)

Maar, ik ben ook bang voor pijn, pijn in je mond is echt verschrikkelijk en toen het tijd was om mijn verstandskiezen te laten trekken moest het maar, voordat ze pijn gingen doen. 1 moesten ze er ook uit snijden.
Ik heb van te voren aangegeven dat ik het doodeng vond en dat ik niet voor de gevolgen in stond als ze me echt pijn zouden doen (zie hierboven) dus hebben ze me erg gerust gesteld en heb ik de hand van de assistente blauw geknepen...
Maar de ingreep (en achteraf ook de spuiten) vielen erg mee, ook het snijden is niet pijnlijk of eng.. Het enige vervelende is dat je 1 of 2 hechtingen krijgt.
Tijdens mijn laatste bezoek hebben ze er zelfs 3 tegelijk uitgehaald.. Dus ben er nu mooi van af :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:06

Caesar schreef:
Maar dan hoor je toch al dat gekraak en alles nog?

Ik heb alles nog, ooit 1 gaatje gehad en de tandarts heeft gezegd dat als ik 30 ben, mijn kiezen er niet meer uit hoeven. Nu ben ik 28 geworden dus ik hoooop dat ze constant blijven. Want ik heb hetzelfde TS. Zweet al peentjes als ik eraan denk!

Ik ben 56 en er zijn afgelopen jaar nog kiezen getrokken.
Ik laat altijd bij de kaakchirurg kiezen trekken, 1 x door een tandarts laten doen, nooit weer.
De kaakchirurg kan tenminste GOED verdoven en je krijgt medicijnen en spoelmiddelen (recept) mee.

Hij checkt ook of alles eruit is, zodat je niet een week later met splinters e.d. zit, dat is mij dus gebeurd nadat een tandarts zo nodig zelf de held uit moest hangen en een kies ging trekken.

Tip: Zorg dat je ijs in de koelkast heb (van die ijsblokjeszakjes of een natte spons bevriezen vind ik altijd handig) en begin direct met ijs tegen je wang zodra je thuis bent (ijszakjes wel in een theedoek doen) en dan wordt de boel niet zo dik en/of blauw (nog nooit gehad en ik heb nog maar 1 kies staan boven, de rest is eruit)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:08

Ik zou toch een afspraak maken als ik jou was.

De pijn die je nu hebt is waarschijnlijk al erger dan dat je hem laat verwijderen door de kaakchirurg.

Van de ingreep zelf voel je helemaal niks. Ik werd zo goed verdoofd dat ik het eigenlijk overdreven vond. Chirurg ging aan het werk was zo gebeurd. Ik had wel koelelementen bij om te koelen op de terug weg. Mijn wang is dan ook maar minimaal gezwollen geweest.
Bij mij hebben ze trouwens ook gesneden, maar ik heb geen hechting gekregen. Al had ik dat zelf achteraf wel prettiger gevonden.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:12

Ik durf ook niet, nu zit er hier in de buurt een tandarts die onder narcose met je gebit bezig gaat. Reken maar dat ik daar heen ga mocht het zover komen

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:13

Heb 3 weken geleden mijn 2 onderste tanden eruit laten halen en het valt echt reuze mee hoor!
Ben nu wel een redelijk kalm persoon in zoiets en vertrouw gewoon op de verpleegkundigen. Moeder daaraan tegen had het wél spaans benauwd in mijn plaats.
Het valt echt goed mee! Als je helemaal onder narcose gaat heb je nergens last van...
Je krijgt premedicatie en een kalmeringpilletje voor je geopereerd wordt, gaat in slaap en hop weg zijn ze :D
De narcose deed bij mij het meeste pijn van heel het proces...
Echt, ik zou ze eruit laten halen want als ze verkeerd uitkomen kunnen ze heel je tanden scheef duwen en dan ben je nog verder van huis.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:15

Ik heb wel slechte ervaringen met het weg snijden van mijn kies, maar dat kwam omdat het bij mij zo ontstoken was dat de verdoving niet werkte. ik had echt zo'n hele grote onaardige russin, die net zo goed bij de vleesverwerking kon staan. (krijg je er al een beeld van?) die pakte mijn smoel vast en jaste er zo een paar spuiten in.

ik zou je echt geen zorgen maken hoor, je hebt echt een hele grote kans dat je er weing van voelt.

ik heb daarna twee dagen in bed gelegen, had wat van die zeurende pijn, maar ik kon wel lekker spongebob kijken onbeperkt! :) wanneer moet je?

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:21

Ik moet dus ook maar ben zo bang dat ik echt niet durf. Weet iemand of het onder narcose mogelijk is? Voor de napijn ben ik absoluut niet bang maar kom niet in de buurt met een naald

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:23

Ik ben onder volledige narcose geweest dus ja dat ik zeker mogelijk! Ben wel in België geopereerd, maar ik denk dat het in Nederland ook wel mogelijk zal zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:24

Die naald van de kaakchirurg voel je niet als het goed gedaan word..
Ik had een coolpack mee en die heb ik er meteen op gedaan

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:27

Ik was ook echt bloednerveus en angstig maar het is met ontzettend meegevallen. Mijn verstandskiezen lagen plat en moest hij in stukken boren voordat ze er uit konden. Dat leek me zo eng! Straks bleef er nog wat achter!

Maar niets was minder waar. Dat gekraak valt ook onwijs mee en je voelt er echt 0,0 niets van. Mijn arts 'testte' de kant even met een klein prikje/sneetje (voelde het niet :+ ) en als ik nog wat voelde werd er gewoon bijgespoten (was dus niet het geval). Daarna aan de slag. Je gaat onder een doek dus je kan lekker je ogen dicht doen.

Ik was daarna wel wat 'woozy' van de spanning dus mocht even in een apart kamertje bijkomen samen met mijn vriend die mee was ter mentale support ;)

Onderweg de medicijnen opgepikt en eenmaal thuis mocht ik die gelijk innemen van de arts om zo de verdoving in de pijnstilling over te laten lopen. De dag erna deed het wel een beetje zeer (je gaat er op slapen..irritant). Maar het is me echt 1000% meegevallen.

Volgens mij KAN je vragen om helemaal KO te worden gebracht met narcose als je heel angstig bent. Maar het valt echt mee :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:52

Om voor zo'n kleine behandeling het risico van een volledige narcose te nemen vind ik nogal buiten proporties. De kans dat je andere schade oploopt door een narcose is altijd aanwezig terwijl het gaat om een ingreepje van ongeveer 20 seconden.
Of doen ze dat net als bij amandelen knippen met een korte gasnarcose?
Vraag dan eerder om iets kalmerends vooraf.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:54

Ik kan het niet mooier maken dan het is.. de prik doet héél even pijn.
Als ik je een tip mag geven: Neem iemand mee tijdens het verdoven. Laat hem je hand vasthouden.
Zonder mijn vriend ga ik kamer niet in :')

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:03

Sizzle schreef:
Om voor zo'n kleine behandeling het risico van een volledige narcose te nemen vind ik nogal buiten proporties. De kans dat je andere schade oploopt door een narcose is altijd aanwezig terwijl het gaat om een ingreepje van ongeveer 20 seconden.
Of doen ze dat net als bij amandelen knippen met een korte gasnarcose?
Vraag dan eerder om iets kalmerends vooraf.

Ik ben vorig jaar geopereerd, dan wel niet aan mijn verstandskiezen maar aan iets anders. Wat ik heb begrepen zijn de risico's van narcose erg klein, als je verder gewoon gezond bent natuurlijk. Ik ben liever even misselijk en suf dan dat ik een paar naalden in m'n mond krijg :')

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:10

Hoeveel verstandskiezen moeten eruit? Ik heb ze een vijftal jaar geleden ook laten wegsnijden. Dit onder narcose. Dan werden ze wel gelijk alle vier eruit gehaald (in principe waren er maar 2 echt noodzakelijk, maar de stomatoloog adviseerde om ze er dan meteen allemaal uit te halen vermits er een redelijke kans was dat ik ook van die andere 2 uiteindelijk last zou gaan hebben). Denk niet dat je voor één verstandskies snel onder narcose mag, maar ik zou het iig eens aankaarten. Misschien wordt dan ook geadviseerd om er ineens meerdere uit te halen. Kan je er later ook geen problemen mee hebben.

Sizzle Algehele verdoving is vandaag echt bijzonder veilig. Je ontzettend zenuwachtig maken is ook niet gezond.
Ik heb echt geen moment spijt gehad dat ik ze onder volledige narcose heb laten verwijderen. Hoefde ik me nergens druk in te maken en was ik er in eenmaal vanaf. Als je echt ontzettend angstig bent, zoals TS, lijkt dit me een prima oplossing.