Snel uitgekeken op alles, laks e.d.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:08

Heeel erg herkenbaar voor deze adhd'er! Je omschrijft gewoon echt de standaardproblemen: impulsiviteit, snel uitgekeken en je nergens toe aan kunnen zetten terwijl andere dingen je volle aandacht krijgen. Ik denk ook dat een stempel geen oplossing is, maar het kan zeker helpen om jezelf (en je hersenen) te gaan begrijpen, zodat je gericht naar oplossingen toe kan werken.

Ik heb mezelf 25 jaar lang schoppen onder mn kont gegeven en me altijd afgevraagd waarom ik de dingen niet gewoon DOE maar eeuwig uitstel. Enthousiast nieuwe hobbys beginnen maar nooit afmaken.... Ik ben echt ziekelijk hard voor mezelf geweest en zelfs toen kreeg ik het niet voor elkaar. Sinds ik mn diagnose heb en heb leren accepteren dat mn hersenen nou eenmaal anders werken, gaat het al stukken beter. De medicatie heeft mn ogen helemaal geopend: ik wist niet dat je hoofd zo rustig kon zijn!
Even heel algemeen gesteld: Het uitstellen heeft gewoon te maken met de problemen met prioriteiten stellen. In je hoofd lijkt dat computerspelletje nou net even belangrijker dan dat huiswerk. Normale hersenen laten je wel even weten dat het huiswerk belangrijker is, maar een adhd hoofd doet dat dus niet, die beoordeeld alles op gelijk niveau. Iedereen kent wel de gedachte 'doe ik zo wel'. Alleen bij een adhd'er is dat vijf sec later alweer weg, vergeten. Dan doe je het dus niet later wel even, want dan is allang de volgende prikkel op je pad gekomen en moet die afwas toch echt even gedaan worden. Om tijdens de afwas ineens de hond te gaan uitlaten.....en zo gaat het de hele dag door! Herkenbaar TS?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:15

Jup heel herkenbaar zwerte. Als ik bijvoorbeeld toch eens een keer aan het strijken ben geslagen denk ik "oh, maar mijn kledingkast moet ook opgeruimd" vervolgens ga ik dus mijn kledingkast opruimen en het strijkwerk blijft liggen

Wat ik ook heel erg heb is dat ik dus iets ga doen, bijvoorbeeld vorige week de heg gesnoeid in mijn tuin. Dan ben ik daarmee klaar en laat ik de bende die ik heb gemaakt gewoon liggen. Kan me er dan niet toe zetten om dat ook nog op te ruimen terwijl dat gewoon bij die klus hoort.
Hetzelfde met de planken die ik vorige week aan de muur heb gemaakt in de extra slaapkamer, de planken hangen, maar de boormachine, meetlint en al die andere zooi ligt er nog gewoon :')
Het stomme is dat ik op het lab altijd super georganiseerd aan het werk was, bijna dwangmatig. Zou wel willen dat ik daar thuis iets meer van mee had

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Snel uitgekeken op alles, laks e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:27

Net zoals dat er hier in de badkamer nog altijd voegmiddel, emmers en een kitspuit liggen? In de kerstvakantie de badkamer opgeknapt en er moet nog 1 rand gevuld worden.... 10 min werk, maar nog steeds niet gedaan. Juist omdat het nog zo klein is, lijkt alles belangrijker om te doen. Tuurlijk kan je heus nadenken en wel bedenken dat het even afmaken een beter plan is, maar zodra je dan onderweg bent, zie je wel weer iets waarvan je hoofd zegt 'hey, das ook belangrijk en veel leuker!' en hoppa je doet weer iets anders. Laat het maar aan een adhd'er over om uuuuuren druk bezig te zijn en uiteindelijk werkelijk niks af te hebben :-)
Het is een kwestie van jezelf er toe aanzetten, maar als je werkelijk add/adhd hebt, dan werken de normale methodes gewoon niet. Bij mij werkt bijv beloning echt niet. Ik kan mezelf prima voornemen dat ik A pas mag als ik B heb gedaan, maar ach, dan hoef ik A meestal al niet meer.... Iedereen roept altijd zo leuk dat het gewoon een kwestie van wilskracht is, maar zo simpel werkt het gewoon niet als je bepaalde signalen in je hersenen mist. Voor iedereen werkt weer iets anders en dat is gewoon een zoektocht. Ik heb de juiste methode voor mezelf ook nog niet gevonden, want dan zou de badkamer nu toch echt af zijn.... Maar ik ben wel opgehouden met mezelf een lui varken te noemen, want ik wil het echt wel maar het lukt vaak gewoon niet!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:30

Ik heb ook regelmatig (eigenlijk altijd) dat als ik mijn kamer opruim ik een blaadje/boek vind dat ik toch echt eerst even moet lezen voor ik verder ga. Of 'ik mag alleen dit topic nog lezen en dan ga ik'. En dan blijkt er in andere topics ook weer gereageerd te zijn en dat moet ik dan ook even lezen. Is zoiets dan ook een symptoom?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:32

Belonen doe ik ook, ik zeg dan bijvoorbeeld tegen mezelf dat ik eerst moet stofzuigen en dweilen voordat ik weer mag internetten of een serie mag kijken. Als ik me er dan echt toe zet lukt dat aardig, enige is dat ik dan wel direct weer 3 afleveringen kijk en verder dus ook niets meer doe.

Hebben jullie ook wel eens van die dagen dat je echt als een wervelwind gaat? Dan neem ik me voor om écht het hele huis schoon te maken en dan ga ik ook heel rigoreus te werk en dan gaat het allemaal nog best goed ook. Helaas komen deze momenten echter maar sporadisch voor.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:34

Ja, die heb ik ook. Dat ik soms ineens super goed kan leren. Nadeel is dan ook weer dat ik niet stop, niet eens om te eten of drinken, hooguit om naar de wc te gaan, al stel ik dat ook uit tot ik echt moet :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:42

Ik heb het ook zo erg gehad. Alleen bij mij kwam het voort uit Lyme achteraf gezien. Ik heb het nu niet meer, of veel minder erg. Maar oh wat is het frustrerend.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:49

goldenarrow schreef:
Ik heb ook regelmatig (eigenlijk altijd) dat als ik mijn kamer opruim ik een blaadje/boek vind dat ik toch echt eerst even moet lezen voor ik verder ga. Of 'ik mag alleen dit topic nog lezen en dan ga ik'. En dan blijkt er in andere topics ook weer gereageerd te zijn en dat moet ik dan ook even lezen. Is zoiets dan ook een symptoom?

Zou kunnen. Het lastige is dat zoiets ook 'gewone' gemakszucht kan zijn. Het wordt pas een symptoom en dus een probleem als je het echt wil veranderen maar het gewoon niet voor elkaar krijgt.
Iedereen herkent wel dingen uit het lijstje symptomen. Als je adhd hebt, dan loop je tegen dit soort problemen aan in vrijwel alle aspecten van je leven en niet alleen bij de vervelende dingen die niemand graag doet. Ik kan me bijv ook heel moeilijk aanzetten tot het trainen van mn paard, terwijl ik dat heel leuk vind.
Hyperfocus is dan weer het tegenovergestelde van niks afmaken en je nergens toe aan kunnen zetten. Daardoor lijkt het vaak alsof je alleen dingen doet die je leuk vind of waar je goed in bent, want dan lukt het toch wel? Anderen zien echter niet dat je niet zelf beslist waar je hyperfocus ligt. Zo onthoud ik echt alles wat met ethologie te maken heeft, ik ben gewoon een spons. Terwijl ik geschiedenis reteboeiend vind, onthoud ik daar dus echt niks van, hoe hard ik het ook probeer.

Het werkt dus beide kanten op, in beide gevallen is de rem gewoon een beetje kapot. De rem om iets leuks te laten liggen en te doen wat nodig is werkt niet lekker, net zoals de rem om uit een hyperfocus te komen om idd te gaan eten. Ik heb in de basis ook maar twee toestanden: chaotisch vs hyperfocus. In het eerste geval doe ik dus van alles zonder uiteindelijk resultaat, terwijl in hyperfocus kan ik ineens heel veel, maar vergeet de rest van de wereld. Dankzij medicatie en therapie bestaat er nu ook een tussenvorm :-)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:57

Ik heb het ook met paardrijden. Dat ik soms mezelf echt van de bank af moet sleuren om te gaan, terwijl ik het er wel echt superleuk vind. Tenzij het paard dan weer afhankelijk van me is. Dan kan ik mezelf er beter toe zetten omdat ik me anders schuldig ga voelen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:43

Wat is dit topic een ogen opener!
Ik herken me hier zo verschrikkelijk hard in dat ik direct de telefoon wil pakken om een afspraak met de huisarts te maken. Niet normaal.

Al kan ik het voor de buitenwereld best goed maskeren.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:50

wat jij beschrijft is PRE-CIES hoe ik ben. ik stel alles, maar dan ook alles uit, en ben super snel op iets uitgekeken (een bijrijdpaard, waar ik dan eerst 4 weken lang elke dag te vinden ben, en daarna het weer verpest met uitstellen, niet meer gaan enz. hier heb ik me gelukkig al overheen gezet, en dit is dan gelukkig ook niet meer zo :+ )
ik heb dan ook ADD, ik vind mezelf ontzettend lui achteraf, maar op het moment weet ik niet wat er precies in mij omgaat waardoor ik het niet doe :=
op school ook al problemen gehad met veel verzuim, en dingen extreem laat inleveren (ben dit jaar over gegaan met een wereldwonder := )
ik zou toch eens over ADD praten met je huisarts..
heb je ook dat als je iets leuks vind, je jezelf voor 150% geeft, en dan 's middags uitgeteld op de bank ligt?
ik ben altijd doodmoe als ik iets leuks gedaan heb, simpelweg omdat ik zo'n slechte concentratie heb door de ADD, en als ik iets leuks doe heel erg geconcentreerd kan zijn (dan opeens magisch wel := ) en dat kost energie

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 13:56

Ik ben inderdaad vrij vaak en veel moe, ga ook altijd vroeg slapen, helemaal als ik moet werken de volgende dag. Dan lig ik er zeker wel om 22 uur in.
Merk sowieso dat dingen mij veel energie kosten, voornamelijk dingen die ik niet zo leuk vind. Heb aankomend weekend bijvoorbeeld verjaardag van mijn schoonmoeder en dat soort dingen trekken me helemaal leeg. Dan ben ik echt kapot na de tijd.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:15

Ik lees even mee want ik herken heel veel van wat er gezegd wordt.
Ik ben vooral chaotisch, snel afgeleid, kan me moeilijk op dingen concentreren, zeker als het iets minder leuk is, ben vaak moe..
Laatst stond ik om 1 uur 's nachts mn kast op te ruimen omdat er iets uit viel en ik toen ineens van mezelf het moest opruimen.. Totdat ik het vest tegen kwam wat ik de volgende dag aan wou trekken, toen ging ik mn kleren voor de volgende dag klaar leggen: resultaat: half opgeruimde kast -O-
Aan de andere kant ga ik er wel 100% voor als ik een keer wel geconcentreerd ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:50

Het is ook voor mij herkenbaar, ik spreek je in reallife wel even Lis, maar wat ik in het algemeen wil zeggen is dat het imo te maken lijkt te hebben in de tijd waarin we leven.
We moeten veel doen, werken, school, huishouden, vriendschappen, ander eten, sporten en vrije tijd, en dan heb ik het nog niet eens over sociaal media. Alles gaat sneller, alles is meer, we leven in een evolutietijd betreft technologie en maatschappij maar mensen evolueren nog niet mee. Wij kunnen dit tempo nog niet aan. Kijk naar de explosieve groei van 'ADHD', ik geloof wel in AD(H)D maar ik geloof maar dat een kwart van een ieder die deze diagnose heeft ook daadwerkelijk ADHD heeft.
Ik denk dat het dus te maken heeft met onze omgeving, de verwachting van het dagelijks leven en de snelheid van het leven waar we nu in zitten. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 14:55

Mwhoa, dat weet ik niet helemaal Jolien. Als ik naar mezelf kijk en hoeveel moeite ik heb met de allerkleinste dingen, al zo lang in mijn leven, denk ik niet dat dat door de huidige maatschappij komt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:49

Heb het er net over de telefoon even met mijn moeder over gehad en die herkent ook wel veel dingen, ook vanuit mijn jeugd, maar de link met evt ADD had ze nooit gelegd.
Voor mij toch wel weer een bevestiging dat ik keer morgen de huisarts even bel voor een gesprek en verwijzing

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:10

Liselot schreef:
Heb het er net over de telefoon even met mijn moeder over gehad en die herkent ook wel veel dingen, ook vanuit mijn jeugd, maar de link met evt ADD had ze nooit gelegd.
Voor mij toch wel weer een bevestiging dat ik keer morgen de huisarts even bel voor een gesprek en verwijzing

Jammer dat het bellen vandaag geen zin meer had, maar morgen zeker bellen dan. Zet desnoods ff een alarm ofzo dat je het niet vergeet dankzij ADHD afleiding hihi.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 08:38

Heb gebeld, kan maandagmiddag naar de huisarts :)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:12

Heb naar aanleiding van dit topic een zelftest op internet gedaan omdat ik me in je hele verhaal heel erg herkende, en ook bij mij kwam er een sterke neiging van ADD/ADHD uit. Ik vind het wel opmerkelijk, gezien het feit dat ik vroeger als kind negatief op ADHD getest ben.. Maar ook ik stel dingen echt heel erg uit, stort me graag in nieuwe dingen om het na 3/4 weken zat te zijn of te moeilijk vind, de was ligt hier soms 3 weken voor ik het strijk, dit is al mijn 3e opleiding.. de anderen waren 'niet leuk' of te zwaar (chronisch hoofdpijn aanwezig).
Ik ga binnenkort ook eens aan mijn huisarts vragen hoe en wat!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:36

Liselot schreef:
Heb gebeld, kan maandagmiddag naar de huisarts :)

Goed gedaan!! Hopelijk heb je een fijne meewerkende huisarts :)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:43

Ik heb alleen de openingspost gelezen, de reacties niet. Ik ben exact zo en heb AD(H)D, en op het moment dat het bevestigd was kon ik er veel makkelijk mee omgaan. Omdat je doorkrijgt hoe je in elkaar zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:37

Zo herkenbaar!

Zo is er iets wat ik geweldig vind en moet het nu, en dan is het ineens weer niet boeiend genoeg. Zelfde met studies... Heb al 4 verschillende studies gezien... Mijn hoofd blijft continu doordenken over alles en nog wat, ik kan niet rustig een film kijken, nee dan moet ik dit nog lezen en dat zien etc.

Ik denk dat ik toch ook maar even extra ga na vragen,want word wel heel erg moe van mijzelf namelijk...

Edit: ook dat denken over iets en dan overgaan naar iets heeeeel anders. Ik spring van de hak op de tak met gesprekken soms.. kan mijn focus er niet bij houden..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:44

Hoe was je Cito score TS?
Want ipv ADD kán er ook best sprake zijn hoogbegaafdheid ( het enthousiast ergens aan beginnen, maar snel verveeld raken.Maar ook hypergevoelig, sterk rechtvaardigheidsgevoel, makkelijk autoriteits conflicten. De anderen vaak maar traag vinden. Dingen snel door hebben maar feitjes slecht kunnen onthouden....)
Dus als je jezelf dan wil laten onderzoeken: dan ook maar even een IQ test aanvragen..

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:05

Hmmm..
Eerste reactie die in mij opkomt na het lezen van je OP en de meeste reacties.
Het is zó herkenbaar.
Vooral het dingen uitstellen, jezelf een schop onder je reet geven, belonen..
En het dan alsnog niet doen. Schuldgevoel krijgen, vooral als er onverwacht bezoek komt en schuldgevoel naar vriendjelief. Het gevoel alsof ik een lui varken ben die niks in huis doet.
Idd, dan begin ik aan iets en dan komt er iets anders op je pad wat ineens een hogere prioriteit heeft.
Het van de hak op de tak als het gaat om gesprekken voeren. Het ineens beginnen over een totaal ander onderwerp (het voorbeeld van autorijles-centerparcsverhaal zou zo van mij kunnen zijn)
Ook als ik aan het facebooken ben wil ik "ineens" iets doen, vergeet ik dat 10 sec. later weer, lees ik facebook terug en schiet het me weer te binnen. Kom ik dus weer terug op het autorijles-centerparcs verhaal..

Een topic wat mij nieuwe inzichten geeft. Of juist iets wat ik ergens wel wist maar nu wordt bevestigd. Wellicht ook voor mij tijd voor de huisarts.. Niet dat een stempel dingen oplost, maar je kan wel veel antwoorden krijgen op bepaalde vragen die in je hoofd spelen

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:31

Ik ga hierin volledig mee met joolien. We moeten tegenwoordig zo veel verschillende dingen verwerken. Administratie voor het huis, voltijdse baan, eten, paarden, huishouden, tuin, honden, weide onderhoud enzo... in mijn geval is het nu zo en ik kan dat ritme eigenlijk niet aan waardoor ik dus ook al die symptomen heb. Was als kind ook geen cadeau maar toch ben ik blij dat nooit geen medicatie ofzo heb moeten nemen en ik vandaag toch best mijn plan kan trekken. Een agenda helpt me soms door de moeilijke momenten...soms laat ik hem ook wel weer enkele weken links liggen :o ik voel me dan ook heel gelukkig als ik eens mijn huis volledig netjes heb, de belangrijke dingen heb geregeld en goed heb gereden. Voor sommigen is dat alledaags en banaal maar voor mij echt uitzondering en dan meteen ook een stuk rustiger in de bovenkamer...steeds dat gevoel dat je moet doorvechten :+