Knie uit de kom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Re: Knie uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:01

Ik heb dit zeer regelmatig. Bij mij is het helaas zo dat hij niet vanzelf teruggaat. Moet zelf de schijf pakken en terug duwen. Over het algemeen loop ik met rechts zo weer verder als de schijf vijf minuutjes weer op zijn plek zit. Bij links is dit een ander verhaal. Dit bouw ik langzaam op door met knieband of een andere soort van steun rustig weer kracht te gaan zetten. Ik zou als ik jou was wel goed opletten dat het niet vaker gebeurt. Geloof me het is geen pretje en je wordt dan op een gegeven moment bij dingen echt beperkt.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:02

Roosch schreef:
Hebben ze jou ook medegedeeld dat het bij de derde keer een operatie zou worden, Barryplopper?

Bij mij hebben ze de eerste keer niet goed gediagnostiseerd. Naar huis gestuurd zonder foto met een rekverbandje en zonder krukken. Toen ik de tweede keer bij de SEH aankwam, ging het zo van :oo :? :oo :? naar -O- -O- -O- over de fouten die eerder gemaakt waren.
Spalk, botsplinter losgeschoten (niet duidelijk of dat van de eerste of tweede keer kwam) en een behoorlijke revalidatie. Mocht het me nu nog een keer overkomen zal ik onder het mes moeten, zei ome dok toen.

Nee niet zo specifiek maar ik moest er geen sport van maken :D nou was dat ook niet mijn plan om te gaan doen . Ik heb beide keren wel de knie zelf terug gedrukt

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:11

Ohja. Heb inmiddels 27 keer mij rechter knie er naast gehad en 9 keer links. Toen het bijna elke week gebeurde zijn we pas naar het ziekenhuis gegaan. Heb het advies gekregen of fysio en anders nog operatie. Fysio heeft mij niks geholpen maar een operatie vertik ik, hoeveel je de laatste tijd wel niet hoort dat er toch wat fout gaat. Nee sorry dat wil ik niet meemaken dan druk ik m liever nog een paar keer terug.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:12

Is er een fysiotherapeut of ander medisch onderlegde in de zaal? :D

Ik ben namelijk wel heel erg benieuwd hoe dat nou zit.

Bij de een springt ie er regelmatig uit, kwestie van ff goed drukken, een paar uurtjes beurs en verder gaan.
Bij de ander springt ie er 1 of 2 keer uit en zit er een periode van krukken en een revalidatie aan vast.

Hoe komt dat verschil?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:21

Oef.. Wat een paar akelige verhalen.. := Bedankt voor de reacties iedereen :) Hier heb ik zeker wat aan!
Vandaag is mijn knie jammer genoeg iets dikker geworden.
Kimz_angel: haha, lijkt mij erg vervelend als je schouder een Eigen leven heeft.. _-:(

RoyceMack: ik ga idd nu meer oppassen met wat ik doe.. klinkt ook erg vervelend als je spieren nu erg slap zijn.. := Ik kan mijn knie uit eigen kracht met ongemak strekken. Als ik handmatig mijn knie strek voel ik een klein beetje spanning maar niet echt 'pijn'. En zoals ik asl zei werd ik naar huis gestuurd met niet veel informatie.. ze zeiden dat er niks serieus aan de hand was op de x-rays, dus weet ook niet echt of mijn banden wel in orde zijn :+

KoudbloedKim: ja, het ziekenhuis hier(op Sint Maarten) is min of meer een drama.. :+ In de eerste hulp sectie moet je alsnog meer dan 2 uur wachten (tenzij je echt bijna dood gaat). Maargoed..

Dearlove: Klinkt ook heel erg vervelend... moet er niet aan denken dat dit vaker kan gebeuren... Jammer genoeg wel op internet gelezen dat als het eenmaal is gebeurd, heb je meer kans dat het weer gebeurd..

Nogmaals bedankt voor de tips! :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:23

Je banden zijn als het goed is opgerekt, duurt even voordat het hersteld is.

Ben hoog leggen, even kussentje onder de knie. En verder, wel voorzichtig bewegen. Niet forceren, maar ook niet stijf laten worden. Heb je er te lang last van? Kun je altijd de fysio bellen. Sowieso kan fysio wel handig zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-02-14 17:28, in het totaal 3 keer bewerkt

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:24

de keren dat ik het heb gehad was mijn knie binnen no time enorm dik

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:25

Ik kan je toch zeggen dat ze mij in het ziekenhuis sterke pijnstillig aanboden toen ik daar aankwam, maar blijkbaar was ik zo van de kaart van de pijn dat ik dat geweigerd heb. :')

Bij mij was ie ook binnen no time dik, stijf en het heeft 6 weken geduurd voordat ik langzamerhand met fysio kon beginnen/mijn been weer kon buigen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:26

Quir schreef:
Als je knie écht uit de kom gaat, moeten ze hem in het ziekenhuis terug zetten. Tenzij je hypermobiel bent, hms hebt, etc.

Nee hoor, kun je zelf ook terug zetten (of een ander het laten doen die er vaker mee te maken heeft gehad), hoeft niet perse in het ziekenhuis. Grappige is dat veel het uit reflex al doen; hey, dat zit gek; duw :+

Bij de dokter kunnen ze het ook doen overigens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:28

ik wist niet dat een knie uit de kom kon raken :o Ik heb mijn knie een keer verdraaid en daarna zat hij op slot.Nou,dat was niet prettig.
Ze hebben er een kopje bloed uitgehaalt met een holle naald.Drie maanden op krukken gelopen.Heb er nog last van.....34 jaar geleden :(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:31

Snap dat het pijn doet, maar ik zou toch proberen zo veel mogelijk gewoon te bewegen. Ik heb mijn knie heel erg ontlast na een kneuzing en nu ben ik inmiddels zo ver dat ik weer alles zou kunnen als de spieren niet half waren afgebroken. Mijn knie is zo zwak nu dat ie nog steeds regelmatig zeer doet, en ik moet heel veel oefeningen doen.

Ik zou zo snel mogelijk een fysiotherapeut zien (en even de juiste verzekering afsluiten indien nodig ;) ) zodat je de kracht in je been zo veel mogelijk kan behouden en dat het allemaal netjes geneest. Knieën zijn voor wel meer mensen een heikel punt, eenmaal stuk kan het heeeel lang duren voor ze weer goed zijn.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:33

Je kunt nu niet meer een aanvullende verzekering (of bedoelde je die niet voor fysio?) regelen, Margrathea.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:33

Roosch schreef:

Bij de een springt ie er regelmatig uit, kwestie van ff goed drukken, een paar uurtjes beurs en verder gaan.
Bij de ander springt ie er 1 of 2 keer uit en zit er een periode van krukken en een revalidatie aan vast.

Hoe komt dat verschil?

Het is maar net wat de arts zegt.
2 situaties waarin de knieschijf eruit was geschoten op dezelfde manier, bij 2 verschillende mensen. Beide nooit eerder meegemaakt. De 1 moest met de ambulance naar het ziekenhuis (ik mocht gezellig meehelpen de knieschijf terug te zetten) en kreeg een spalk. De ander had de knieschijf zelf als reactie terug gezet en ik heb daarna de behandeling gedaan en controle. Ik had nog wel een Telefonisch consult met een arts en diegene kon gewoon naar huis en spalk of brace werd zelfs absoluut afgeraden. De eerste werd fysio aangeraden, de tweede moest het zelf aanvoelen en rustig blijven bewegen en tussendoor been hoog leggen met ondersteuning.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:36

Roosch schreef:
Je kunt nu niet meer een aanvullende verzekering (of bedoelde je die niet voor fysio?) regelen, Margrathea.

Je hebt verzekeringen waarbij je tussendoor modules aan en uit kan zetten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:38

Je hebt waarschijnlijk een subluxatie gehad [bijna uit de kom]. Dan hoor je ook knak en schiet het gelijk weer terug. Zeer pijnlijk! maar gelukkig minder ernstig dan echt uit de kom. Hoewel het al snel door mensen uit de kom genoemd wordt omdat dit toch makkelijker praten is, ook al is het dus niet écht uit de kom geweest.

Als hij namelijk helemaal uit de kom was geschoten dan was hij niet meer terug geschoten. Of je moet echt mega flexibel zijn maar in principe kun je een knie niet zelf meer terug zetten. Een enkele uitzondering dus daar gelaten.

Wat ik aanraad is vooral rustig aan doen. Weefselherstel duurt 6 weken dus zorg dat je de komende weken niet te veel druk op je knie krijgt. Ga niet fanatiek sporten en zorg dat je bij pijn wat koelt en eventueel je been wat hoger kunt leggen. Bewegen is trouwens prima maar dus rustig aan en eventueel met hulp van een fysiotherapeut.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:41

Hoe smerig ook, t ziet er wel fascinerend uit :o

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:43

Ik ben fysio, had iemand een specifieke vraag?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:45

ook eens knie uit de kom gehad, en 4 weken in het gips gezeten |( . En daarna nog lang revalidatie ....

Roosch

Ben je gaan Googlen vuurtje, of bedoel je het moment zelf? :')

Thats_me, je hebt een subluxatie, en dan ook een gewone luxatie? Nu schiet me te binnen dat het bij mij om een patella luxatie ging als ik het goed heb onthouden.

Je komt als geroepen Rindin!
Citaat:

Hoe komt dat verschil?

Waar zit dit verschil in? Waarom springt ie bij de een ineens weer goed, die loopt een dag of wat beurs en gaat weer verder, en bij de ander is er een revalidatie van een half jaar aan vastgeknoopt?
Zal vast niet te maken hebben met een lage pijngrens in het tweede geval, of wel? :D

Rindin

Roosch schreef:
Ik hoor altijd aparte verhalen over knie uit de kom..

Bij mij was het dus mooi 6 weken spalk, 2 maanden krukken en een herstel van een half jaar. En in eerste instantie een knie die 3 keer zo dik was en een kleur die ergens tussen blauw/geel/paars en groen in zit.
Snap daarom ook nooit zo de verhalen van 'hij sprong terug, heb er wat ijs op gedaan en ben niet naar de dokter geweest'. :')

Is tot nu toe mijn meest zware blessure geweest, laat nog liever voor de tweede keer een borstverkleining doen dan knie uit de kom voor de derde keer.

Beterschap TS. :(:)

Als ik dit verhaal zo lees heb jij niet "gewoon" een luxatie gehad. Als het echt helemaal dik en blauw is
geweest, dan is er iets kapot geweest.

TS; kan zijn dat jij niet een volledige luxatie (uit de kom), maar een sub-luxatie hebt gehad. Dan gaat het gewricht even bijna uit de kom en schiet dan toch weer terug.
Mijn advies aan jou; probeer rustig het buigen en strekken te doen. Mag je voelen, maar ga niet door de pijn heen. Alles op geleide van de pijn, niet stil gaan zitten, daar word je stijf van.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:47

Klopt inderdaad, bij mij is er geloof ik een botsplinter losgeschoten. Al weet ik niet of dat dusdanige invloed heeft gehad op de behandeling?

Ik zal binnenkort eens navragen bij de dokter hoe dat nou precies zat. Die zal ongetwijfeld een en ander in het dossier hebben.
Ook wel handig om even op te vragen ivm het oog op de toekomst. Wil ooit weer op die skies staan en wil dan liever niet m'n knieschijf aan de linkerhelft van de piste en m'n knie aan de rechterkant van de piste hebben staan. :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:48

Roosch schreef:
Ben je gaan Googlen vuurtje, of bedoel je het moment zelf? :')

D

Nee, heb het vaker bij andere mensen mogen aanschouwen haha (sorry jongen dat ik uit pure nieuwsgierigheid aan je knieschijf zat, maar kon het niet laten om het echt even te voelen :') ).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:48

Nee hoor, gaat niet om de pijngrens.

Dat is per geval erg afhankelijk van;
- Is het een volledige luxatie die ze terug moesten zetten, of was het een sub-luxatie (uit zichzelf weer terug geschoten;
- En nog belangrijker; is er schade? Als het niet echt dik wordt, en vooral, als het niet blauw wordt, dan kun je ervan uitgaan dat er geen schade in de knie zit. Wordt het wel dik en blauw (blauw is duidelijke indicatie van iets stuk), dan moet de knie meer rust hebben om te herstellen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:49

Roosch schreef:
Klopt inderdaad, bij mij is er geloof ik een botsplinter losgeschoten. Al weet ik niet of dat dusdanige invloed heeft gehad op de behandeling?

Ik zal binnenkort eens navragen bij de dokter hoe dat nou precies zat. Die zal ongetwijfeld een en ander in het dossier hebben.
Ook wel handig om even op te vragen ivm het oog op de toekomst. Wil ooit weer op die skies staan en wil dan liever niet m'n knieschijf aan de linkerhelft van de piste en m'n knie aan de rechterkant van de piste hebben staan. :))

Heb je nu nog klachten? (kan me niet voorstellen dat 1 botsplinter ervoor heeft gezorgd dat je knie volledig dik en blauw is geweest)
Hoe heb jij het opgelopen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:51

Roosch schreef:

FBTO kan het, en bij de OHRA kon ik ook nog een extra verzekering regelen halverwege het jaar. Dus als het kan, doen. Zo bedoelde ik dat meer ;)