3 katten, en dan blijk je allergisch, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:12

Herkenbaar, hier nog een allergische met 4 katten, waarvan drie langharige.

Zoals hierboven al aangeveven zijn er goede pilletjes voor, weet even niet precies wat ik slik, iets van levotricine ofzo? Verder goed luchten, kammen, katten goed voer geven en ik heb mezelf vorig jaar een robotstofzuiger 'cadeau' gedaan, wat een opluchting is dat geen losse haren meer in m'n huis ;)

Verder lopen ze bij mij in de woonkamer, keuken en hebben ze 1 slaapkamer boven (de kattenkamer). Ze kunnen verder naar buiten, want ik heb de tuin afgezet :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:23

Ik ben sinds kindsbeen af allergisch voor paarden, en krijg jeukende en tranende ogen (ik zou ze soms bijna willen uitkrabben, zo vervelend is het), mijn neus loopt continu (en of je nu snuit of niet, het houdt niet op) en mijn keel 'zit dicht'.

Ik heb sinds kort anti-allergische pilletjes; ik neem 's avonds eentje in voor ik een middag lang bij de paarden blijf. Als ik gewoon ga voeren, neem ik liever geen pil, omdat ik hoop dat mijn lichaam uiteindelijk 'sterker zou worden', door af en toe kort met de allergie geconfronteerd te worden (geen idee of dat ook echt helpt, of maar een idee is).

Wat hier enorm helpt is vooral nooit met je handen aan je gezicht komen, als je in aanraking bent geweest met dieren. Dus ook niet om even je neus te snuiten of aan je gezicht te krabben, en zeker niet in je ogen zitten. Meestal kan ik het zo houden bij wat gesnotter. Thuis verander ik meteen van kledij en was ik mijn handen met afwasmiddel of dettol, en dan pas ga ik uitgebreid snuiten. Heb ik toch een keer in mijn ogen gewreven, dan reinig ik ze met fysiologisch water (druppeltjes).

Door de pillen kan ik nu wel gewoon gaan paardrijden zonder dat ik ook maar een keer snotter, dat is echt een verademing!

Kan jij geen pilletjes nemen TS?

En zou zo'n automatische stofzuigrobot iets zijn? Dat de vloer gelijk schoon is van zodra je thuis binnen komt?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:27

Bhriseis schreef:
...Als ik gewoon ga voeren, neem ik liever geen pil, omdat ik hoop dat mijn lichaam uiteindelijk 'sterker zou worden', door af en toe kort met de allergie geconfronteerd te worden (geen idee of dat ook echt helpt, of maar een idee is).
...

Even specifiek een reactie op dit stukje. Het kan twee kanten opgaan, je allergie kan verminderen tot zelfs helemaal verdwijnen, maar het kan ook juist erger worden of je kunt zelfs nieuwe allergieën erdoor ontwikkelen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:30

Goh vervelend zeg! Hier nog iemand met een kattenallergie, vooral als kind heel erg. Nu lijk ik er een beetje overheen gegroeid en heb zelf 2 langharige katten waarmee het goed gaat. Als ik bij m'n schoonouders langsga die 2 htk katten hebben heb ik wel weer last.

Maargoed, wat tips:

- Investeren in een luchtbevochtiger. Schijnt erg goede resultaten te geven bij allergieën
- Goed doorluchten. Dus niet af en toe een raam open, maar echt 24/7
- Uiteraard gewoon goed stofzuigen/dweilen
- De katten regelmatig (laten) borstelen, zorg voor een goede borstel (bv. furminator) waardoor zoveel mogelijk haren loskomen
- En pilletjes.. Ik geloof dat ze bij Lidl ook heel goedkoop anti allergie pillen verkopen, misschien het opzoeken waard

Sterkte ermee!

Daihyo

Re: 3 katten, en dan blijk je allergisch, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:32

Langharige katten kun je juist minder last van hebben dan kortharige. En dan binnen de (half)langharige rassen heb je ook nog verschil.
Zo kan ik perzen niet goed hebben, maar main coons en balinezen/oosters langharen wel.
Van de kortharige rassen is de brits korthaar bij mij een ramp. Maar de oosters korthaar/siamees bijvoorbeeld weer niet.
Scheelt ook echt per ras en samenstelling van de vacht.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:35

Dat is wel interessant Russel... En best spannend :')

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:41

Een allergoloog waar ik ooit getest ben zei zelf dat het vaak niet nodig is om katten weg te doen(of andere beesten) als je maar de juiste medicatie nam. Nu weet ik niet of hij ook 3 katten bedoelde. Sterkte

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:42

Ik ben ook allergisch voor katten, maar had er tot voor kort 6 en nu 5. Ik ben ook vanaf kleins af aan altijd al aan het proesten en niesen geweest.

Wat voor vloerbedekking heb je? Gladde vloeren of echte vloerbedekking? Ik heb overal gladde vloeren, daar kun je veel winst mee behalen omdat er dan minder haren rond blijven vliegen. Dus parket, zeil of laminaat dat zijn de vloeren die je wilt als je gevoelig bent voor huismijt en voor katten.

Ik zelf kan veel beter tegen kortharige katten, heb dus zelf ook alleen kortharige katten en kan mijn neus zonder problemen in hun vacht steken. DAT hoef ik bij een langharige kat niet te proberen.
Verder heb ik heeeel erg veel last van zwarte katten omdat hun haarstructuur anders is. Ik heb dus witte en rooie en wit-gevlekte katten en daar kan ik goed mee overweg!

Je katten wegdoen zou ik niet direct doen. Kijk het aan, kijk of er met beter beheer van je huis een goede situatie ontstaat. Wanhoop niet, kijk eerst of je de situatie kunt optimaliseren!

Heb als kind een kat gehad en later op mijn 27e 2 poezen genomen, heel erg veel last van mijn astma en allergie gehad, maar dat bleek met name doordat ik in dat appartement ook een wollen vloerbedekking had liggen. Zodra ik met deze 2 poezen en 4 andere in een appartement met gladde zeilen vloeren ben gaan wonen was er niet veel meer aan de hand.

En als ik last van mijn allergie heb dan spoel ik mijn gezicht en ogen en neus even goed af met koud water. Ik zorg ook voor een goede dagcreme en eyeliner dan heb ik minder last ook van mijn hooikoorts..

Veel sterkte!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:51

RusselNuwell schreef:
Bhriseis schreef:
...Als ik gewoon ga voeren, neem ik liever geen pil, omdat ik hoop dat mijn lichaam uiteindelijk 'sterker zou worden', door af en toe kort met de allergie geconfronteerd te worden (geen idee of dat ook echt helpt, of maar een idee is).
...

Even specifiek een reactie op dit stukje. Het kan twee kanten opgaan, je allergie kan verminderen tot zelfs helemaal verdwijnen, maar het kan ook juist erger worden of je kunt zelfs nieuwe allergieën erdoor ontwikkelen.

Dit is inderdaad waar, bij de een wordt de allergie alleen maar erger en bij de ander wordt deze beter.

Nu is er wel onderzoek geweest een paar jaar terug. Toen ik "jong" was adviseerden ze ook vaak om huisdieren weg te doen als je allergisch was. Ik heb van mijn 6e tot mijn 10e een kat gehad en daarna 2 keer een hond een aantal jaren. Mijn allergie is eigenlijk goed onder controle - met 5 tot 6 katten leven zonder problemen zonder medicatie lijkt me best okay ;-)
Ik heb altijd gezegd dat ik minder last kreeg als ik maar zorgde dat ik in aanraking kwam met de dingen waar ik last van had, dus katten en bijvoorbeeld stro - als ik wekelijks op de manege kwam dan had ik amper last, was ik een maandje op vakantie dan liep ik onwijs te proesten.

Gelukkig sta ik nu op stal met vlas ;-) dat scheelt ook.

In het blad van het astma/longfonds stond een tijd terug een onderzoek gepubliceerd, dat ging ongeveer over het tijdspan van dat ik jong was tot nu.. Ze hadden mensen onderzocht die toen ze jong waren hun katten daadwerkelijk weg hadden gedaan zoals geadviseerd maar ook de mensen die hun katten hadden gehouden en daarbij bleek dat de mensen die de katten hadden gehouden uiteindelijk weerbaarder waren en minder last van hun allergie hadden. De mensen die de bron van hun problemen weg hadden gedaan, waren alleen maar gevoeliger voor hun allergie geworden.

Ik weet niet hoe oud TS is? Maar er is dus hoop, zeker als je zorgt dat je vloeren kaal en schoon zijn en bijvoorbeeld dat je liever luxaflex hebt i.p.v. gordijnen (stofnesten!!) etc etc.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:56

Wij hebben er thuis 6 rondlopen en mijn man was ook erg allergisch. Hij is bij de huisarts een immunisatiekuur gaan doen voor alles waar hij allergisch voor was (boompollen, grassen, katten, stofmijt en nog wat voedingsstoffen). Na een jaar prikken is de allergie zo goed als over. We hebben thuis ook een ionisator staan en als het buiten echt te erg is qua pollen slikt hij er cetrizine bij (goedkoopste bij de Lidl overigens ;))
Ik heb ook goede verhalen gehoord over bioresonantie maar daar heb ik qua allergie geen ervaring mee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:11

En inderdaad hoezen om de matrassen, de kussen en om je dekbed, dat maakt het leven ook veel leefbaarder als je allergisch voor huismijt bent. Vroeger lag ik altijd te sniffen als ik in bed lag, NO MORE!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 18:48

Wat een hoop reacties allemaal, erg fijn en bedankt voor de tips!

Ik zal even situatie schetsen:

- Katten komen in woonkamer/keuken, gang, en hun eigen kattenkamer. Ze mogen niet op slaapkamer, logeerkamer of badkamer.
- We hebben onder een tegelvloer en boven laminaat. Helaas wel stoffen banken en stoelen.

Mijn klachten zijn normaal gesproken:

- Hele dag door niezen.
- 's nachts verstopte neusgaten en soms ook niezen, soms gehele dag door loopneus of snotteren en dichtzitten.
- Met periodes flink hoesten.

Het stomme is dat ik sinds afgelopen donderdag de neusspray van de dokter gebruik, flu of fu nog iets :') en ik sindsdien niet meer geniest heb, en gewoon goed geslapen heb, wat een wonder, alsof ik nooit iets gehad heb. Alleen gebruik ik die normaal 2 x per dag en gister maar een keer, en vanmorgen moest ik weer niezen en snotteren.

Ik was nogal flabbergasted na het gesprek met de assistente vanmorgen, dus heb besloten morgen terug te bellen voor een afspraak met de dokter zelf en de mogelijkheden te bespreken. Assistente wilde mij al meteen 60 pillen mee geven en vanalles, maar ik wil eerst een duidelijk gesprek.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:52

Het feit dat je 'snacht zo dicht zit komt door je gevoeligheid voor huismijt en schimmels, zorg ervoor dat je overdag altijd je dekbed terugslaat zodat je bed kan luchten.

En ga alsjeblieft achter hoezen voor je matras, kussens en dekbed aan, het is zooooo heerlijk dat je 'snachts gewoon kunt slapen en adem hebt! En het wordt vergoed. Via het astma fonds kun je eventueel merken achterhalen, ik heb door de tijd heen meerdere merken aangeschaft. Echt super, was vanaf kleins af aan meestal 'snachts wel snotterig en dat is totaal over! En dat scheelt overdag weer als je een goede nacht hebt gehad!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 06:00

fargo schreef:
Het feit dat je 'snacht zo dicht zit komt door je gevoeligheid voor huismijt en schimmels, zorg ervoor dat je overdag altijd je dekbed terugslaat zodat je bed kan luchten.

En ga alsjeblieft achter hoezen voor je matras, kussens en dekbed aan, het is zooooo heerlijk dat je 'snachts gewoon kunt slapen en adem hebt! En het wordt vergoed. Via het astma fonds kun je eventueel merken achterhalen, ik heb door de tijd heen meerdere merken aangeschaft. Echt super, was vanaf kleins af aan meestal 'snachts wel snotterig en dat is totaal over! En dat scheelt overdag weer als je een goede nacht hebt gehad!

Ga ik achterna, wat voor merk gebruik jij nu?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:30

Ik heb ook een allergie voor katten (en een hele riedel voor nog heel veel andere dingen.)

Maar het is te doen, door dagelijks te stofzuigen en tafels ed af te nemen met een sopje.
En de kat niet boven te laten.

Mijn kat komt alleen in de woonkamer.
Nou heb jij er 3 en ik natuurlijk maar 1.

Pas idd je dekbed aan en je kussen, zorg dat je geen vloerbedekking boven hebt.

En vooral, hou alles heeeeeel goed schoon :)

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:49

Ik heb ook een allergie voor katten en elk ander levend wezen zo ongeveer (paarden, honden, cavia's, katten, huisstofmijt) daarnaast ook nog ernstige hooikoorts.
Wij hebben al ons hele leven katten. Op dit moment zelfs een nestje heilige birmaan kittens, per ongeluk. Daarnaast vangen we ook nog kittens op via de dierenarts. Ik heb ook een lease paardje waar ik 4/5x per week naar toe ga. In het begin was daar het niezen en jeukende ogen een stuk erger maar nu heb ik daar bijna geen last meer van, moet alleen niet met mn vieze paardenhanden over mn gezicht wrijven.

Er ontstaat op een gegeven moment een resistentie tegen de kattenallergie. De meeste mensen hebben last van de huidschilfers. Heilige birmanen hebben in tegenstelling tot bv persen, geen ondervacht. Ik heb op dit moment van katten geen last, maar als wij een opvangkitten hebben waar ik last van krijg dan wassen we die even. Gewoon in de douche met een beetje zwitsal. Misschien kan je dit ook proberen? Het scheelt bij mij heel veel.

Daarnaast zal ik pilletjes bij de huisarts halen. Ik heb aerius en dat is echt goed spul. Normaal als ik s ochtends al buiten kwam met alle pollen begon ik te niezen en hoesten, zo erg dat ik gewoon niet meer kom functioneren. Met deze pilletjes heb ik dat niet meer. Ook heb ik speciale neusspay, maar die gebruik ik alleen als het echt nodig is.

Van stofzuigen waaien de haartjes op, je kan dus het beste eerst stofzuigen en daarna nog een dwijl eroverheen halen. De katten mogen bij ons ook niet op de slaapkamer en badkamer komen. S nachts zitten ze bij ons in de garage omdat ze anders het huis afbreken. Ik denk dat dat ook al een beetje schilt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 07:51

Wij hebben hier ook Heilige Birmanen, maar denk als ik die wil wassen dat ik erg geschonden uit de strijd kom :D

Morgen heb ik een afspraak met de HA.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:30

Amandavd schreef:
fargo schreef:

Ga ik achterna, wat voor merk gebruik jij nu?

Ik heb wat van Cara Care/Cara C'air en een merk dat volgens mij nu uit de handel is. Het Longfonds geeft korting en verwijst naar shop van allergiezorg http://ledenkorting.allergiezorg.nl/

Ik zie dat ze daar ook speciale kussens en matrassen hebben trouwens.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:33

Ik ben zelf ook allergisch voor de katten, is pas een aantal maanden op komen spelen en de katten wonen hier al 8 jaar.
Ik heb mijn slaapkamer nu NO CATS ALOUD gemaakt hehe, scheelt al een heleboel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:36

Wat voor stofzuiger heb je?
Wij hebben een Dyson en dat werkt monster.
Heb ook een aantal allergieën en sinds dat we die hebben is het veel dragelijker geworden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 08:42

Dyson hebben wij ook, echt een aanwinst!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:53

Ik ben ook allergisch voor katten en ik heb een vriend met een kat.
Ik slik in prinicipe standaard een pilletje voordat ik naar hem toe ga (Xyzal geloof ik, ook tegen hooikoorts etc.). Verder merk ik dat ik er veel minder last van heb wanneer er net is gestofzuigd dan wanneer dat wat langer geleden is. Kat komt bij hem ook niet boven, dus dat scheelt ook weer een hele hoop. Hij heeft gelukkig wel een kortharige...
Ik weet wel dat ik bij de heilige birmaan van mijn tante 10x heftiger reageer dan op de kat van mijn vriend.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:08

Ik ben zelf ook allergisch voor huisstofmijt en katten, en ik heb een kat! Voor de huisstofmijt kun je speciale hoezen kopen die je om je kussensloop en dekbed kunt doen, scheelde voor mij al een hoop!

Wat de kat betreft, die zou er bij mij ook never nooit niet uit gaan, dat is echt mijn maatje. De kat slaapt ook bij mij en ik heb er zeker niet dagelijks last van, ja een verstopte neus en niezen zijn heel herkenbaar. Maar alleen op momenten dat ik echt m'n kat knuffel en vervolgens in m'n ogen wrijf of iets dergelijks, dan is het natuurlijk dikke pret en ga ik me benauwd voelen met nies aanvallen alles dat verstopt zit en ogen die enorm opgezwollen voelen. Wat voor mij erg goed werkt op zo'n moment is een koude natte washand door m'n gezicht halen, daarnaast heb ik medicijnen, levocetirizine. Die tabletjes werken vaak wel goed. Naast die tabletjes heb ik ook flixonase en deze heb je in verschillende vormen, pipetjes en een neusspray. Ik ben zelf in het ziekenhuis geweest omdat ik van mezelf ook een hele smalle neus heb waardoor ik dus niet veel lucht krijg omdat het deels van binnen gezwollen is door de allergie en ik daarnaast met inademen mijn neusvleugels als het ware naar binnen adem waardoor het allemaal nog even een tikkeltje dichter komt te zitten :+ Die KNO arts heeft mij toen flixonase gegeven in de vorm van pipetjes. Deze moet je goed schudden, vervolgens achterover over de bed van je rand gaan hangen en dan in elk neusgat 1x knijpen. Doordat je het op deze manier doet (en niet een neusspray) komt de vloeistof ook echt in je holtes terecht waardoor het net allemaal even wat beter werkt. Misschien kun je dit via je huisarts vragen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 09:20

Ik realiseer mij net dat ik ook altijd op blote voeten loop in huis, misschien voortaan toch maar sokken aan doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:24

Breghje schreef:
Helaas heb ik dan minder goed nieuws, ik heb twee Perzen gehad en ik ben ook zwaar allergisch voor huisstofmijt, alles wat ademt en een vachtje heeft, schimmels, bomen, pollen ed. Met medicijnen was het an sich te doen, maar een allergie bouwt zich op dus de kans is dat het alleen maar erger wordt net zoals bij mij.

Ons huis is helemaal gesaneerd (hoezen op het bed, gladde muren/vloeren, geen gordijnen ed) maar niets hielp. Ik heb het volgehouden tot de katten overleden waren, maar nu ze weg zijn komt er geen dier meer in huis. Ik heb lúcht!!

Ik heb Aerius en Beta....(nogiets) neusspray en als ik naar mijn konijnen ga die buiten zitten kom ik niezend terug...

Dus sterkte meis!

Dit geld voor mij ook. Heb een flinke rij medicatie en hoewel ik wel aardig tegen onze kat kon (gewenning aan de kant gelukkig), maar ik nu ik een kattenvrij huis (ik ben uit huis gegaan) heb wel echt het verschil! Er komt ook echt geen dier meer in huis, behalve vissen.
Mijn vriend wordt er echt goed ziek door, dwars door de medicatie heen. Dus de keuze is nu snel gemaakt. Huis is ook volledig gesaneerd; heb geen open kast in huis bv.