Ervaringen gevraagd: gebroken en gekneusde ribben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:00

Delphi schreef:
Fred_Kroket schreef:
Mijn vriend heeft gekneusde ribben en een klaplong gehad. Die klaplong is vanzelf weer teruggegaan, hij was eigenwijs en nam geen pijnstilling waardoor hij ging hyperventileren en daar niet echt van opknapte.

Na ongeveer 8 weken had hij bijna geen last meer en is hij weer gaan sporten. Maar hij had wel flink lang last met hoesten, diep ademhalen, en als ik met mijn lompe gedrag even leunde op zijn borstkas... :')

Mij is op het hart gedrukt wel pijnstilling te nemen om zo diep mogelijk te kunnen ademen en goed door te kunnen ademen. Dit is beter voor je longen en als je continue heel oppervlakkig adem haalt heb je kans op longontsteking.
Wat een eigenwijze vriend inderdaad :')
Weer diep adem kunnen halen moet je 'trainen' na een klaplong, en pijnstilling maakt dat makkelijker :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:11

Delphi schreef:
Fred_Kroket schreef:
Mijn vriend heeft gekneusde ribben en een klaplong gehad. Die klaplong is vanzelf weer teruggegaan, hij was eigenwijs en nam geen pijnstilling waardoor hij ging hyperventileren en daar niet echt van opknapte.

Na ongeveer 8 weken had hij bijna geen last meer en is hij weer gaan sporten. Maar hij had wel flink lang last met hoesten, diep ademhalen, en als ik met mijn lompe gedrag even leunde op zijn borstkas... :')

Mij is op het hart gedrukt wel pijnstilling te nemen om zo diep mogelijk te kunnen ademen en goed door te kunnen ademen. Dit is beter voor je longen en als je continue heel oppervlakkig adem haalt heb je kans op longontsteking.

Precies, vooral goed uitademen wat hij na een week hyperventilatie niet meer deed. Ik heb het niet over constant heel erg hijgen wat hij deed maar gewoon niet meer goed uitademen waardoor hij teveel zuurstof in zijn bloed kreeg.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:50

Ik had in het ziekenhuis zo'n apparaatje gekregen waarmee je door diep inademen een balletje omhoog moet zien te krijgen. Daar moest ik een keer of vijf per dag mee oefenen.

Geen pijnstilling nemen is inderdaad niet echt verstandig nee :)

Doriine

Re: Ervaringen gevraagd: gebroken en gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:58

ik heb gekneusde ribben gehad en was hier na ongeveer 4 a 5 weken weer van af.
Wat ik ook fijn vond met slapen was een beetje zittend slapen. deed in het begin wel meer zeer maar daarna was het een hele opluchting haha

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:01

Ik heb 2 ribben gebroken gehad en bij mij was inderdaad na een week de ergste pijn weg. Maar zelfs nu na ongeveer een jaar voel ik het soms nog met bepaalde bewegingen..
Wat mij toen heel erg hielp was een drukverband aanbrengen als een soort korset, dat gaf mij toen heel veel steun. :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:11

Dat is pijnlijk. Ik weet er alles van.
Inderdaad goed pijnstillers nemen. In bed wat omhoog liggen en rustig aan doen.
Na 3 weken ging het bij mij beter, maar het duurde een behoorlijke tijd voordat het helemaal over was.
Veel beterschap.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:18

Ik ben twee weken geleden van het paard gevallen wat een gescheurde nier heeft opgeleverd en alles eromheen gekneusd was, ook de ribben.
In het ziekenhuis heb ik fysiotherapie gekregen om goed door te ademen en een kussentje gekregen om tegendruk te geven bij bijvoorbeeld hoesten.
Ik moet het helaas eerst doen met paracetamol. Ibuprofen ed. mag niet met de beschadigde nier.
De pijn wordt iets minder maar is zeer zeker nog aanwezig. Is overigens ook de nier die nog flink pijn doet dus waar de pijn precies vandaan komt weet ik eigenlijk niet precies.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:31

Sabini schreef:
Percy schreef:
Ik weet niet hoe het komt dat veel mensen zeggen dat gekneusde ribben meer en langer pijn doen dan gebroken ribben. Heb allebei meerdere keren gehad en de breuken waren qua genezing helaas langduriger.
Ik begrijp dat ook niet dat sommigen zeggen dat breuken minder erg zijn dan kneuzingen.. Breuken hebben in alle gevallen een langere herstelperiode.

Jullie halen de woorden uit mijn mond. :+

Aantal jaren geleden heb ik ook 2 ribben gebroken, oef, dat was echt niet prettig. Ik voelde bij elke verkeerde beweging de breuk doordat de botdelen tegen elkaar kwamen. Lachen, niezen, hoesten etc. was de eerste weken echt een ramp! Na een week of 5/6 was ik grotendeels weer pijnvrij maar ik heb het nog wel een lange periode gevoeld bij een verkeerde beweging oid.

Veel beterschap!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:32

hee Angelique!

vooral rust rust rust. heb ze zwaar gekneusd gehad en dat duurde een week of anderhalf. ook zoals gezegd niet oppervlakkig ademen anders word het echt heel stijf wat weer meer pijn doet als je dan wel weer beter bent! en ik was altijd blij met een warm bad(niet te warm! ivm sneller/heviger ademhalen)

beterschap

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:00

@kiwiwitje, dat bad hebben we wel, maar durf het momenteel niet aan om mezelf in en uit bad te hijsen. Douchen is al een aardige opgave.

Ben benieuwd naar aanleiding van jullie verhalen hoe lang het gaat duren. Wil gewoon werken en alles kunnen doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:05

Wel echt rust pakken hè! Ik weet dat "niks" doen echt verschrikkelijk is maar anders duurt het alleen maar langer!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:20

Ik zat 6 december klem tussen een voerhek en een twenter. Au au au, denk zal wel zwaar gekneusd zijn. Bleef alleen een bult houden dus week later naar ziekenhuis. Ik had ze vlak naast borstbeen gebroken (2 of 3) kon niet op de röntgenfoto vastgelegd worden. Toen voor echo geweest of er geen gevaarlijke bloeduitstortingen zaten. Ik ben begin februari voor het eerst weer op paard gestapt. Dat ging redelijk alleen qua ademen merkte ik dat ik na een half uur toch wel weer aan rust toe was.
Nu gaat het weer prima, al ben ik 2 week geleden van paard gevallen en oei voelde meteen weer dat het een zwakke plek is. Geen last meer van gelukkig, alleen zijn de ribben wat anders weer vastgegroeid en zitten links mijn ribben verder naar voren bij borstbeen dan rechts waardoor er dus een bult zit.

Slapen was erg moeilijk, ik kon eerst alleen maar plat op mijn rug liggen. Ik kon na 1 maand weer beetje op mijn zij liggen, niet te lang, eventjes.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:53

Au! Gebroken ribben zijn waardeloos. Dan merk je pas bij hoeveel dingen je je ribben gebruikt. Rustig aan en beterschap!

Bij mij duurde het wel een maand of drie voor het een beetje normaal begon te voelen. Is niet zo maatgevend hoor, meestal gaat het na een week of zes al vrij goed. Bij mij was er gewoon veel stuk en werden twee ribben door inbrengen van thoraxdrains elke keer opnieuw gebroken. Dat schiet dus niet op :+

Percy schreef:
Ik had in het ziekenhuis zo'n apparaatje gekregen waarmee je door diep inademen een balletje omhoog moet zien te krijgen. Daar moest ik een keer of vijf per dag mee oefenen.
Oh ja, was hem bijna vergeten: die vreselijke hamsterkooi ;) om ademhalen mee te oefenen. Geen succes voor mij.

Gebruik een handdoek (op liggen en dan om je ribben trekken) als je moet hoesten of lachen. Vrienden hebben heel snel door dat lachen pijn doet. Dus er moet extra gelachen worden :+ Ik mocht helaas alleen plat op mijn rug liggen, dus weinig variatie in slaaphouding.

Mij heeft osteopathie enorm geholpen om de boel wat meer in fatsoen te krijgen. Kan je dat t.z.t. echt aanraden. Let ook op of je later wel weer naar de zere plek kunt/durft te ademen.