Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yinka

Re: Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:27

Wat voor oogoperatie krijg je en waar wordt je geopereerd?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:31

Wat vervelend! Ik ben drie keer onder volledige narcose geopereerd, en de laatste keer was afgelopen woensdag aan mijn nier. Eigenlijk na de narcose weinig last van gehad van de narcose, enige waar ik heel veel last van had ( en hiervoor nooit ) is het operatiegas wat tussen je schouders/nek/hals gaat zitten en ben altijd koud. Zo veel als kan bewegen dan verdwijnt dit het snelst. Ik heb er nog last van maar al een stuk minder! Verder heb ik tot de avond ervoor gewoon gerookt. Alle drie de keren niet misselijk geweest na de narcose. Niet bang zijn, komt hartstikke goed! Ik maakte als laatste opmerking of ze me goed in slaap wilden brengen. Werd om 8.00 geopereerd en werd 2 uur na de operatie om 14.15 weer wakker dus ook daar geen zorgen om maken :D.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 17:49

XFiemoX: Dankjewel :)

Yinka: Ze gaan 2 dingen doen. Ik heb zwevende littekentjes die cystes zijn geworden, die gaan ze weg halen, en ze gaan mn oog recht zetten. 1 oog wijkt wat af naar buiten.

Nynke1: Haha ok! Goed om te weten :P En van die kou heb ik vaker gehoord idd..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:59

Hier nog iemand met de fobie. Maar helemaal geen last gehad van misselijkheid. Had door alle spanning niet Door gegeven. Maar brr wat was Ik bang. Achteraf helemaal voor niks

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:15

Fijn smurfje! :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:29

RoyceMack schreef:
Het is volgens mij wel beter om van te voren wat te eten(Dus voor de tijd dat je daarna niks meer mag eten) bijvoorbeeld 0:00 dan zou ik om 18:00 nog wel gewoon eten.. want als je misselijk wordt na de operatie dan geef je gal over, en geloof mij.. DAT is pas ranzig.

Nou ik heb eens een vreselijke buikgriep gehad en moest als maar overgeven. Vergevenement was ik zelfs door mijn gal heen en kwam er niks meer uit terwijl ik wel de hele tijd moest braken :')

Afin, de vieze praatjes daargelaten. Probeer vooral te ontspannen en laat je meenemen. Ik ben 2x geopereerd en nergens last van gehad. Het waren wellicht kleine operaties aan mijn sleutelbeen, maar als je wakker wordt probeer vooral even lekker door te doezelen tot je echt helemaal wakker bent.

Leer jezelf ook ademhalingsoefeningen aan op dit moment, dus stel dat er een moment van spanning komt, dat het je niet overheerst. En vergeet het vooral niet je fobie aan te geven!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:45

De anesthesie medewerker kan je tijdens de operatie gewoon medicatie geven die het misselijk zijn tegengaan. Mensen die snel autoziek worden krijgen het bij ons sowieso.
Probeer een beetje je ontspannen, en niet te lang te wachten met eten na de operatie, daarvan kun je ook erg misselijk worden.

Succes met je OK. Denk aan iets leuks als je gaat slapen! Dan wordt je met een prettig gevoel weer wakker!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:50

[quote="CarpeDiem"]De anesthesie medewerker kan je tijdens de operatie gewoon medicatie geven die het misselijk zijn tegengaan. Mensen die snel autoziek worden krijgen het bij ons sowieso.
Probeer een beetje je ontspannen, en niet te lang te wachten met eten na de operatie, daarvan kun je ook erg misselijk worden.

Succes met je OK. Denk aan iets leuks als je gaat slapen! Dan wordt je met een prettig gevoel weer wakker![/quote]

Nu je daar toch over begint.. Zou je misschien als je onder narcose wordt gebracht muziek op mogen? Met behulp van mn mobiel en oordopjes? Daar heb ik echt een heel fijn nummer opstaan waar ik altijd vrolijk van word. Of is dit echt een hele rare gedachte? :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:56

Whaha, nee, dat mag echt niet. :D

Ik ben twee keer kort achter elkaar geopereerd, ook aan mn ogen zoals je weet, en de eerste keer had ik echt een hele leuke gedachte uitgekozen en toen was ik aan het dromen op de uitslaapkamer en werd ik boos dat ze me wakker maakten. _-:(

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:22

Dat zou geen probleem moeten zijn!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:26

Geen probleem? Bij een ruggenprik doen ze dat wel, maar bij een gewone operatie?
Ze willen met je communiceren tot het moment dat ze die vloeistof inspuiten en dan ben je binnen 5 seconden al weg. Dan heb je geen tijd om nog ff een nummertje te doen. :+

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:31

een nummertje doen hoeft ook niet, gewoon een muziekje luisteren had ze het toch over.... :') sorry flauw grapje :D

hier ook meerdere keren geopereerd maar ook nog nooit misselijk geweest.
hopelijk telt deze positieve ervaring voor jouw weer wat mee om je gerust te stellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:33

Het was ook een inkoppertje. :+

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:44

mwahhh met een leuke anesthesist willen ze de operatie misschien wel een kleine 10 minuten uitstellen :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:48

Ben je wel ontspannen! :))

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:52

en je gaat (als het goed is) met een leuke gedachte slapen dus ook fijn wakker worden!

nou TS, nu hoef je alleen nog maar aan dit topic te denken als je daar ligt en je valt met een greins van hier tot tokio in slaap :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:02

:')

TS, ik zou het bij de intake bij de anesthesist duidelijk vermelden dat je die fobie hebt en dit voor heel veel spanning en angst zorgt.
Laat dat ook duidelijk in je dossier zetten en bespreek het op de dag van opname met het verplegend personeel.
Zo kunnen ze je daar passende medicatie voor geven en van te voren iets kalmerends. Het komt vast goed!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:13

Ik ben jaren geleden ook onder volledige narcose geweest en raad eens: toen ik wakker werd had ik HONGER! Ik heb twee uur moeten zeuren voor ze me een droog broodje gaven...

Zorg dat de anesthesist en de verpleging van je angst weet. Misschien helpt het als je je realiseert dat het dan geen enkele zin meer heeft om te piekeren: je hebt er alles aan gedaan, die operatie is gewoon nodig dus laat het verder over aan hen die er voor geleerd hebben. Of je er nou wel of niet wakker van ligt, zal het resultaat echt niet beinvloeden, het piekeren heeft dus weinig zin. Kortom (om maar bij het onderwerp te blijven): geef je over.

Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar zoek de dag voor de operatie tot het moment dat je aan de beurt bent, de best mogelijke afleiding. Trakteer jezelf op bijvoorbeeld een mooie tv serie, een erg goed (maar niet te moeilijk) boek, lekker bokken.

Veel sterkte ermee! Het zal vast erg meevallen.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:14

Meld zich!

Geef sowieso in je pre op gesprek aan dat je snel misselijk bent. Ze kunnen je dan propofolnarcose geven in plaats van damp, en een middeltje geven zoals dexamethason in combinatie met Ondansetron. Werkt goed tegen braken, dus maak je geen zorgen.
Verder moet je gewoon eten de dag van te voren, als je te nuchter bent krijg je last van lage suikerspiegel en wordt je juist misselijk.

Als je nog vragen hebt roep je maar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:17

Waarom geven xe niet standaard Propofol?

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:17

Naamloos1 schreef:
Oh nou nog een kleine 'waarschuwing' zeg aub geen dingen die me nog banger kunnen maken dan nu, ik ben namelijk zo in staat om de operatie te annuleren :o

Alvast bedankt!!

Beste TS, er zijn al veel tips gegeven en verteld dat er op voorhand al medicatie gegeven kan worden tegen misselijkheid, maar ik kan je verzekeren dat het hele operatiegebeuren reuze zal gaan meevallen.... zegt een ontzettende bangerik voor alles wat met ziekenhuizen te maken heeft. Operatie, narcose, pijn, misselijkheid, overgeven, ik heb me er van te voren allemaal héél erg druk om gemaakt. Helemaal niet nodig! Ik was ik staat om half naakt in m'n operatiehempje de deur uit te vluchten. Toen ik de verpleegkundige mijn angsten vertelde, zei ze: "Ach mevrouw, dat is helemaal niet nodig, daar hebben we hele fijne pilletjes voor." Nou zaaalig gewoon, dat pilletje!! Ik vond vanaf dat moment alles wel best en het is als een roes aan me voorbij gegaan. Heel het drukmaken vantevoren was 10x zo erg als de operatie en het herstel erna.
Dus ik kan je zowieso al aanraden zo'n 'rustigmaakpilletje' te vragen als ze het niet al zelf aanbieden.

Maar wat voor jou het belangrijkste is.... nee niet ziek geweest van de narcose. Was ik ook heel erg bang voor. Heb dan wel geen fobie, denk ik, maar haat overgeven en overgeefsel! Heb zelfs wel eens een ongeluk gemaakt op de fiets toen ik een plas kots op straat niet wilde zien %)

Succes en sterkte alvast met je operatie Komt goed! +:)+ +:)+ +:)+

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:38

Inmiddels heb ik twee operaties aan mij benen achter de rug, de derde komt er spoedig aan.
Ikzelf heb gewoon gedaan kwa eten wat er in het boekje beschreven staat, ook kan je idd vragen om iets tegen de misselijkheid helpt heel erg goed.
Mijn eerste keer was ik twee weken na de operatie echt heel draaierig, de tweede keer gaven ze me zuurstof tijdens het onder narcose brengen, ik merkte echt heel veel verschil en was veel minder lang draaierig na de operatie.
Misselijk ben ik niet echt geweest , maar je kan altijd vragen om zuurstof is ook erg fijn als je in slaap valt met wat frisse lucht vind ik tenminste

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 05:23

:wave: Naamloos ...voor jou schiet het nu op !
Veel dingen heb je zelf al genoemd , gezond eten , en de periode vooraf goed rusten .
Bij de anesthesist heb je je probleem al besproken /aangegeven .
En heel lastig misschien , proberen positief de operatie in gaan .

Bij mij is het nu donderdag 4 weken geleden dat ik voor het eerst onder narcose ben geweest .
Toen ik in de verkoeverkamer me bewust werd van het wakker worden en de ogen
open deed was ik meteen draaierig .Dus lekker de ogen dicht houden .
Ook terug op de kamer , rustig liggen en heel veel drinken .
Water , thee ..granaatappelsap schijnt ook goed te zijn om het narcose middel uit het lijf te
krijgen .
Ontvang niet te vroeg bezoek ...het moeten concentreren op gesprekken /kijken /hoofd geregeld
draaien is ook niet echt van voordeel ...

Heel veel succes alvast ....

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 05:52

Ik wil je ook even geruststellen, ik ben ondertussen al verschillende keren geopereerd en ik vind het zalig :o
Vanaf 12.00 's nachts eet ik niets meer (net ervoor eet ik steeds een cracker), rond 6 uur 's ochtends drink ik nog een paar slokken water en klaar. Voor de verpleging je naar de operatiezaal brengt, krijg je meestal al een pilletje om rustig te zijn. De eerste keer was ik daardoor k.o., de keren erna heb ik dat pilletje niet meer gehad maar was ook niet nodig.
Ik heb geweldig veel last van reisziekte, als men me gewoon in het bed ergens naartoe brengt, begin ik al misselijk te worden. Ik had dit ook aangegeven aan de anesthesist en krijg daardoor voor ik onder narcose ga, een extra medicijn. Ze geven dit niet standaard omdat je dit spul zelf moet betalen, je krijgt er niks van terugbetaald maar ik betaal het graag.
In de operatiezaal is het eigenlijk wel leuk, ze plakken allerlei dingen op je en je krijgt zo'n ding om je bloeddruk te meten enzo maar de verpleging is ook de hele tijd met je aan het praten en maken grapjes enzo. Ze verwittigen wanneer je het narcosespul krijgt, dan word je arm even warm, soms een klein beetje branderig en hup, je bent weg :D

Na de operatie word je ofwel wakker op de recovery ofwel op je kamer. De eerste keer werd ik wakker op recovery en probeerde ik echt wakker te blijven wat eigenlijk stom is. De andere keren werd ik wakker op de kamer en had ik ook veel langer geslapen, ze zeggen dat dat is omdat ik vanaf de 2 keer erg rustig was voor de operatie. De 'slaap' die je dan hebt, is zalig :D Ik ben een pijnpatiënt en tijdens die slaap is de pijn weg. Zodra ik wakker ben, is de pijn terug dus laat mij maar slapen :j

En als ik dan wakker ben, dan heb ik een reuzehonger en krijg ik beschuit dat ik kan opeten zonder misselijk te worden en daarna.... ga ik terug slapen want van een operatie ben je heel erg moe :D

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 06:32

Lieve bokkers: Ontzettend bedankt voor al jullie lieve berichtjes! Ik had niet verwacht dat jullie dit zo serieus zouden nemen! Echt heel fijn! _/-\o_

Probabeest: :') Nu is het feit ook nog zo dat ik mijn operatiearts al gezien heb.. En nou.. Daar wil ik best een nummertje mee maken hoor! _O- _O- Misschien moet ik idd aan die gedachte denken! Val ik goed in slaap haha :')

Ditano: :wave: Bedankt voor je berichtje! Ik ga het proberen allemaal!

Horsetopia: Kijk van zulk soort berichtjes word ik weer blij! Dankjewel! :)