NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:21

Waar het hier een beetje mank op gaat is de aanname dat 'te dik = ongezond = kostenpost voor de gezondheidszorg'.
Als je je een beetje inleest in waar de kosten zitten is het veel eerder '(te) oud = ongezond = kostenpost.'

Maar ja, aan (te) oud is verrekte weinig te doen.
En je zou je verbazen over hoe weinig medische kosten de gemiddelde jonge Nederlander met overgewicht heeft. Dat valt reuze mee. Roken doet bv veel meer schade.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:23

Ik zit er nou niet echt op te wachten om mijn gewicht hier neer te gooien.
Maar ik ben te zwaar, en ja, ik heb een ongezonde levenstijl. (niet dat ik elke dag bij de mac zit ofzo :Y) )

Helaas/gelukkig voor mij heb ik geen last van mijn overgewicht, waardoor ik dus ook niet het nut er van in zie om anders te gaan leven.
Ik ben heel gelukkig en geniet elke dag van het leven.
Tja, ik moet een keer heel hard vallen om het in te zien.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 01-03-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:23

AmoorM schreef:
pluisje88 schreef:
Verbeterpunten zijn er altijd en voor iedereen. Ik weet 100% zeker dat ik mag zeggen dat ik gezond keef. Hier is het een heel stuk aanleg maar vast niet alles. Maakt verder ook niet uit. Een ding is wel zeker dat ik eerder te weinig eet dan te veel. Eet 2 boterhammen, twee stuks fruit en avondeten op een dag. En ook dat wat ik eet bestaat uit gezond voedsel.

Idd val ik niet af nee. Artsen maken zich er niet druk om zolang je geen grote kostenpost bent voor de zorgverzekering. Als de diëtist niet direct succes heeft dan zegt ze dat je maar Shakes moet nemen. Tja...

Dan eet je waarschijnlijk te weinig. Dan gaat je lichaam overleven in plaats van afvallen.
Je moet op een dag ongeveer 1200 kcal eten wil je lichaam niet in de spaar stand gaan.
Daarom helpen dieeten vaak ook niet. Doordat als je dieet je lichaam in de spaar stand gaat en zodra je stopt met het dieet je dubbel aan komt.

Dat dus. Je was me voor :+ Ik wilde hetzelfde zeggen, maar te weinig eten werkt idd ook niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:24

AmoorM schreef:
He.

Nederlanders zijn over het algemeen te dik.
Persoonlijk lijkt het mij vreselijk om zwaarder dan 75 kilo te wegen. (na je vriend/man toe en voor ziektes)
Ik woog zelf 73.5 en ik ben 1.65. Dus te zwaar. Ook niet gek met mijn eerdere eet stijl.
Maar door het dieet topic hier op bokt ben ik helemaal gaan veranderen. Naar een gezond eet patroon. 3x per dag eten en gezonde tussen doortjes en in het weekend een keer wat lekker. (vandaag helaas naar de Mac)
Maar door gezonder te leven val ik af. Ik dieet niet! Maar toch is merendeels van Nederland te zwaar. (en leeft ongezond)

Hoe gaan de mensen die dus zwaarder zijn dan 75 kilo hier mee om? Misschien een hele botte en ook wel een pijnlijke vraag.
En waarom is merendeels van Nederland te zwaar?
Als je te zwaar bent heb je snellere kans op ziekten, (dure) medische hulp nodig.
Nu heb ik het niet over slank of dun zijn. Ik heb het over het ongezond leven.. En daar door te zwaar worden. Het te zwaar zijn is misschien nog niet zo erg.. Maar het ongezonde leven is denk ik het ergste.
De medische zorg wordt duurder... Ik vindt dat niet zo gek dat je zelf moet betalen als je zelf geen gezonde levenstijl wilt opbouwen.

Hoe denkt bokt hier over?
Hoe zwaar zijn jullie en hoe gezond leven jullie?

tot mijn 35 ste was ik mooi op gewicht , zelfs na mijn zwangerschap weer mooi op 65kg [ lengte 172cm]
maar daarna werd ik langzaamaan steeds zwaarder [ 72/73kg ]
toen kwam er een periode in mijn leven van zware stress en woog ik 97kg [ ong 6jr geleden]
ben toen weer langzaamaan gaan afvallen en woog tot vorig jaar 86/87kg
nu zit ik op 80/81kg

maar ik voel me geweldig en nooit schaamte voor mijn man gehad, ben super gezond nooit ziek of verkouden
wij houden van grote prakken met flink stuk vlees en lekkere jus, vind niet dat ik echt een ongezonde levensstijl hebt
er word ook gesnoept, vind dat het leven wel leuk en gezellig moet blijven en niet alleen aan de kilo`s gedacht moet worden en dan alleen maar gezonde dingen eten en drinken

mensen om me heen geloven ook nooit dat ik toch nog zoveel weeg, ik heb stevige benen/kont maatje 42/44 weinig buik ik zie er zo op het eerste gezicht niet zwaar uit
ben wel sinds kort op de hometrainer bezig ong 5x per week 10 km fietsen met verschillende programma`s
ik wil mijn bovenbenen wat strakker en dan langzaamaan terug naar 74kg [ streven voor dit jaar]

maar ik ben wel wat ouder dan de meesten hier denk ik,en dan zie je de wereld toch iets anders.....

Dribbel

Re: NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:28

@mirgino Jij bent toch gewoon goed bezig, je was te zwaar en bent aan het afvallen en netjes aan het bewegen. Hoe meer je beweegt, hoe meer je kunt eten. Realiseren dat je te dik bent is de eerste stap. Er wat aan doen is 2. Je streeftgewicht halen 3. En dan op gewicht blijven is 4.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:37

Dribbel schreef:
@mirgino Jij bent toch gewoon goed bezig, je was te zwaar en bent aan het afvallen en netjes aan het bewegen. Hoe meer je beweegt, hoe meer je kunt eten. Realiseren dat je te dik bent is de eerste stap. Er wat aan doen is 2. Je streeftgewicht halen 3. En dan op gewicht blijven is 4.

en het rustig aan doen , vaak is snel eraf er ook weer snel eraan!!
als ik terug kijk naar foto`s van toen ik 65kg woog, zie ik een slanke meid en een jonge meid
maar ik voel me nu gelukkiger dan toen
ben 15jr ouder moeder geworden en door wat je mee maakt in je leven [ spreek nu over mezelf ] zie je dingen anders
ik wil mijn BMI weer op een goede stand krijgen en doe het ook echt alleen voor mezelf
voor mijn man en zoon hoeft het niet die vinden mij prima zo
en ik ben niet dik!
heb alleen wat dikke bovenbenen en kont, en hopelijk word dat met fietsen wat minder.
nogmaals ik ben super gezond!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:34

Ik snap niet hoe gezond leven blijkbaar voor sommigen niet in verband gebracht kan worden met genieten van het leven :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:39

Over mijn post, ik vind dat BMI niet een fijn systeem want iedereen is anders gebouwd.
De een is met 1,78 en 70 kilo slank en dat ben ik gewoon niet. Klaar.
Je hebt imo.
Dik
Mollig
Stevig
Slank
Dun

Ik was tot mijn 15e altijd dun dun, dus voor jij zou het gezond zijn om echt slank te zijn want zo zit mijn bouw in elkaar.

Ik dieet trouwens niet hoor, eet wel chips etc. De kunst is imo veel bewegen en keuzes maken.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 01-03-14 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:40

Tja ik woog 35 kilo toen ik 1.58 lang was. Ik was veel te dun, maar werd steeds gezegd te dik te zijn. Ik werd verdrietig en ging meer en meer eten. Ik ben een emotie eter. Nu weeg ik veel teveel maar ik ben wel bezig af te vallen, niet door er bewust mee bezig te zijn maar door geen snoep meer te halen. Dus echt letten op wat ik eet nee niet echt maar ben toch van 100+ naar 90- gegaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:41

MarlindeRooz schreef:
Over mijn post, ik vind dat BMI niet een fijn systeem want iedereen is anders gebouwd.
De een is met 1,78 en 70 kilo slank en dat ben ik gewoon niet. Klaar.
Je hebt imo.
Dik
Mollig
Stevig
Slank
Dun

Ik was tot mijn 15e altijd dun dun, dus voor jij zou het gezond zijn om echt slank te zijn want zo zit mijn bouw in elkaar.

Ik dieet trouwens niet hoor, eet wel chips etc. De kunst is imo veel bewegen en keuzes maken.

Ik woog 80 kg met 1.79 toen ik tiener was. Maar je komt nu eenmaal aan als vrouw zijnde rond je 19e. Dat gebeurt gewoon en is niet raar, dan heb je een "nieuwe bouw".

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:53

Ik wil gewoon geen vetrandjes of kwartjes hebben. Bij welke bouw dan ook. :P
Ik heb jarenlang ongezond kunnen eten zonder aan te komen, rond mijn 16e hield dat niet-aankomen op en toen ging ik de breedte in omdat ik nog erg ongezond at. Dat patroon probeer ik nu stukje bij beetje weer aan te passen. :)

Ik ben zelf ook in principe geen fan van het echte diëten want je komt altijd weer aan, er is een kwestie van gaan in zien wat bepaalde voeding met je doet en daardoor dan je eetpatroon aan gaan passen omdat je in ziet dat bepaalde producten gewoon slecht zijn.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:57

Ik heb ook overgewicht. En ook best wel veel..
De reden: Eten is zo lekker!!
Oke nu even niet want ik zit al een poosje met een gebroken arm, maar normaal gesproken fiets ik 2 uur op een dag naar school, eet veel fruit, doe sinds kort een krantenwijk waardoor ik elke ochtend 2 uur aan het bewegen ben en ging ong. 3x per week naar mijn verzorgpaard, met de fiets waar ik dan weer minstens 2 uur aan het bewegen was. En ik heb dus ook echt geen gezondheidsproblemen, ookal ben ik zeker 15 kilo te zwaar. Mijn hartslag daalt in rust zelfs naar onder de 60 en ook mijn bloeddruk is netjes laag.
Verder eet ik ook niet heel erg ongezond. Maar als er koekjes zijn dan eet ik er VEEL. En als er lekker avondeten is dan eet ik VEEL, etc.
Verder wil ik wel afvallen, maar dan kom je weer op het eten is zo lekker. Het moeilijke aan stoppen met teveel eten is dat je wel moet eten en het niet gewoon helemaal kan laten staan..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:58

Ik snap niet waarom er naar het nummer gekeken wordt.

Ik ben 1.77 en weeg nu 70 kg.
Dat is qua nummer het één na zwaarste wat ik geweest ben ooit.
Echter ben ik nu wel zo'n beetje het ''dunste'' wat ik ooit geweest ben.

Het gewicht zit hem bij mij in spieren, nu ik elke week tenminste 3/4x flinke krachttraining doe.

Je moet dus niet naar het nummer kijken.
Als jij mij in een bikini ziet zul je nooit zeggen die is dik, maar die is dun/gespierd. Ondanks dat het nummer op de weegschaal hoger ligt dat ik persoonlijk zou willen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:08

Spieren maken het bmi totaal onbetrouwbaar. Zoals gezegd, een laag bmi betekent vaak wel weinig vetweefsel, maar een hoog bmi hoeft niet veel vet te betekenen. Bmi zegt simpelweg hoeveel kg iedere m2 van je lichaam weegt, meer niet. Naast een bmi is een getrainde blik dan ook heel belangrijk, iets waar een dietist ook op wordt getraind. Er zijn helaas weinig systemen die goed kunnen beoordelen hoe je lichaam is, ook een bioimpedantie (dus dmv stroom je lichaamssamenstelling meten) is niet erg betrouwbaar.
Een combinatie van middelomtrek, bio-impedantie, eventueel huidplooimeting en dan het bmi moeten het samen beoordelen. Helaas zijn de meeste van die dingen niet eventjes gemakkelijk te meten en voor een leek ook jiet zomaar te berekenen waardoor bmi het makkelijkkst bruikbaar is.

Marlinde, dat soort beoordelingen zijn natuurlijk veel teveel gevoelig aan eigen waarneming. Een anorexiapatient zal zichzelf in klasse mollig of dik zetten, terwijl een voorbijganger haar als dun zou omschrijven. Je hebt toch iets van getallen nodig om te oordelen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:14

Ja dat snap ik, maar zo "deel" ik mensen in. Ik bedoel meer er zit wel wat tussen "model-dun" en "te dik".
Iemand die zegt ik wil graag 5 kilo er nog af bedoeld niet per se ik ben te dik.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:22

1200 kcal per dag is echt veel te weinig hoor :=

Ik leef ook ongezond en ben daar niet trots op. Ben snel moe en sip. Heb ook behoorlijk overgewicht.. Maar op de een of andere manier lukt het me ook niet zo goed daar verandering in te brengen. Wie schopt me? :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:26

Dat schoppen is niet nodig, het is een kwestie van kiezen:
Zoals
- alleen thee zonder suiker, verse jus en water doordeweeks.
- 3 stuks fruit
- minimaal 4 tot 6 boterhammen per dag en die met gezond beleg en roomboter beleggen.
- niet snacken door de week s'avonds

Zover ben ik dan nu, en ik wil nog:
-1x P.w chips
-geen koeken en snoepjes meer

Als je kleine stapjes zet is de kans op een jojo effect echt minder.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:29

Ik ben 1.90 en ben 83 kg. Ik zit prima op gewicht.
Ik wil wel iets naar beneden maar ik heb er niet zo'n grote behoefte aan. Toen ik onder de 75 kg was dat was best eng omdat mijn botten best wel uitstaken. Dus 75 kg weet ik zo nog net niet.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:39

Een beetje off topic maar wow wat zitten hier veel lange mensen zeg :o kom ik met mijn 1.62 :')

Ik denk trouwens dat het vaak ook onwetendheid is. Mensen denken dat fruitsapjes super gezond zijn, terwijl er vaak suiker bij is gedaan. Net als bij sultana koekjes en fruitrepen etc. Dingen worden neergezet als gezond en veel mensen trappen daar gewoon makkelijk in.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:40

MarlindeRooz schreef:
Zoals
- 3 stuks fruit
- minimaal 4 tot 6 boterhammen per dag en die met gezond beleg en roomboter beleggen.

-1x P.w chips

Waarom minimaal 4-6 boterhammen, dat verschilt toch gewoon per persoon?
En in verse jus zit ook nog veel suiker hoor, wel gezondere suikers dan andere maar nog steeds.

@Muntdrop, dat denk ik ook inderdaad. Veel mensen weten niet dat vrijwel alle dingen die bewerkt zijn door mensen om bij op te passen zijn voor wat er allemaal in is gestopt.
Laatst bijgewerkt door Yallie op 02-03-14 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:40

muntdrop schreef:
Een beetje off topic maar wow wat zitten hier veel lange mensen zeg :o kom ik met mijn 1.62 :')

Je bent niet de enige, ben 2 cm kleiner dan jou :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:51

Nou minder dan 2 boterhammen per maaltijd lijkt mij niet heel erg gezond, wordt je niet vol van gok ik.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:53

Nouja je hoeft natuurlijk niet perse brood te eten :). Ik ontbijt bijvoorbeeld liever met een kom havermout :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:55

Ik zeg ook niet dat het zo moet, meer hoe ik het doe. Je moet zorgen dat je vol raakt. Zodat ik niet ga snaaien.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:04

MarlindeRooz schreef:
Zoals
- 3 stuks fruit

-1x P.w chips

Mmm wat ik me dan afvraag; waarom kies je ervoor om fruitsap te drinken?
Als je voldoende fruit en groente eet krijg je alle nodige vitaminen binnen en ook veel vezels. Nu krijg je de nodige vitaminen dus al binnen via fruit (en neem aan dat je ook gewoon groente eet), en drink je daarnaast fruitsap. Voor de vitaminen hoef je het dus niet te doen en het enige wat je dan dus binnen krijgt is een ontzettend grote berg suiker...