Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Evelijn schreef:Maar je vraagt haar wel om zelf een plantje te kopen? Terwijl ze dus al doodangsten uit slaat terwijl mensen haar alleen maar aankijken?
Is ze op school ook bang van haar juf?
Leandra schreef:Ik was vroeger ook zo. Uiteindelijk heb ik op de middelbare school 2 faalangst cursussen gedaan en dat heeft wel wat geholpen.
Ik kon vroeg lezen en trok mij geregeld terug met een boekje op mijn kamer.
Wat ik mij wel afvraag. Ze is nu 5,zit in groep 2 en gaat na de zomervakantie naar groep 3. Dan is ze dus nog 5. Is het niet beter om haar nog een jaartje te laten kleuteren? Groep 3 is ineens zo'n verandering dat ze dan misschien helemaal dicht klapt.
Al kan ik nog steeds af en toe wat gesloten overkomen maar dat is heel erg afhankelijk van de persoon/personen waar ik tegen praat. Evelijn schreef:Groep 3 kan ook voordeel zijn... het is overzichtelijker dan een kleuterklas... en als ze nu al begint met lezen en schrijven en dat goed doet is ze ook gewoon aan de stof toe.
Lijkt me voor haar ook lastig dat ze groot is voor haar leeftijd... dan hebben mensen toch andere verwachtingen van je dan als je maar klein bent terwijl lengte toch niks te maken heeft met wat je kunt zo reageren de meeste mensen wel.
Bizzybijtje schreef:Zo was ik vroeger ook... Extreem verlegen en "bang" voor vreemden. Als men ging lachen vatte ik dat ook op alsof ze me aan het uitlachen waren en barstte ik best nog wel eens in huilen uit. Je groeit er wel degelijk overheenAl kan ik nog steeds af en toe wat gesloten overkomen maar dat is heel erg afhankelijk van de persoon/personen waar ik tegen praat.
Maar, heeft ze wel vriendjes/vriendinnetjes op school? Speelt ze ook gewoon veel of zit ze meer alleen in een hoekje zeg maar?

Urielle schreef:Ik was vroeger zelf ook erg verlegen en wat voor mij heel erg geholpen heeft was toneellessen. Het is gemakkelijker om als iemand anders te praten dan als jezelf. Ook de improvisatielesjes zijn fijn, niet alleen om zelf snel te leren denken maar ook omdat je regelmatig andere kindjes met de mond vol tanden ziet staan en zo ervaart dat jij niet de enige bent die wel eens echt niet weet wat goed/handig/gewenst is om te zeggen. Als het in een kleine vaste groep is ontstaat er snel een veilig gevoel.
Misschien is zoiets iets voor je dochtertje?
Iris82 schreef:Selectief mutisme. Ik heb een vriendin met een kindje was helemaal niet praat enkel tegen haar ouders en grootouders. Is ondertussen al 7 en heeft ook haar zwemdiploma al gehaald. Sjouwt een vriendinnetje mee naar volwassenen om tegen haar te zeggen wat ze die volwassene wil zeggen.
Ik zeg je 1 ding.
Ga aub niet met allerlei tips aan de slag, hoe goed mensen het ook bedoelen. Je kunt het onbedoelt juist alleen maar erger maken. Dit is niet 'een beetje verlegen'. Ga inderdaad met professionals aan de slag.
Succes.
moonfish13 schreef:Misschien eens proberen er een beloningssysteem aan te plakken met aan het eind een uitje of kadootje als ze het goed doet?
Bij Supernanny Jo heb ik al tig versies voorbij zien komen.
Met hele kleine stapjes zo proberen het weer op te rekken?
Dus inderdaad begin met het kopen van een snoepje bijvoorbeeld, of kleiner nog!
wouke schreef:Komt, geef haar tijd.
En als ze ouder is toneellessen laten nemen, kindertoneel vond mij dochter leuk om te doen.
Spelenderwijs werd ze steeds vrijer.
Succes
Ik zit sinds kort bij een improv-groepje en dat is ten eerste verschrikkelijk leuk en ten tweede wordt je er toch wat losser van

StalNollie schreef:moonfish13 schreef:Misschien eens proberen er een beloningssysteem aan te plakken met aan het eind een uitje of kadootje als ze het goed doet?
Bij Supernanny Jo heb ik al tig versies voorbij zien komen.
Met hele kleine stapjes zo proberen het weer op te rekken?
Dus inderdaad begin met het kopen van een snoepje bijvoorbeeld, of kleiner nog!
dan ga je faalangst alleen maar aanwakkeren,
ik zou eens verder kijken als de ggd
logopediste, kinderpsycholoog
en ik weet wat je doormaakt als mensen zeggen ; het hoort erbij, ze groeit er wel overheen ; ooh zo was jij vroeger ook etc.
wel om een andere rijden bij ons zoontje als bij jou dochter maar het doet wel pijn