Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Floriske schreef:delvira schreef:Sorry kom zo maar ff binnenvallen. Maar is deze aandoening zichtbaat in het bloed? Loop zelf al een tijdje enorm te klungelen. Vage klachten als pijnlijke gewrichten, darmklachten. En nu weer bloedarmoede. Mijn huisarts heeft nu zelf gezegd dat ze een ldubbel consult met mij wil, omdat de klachten te lang duren....
Jazeker, als je een intolerantie hebt voor gluten is dit te zien omdat je dan een verhoogde concentratie van bepaalde anti-stoffen in je bloed hebt zitten en dit is dus zichtbaar met bbloedprikken (en de testen die daarna gedaan worden met je bloed natuurlijk)

amoj schreef:Wat herkenbaar!
Ik loop nu al maanden rond met vaak misselijk wezen, veel overgeven, last van mn rug, gewoon vermoeid hoeveel ik ook slaap.
Ben vaak naar de huisarts geweest en kreeg altijd te horen; stress, stress, stress.
Laatst bloed wezen prikken en er kwam niets uit...
Baal hier stevig van, ik wil gewoon weten wat het is maar mijn gevoel zegt ook gluten allergie, helemaal nu na jouwn verhaal te hebben gelezen.
Het beinvloedt mn hele leven, laaste maanden nauwelijks naar school geweest.
Ik ga zo eens kijken wat ik allemaal moet vermijden, en dan maar gluten vrij gaan eten, kijken of het helpt!
secricible schreef:amoj schreef:Wat herkenbaar!
Ik loop nu al maanden rond met vaak misselijk wezen, veel overgeven, last van mn rug, gewoon vermoeid hoeveel ik ook slaap.
Ben vaak naar de huisarts geweest en kreeg altijd te horen; stress, stress, stress.
Laatst bloed wezen prikken en er kwam niets uit...
Baal hier stevig van, ik wil gewoon weten wat het is maar mijn gevoel zegt ook gluten allergie, helemaal nu na jouwn verhaal te hebben gelezen.
Het beinvloedt mn hele leven, laaste maanden nauwelijks naar school geweest.
Ik ga zo eens kijken wat ik allemaal moet vermijden, en dan maar gluten vrij gaan eten, kijken of het helpt!
Een glutenallergie is niet vergelijbaar met coeliakie. Mocht je het vermoeden hebben dat je coeliakie hebt kun je beter eerst naar je huisarts gaan. Als je begint met een glutenvrij dieet dan is coeliakie niet meer vast te stellen namelijk.
Als je zelf gaat testen moet je er alleen wel op letten dat je het meteen goed doet en echt alles 100% gluten (en/of lactose) vrij eet. Dit moet je ongeveer 3 maanden vol houden en dan weer een beetje gluten in nemen om te kijken hoe je er op reageert. Als je ook lactose vrij erbij gaat eten neem dan niet alles weer tegelijk. Maar kijk eerst wat het ene doet. Anders weet je als je een reactie krijgt niet waar het van komt. secricible schreef:Nee, coeliakie is een glutenintolerantie en een intolerantie is wat anders dan een allergie.
Een allergie is gewoon een allergie, zoals je die kan hebben voor melkeiwit, selderij, pinda's of medicijnen.
Het lichaam reageert dmv een reactie in het immuumsysteem en er wordt een antistof gemaakt. As reactie kun je benauwd worden, bulten krijgen of jeuk. Heel vervelend, maar in principe bijna altijd onschadelijk (tenzij de benauwdheid zo groot is dat je overlijdt)
Bij een glutenintolerantie kan het lichaam het niet verdragen en gaat het een afwijkend slijmvlies aanmaken, waardoor de darmen beschadigd worden. Het immuumsysteem heeft hier weinig mee te maken (wel iets, daarom is gluten een lastige)
Er zijn veel mensen met een glutenallergie (steeds meer lijkt wel, hoewel het eigenlijk vrij zeldzaam is), dit is vooral lastig, maar niet gevaarlijk. Mensen volgen een glutenvrij dieet voor het comfort, omdat jeuk lastig is. Wanneer er sprake is van coeliakie moet je wel, omdat je darmen simpelweg stuk gaan, geen voedsel meer op kunnen nemen en ondervoeding een gevolg is.
Coeliakie is alleen vast te stellen dmv een biopt, terwijl een allergie in het bloed te testen is.
Het verschil is bij gluten wat lastig, omdat er zeker ook facetten van een allergie en auto-immuumziekte inzitten, daarom spreken wij persoonlijk liever van een overgevoeligheid voor gluten.
Maar er zit zeker een verschil tussen een intolerantie en een allergie.
Ik zeg altijd dat ik een gluten allergie heb omdat ik er zo heftig op reageer (is met lactose ook zo) Word er echt ziek van en moet gluten (en lactose) mijn hele leven blijven vermeiden. Die bloedtest is helaas niet altijd betrouwbaar.. heb nog nooit een biopt laten nemen. Krijg er kriebels van als ik er aan denk. Ik weet het van me zelf dus het is niet meer nodig gelukkig.