En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:19

Ik snap de frustratie van de TS wel. De kraamverzorgster/verpleegkundige moet haar wil niet opdringen als de moeder geen borstvoeding wil/kan geven. Ze kan de voordelen benoemen en een duidelijk uitleg geven erover, maar als de moeder een duidelijke voorkeur/keuze aangeeft moet het klaar zijn en de kraamverzorgster zich bezig houden met de gemaakte keuze.
Geloof best dat dat je kraamweek een behoorlijk domper kan geven als zo iemand zo dwars doet.

Heb overigens zelf geen kids, maar ik snap de strekking van de discussie zeer goed (algemeen gezien :-)).

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:20

dat is zeer zeker niet netjes.. wist je van te voren dat je geen bv wilde geven?
maar het is idd zo dat je sterk in je schoenen moet staan..
vanuit de overheid zijn ze dat ook verplicht om pro bv te zijn, dat is iets wat natuurlijk ook wel meespeelt..

ikzelf was neutraal in het begin over het geven van bv, ik zou het proberen en als het niet beviel wilde ik stoppen... dat is ook altijd gerespecteerd door de verpleging in het zh, en door de kraamhulp..
eerste nacht in het zh heb ik bijv zelf elke keer aangelegd en ook dat was de bedoeling niet volgens de verpleging ik moest maar wachten tot zij weer langskwamen met het aanleggen.. maar voor mij voelde dat niet goed, dus dan hebben zij pech..
ik ben dan ook wel redelijk eigenwijs,en heb een redelijk sterk karakter.. maar kan het me voorstellen dat als je wat onzeker bent door de zwangerschap/bevalling etc dat het er behoorlijk inhakt als ze zo gaan liggen pushen.. totaal niet prettig..
ik ben er voor als het mogelijk is, en moeder en kind dat prettig vinden gewoon bv te geven... ik vind dat de beste start, maar zoveel mensen zoveel wensen... ik respecteer dat gewoon..
je doet toch hetgeen wat je denkt dat het beste is voor je kindje.. en dat moeten we allemaal in ons achterhoofd houden..een dialoog of discussie moet mogelijk zijn zonder benamingen als bv-of fv mafia etc, dat is in mijn ogen gewoon niet respectvol, en ook betekend dit dat je gelijk in de verdediging moet schieten wil je nog iets kunnen verwoorden... daar schiet niemand iets mee op, en daar bereik je zeker geen andere werkwijze mee

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:21

je kunt alleen gepusht worden als je dat laat gebeuren... Beetje zinloos topic dit, laat iedereen in zijn of haar waarde. Als jij niet wilt dat je kraamverzorgster daarover blijft zeuren, dan vervang je haar gewoon. Je hebt een keuze, en gebruik die gewoon.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:25

Moedermelk is toch goed door de bacterien?
Die in flesmelk missen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:32

Caira schreef:
je kunt alleen gepusht worden als je dat laat gebeuren... Beetje zinloos topic dit, laat iedereen in zijn of haar waarde. Als jij niet wilt dat je kraamverzorgster daarover blijft zeuren, dan vervang je haar gewoon. Je hebt een keuze, en gebruik die gewoon.

Ik lag in het ziekenhuis, dus moeilijk te vervangen... ;)

Storm

Re: En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:04

TS, ik weet er alles van. Mijn verhaal is een klein beetje hetzelfde als de jouwe, maar ik ben juist 'gered' door de lactatiedeskundige.

Mijn zoon werd geboren en 1,5 dag legde ik hem keer op keer aan, maar er kwam niks. De tweede dag begon hij te huilen, te gillen, met zijn handjes te slaan. De kraamhulp en ik waren het met elkaar eens, hij had honger. De kraamhulp heeft toen de verloskundige gebeld of hij bijgevoed mocht worden. Antwoord was nee, nóg vaker aanleggen.
Die nacht was vreselijk. Mijn zoon, zo klein, werd helemaal dol, hij huilde, gilde aan 1 stuk door. Toen kwam de koorts. We zijn naar het ziekenhuis gegaan, daar bleek hij dorstkoorts te hebben. Dat krijgt een baby als hij uitgedroogd is door te weinig melk van de moeder. Hij moest direct vloeistof toegediend krijgen. Hij knapte meteen op en kreeg ook de fles. Daarna viel hij in slaap, dat had hij al meer dan 12 uur niet meer gedaan.
We moesten 2 nachten blijven, en hij is ook bekeken of hij een infectie had, maar zijn bloed was zo dik als stroop en ze moesten hem meer dan 4 keer opnieuw prikken met een grotere naald in zijn voetje omdat zijn bloed te dik was.

In die 3 dagen tijd heb ik geprobeerd om te kolven, keer op keer op keer. Ik was net een melkkoe die aan zo'n apparaat lag. Er kwam niks, ja, bloed. Ik deed niks anders dan huilen, huilen omdat ik niet naar mezelf luisterde, huilen omdat ik nu al had gefaald als moeder. Ik was een wrak maar omdat ik keer op keer had gehoord dat borstvoeding zooo goed was, gaf ik niet op.
En toen heeft juist de lactatiedeskundige tegen mij gezegd dat ik moest stoppen, dat kindjes ook groot werden met de fles. Er viel een last van me af en weer kon ik alleen maar huilen, ik was zo moe, had al 4 nachten niet geslapen. Mijn zoon werd een gezonde blije baby en hij is nu 2 jaar. Volgens het CB loopt hij een stuk voorop qua ontwikkeling.

Nu ben ik weer zwanger, of ik het weer ga proberen? Ik neig naar niet, zeker nog niet in het ziekenhuis, ik begin met de fles, maar heel misschien probeer ik het als ik weer thuis ben en stuwing krijg. Maar alleen als het goed voelt. Ik heb dit al aangegeven bij de kraamverzorging bij het intake gesprek en er zal geen druk op me komen te staan heeft ze me beloofd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:57

Brainless schreef:
Maar ook bij mij in het ziekenhuis waren ze zo pro borstvoeding dat ik mijn zoon pas mee zou krijgen als hij volledig bij mij dronk.

Echt? Dan hadden ze aan mij een verkeerde hoor. Ik heb bij alle drie mijn kinderen borstvoeding gegeven, maar als ik dat niet gewild had, was er geen discussie over mogelijk geweest, zijn ze nou helemaal gek geworden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:09

Nou dan zal ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien... Ik vind namelijk dat er hier in NL veeeeeeel meer gepusht moet worden om borstvoeding te geven. Er wordt nu veel te snel naar kunstvoeding gegrepen omdat we zogenaamd een 'keuze' hebben. Maar kv en bv zijn geen gelijken. Ik vind dat de keuze er niet eens zou moeten zijn, vrouwen moeten betere begeleiding krijgen zodat de bv gewoon slaagt. Maar 2% van de vrouwen kan geen bv geven, omdat ze vaak iets aan hun borsten hebben laten doen zoals een verkleining of vergroting.

De natuur heeft het zo bedoeld, ik kan niet begrijpen dat je er bewust voor kiest om het niet te doen. Veel vrouwen die het wel proberen en er uiteindelijk niet in slagen de bv goed te laten lopen vind ik een ander verhaal, dat is gewoon de schuld van de slechte begeleiding van de 'profs'. (Zoals bijv hierboven bij Storm)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:21

Nadir schreef:
Nou dan zal ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien... Ik vind namelijk dat er hier in NL veeeeeeel meer gepusht moet worden om borstvoeding te geven. Er wordt nu veel te snel naar kunstvoeding gegrepen omdat we zogenaamd een 'keuze' hebben. Maar kv en bv zijn geen gelijken. Ik vind dat de keuze er niet eens zou moeten zijn, vrouwen moeten betere begeleiding krijgen zodat de bv gewoon slaagt. Maar 2% van de vrouwen kan geen bv geven, omdat ze vaak iets aan hun borsten hebben laten doen zoals een verkleining of vergroting.

De natuur heeft het zo bedoeld, ik kan niet begrijpen dat je er bewust voor kiest om het niet te doen. Veel vrouwen die het wel proberen en er uiteindelijk niet in slagen de bv goed te laten lopen vind ik een ander verhaal, dat is gewoon de schuld van de slechte begeleiding van de 'profs'. (Zoals bijv hierboven bij Storm)

Maarrrr voordat je zoiets kan doen moet je dus wel mooi voor die goede begeleiding gaan zorgen. Als ik verhalen hoor over uitgedroogde kindtes etc. denk ik dat Nederland daar nog lang niet aan toe is.

En over hoe de natuur het heeft bedoeld. Vroeger had je geen keuze, toen gingen ook meer kinderen dood ja.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:25

Klopt, deels heb je daar zelf hand in. Tegenwoordig zie je niet zoveel vrouwen meer bv geven, er zijn maar weinig vrouwen dichtbij je waarbij je het kunt afkijken en die je goed kunnen helpen. Maar je kunt wel een bv cursus volgen, boeken lezen of bijv. lezen op borstvoeding.com. Als je echt graag wil zul je de eerste tijd heel veel moeten investeren en soms flink wat tegenslagen moeten overwinnen. En daar haken veel vrouwen nou juist af... ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:30

Nadir schreef:
Klopt, deels heb je daar zelf hand in. Tegenwoordig zie je niet zoveel vrouwen meer bv geven, er zijn maar weinig vrouwen dichtbij je waarbij je het kunt afkijken en die je goed kunnen helpen. Maar je kunt wel een bv cursus volgen, boeken lezen of bijv. lezen op borstvoeding.com. Als je echt graag wil zul je de eerste tijd heel veel moeten investeren en soms flink wat tegenslagen moeten overwinnen. En daar haken veel vrouwen nou juist af... ;)

Kan ik me goed voorstellen hoor, na de bevalling is toch wel een lastige periode met al die hormonen in je lijf. Als het verkeerd wordt aangepakt zit je met een depressieve moeder en een hongerig kind.

En wanneer zou je volgens jou dan over mogen stappen op flessenvoeding? Pas nadat het kind wordt opgenomen? Het is niet zo dat je weken de tijd hebt om er in te 'investeren'.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:33

muntdrop schreef:
Nadir schreef:

Maarrrr voordat je zoiets kan doen moet je dus wel mooi voor die goede begeleiding gaan zorgen. Als ik verhalen hoor over uitgedroogde kindtes etc. denk ik dat Nederland daar nog lang niet aan toe is.

En over hoe de natuur het heeft bedoeld. Vroeger had je geen keuze, toen gingen ook meer kinderen dood ja.
Of werden bij het personeel aan de horst gelegd.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:34

Moest je wel rijk genoeg zijn om personeel te hebben natuurlijk.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:37

Nja nadir beetje jammer dat jij het zo goed lijkt te weten. Ik heb 4 maanden bv geprobeerd te geven maar wat een hel voor ons allebei.. er had iemand moeten zijn die me hielp kv te geven.. ik ben opgenomen en mijn kleintje is gekomen met een keizersnede algehele narcose en ik heb nooit goede of genoeg melk gehad voor mijn kindje. Ik heb nog 3 dagen op de ic gelegen na de keizersnede en zag hem pas na meer dan 24 uur... Daarna heb ik alle van mezelf gegeven om bv te geven maar het heeft ons beide gesloopt.. waarom heeft niemand iets gezegd of me geholpen en alleen gepusht op bv?? Daardoor konden wij niet genieten van de kraam periode want iedere verpleegster wou het zo graag maar wij waren de dupe... stelletje prutsers. Hoe kan jij bepalen wat een ander moet doen? En hoe kan jij zeggen dat het bij iedereen kan en moet slagen? Ik ben over 3 weken uitgerekend, ga bv geven maar zodra als ik weer niks heb voor ons kindje ben ik de eerste om kv te geven! Ze zouden moeders moeten adviseren voor zichzelf te kiezen als bv zwaar is, Zodat alles voor mama en de baby juist het leefbaarste is en je niet beide uitgeput moet zijn.. baby van de honger en moeder van melkkoe spelen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:37

muntdrop schreef:
Kan ik me goed voorstellen hoor, na de bevalling is toch wel een lastige periode met al die hormonen in je lijf. Als het verkeerd wordt aangepakt zit je met een depressieve moeder en een hongerig kind.

En wanneer zou je volgens jou dan over mogen stappen op flessenvoeding? Pas nadat het kind wordt opgenomen? Het is niet zo dat je weken de tijd hebt om er in te 'investeren'.

Dat is zeker een lastige periode, juist daarom heb je op dat moment een duwtje in de rug nodig en goede begeleiding! De eerste weken moet je zeker investeren in bv oa om je productie op te krikken. Dat wil niet zeggen dat je kindje niets binnen krijgt. ;)

Wat F_orumster zegt gebeurde vroeger idd heel vaak, kindjes dronken ook bij andere vrouwen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:39

Nadir schreef:

Waarom zou het beter zijn? Ik ben een normaal functionerend mens zonder geestelijke of lichamelijke aandoeningen. Ik ben 100% gezond. Was als baby net een michelin poppetje. En raad eens? Ik kreeg flesvoeding. Omdat mijn moeder geen voedingsstoffen in d'r eigen melk had zitten. En dat kwam niet door operaties. Had ik dan maar dood moeten gaan? Omdat dat vroeger ook gebeurde?

Men, sommige mensen....

Dus zonder borstvoeding worden kinderen ook groot, gezond en sterk. Waarom zou je dan geen keuze hebben als dat ook kan?
Ben erg benieuwd waarom jij vind dat vrouwen maar met bloedende tepels ed borstvoeding moeten geven. Lijkt me nogal krom.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:39

Nadir schreef:
Als je echt graag wil zul je de eerste tijd heel veel moeten investeren en soms flink wat tegenslagen moeten overwinnen. En daar haken veel vrouwen nou juist af... ;)

Dat zeg je precies goed, als je graag wil en soms willen vrouwen dat niet. En dat is hun goed recht.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:41

Nuvel, volgens mij heb ik al gezegd dat ik het een ander verhaal vind bij vrouwen die het wel geprobeerd hebben maar waarbij het niet slaagde door slechte begeleiding. Die 2% heb ik overigens niet verzonnen hoor, dat is onderzocht. ;)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:41

Nadir schreef:
Nuvel, volgens mij heb ik al gezegd dat ik het een ander verhaal vind bij vrouwen die het wel geprobeerd hebben maar waarbij het niet slaagde door slechte begeleiding. Die 2% heb ik overigens niet verzonnen hoor, dat is onderzocht. ;)

Het ligt niet alleen aan begeleiding. Soms wil het lichaam van de vrouw gewoon niet. Zonder duidelijk reden.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:42

Nadir schreef:

Ben het hier volledig mee eens. Alleen moet het geven van borstvoeding geen frustrerende bezigheid worden in de zin van, kind krijgt niks binnen, kind krijgt allergie. Moeder kan niet voldoende aan melk komen etc. Op zulk soort momenten zou ik toch overstappen op kunst voeding.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:43

Ilaan, en mijn opa rookte en pakje sigaretten per dag en is 90 geworden. Dus roken is gezond. :roll: Kom op zeg, dit ga je toch niet menen?

Dat er geen voedingsstoffen in de melk zouden zitten is idd een fabeltje dat ze vroeger vaak vertelden. Vergeet niet dat flesvoeding in die periode heel erg hip was.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:44

Nadir schreef:
muntdrop schreef:

Dat is zeker een lastige periode, juist daarom heb je op dat moment een duwtje in de rug nodig en goede begeleiding! De eerste weken moet je zeker investeren in bv oa om je productie op te krikken. Dat wil niet zeggen dat je kindje niets binnen krijgt. ;)

Wat F_orumster zegt gebeurde vroeger idd heel vaak, kindjes dronken ook bij andere vrouwen.

Maar wat als het toch te weinig blijft? Wanneer zou jij zeggen dat het tijd is voor flessenvoeding? Na een aantal dagen? Na weken? Na maanden? Wanneer de moeder psychologisch helemaal is uitgeput?

En hoe ga je voor die goede begeleiding zorgen? Die mensen zouden niet alleen verstand van borstvoeding moeten hebben, maar ook goed met pas bevallen moeders om moeten kunnen gaan. Als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat er überhaupt veel mensen zijn die deze taak goed kunnen uitvoeren.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:45

Helemaal eens diablo! Niemand moet iets, je met je eigen bemoeien dat moet iedereen.

En je bent een beetje mensen aan het beledigen die dus wel een maand in het ziekenhuis geïnvesteerd hebben en volgens jou dus nog steeds niet goed zijn want iedereen heft melk in overvloed en dat is echt niet waar. Blijkbaar heb jij daar geen ervaring mee anders piepte je wel anders! Ik heb begeleiding gehad in bv geven dus dat was het niet.

Bovendien al willen vrouwen het gewoon niet, wat maakt jou dat uit? Schaden ze jou daarmee?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:47

ik had een heel verhaal gegypt maar komt er op neer dat ok het eens ben Nadir

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:49

Nadir schreef:
Ilaan, en mijn opa rookte en pakje sigaretten per dag en is 90 geworden. Dus roken is gezond. :roll: Kom op zeg, dit ga je toch niet menen?

Dat er geen voedingsstoffen in de melk zouden zitten is idd een fabeltje dat ze vroeger vaak vertelden. Vergeet niet dat flesvoeding in die periode heel erg hip was.

Er zijn testuitslagen die bewijzen dat dit zo was. Ik viel heel erg af in hele korte tijd terwijl ik wél dronk. Mag je dat eens uitleggen ;)
En oh, die testresultaten zijn ook verzonnen.

Ga lekker een ander vertellen dat ze liegen met je antroposofische gezeik. Accepteer dat een lichaam soms niet volmaakt is.

Daarbij kun je, als je te weinig geeft, niet blijven proberen totdat je kind nog aan een zijden draadje hangt. Ken ook mensen die gewoon veel te weinig gaven en waar wel de goede begeleiding bij was en waar de mensen echt voor borstvoeding waren. Zoals mijn nicht. Die is er daardoor veel te ver in door gegaan en is daardoor bijna haar kindje verloren.
Goede zaak!