Therapie loopt vast, hoe kom ik van dit stemmetje af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:56

Hallo TS wat een verhaal zeg. Hier ook een bokker met een moeizame jeugd.
Ik herken een boel van wat jij schrijft.
Ik wil niet uitgebreid beschrijven wat zoal zo herkenbaar is voor mij, want dan zal mijn post mega lang worden.
Ik ben net in therapie sinds eind vorig jaar.
Op het moment is het alleen bespreken van waar ik nu tegen aan loop.
Een uitlaatklep omdat ik geen mensen om mij heen heb bij wie ik mijn hart kan luchten.
Het ging even goed tot er weer wat dingen gebeurden die mij depresief maken en de gesprekken geen zin lijken te hebben.
Op die momenten verlang ik er na om dood te zijn.
Op zo'n moment dringt het niet tot mij door dat er wel degelijk mensen zijn die van mij houden.
Er is uiteindelijk maar 1 iets wat mij tegen houdt omuit het leven te stappen.
Dat is mijn geloof in Jezus. Ik heb er in het begin dan ook voor gekozen om hulp te vragen bij Christelijke ggz.
Ik ben er nog lang niet maar ik heb iig besloten dat ik mijn zelfbeschermingsmechanisme wil afbreken.
Het heeft mij vroeger geholpen maar in de volwassen mensen wereld weer houd het mij tot verder te kunnen ontwikkelen.
Wat ik tegen jou wil zeggen is " geef de strijd niet op".

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:53

Hoi Ts hoe gaat het intussen.
Ik heb er weer een moeizame nacht opzitten weer een nachtmerrie met die politie en dat mijn broer die crimineel is mee heb er mooi geen contact mee.
Ik wordt langzaam gek van die nachtmerries sta gewoon te shaken hier geen eetlust en geen zin vandaag.
Gisteren nog een verhitte discussie gehad over dat stomme mens op de hoek van de straat dat die overal mee bemoeit als ik ze zie dan zal ik ze voor een stuiver of 5geven is ze nu helemaal met die achterlijke vooroordelen altijd :Z :Z :Z zo vermoeiend.
Na die nachtmerrie viel ik weg in een mooie droom dat ik marathon loopster was en goud won op de olympische spelen was het maar wat gaf dat een onwijs gevoel :Z .
Maar het was maar een droom daarna droomde ik over skary dat we samen aan het joggen waren en dat ze schrok van een cross motor ze hadden haar expres laten schrikken en toen kon ik haar niet meer houden waarbij ze onder de trein liep ik was ineens klaarwakker en zat rechtop in bed.
Het was maar een droom ben wat depri nu ben mijn bijbaan kwijt vriendjes politiek zie je.
Ik kom de dag wel weer door of beter ik sleep me er wel door heen.
Ben al moe als ik opsta niet leuk in maanden geen paard mee gereden.
Gewoon geen moed in.

Riverrr

Re: Therapie loopt vast, hoe kom ik van dit stemmetje af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 18:05

Bedankt voor alle interesse en ook pbtjes. Heel lief allemaal!

@ Osmo: Dankje! Jij ook veel sterkte. Fijn dat je zoveel steun haalt uit het geloof.

@ Loveskary: Vervelend weer een nachtmerrie. Ik kan er inmiddels ook een boek over schrijven. Krijg wel veel inspiratie voor een goede horror op deze manier. (Always look on the bright side...)

Hier gaat het nog steeds niet best, krijg geen hap door mijn keel. Voel me verschrikkelijk naar en kan er niet vanaf komen. Zelfs mijn paard kan me niet echt opvrolijken.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:14

Bij mij schoot meteen te binnen, een opstelling. Een familieopstelling bijvoorbeeld

Hierbij heb je wel je verhaal nodig, maar geen gevoel vooraf. Wel een vraag maar die heb je, ik wil kunnen voelen!

Vaak komen hierbij gevoelens los die je zelf niet wist. Kan een opening zijn naar verwerking.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 18:17

Gemmeke schreef:
Bij mij schoot meteen te binnen, een opstelling. Een familieopstelling bijvoorbeeld

Hierbij heb je wel je verhaal nodig, maar geen gevoel vooraf. Wel een vraag maar die heb je, ik wil kunnen voelen!

Vaak komen hierbij gevoelens los die je zelf niet wist. Kan een opening zijn naar verwerking.

Ik snap niet helemaal wat je dan moet doen? :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:24

SwitchShadow schreef:
Bedankt voor alle interesse en ook pbtjes. Heel lief allemaal!

@ Osmo: Dankje! Jij ook veel sterkte. Fijn dat je zoveel steun haalt uit het geloof.

@ Loveskary: Vervelend weer een nachtmerrie. Ik kan er inmiddels ook een boek over schrijven. Krijg wel veel inspiratie voor een goede horror op deze manier. (Always look on the bright side...)

Hier gaat het nog steeds niet best, krijg geen hap door mijn keel. Voel me verschrikkelijk naar en kan er niet vanaf komen. Zelfs mijn paard kan me niet echt opvrolijken.

IK was ook weer bij mijn paard.
Heb niks gegeten vandaag en haar geborsteld en gelongeerd en buiten gezet.
En voor de rest wat rot gehangen op stal.
Voel me vandaag zo verdrietig heb geen zin om vannacht te gaan slapen zo bang voor die nachtmerries.
De meeste zeggen zet het van je af ja hoe dan als die nachtmerries je blijven pesten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:30

Ik zou eerst lichaams -gerichte therapie gaan doen als ik jou was. Omdat je eerst weer moeten leren voelen en stoppen met schakelen.

Of in een behandelgroep gaan waar ze comlexe trauma's behandelen. Klinkt ernstig, maar dan kan je in kortere tijd vooruitgang boeken dan lang met weinig hulp.
Kijk eens bij CVP in Lunteren bijvoorbeeld.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:43

Dan raad ik je aan een keer Illusies van Ingeborg Bosch te gaan lezen, daarin staat duidelijk dat het niet ontstaat omdat iemand zich iets in zijn hoofd haalt en geeft duidelijk weer wat het precies is en daarmee ook waarom het er is en wat je ertegen kunt doen op die manier weet je wat je met zulke stemmetjes kunt doen.[/quote]

Dit boek en de bijbehorende PRI therapie heb ik gevolgd. Is levensveranderend geweest voor mij.
Maar wel een hele moeilijke therapie.
Eerst in het hier en nu kunnen blijven was bij mij ook een eerste doel. Daarna pas aan trauma's gaan werken.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:16

Een familieopstelling is een therapeutische sessie waarbij een deelnemer een vraagstuk inbrengt waar hij of zij helderheid over wil krijgen. Voor de hoofdrolspelers in dat vraagstuk, vaak familieleden van degene die het vraagstuk inbrengt, worden andere deelnemers uitgekozen als ‘representant’. Deelnemers krijgen door de vragende deelnemer een plaats in het vertrek ten opzichte van de andere deelnemers, deels geholpen door de therapeut.
Er ontstaat zo een tableau-vivant dat achterliggende aspecten van het vraagstuk laat zien, door de opgestelde mensen te ondervragen over hun gevoelens en attitudes ten opzichte van elkaar en de situatie. Er komen verstrikkingen aan het licht (soms in eerdere generaties) die hebben geleid tot stagnatie in het huidige leven van de deelnemer. Vaak zijn die verstrikkingen onverwerkte gevoelens bij een persoon als gevolg van nare gebeurtenissen zoals het jong overlijden van een ouder of een kind, oorlogservaring, scheiding van ouders. Die onverwerkte gevoelens kunnen latergeborenen (kinderen) onbewust en onbedoeld belasten waardoor ze uit balans zijn. Aan de hand van eenvoudige instructies van de begeleider, brengen de representanten beweging in de stagnatie en kan er rust komen tussen de personen die de representanten vertegenwoordigen.

Ik heb dit van internet gehaald omdat ik het zelf niet zo duidelijk kan omschrijven.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 20:24

Gemmeke, is dat zoiets als bij die film met carice v houten? De gelukkige huisvrouw?

Freya: ik heb hiervoor al therapiën gehad zoals mindfulness, coping technieken, etc. Dus wat dat betreft, daar is al wel aan gewerkt. :) Maar voelen, we komen er niet doorheen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:26

SwitchShadow schreef:
Gemmeke, is dat zoiets als bij die film met carice v houten? De gelukkige huisvrouw?

Freya: ik heb hiervoor al therapiën gehad zoals mindfulness, coping technieken, etc. Dus wat dat betreft, daar is al wel aan gewerkt. :) Maar voelen, we komen er niet doorheen.

Geen idee ik heb die film niet gezien!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 07:40

Mag vandaag weer op bezoek bij de psych. Ik ben eigenlijk best zenuwachtig om zo van alles te gaan bespreken. Maar ik ga het toch maar doen.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:23

succes!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:35

*als je nog niet geweest bent als je dit leest*:

Sucses!!!!
+:)+
Goed voornemen! !

*Als je weer terug bent*

Hoe is het gegaan? Hebben jullie een goed gesprek gehad? Meer duidelijkheid? Ben je tevreden?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:55

Thanks!!

Het is heel goed gegaan, zijn een hoop misverstanden de wereld uit geholpen naar mijn idee en we gaan het rustiger aanpakken. (kortom even helemaal niet bezig zijn met de trauma's, maar meer waarom het blokkeert, etc en wat jullie hier zelf al zeiden ;))

Ik begin eigenlijk weer even helemaal overnieuw.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:05

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Joepie!!!!!

Misverstanden uit de weg ruimen, dat is altijd alleen maar goed!!!

En idd: het tempo aanpassen, "terug naar fase 1" (of hoe je t maar precies wilt noemen)

Hart - Stikke GOED!!!!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:29

Janneke2 schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Joepie!!!!!

Misverstanden uit de weg ruimen, dat is altijd alleen maar goed!!!

En idd: het tempo aanpassen, "terug naar fase 1" (of hoe je t maar precies wilt noemen)

Hart - Stikke GOED!!!!

:D

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 14:41

*\o/*

Bedankt!

Heb ook meerdere pb gekregen over therapie met paarden. Iemand ervaring daarmee?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:52

SwitchShadow schreef:
Thanks!!

Het is heel goed gegaan, zijn een hoop misverstanden de wereld uit geholpen naar mijn idee en we gaan het rustiger aanpakken. (kortom even helemaal niet bezig zijn met de trauma's, maar meer waarom het blokkeert, etc en wat jullie hier zelf al zeiden ;))

Ik begin eigenlijk weer even helemaal overnieuw.

Wat fijn om te lezen *\o/* *\o/*

Hier nog een EMDR fan maar inderdaad eerst weten waarom je blokkeert voordat je je open kunt stellen. Als je meer info wilt over EMDR, mijn pb staat voor je open.
Jammer genoeg geen ervaring met therapie met paarden maar weet wel dat mijn EFT-therapeute dat geeft. Dus hoor zo nu en dan wel de verhalen en belevingen van anderen ;)

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:10

Jeetje TS wat een verhaal..
Maar wat goed dat je nu 'opnieuw' begint met je therapie.
Ik zit al ongeveer 5 jaar bij verschillende psychologen (jeugd en daarna volwassen therapie). Ik vraag me de afgelopen 2 jaar steeds af waarom kan ik nou dat verleden geen plek geven waarom blijf ik er nou steeds mee rond lopen. Wat je zelf al zegt je verhaal doen zonder gevoel alsof je een hoofdstuk van een eng boek voor leest wat je al 10 keer verteld hebt, het stemmetje en de boosheid. Ja die komen me heel bekent voor. Elke keer weer kwam geen stap verder. Nu ben ik sinds 2 maanden bij een nieuwe therapeut(verhuist naar een andere stad). Deze therapeut begon in een keer idd bij het begin (cognitieve therapie) en lied mij niet steeds weer mijn verhaal doen uit het verleden maar pakte juist heden aan. Ik ben zeer benieuwd naar wat jou ervaringen de komende tijd zijn vooral omdat ik ook op zo een doodlopend eind zit/zat. (via pb wil ik eventueel wel verder ingaan op het verleden enzovoort). jullie hebben het steeds over emdr therapie wat is dat precies?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:48

SanneeH schreef:
Jeetje TS wat een verhaal..
Maar wat goed dat je nu 'opnieuw' begint met je therapie.
Ik zit al ongeveer 5 jaar bij verschillende psychologen (jeugd en daarna volwassen therapie). Ik vraag me de afgelopen 2 jaar steeds af waarom kan ik nou dat verleden geen plek geven waarom blijf ik er nou steeds mee rond lopen. Wat je zelf al zegt je verhaal doen zonder gevoel alsof je een hoofdstuk van een eng boek voor leest wat je al 10 keer verteld hebt, het stemmetje en de boosheid. Ja die komen me heel bekent voor. Elke keer weer kwam geen stap verder. Nu ben ik sinds 2 maanden bij een nieuwe therapeut(verhuist naar een andere stad). Deze therapeut begon in een keer idd bij het begin (cognitieve therapie) en lied mij niet steeds weer mijn verhaal doen uit het verleden maar pakte juist heden aan. Ik ben zeer benieuwd naar wat jou ervaringen de komende tijd zijn vooral omdat ik ook op zo een doodlopend eind zit/zat. (via pb wil ik eventueel wel verder ingaan op het verleden enzovoort). jullie hebben het steeds over emdr therapie wat is dat precies?

Jeetje, al 5 jaar zeg. Knap van je dat je zo door blijft zetten!
We kunnen elkaar op de hoogte houden via pb als er vorderingen zijn. :)
En uiteraard mag je altijd je verhaal kwijt als je daar behoefte aan hebt.
Sterkte met de verdere behandeling!

EMDR is een therapie om trauma's te verwerken. Volgens wiki:

Eye movement desensitization and reprocessing (afgekort EMDR) is een therapeutische interventietechniek die voornamelijk wordt toegepast bij mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS).[1] Deze therapie is ontwikkeld door Francine Shapiro en bestaat sinds eind jaren '80.

Een essentieel element is het telkens wisselen van de aandacht van links naar rechts met oogbewegingen (de therapeut gaat met zijn of haar vingers zo'n 25 cm voor het gezicht van de cliënt heen en weer). Soms worden ook links-rechtsgeluiden via een koptelefoon toegepast of links-rechtsaanrakingen op de knieën ('tappen').

EMDR wordt vaak toegepast om de vastgelopen verwerking van traumatische ervaringen weer op gang te helpen. Er is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit bij met name PTSS.[2][3] Uit systematische reviews blijkt dat de werkzaamheid van EMDR inmiddels voldoende vaststaat. Er bestaan inmiddels 21 gecontroleerde onderzoeken naar de effectiviteit van EMDR. Dit maakt EMDR op dit moment de meest geëvalueerde behandeling op het gebied van psychisch trauma. Volgens de meest recente richtlijnen van de International Society for Traumatic Stress Studies (ISTSS), de American Psychiatric Association (APA) en de Engelse overheid (NICE) is EMDR, met imaginaire exposure, de 'treatment of choice' voor psychotrauma. Een Nederlandse richtlijncommissie onder auspiciën van het Trimbos-instituut kwam recentelijk met een soortgelijk advies (Landelijke stuurgroep multidisciplinaire richtlijnen in de GGZ (http://www.ggzrichtlijnen.nl): “EMDR één van de meest in aanmerking komende psychologische interventies bij PTSS. De methode is effectief en wordt door zijn aard door veel patiënten en therapeuten als relatief weinig emotioneel belastend ervaren”. Onderzoek naar het nut van de oogbewegingen is in een recente overzichtsstudie eveneens bewezen.[4] Om die reden staat EMDR voor de behandeling van PTSS in de categorie van therapieën met de hoogste effectiviteit.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:22

Ach 5 jaar is zo voorbij haha..
Ja ben zeer benieuwd naar je voorderingen en dat aanbod geld ook voor jou!

En bedankt voor de uitleg:D

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:48

Ik heb beperkte ervaring met therapie met paarden. Ik heb in het verleden enkele sessies gehad volgens de EAGALA methode. Ik heb de therapie zelf stopgezet omdat ik er meer stress door kreeg ipv minder. Dat had deels te maken met het feit dat ik geen klik had met de therapeuten (wat op het einde ook min of meer een "conflict" werd met een van hen). Een andere reden was denk ik dat het op een of andere manier te confronterend was op dat moment. Nu, een aantal jaar later, begrijp ik denk ik beter wat er gebeurde en waarom het naar mijn gevoel vastliep. En bovendien bereikte ik niet wat ik hoopte te bereiken. Mijn ervaring is dus niet heel erg positief al ben ik er wel van overtuigd dat het andere mensen kan helpen in hun verwerkingsproces. Ik denk dat je het zeker eens kan proberen.
Een andere mogelijkheid in die lijn is therapie met honden. Mijn ervaring hiermee is eigenlijk positiever (maar het is ook een andere therapeute, andere manier van werken, ...)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 11:46

Oh leuk dat het ook met honden gebeurd. Ik kende eigenlijk alleen de paarden therapie en dan wel dat honden wel eens langs gingen bij zieke mensen, etc.
Ga daar eens op googlen.

Denk inderdaad dat het ook heel erg ligt aan de therapeut. Je moet je toch op je gemak voelen en wat voor de een fijn is, is misschien totaal onprettig voor de ander.

Bedankt voor je ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:52

Gemmeke schreef:
SwitchShadow schreef:

Geen idee ik heb die film niet gezien!

Ja klopt, zoiets ja ;)

Fijn dat de therapie goed is gegaan, eerst het stemmetje wegboxen, dan de rest :) Succes!