Aangerand, en nu blijkbaar kinderlokker..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:30

LizMD schreef:
Ook mijn eerste reactie is aangifte doen. Maar ik wil je wel echt even meegeven: weet waar je aan begint. De dingen die er gebeurd zijn opnieuw vertellen en herbeleven, rechter en verdediging van die vent die de meest bizarre vragen stellen, je naam die door het slijk gehaald wordt. Mocht het tot een rechtszaak komen (al schat ik die kans klein in), wordt dit een lange en zware weg. Alle hulde aan jou als je dit er voor over hebt, maar er komt meer bij kijken dan 'alleen even aangifte doen'.

"Herbeleven" is nadrukkelijk niet aan de orde. (Okee, al vertellend kan dat gebeuren, maar het is niet nodig, zelfs onwenselijk.)
En het is zaak om goed te anticiperen op de mogelijke vragen van met name de advocaat van de verdachte.
Dwz: al in de aangifte moet je allerlei dingen benoemen (ik deed dit, wat ik nu naïef vind, omdat ik "zus en zo dacht"- etc).
Als je op die manier de aangifte goed "dichttimmert" kan die advocaat vrij weinig.
Het kan idd lang duren, maar het hoeft niet erg zwaar te zijn - en de beloning dat hij zich mag verantwoorden is ook niet gering!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:38

fourseasons schreef:
Hoe oud/jong zijn die twee meisjes die nu geen aangifte willen doen? Je kan ze namelijk moeilijk dwingen en ik vind ook eigenlijk niet dat je hun namen kunt noemen terwijl ze dat niet willen. Wie weet bedenken ze zich later nog. Is er tussen hun en de eigenaar ook iets gebeurd dan?.

Een belangrijke regel in een rechtsstaat luidt: als je als mens op de hoogte bent van een strafbaar feit, dan is het goed gebruik om de politie te verwittigen.
(De vraag zou kunnen zijn, wat je precies weet - maar als jou ter ore is gekomen dat er dingen uit het chapiter "aanranding" zijn gebeurd, is het sowieso zaak dat te melden. Vermoed je zaken rond grooming dan nog is dat gezien je eigen ervaringen relevant.)

En ik zie geen enkele reden om de namen van die meisjes stil te houden tegenover de politie. Zij doen niets fout - hij wel! !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:53

fourseasons schreef:
Dat kan je inderdaad zeggen maar ik vind dat niet kunnen tenzij hun hebben gezegd dat ze dat goed vinden. De politie gaat echt alles vragen en ze hebben niks aan die info als je hun namen toch niet geeft dus dan zou ik het gewoon helemaal niet benoemen. Als ze aangifte willen doen kunnen ze dat zelf doen. Je zou wel met ze kunnen praten en ze uitleggen dat dit niet gaat stoppen als alleen jij aangifte doet.

.....ik vind dit een omkering van zaken.

Waar het om gaat is dat hij gestopt wordt: en tel je zegeningen, een voor een: dat kan via de politie.
We hebben tegenwoordig getrainde, respectvolle vrouwelijke zedenrechercheurs, die weet hebben van wat seksueel geweld is en wat het met mensen doet.

De politie gaat echt niet "zo maar alles vragen" en dan nog hebben ze de gelegenheid en het recht om de politie niet alles te vertellen. (Dat recht heeft iedereen, niet alleen getuigen en slachtoffers, maar - zucht - ook verdachten/daders. )

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:29

Janneke2 schreef:
En ik zie geen enkele reden om de namen van die meisjes stil te houden tegenover de politie. Zij doen niets fout - hij wel! !
Misschien ook even lezen. Ik vind dat je dat niet kan maken als hun dat niet willen. Daar kunnen ze genoeg redenen voor hebben.

Janneke2

Re: Aangerand, en nu blijkbaar kinderlokker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:27

@ Four Seasons,
ja, dat klopt - dat is jouw mening. En ik heb een diametraal andere mening.

Er zi hier woorden gevallen als aanrading, grooming, kinderlokker en op eigen gezag voeg ik "veelpleger" toe.
In dat kader zie ik weinig, of beter gezegd geen enkele reden, om tegenover de politie te zwijgen.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:22

Janneke2 schreef:
@ Four Seasons,

Er zi hier woorden gevallen als aanrading, grooming, kinderlokker en op eigen gezag voeg ik "veelpleger" toe.
In dat kader zie ik weinig, of beter gezegd geen enkele reden, om tegenover de politie te zwijgen.

Wel dus... Die meiden hebben nadrukkelijk gezegd hier verder niets mee te maken te willen hebben. Wie is de TS dan om in hun 'verwerkingsproces' te gaan roeren? Of ze er nu wel of niet iets mee te maken gehad hebben, meiden zitten wellicht midden in hun proces of zijn allang verder gegaan, om ze dan middels zo'n 'verraad-actie', zoals TS het zelf al noemt, puur voor eigen belang (want er is al gevraagd aan de anderen of ze hier behoefte aan hebben) vind ik echt ontzettend naar..

TS, sterkte! Ik stem voor aangifte doen, maar dan echt puur voor jezelf.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:26

Janneke2 schreef:
@ Four Seasons,

Dat vind jij ja. Ik noem dat verraad. Als ik een van die meisjes zou zijn en ik wil niks met de politie te maken hebben wil ik dat niet. Ik snap niet echt wat jij daar niet aan snapt. Zou behoorlijk pissig zijn als iemand me dan alsnog gaat 'verraden' bij de politie. Dat jij een andere mening hebt is prima, uiteraard, maar ik zou zoiets niet pikken.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:14

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik wil even zeggen dat ik denk dat de twee meisjes die als laatst weg zijn gegaan zelfs zo ver zouden gaan een valse getuigenis af te leggen, al was het maar om niet te riskeren dat ze nooit meer langs mochten komen. Twee weer andere meisjes hebben me beide verteld (de eerste twee overigens ook, hoewel ik bij een van hen mn twijfels heb ivm herinneringen) dat hij bij hen niets gedaan had, wel zijn beide nu op de hoogte van de situatie.
Ik zal het er nog eens over (proberen te) hebben met mijn 'gelijke slachtoffer', tot nu is ze alleen op de hoogte van het feit dat ik dit topic heb geopend. Ze heeft het bericht gelezen naar niet beantwoord, en ik vermoed dat haar verwerkingsprocess nooit afgerond is. Ik laat de keuze aan haar om te beslissen wat ze ermee doet als ik haar laat weten van mijn aangifte.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:17

Gewoon aangifte doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:37

Je kan ook melding maken bij de politie. Dan zijn ze wel op de hoogte en wordt alles genoteerd, maar worden er geen verdere stappen ondernomen. Een soort tussenstap dus. Verder zou ik niet doelbewust zaken verzwijgen bij een aangifte. Sowieso zal de politie gaan onderzoeken of er meer slachtoffers zijn, en dan zullen ze vast ook aan jou vragen of je namen weet van andere meisjes die daar geweest zijn. En liegen mag niet. Reken er maar op dat als jij aangifte doet, die meisjes er ook bij betrokken zullen worden. En daar hoef jij je echt niet schuldig over te voelen! Ik zou liever op mijn geweten hebben dat twee meiden boos op me zijn, dan dat ik niks doe en later hoor dat hij nog (veel) meer slachtoffers heeft gemaakt. Aangifte doen is beslist niet alleen eigenbelang zolang de dader mogelijk nog doorgaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:46

fourseasons schreef:
Janneke2 schreef:
@ Four Seasons,

Dat vind jij ja. Ik noem dat verraad. Als ik een van die meisjes zou zijn en ik wil niks met de politie te maken hebben wil ik dat niet. Ik snap niet echt wat jij daar niet aan snapt. Zou behoorlijk pissig zijn als iemand me dan alsnog gaat 'verraden' bij de politie. Dat jij een andere mening hebt is prima, uiteraard, maar ik zou zoiets niet pikken.

Ik vind het melden van strafbare feiten niet zo gauw verraad. Het is eerder in ieders belang, dat een en ander snel stopt.

En let wel: zou een vriendin mij vertellen over jatten bij de hema, dan zou ik niet naar de politie stappen.

In aanmerking genomen van de spookverhalen over de politie hier kan ik me wel voorstellen dat iemand boos wordt. (Maar handelen op basis van spookverhalen is geen goed idee. )

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:27

Dani schreef:
Sowieso zal de politie gaan onderzoeken of er meer slachtoffers zijn, en dan zullen ze vast ook aan jou vragen of je namen weet van andere meisjes die daar geweest zijn. En liegen mag niet. Reken er maar op dat als jij aangifte doet, die meisjes er ook bij betrokken zullen worden. En daar hoef jij je echt niet schuldig over te voelen! Ik zou liever op mijn geweten hebben dat twee meiden boos op me zijn, dan dat ik niks doe en later hoor dat hij nog (veel) meer slachtoffers heeft gemaakt. Aangifte doen is beslist niet alleen eigenbelang zolang de dader mogelijk nog doorgaat.

Ik zou me ook niet schuldig voelen als ze om namen gaan vragen, ik zou ze zonder aarzeling noemen, dus ook de meisjes die me verteld hebben dat hij niets bij hen gedaan heeft. Is het voor mij wel verstandig om erbij te vertellen dat ik vermoed dat sowieso één meisje leugens zal vertellen aan de politie? Ik denk echt dat de pony's voor haar en haar vriendin belangrijker zijn dan hun persoonlijke veiligheid, wat bleek uit het feit dat zelfs nadat ik en mijn vriendin ze verteld hebben wat met mij en in mindere mate mijn vriendin was gebeurd, ze gewoon lekker bleven en zelfs de pony's die wij verzorgden 'innamen' (daar kon je technisch gezien op rijden, waren wij al mee gestopt (ik wilde het niet, ik moest er opstappen toen hij bijna 3 was maar ik wilde wachten tot zijn 4e, het was ik of een ander) omdat we ze erg klein vonden.. (1,20 - 1,25m, wij waren sowieso 1,60m+)..).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:32

Je kan dat gewoon noemen. Weet je, een aangifte is behoorlijk intensief. Je bent daar echt een paar uur mee bezig, en dat is al vermoeiend genoeg zonder dat je moet nadenken over wat je wel of niet 'mag' zeggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:41

Maanoogje schreef:
Is het voor mij wel verstandig om erbij te vertellen dat ik vermoed dat sowieso één meisje leugens zal vertellen aan de politie? Ik denk echt dat de pony's voor haar en haar vriendin belangrijker zijn dan hun persoonlijke veiligheid

Op die leeftijd ben je nog niet bezig met de gevolgen op langere termijn, dat zie je simpelweg nog niet, wat er nu belangrijk voor ze is zijn die pony's. Ze zien nog niet dat het wellicht van kwaad tot erger kan gaan worden met die man.
En dat dus idem voor het eventuele liegen tegen de politie, ook daarvan kennen ze de eventuele gevolgen nog niet.
Je zou het kunnen melden, of ze er wat mee doen weet je toch niet.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:49

Oké, dan zal ik het zeker melden. Ik heb het inmiddels al met mijn moeder besproken, ik heb alleen nog niet echt een datum. Ik wacht wel tot ik haar weer even face to face zie in ieder geval.

Als het tot een rechtzaak komt, wat is mijn recht met betrekking op eventuele schadevergoeding? (Want ja.. ik zit toch met een soort van trauma waar ik het helaas even niet fijn heb gevonden om alleen met mijn eigen opa te zijn, en dat vond ik echt vreselijk..)
Mag ik hierin eisen stellen of beslist iets in de wet over wat ik mag vragen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:05

Als er een rechtszaak komt krijg je een advocaat toegewezen. Die gaat dan samen met jou kijken naar een reële schadevergoedingseis. Of die ook toegekend wordt beslist de rechter.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:11

Maanoogje, in Nederland zijn schadevergoedingen niet zo als in Amerika, dat je gigantische bedragen kunt krijgen. Het lijkt mij eerlijk gezegd ook een totaal verkeerde insteek om op basis van eis tot schadevergoeding nu wel stappen te ondernemen. Je kunt eisen wat je wilt, maar tussen een eis en een toekenning zit een wereld van verschil. En vergis je ook niet: eisen is bewijzen. Dus "een soort van trauma" zul je heel erg hard moeten kunnen maken, zeker als je dat opvoert om schadevergoeding te eisen. Is er professionele hulp geweest, ben je belemmerd geweest in je dagelijkse leven, etc.?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:15

chevax schreef:
Maanoogje, in Nederland zijn schadevergoedingen niet zo als in Amerika, dat je gigantische bedragen kunt krijgen. Het lijkt mij eerlijk gezegd ook een totaal verkeerde insteek om op basis van eis tot schadevergoeding nu wel stappen te ondernemen. Je kunt eisen wat je wilt, maar tussen een eis en een toekenning zit een wereld van verschil. En vergis je ook niet: eisen is bewijzen. Dus "een soort van trauma" zul je heel erg hard moeten kunnen maken, zeker als je dat opvoert om schadevergoeding te eisen. Is er professionele hulp geweest, ben je belemmerd geweest in je dagelijkse leven, etc.?

Daarom doe ik ook geen aangifte, maar eigenlijk heb ik gewoon liever dat hij iets aan wie dan ook betaald (ahem, dat hij geen ponys meer mag houden) dan dat hij in het gevang beland. Ik gun dat eigenlijk alleen echte verkrachters en moordenaars dan een ander.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:19

Je moet als je hieraan aan begint voor jezelf echt heel duidelijk stellen wat je wilt bereiken en wat je daarvoor gaat doen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind zeker dat je melding moet maken. Maar.... ondanks dat we, zoals al gezegd in dit topic, zedenrechercheurs etc hebben, is het een hele moeilijke kwestie. Wij hebben hetzelfde gehad met een stalhouder en nog in veel ergere mate en ondanks dat ik verschillende keren heb gebeld naar diverse instanties, werd er niets aan gedaan. Deze man had overigens echt heel veel op zijn kerfstok en stond gesignaleerd. Alleen moet er zoveel sluiten bewijs zijn voordat er tot actie wordt overgegaan.
Maar dat iets moeilijk is, wil niet zeggen dat je het niet moet proberen: je beschermt er ook anderen mee.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:29

Ik heb me zo voorgenomen dat ik dit deed om nieuwe slachtoffers te voorkomen en om de pony's een bestaan te kunnen geven bij iemand die en beter voor ze zorgt (het is niet zo dat ze mishandeld worden, maar ik had toen ik daar nog was graag veel dingen anders gezien. 'Mijn' pony probeerde bijvoorbeeld echt alles op te eten, en zijn baas gaf hem wel eens stukjes van dat shag spul (roken)..), en dus ook iemand die ze niet mede heeft om blijkbaar kinderen te lokken.

Ik heb, toen ze er nog verzorgden, minstens 3x gevraagd aan een van die andere meisjes hoe het met haar was, en of ze het me wilde vertellen als hij iets bij haar zou doen (geen idee wat ik dan gedaan had.. maar toch..). Ik ben ook nog 2 à 3x gaan kijken om de pony's nog even te kunnen zien, en ik ben sowieso maar 1x die man tegengekomen. Hij durfde eerst niet eens tegen me te praten, maar ik was toen niet meer zo bang voor hem en nog niet zo boos op hem, dus ik vond het niet zo erg om soort van op goede voet te blijven, maar geen contact meer met hem te hebben buiten die paar keer kijken om.

Maar ach, nu net zag ik dat haar afbeelding op whatsapp was dat zij en haar vriendin zonder zadels en in bikini op de pony's aan het gallopperen waren.. Lijkt me ook ver van verstandig.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:33

Je hebt zelf niets te zeggen over de straf. Al zal hij niet snel in de gevangenis komen, daar is het delict niet ernstig genoeg voor. Als er verder niets méér is gebeurd dan wat in je eerdere topic staat, is het technisch gesproken ook maar de vraag of het aanranding betreft en niet ontucht met een minderjarige (voor jou verder niet relevant, alleen de strafmaat is anders). Een schadevergoeding moet je je niet teveel van voorstellen, dat zal waarschijnlijk niet meer dan een paar honderd euro zijn.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:36

Ik had denk ik het woord schadevergoeding niet moeten laten vallen, ik bedoelde eigenlijk meer dat hij geld aan iemand moet betalen, het liefst de overheid zelf (hebben ze waarschijnlijk meer aan daar, al zal het inderdaad niet veel zijn).

Het liefst van alles zou ik zien dat de straf die hem opgelegd wordt het verkopen van zijn pony's is, maar ik denk niet dat de overheid over dit soort dingen per se zoveel weet als veel mensen hier op bokt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:50

Dani schreef:
Als er een rechtszaak komt krijg je een advocaat toegewezen. Die gaat dan samen met jou kijken naar een reële schadevergoedingseis. Of die ook toegekend wordt beslist de rechter.

Ho, stop!!!

Je kunt in een strafrechtproces een eis tot schadevergoedingen vragen. Maar je kunt ook- en beter! -in een civiele procedure schadevergoeding vragen. Maar let wel op: de bedragen verschillen en het is doorgaans het een of het ander.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:53

.....en als je geen aangifte doet, krijgt hij geen straf, zo simpel is dat. Blijf je wel rondlopen met je woede - en zijn de rare verhalen over aangifte doen nodeloos bevestigd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:12

Janneke@, ik denk dat je wel moet oppassen dat je TS niet het gevoel geeft dat de man in kwestie sowieso straf krijgt als ze aangifte doet.
Welke rare verhalen over aangifte doen bedoel je?