Arm niet zelf tillen, schouder ontwricht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Arm niet zelf tillen, schouder ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:07

De reden dat ik daar een beetje op door hamer is omdat ik exact het zelfde had!!

Bij mij heeft het 6 weken geduurd tot de diagnose gesteld werd; omdat ik een second opinion ging halen en die orthopeed wel zo adequaat was er een orthopedisch chirurg naar te laten kijken.

Ik had ook deze klachten, ook dit verhaal bij de arts, werd vervolgens door verwezen naar de fysio en moest maar een pijnstiller nemen als het wat gevoelig was.... Dit alles zou nul hebben bijgedragen aan mn herstel.

Ik heb toen ook oefeningen gehad, maar het enige wat echt werkte bij mij was gaan hardlopen; zorgen dat er veel bloed door je lijf gepompt wordt. De oefeningen deed ik t/m de pijn, dat is de enige manier om te zorgen dat je je beweging weer terug krijgt. Heel naar!!!! Maar het zorgt niet voor direct herstel

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 14:40

@Romyv: binnenkort ga ik terug, dus zal ik hem zeker vragen of het geen frozen shoulder is! Die trillingen in mijn arm zijn ook al lang gestopt trouwens, en hij zei dat dat kwam omdat mijn spieren een serieuze klap hebben gehad.
Ik zal voorlopig gewoon mijn oefeningen rustig aan beginnen doen.
Had jij toen ook eerst je schouder uit de kom? En waren daar nog andere symptomen van buiten dat ik bv mijn arm niet gestrekt naar voren kan bewegen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:11

Bij mij was de oorzaak idd schouder uit de kom (dat is bijna altijd de oorzaak bij type2, type 1 is dat er geen aanleiding is maar dat gebeurd vooral bij vrouwen tussen de 45-55 jaar met overgewicht en diabetes :+).

FS verloopt in verschillende fases. 1. is de trauma, in dit geval de schouder uit de kom. 2. Ontsteking, dat heb je het meeste pijn, 3. frozenfase waarbij de bewegingsruimte beperkt wordt en dit kan oplopen tot nul functionaliteit in je arm en schoudergewricht en 4. unfrozen fase waarbij langzaam die bweging weer terug komt.

Ik had weinig tot geen pijn zolang mn arm nul belasting of beweging had. zodra ik dit wel deed, voelde het alsof mn schouder weer uit de kom schoot zo heftig! Als ik het heel rustig/gecontroleerd deed was het ook super pijnlijk. Ook had ik vaak last van een soort verkrampingen, ik kon amper slapen (was de schouder aan op de kant waar ik het liefste lag :=) want zelfs op mn rug liggen deed pijn.

Ze testen het door je arm idd te bewegen, je hebt verschillende soorten rotatie in het gewricht waar onder naar voren. Beste zichtbaar is je onderarm naar buiten draaien. Ik had de pech dat ze er laat achter kwamen en daardoor niets mee rkon met mn arm. Enige vorm van beweging die ik had was in mn hand/pols en die ietsjes laten zakken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:17

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:09

Een goede doet dat niet. Niet naar de fysio vind ik nogal een risico. Mijne heeft het alleen los gemasseerd en verder niet. Daardoor al meteen veel minder pijn.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:25

Het is een zeer goede hoor, hij heeft mij enkele jaren geleden helemaal uit de miserie geholpen met 2 gebroken tenen waarvan maar 3 beschreven gevallen waren in de wereld, dus het is echt geen slechte orthopedist!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:10

Een ortho is geen fysio. Bij mij ging het zonder fysio alleen maar vaster zitten. Na 1 keer losmasseren was de pijn veeel minder en kon ik heel rustig gaan bewegen. Ik mocht ook niks wat zeer deed, alleen onbelast bewegen. Alles verkramp enorm, als je dat wegneemt kan je wss veel meer. Maar jou keuze, ik vind het heel onverstandig.. Zeker ivm frozen shoulder kansen.. Wat ik deed was zwemmen, voorzichtig schoolslag maar hand horizontaal in het water houden zodat je geen weerstand voelt. Had zo ook geen kracht nodig door het water wat alles lichter maakt en steunt. En kleine bewegingen in het begin. Dit heb ik elke dag gedaan rustig zolang het geen zeer deed. Na een week bruikbaar, na twee weken amper nog te merken. Tuurlijk zwem je dan niet helemaal recht, maar who cares. :p

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 06:22

Het is dus en fabel dat de kans op en FS groter is wanneer je niet naar de fysio gaat. Sterker nog, waarschijnlijk is het al een FS en daar helpt vrij weinig tegen.

Ik ben ook tegen alle adviezen in niet naar de fysio gegaan, bij mij was het zo erg dat ik er zeker 3 jaar mee zou lopen. Ben gaan hardlopen en naar de bikram yoga geweest, binnen no time kon ik weer functioneel bewegen en was de weg.

Bloed geneest, zorg dat er veel bloed door hen gaat is dus mijn advies

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:03

Ik vind het nog helemaal niet als een fs klinken.
Maar zoals het is bij een schouder die uit de kom is geweest bij iemand die dat nog niet heel vaak heeft gehad.

Wel vind ik het raar dat je niet naar de fysio moet.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 17:40

Ik zal even laten Weten hoe het met me gaat: ik heb nu 2 dagen de draagdoek niet aan, en ik kan al veel beter bewegen zonder pijn :) af en toe een beetje (ik denk kraakbeen) dat krak zegt, maar dat is ook in mijn andere schouder als ik me uitrek met die arm.(maar ik rek me nog niet uit met de slechte arm, voor het geval jullie de zin verkeerd opvatten)
ik doe het gewoon rustig aan en het gaat goed :)