Help! Gaatje in mijn kies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Valuna

Re: Help! Gaatje in mijn kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:52

ik had hiervoor ook nooit een verdoving maar,heb ooit keer gehad met vullen dat ze zenuw raakten ofzo verging van de pijn, ik ga nooit weer zonder verdoving

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:54

Ik vind de pijn van verdoving erger dan de pijn van het boren en heb tot nu toe steeds zonder verdoving gaatjes laten vullen. Zonder verdoving doet even pijn, maar als je buiten staat heb je nergens meer last van. Met verdoving heb je echt nog de halve dag een gevoelloze wang/tong/mond, bah!

In elk geval veel succes!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:54

Met verdoving hier. Voel alleen een prikje verders niets meer. Maar als je kies al pijn doet zou ik morgen direkt bellen. De 2 keer dat ik dat had kon ik voor een wortelkanaal behandeling. Wil daarmee niet zeggen dat het bij jou ook zo is. Maar des te eerder je belt ben je er ook eerder vanaf.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:04

Mijn kiezen zijn ook erg gevoelig en ben zeer moeilijk te verdoven.. Mijn pijngrens is hoog, maar ik vind het echt flink zeer doen soms! Bij verschillende tandartsen, waarvan er een echt goed is.

Een kies laten trekken is pas erg, vooral bovenkaak. Dat gevoel, het geluid. Ik krijg de kriebels als ik eraan denk brrrr!!

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:09

Geryon schreef:
Mijn kiezen zijn ook erg gevoelig en ben zeer moeilijk te verdoven.. Mijn pijngrens is hoog, maar ik vind het echt flink zeer doen soms! Bij verschillende tandartsen, waarvan er een echt goed is.

Een kies laten trekken is pas erg, vooral bovenkaak. Dat gevoel, het geluid. Ik krijg de kriebels als ik eraan denk brrrr!!

helemaal mee eens trekken is erger... moet helaas maandag over week 2e verstandskies eruit
kijk er wederom enorm tegen op ( beide keren onder )

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:09

Ik vind verdovingn niet fijn ligt aan de plek sommige kunnen geweldig prikken en die voel je niet. maar eb verdoving doen z ook vaak als je banger bent zodat je niet je hoofd wegtrekt mocht je toch wat voelen. Het bioren zelf duurt meestal niet zo lang en voel je dan ook niet. De vulling voel je ook niet en waarscghijnlijk gebruiken ze blauw licht om hem uit te harden , dan moet je bijten op een folietje zodat ze hem weer kunnen afveilen tot je andere kies eroppast. En moet je ook gewoon zeggen, waneer het voor jou goed zit. Die verdoving werkt vanzelf uit alleen al er wind op je lip staat word hij koud want de temperetatuur kan je dan niet regelen in je lip.
als je vragen hebt pb maar. Ik heb ook heel lang nooit wat gehad

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:10

Valuna schreef:
Geryon schreef:

helemaal mee eens trekken is erger... moet helaas maandag over week 2e verstandskies eruit

Van boven hebik echt totaal geen last gehad er gingen er tween tegelijk. maar onder is erger. langer last schijnt, sterkte wie weet valt het mee. bij mij waren er twee in een minuut uit samen dus . het kan gewoon goed gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:13

Valuna schreef:
Geryon schreef:

Oh bah succes!

Het fijne aan laten trekken is wel dat je een heel ander soort verdoving krijgt, je voelt helemaal niets, zelfs ik niet! Behalve dan het gesjor aan je hoofd, je kies losser worden, het krakende geluid oo brrrrrr.

Erna gaf niet zoveel last behalve het enorm gore gevoel van het gat :')

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:14

de eerste was er ook zomaar uit, maar vind de tandarts echt verschrikkelijk en de vorige kies was de eerste ooit die eruit getrokken moest en de eerste keer verdoving ooit... het voelde dat het langer duurde

weet niet of het pijn doet langer is zit gewoon paar dagen aan pijnstilling en niet te gek doen met je hoofd

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:28

Hier iemand met elk half jaar zeker 2 gaatjes! En dat ondanks poetsles en adviezen van mijn tandarts. Helaas de slechte tanden van pap en mam.

Ik kies altijd voor verdoving. De prik voel je amper en daarna kan ik relaxed liggen zonder stress. Was doodsbang voor de tandarts, nu niet meer.

Ik kies voor de verdoving omdat ik het boren een enorm rot gevoel vindt en juist van dat gevoel telkens in paniek raakte! :)

Uiteindelijk valt het reuze mee TS!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:32

Ik verdoof ook nooit, doodsbang voor naalden :o ik haat nu al de dag dat ik problemen krijg met mijn verstandskiezen (en die dag komt zeer waarschijnlijk wel).

Boren is soms inderdaad even vervelend, maar 'vervelend' is ook wel het juiste woord, vind ik. Tegen de tijd dat je denkt 'oliebol, dit doet wel pijn' is het over. Doe mij maar zonder. Mijn tandarts zet sowieso niet 'zomaar' een verdoving voor een gaatje. En daar ben ik al lang blij mee. :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:38

Hier vroeger nooit verdoving bij gaatjes, maar inmiddels wel, aangezien het wel iets meer is dan 'gaatjes'. Maar van de verdoving zelf voel ik bijna niets, het is maar een speldeprik, zelfs achter de tanden/kiezen.

Vandaag nog uur in stoel gelegen, 1 tand getrokken, 2 tanden geslepen, noodbrug erop en 1 kies gevuld. En dat terwijl ik meer dan panisch ben bij de tandarts.
Pijn voel ik bijna niet, lamme gevoel van verdoving is even een paar uur vervelend, idem voor niet kunnen drinken, ging vandaag ongeveer een kwart liter water mijn decolleté in :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:47

Ik moet bijna altijd standaard een wortelkanaalbehandeling als ik een gaatje heb dus wordt altijd verdoofd. En dan nog is het bij mij verre van pijnloos.

De prikken vind ik niet erg. Het is een enorm dun naaldje dus je voelt even een prikje en dat was het dan. De 2e prik voel je dan al bijna niet meer.

Als je nu al pijn hebt dan zal het dus wel ontstoken zijn. Zolang je nog niet meteen bij de tandarts terecht kan, heel goed poetsen op die plek ook al doet het zeer. Na het poetsen spoelen met mondwater.
Ik moest een keer bijna een week wachten en na drie dagen heel goed spoelen en poetsen was de ontsteking weg en hoefde ik zowaar een keer geen wortelkanaalbehandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 05:54

Ik ben flink bang voor boren dus mijn tandarts zei meteen; "Ik ga het je niet eens vragen, jij krijgt gewoon lekker een verdoving!" Ik voel daar bijna niks van, het lijkt heel even of iemand op een blauwe plek drukt en daarna voelt de verdovingsvloeistof als 'koud'. Van het boren zelf voel ik helemaal niks.

Ook ik heb een gruwelijke hekel aan wattenrolletjes, daar ga ik letterlijk van kotsen dus dat doen ze maar niet meer :') Mijn tong houden ze gewoon opzij met hun vingers of een spiegeltje.

De nawerking van verdoving is wat onhandig, zoals Leonoor al zegt is drinken vaak een crime en als je wang ook verdoofd is mag je 2 uur niet eten omdat je kans hebt dat je dan zonder het te voelen een hap uit je wang neemt.

Overigens heb ik de eerste keer enorm gelachen. Ik kwam mega gestresst uit die stoel dus ik wilde buiten een sigaret opsteken. Die klem je normaal tussen je lippen en dan steek je hem met je ene hand aan terwijl je met je andere beschut tegen de wind. Nou dacht het dus niet he _O- sigaret bleef natuurlijk niet plakken tussen m'n verslapte mond. Ik heb staan vloeken tot iemand me een vuurtje aanbood _O-

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 08:10

Wauw wat een boel reacties, fijn zeg!
Ik lees verschillende ervaringen over het wel of niet laten verdoven, hoewel ik het idee heb dat de meerderheid de voorkeur biedt aan boren zonder verdoving. Als ik het goed begrijp hangt dit dus ook af van hoe groot het gaatje is, dus hoe onprettig het boren is. Ik denk dus dat dit iets is wat met de tandarts te overleggen valt nadat hij de boel heeft gecheckt.
Het "fijne" is dat ik net een paar weken geleden ben verhuisd naar Almere dus ik zal ook naar een nieuwe tandarts moeten. Ik heb er al wel eentje uitgekozen, maar het is dus iemand die ik nog niet ken. Ik hoop maar dat het niet één of andere "tandenslachter" is. ;)

Wat ik overigens bedoelde met de vraag over de gevolgen van een vulling: word je nog beperkt in het eten van bepaalde dingen? Dus bijvoorbeeld zuur eten, of plakkerig eten. Of ga je op een gegeven moment niks meer merken van een vulling?
En moet een vulling ook weleens vervangen worden of is dit niet gebruikelijk?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:20

Nee hoor, normaal gezien blijven ze een leven lang zitten. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, enkel bij die hele oude vullingen. Je kunt gewoon alles eten wat je wilt.

Je kunt inderdaad met je tandarts overleggen, of vragen of het zonder verdoving kan en mocht je het toch niks vinden alsnog een verdoving nemen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 08:44

Vroeger hoorde ik nog weleens verhalen dat iemand zijn vulling moest laten vervangen of dat de vulling zelfs was afgebroken. Maar als ik het goed begrijp is dat met de vullingen van tegenwoordig vrijwel niet meer van toepassing. Dus het kauwen op een zuurtje zou bij wijze van spreken geen probleem moeten zijn?

Zojuist heb ik de tandarts gebeld om me in te laten schrijven en meteen een afspraak te maken voor een controle. Maandagmorgen kan ik terecht dus in het weekend moet ik nog even 'de tanden op elkaar houden' ;)

Ik vond de tip van het spoelwater wel goed. Nu gebruik ik dat al wel een tijdje maar ik denk dat ik er goed aan doe om na iedere maaltijd even extra te poetsen en te spoelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:24

Bij mij valt er af en toe een vulling uit, maar dat ligt meer aan de kwaliteit (of gebrek eraan) van mijn gebit. Vulling vervangen gaat trouwens helemaal snel.

Het klopt niet dat je in je onderkaak altijd met een verdoofde mond loopt. Er zijn nieuwe verdovingen op de markt die echt enkel op de tand werken. Het kan wel zijn dat nog niet elke tandarts dat heeft of gebruikt, het is ook iets duurder.
Ik vind die echt ideaal.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:04

Sizzle schreef:
Bij mij valt er af en toe een vulling uit, maar dat ligt meer aan de kwaliteit (of gebrek eraan) van mijn gebit. Vulling vervangen gaat trouwens helemaal snel.

Het klopt niet dat je in je onderkaak altijd met een verdoofde mond loopt. Er zijn nieuwe verdovingen op de markt die echt enkel op de tand werken. Het kan wel zijn dat nog niet elke tandarts dat heeft of gebruikt, het is ook iets duurder.
Ik vind die echt ideaal.

Heb je daar toevallig een bron van? Ik heb me namelijk altijd laten vertellen dat dat technisch onmogelijk is dat plaatselijk verdoven onder vanwege de manier hoe de zenuwen daar lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:41

Ik heb er vorige week nog 1 gehad :P
De voorste kies was de vulling uitgevallen. De verdoving was nergens anders in mijn mond te voelen. Dat het werkt was duidelijk want zonder verdoving kreeg ik direct zo'n stroomstoot van de zenuw, na verdoven ging het boren probleemloos. Geen ongevoelige lip en geen gekwijl.
Heb geen flauw idee hoe het heet hoor, ik ben geen tandarts.

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:23

Ik zal ff wat vertellen. Ben namelijk tandarts assistente. Ik zie hier verhalen voorbij komen die niet helemaal kloppen.

Bijv als er een ontsteking bij de wortel zit dan gaat die niet weg na gebruik mondwater. Ontsteking van het tandvlees evt wel. Bij wortel ontsteking moet er meestal een wortelkanaal behandeling gedaan worden. Dat wordt verdoofd en voel je meestal niks van tenzij de ontsteking er echt al langere tijd zit.

Mondwater is een goede aanvulling op het poetsen maar vervangt dat niet. Het beste is om het niet bij het poetsen te gebruiken, maar op een ander moment. Dit omdat je dan meer fluoride momenten hebt. Fluoride zorgt er voor dat je tanden beter beschermd zijn tegen gaatjes. In combinatie met het eetgedrag.

Over het wel of niet verdoven. Dat ligt eraan hoe groot en diep het gaatje is, of je last hebt van gevoelige tanden met koud water. Dat wordt nl gebruikt tijdens de behandeling. En ook hoe hoog je pijngrens is. Als wij zien dat het beter is om meteen te verdoven dan zeggen we dat. Sommige mensen proberen eerst zonder en dan willen ze halverwege toch verdoving. Dat kan allemaal bij ons. Evt kunnen ze je tandvlees al een beetje verdoven dmv vloeistof op wattenstaafje. Zo voel je minder van de echte. In de onderkaak zijn je lip en tong voor de helft verdooft. Dit komt omdat de zenuw die verdooftmoet worden, achterin je mond het bot in gaat. Die kom er pas bij je voortanden weer uit. Dus vandaar dat het onder voor de helft verdoofd is. In de bovenkaak kan het wel per 2 tanden verdooft worden

Tegenwoordig worden er alleen nog witte vullingen gemaakt. De grijze mogen niet meer ivm kwik dat erin zat. De levensduur van de witte is niet voor altijd, helaas zijn ze minder sterk dan de grijze. Het kan voorkomen dat er een gaatje naast de vulling ontstaan en dat die dan vervangen moet worden. Je mag gewoon alles eten. Als het een vulling in de voortanden betreft dan raden wij af om harde dingen af te bijten.

Heel veel succes ermee. En onhoudt dat tandartsen ook gewoon mensen zijn. Wil je iets weten, vraag het gewoon.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:28

Jasmijn159 schreef:
Ik vind de pijn van verdoving erger dan de pijn van het boren en heb tot nu toe steeds zonder verdoving gaatjes laten vullen.

HIer juist andersom. Ik ben enorm gevoelig en slecht te verdoven. Voor een gewoon gaatje heb ik al 2 verdovingen nodig, vorige keer had ik 4 (!) verdovingen nodig voor een wortelkanaalbehandeling.
Gelukkig voel je de spuit van de verdoving nauwelijks of helemaal niet, ik zou hem zelf nog zetten als het moet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:38

Ow, maar als je al pijn hebt van die tand, zal het gaatje al wel in de buurt van de zenuw zitten hoor.
Dan wil je echt wel verdoving!

Ik heb de laatste weken 1 vulling laten vervangen die afgebroken was, 2 andere kleine gaatjes laten vullen, 1 wortelkanaal laten doen, en 4 wijsheidstanden laten verwijderen bij de kaakchirurg. Allemaal gewoon plaatselijk verdoofd en ik heb het ook overleefd zonder trauma's. ;)
Nou, tov van die wijsheidstanden is een gaatje vullen echt peanuts hoor. Voel je niks van en is zo gebeurd.
(Hopelijk kan ik er nu weer even tegen, want ben er wel een beetje klaar mee nu :+ Ik had trouwens ook geen enkel gaatje tot mijn 25ste ofzo. Maar tegenwoordig is dat dus wel anders...)
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 23-03-14 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:40

Nienketje17 schreef:
Ik zal ff wat vertellen. Ben namelijk tandarts assistente. Ik zie hier verhalen voorbij komen die niet helemaal kloppen.

Bijv als er een ontsteking bij de wortel zit dan gaat die niet weg na gebruik mondwater. Ontsteking van het tandvlees evt wel. Bij wortel ontsteking moet er meestal een wortelkanaal behandeling gedaan worden. Dat wordt verdoofd en voel je meestal niks van tenzij de ontsteking er echt al langere tijd zit.

Mondwater is een goede aanvulling op het poetsen maar vervangt dat niet. Het beste is om het niet bij het poetsen te gebruiken, maar op een ander moment. Dit omdat je dan meer fluoride momenten hebt. Fluoride zorgt er voor dat je tanden beter beschermd zijn tegen gaatjes. In combinatie met het eetgedrag.

Over het wel of niet verdoven. Dat ligt eraan hoe groot en diep het gaatje is, of je last hebt van gevoelige tanden met koud water. Dat wordt nl gebruikt tijdens de behandeling. En ook hoe hoog je pijngrens is. Als wij zien dat het beter is om meteen te verdoven dan zeggen we dat. Sommige mensen proberen eerst zonder en dan willen ze halverwege toch verdoving. Dat kan allemaal bij ons. Evt kunnen ze je tandvlees al een beetje verdoven dmv vloeistof op wattenstaafje. Zo voel je minder van de echte. In de onderkaak zijn je lip en tong voor de helft verdooft. Dit komt omdat de zenuw die verdooftmoet worden, achterin je mond het bot in gaat. Die kom er pas bij je voortanden weer uit. Dus vandaar dat het onder voor de helft verdoofd is. In de bovenkaak kan het wel per 2 tanden verdooft worden

Tegenwoordig worden er alleen nog witte vullingen gemaakt. De grijze mogen niet meer ivm kwik dat erin zat. De levensduur van de witte is niet voor altijd, helaas zijn ze minder sterk dan de grijze. Het kan voorkomen dat er een gaatje naast de vulling ontstaan en dat die dan vervangen moet worden. Je mag gewoon alles eten. Als het een vulling in de voortanden betreft dan raden wij af om harde dingen af te bijten.

Heel veel succes ermee. En onhoudt dat tandartsen ook gewoon mensen zijn. Wil je iets weten, vraag het gewoon.

Aanvulling op een assistente. Grijze vullingen mogen nog steeds gelegd worden. Er dreigt alleen geen aanvoer meer van te komen omdat in Duitsland transporten met kwik verboden zijn. Het zijn nog steeds de best bewezen vullingen, alleen de kleur is wat minder mooi. Er komen veel minder zenuwproblemen achterweg.

Enkel 1 tand of kies verdoven is erg lastig. Wel kan er zo worden verdoofd dat bijvoorbeeld onder niet de halve tong, kraakhelft is verdoofd. Dit wordt dan gedaan met de quicksleeper. Lijkt heel eng omdat er verdoofd wordt "in het bot", maar zijn minder "nabezwaren".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:27

Ik heb toch echt geen verdoofde lip of wang als mijn tandarts in de onderkaak verdoofd, dus het kan dus wel. Fijn dat Lythia dat nu even bevestigd :)