migraine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Re: migrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:11

Ik vind het altijd zo erg als mensen denken dat migraine gewoon hoofdpijn is. Dat je je niet moet aanstellen en zeggen: Oh, neem je toch een paracetamol?

Als ik mij ziek moest melden op stage vond ik dat ook altijd super erg omdat ik wist wat er dan gedacht werd. Maar ik kon zo toch echt niet op mijn stage of school verschijnen..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:16

Ik ga alleen niet door als de helft van m'n lijf het niet meer doet, of als ik echt omval. Verder is het dan wel idd flink doorbijten en leuk is anders, maar het kán wel.
De overige tijd als ik geen hoofdpijn erbij heb functioneer ik trouwens prima.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:33

Vroeger had ik ook last van migraine en gelukkig kom het bij mij nu zelden voor. Ik kon soms gewoon mijn bed niet uitkomen :(. Ik moest na een lange periode van migraine medicijnen slikken en dat heeft uiteindelijk geholpen. Vergeleken met andere in dit topic ben ik toch nog wel goed van af gekomen (tot nu toe dan).

@DaraBariton: Dat had ik ook wel eens. Al mijn vrienden dacht dat ik mezelf aanstelde, maar ik kon echt niks..

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:45

ook ik ben een migraine klant (gelukkig nu wel minder dan vroeger) wat bij mij uiteindelijk heeft geholpen is een voedingsdagboek bijhouden. je noteert alles wat je eet en wanneer je een aanval had. op een gegeven moment is ellicht er een patroon te zien (ik kan bijv niet tegen oude kaas en dat had ik vaak gegeten voor een aanval...) ook heeft het bij mij erg veel geholpen om mijn lange zware haar korter te knippen omdat dat gewicht spanning in je nek geeft. ik heb wel echt veel en zwaar haar dus zal niet bij iedereen zo zijn denk ik.
mijn aanvallen zijn van meerdere keren per maand (2-3 dagen) naar eens in het half jaar ofzo verminderd, en ook de uitvalsverschijnselen die ik had zijn minder geworden.
mocht ik toch een aanval krijgen heb ik inderdaad de neusspray omdat ik niks kan binnenhouden dus medicijnen slikken is geen optie...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:03

Mova schreef:
Hier nog eentje met migraine.., ook overal geweest, vanalles geprobeerd, van zware medicijnen tot zelfs handopleggers, the whole chabang. Het enige wat mij ooit heeft geholpen was een heel heel streng zuiveringsdiëet: geen tomaat, geen suiker, geen brood, geen melk, geen peulvrucht, ... en dan beginnen zoeken van wat precies je de migraine krijgt (bij velen zijn dat melkproducten..). Wel een heel intensief proces, maar veruit het gezondste.

Verder, laat migraine je niet tegenhouden van dingen te doen, niet in een bolletje rollen en afzien, maar hup, het paard op. Ermee leren leven is nog altijd de beste tip die ik je kan geven..

Ik vind deze reactie ook wel erg kort door de bocht. Als ik migraine heb kan ik echt niet op mijn paard gaan zitten, jij waarschijnlijk wel, dan vraag ik mij af hoe erg jij het hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:05

Grappig, ik lees je topic met een kop super straffe koffie in de hoop mijn naderende migraine-aanval proberen te voorkomen. In elk geval, migraine kan echt veel oorzaken hebben. Bij mij persoonlijk is het vooral hormonaal: wanneer ik ongesteld ben kan ik er niet aan ontsnappen. Anticonceptie maakt het vaak erger, dat is wel heel belangrijk om te weten. Ik heb ooit een half jaar geen migraine gehad omdat ik geen pil meer nam.

Mijn ervaring is dat er eigenlijk niet veel aan te doen is op het moment zelf. Geen medicatie, geen pijnstillers, geen homeopathie, niets. Wat misschien een héél klein beetje helpt is koffiebonen eten (echt waar, de moeite!), maar dat heb ik nu niet in huis dus probeer ik maar eens straffe koffie.

Verder moet je het jammer genoeg gewoon uitrusten. Een typische migraine-aanval duurt gewoonlijk tussen de 12 en maximaal 48 uur. Het begint met je een beetje vreemd te voelen (migrainepatiënten weten wel wat ik bedoel), en dan begint het feest. Een echte migraine-aanval is meestal zo erg dat je inderdaad niet veel anders meer kan doen dan in een donkere kamer pijn te lijden. Vaak ben je ook super misselijk en soms moet je zelfs overgeven. Je kan altijd proberen zoveel mogelijk water te drinken en/of te gaan sporten, maar je zal ook wel weten dat dat vanaf een bepaald punt gewoon niet meer gaat.

Je kan altijd een gezondere, minder stresserende levensstijl aannemen (het schijnt dat suikervrij leven een heel goed effect heeft), maar ik weet niet of het ooit echt voorbij zal gaan. Al moet ik zeggen dat mijn ouders bijvoorbeeld er steeds minder last van hebben naarmate ze ouder worden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:17

Mijn man heeft af en toe (eens in de 1 a 2 maand soms langer) een vreselijk aanval en moet dan echt 24 uur plat. In het verleden diverse medicijnen geprobeerd om een aankomende aanval te stoppen, maar niets hielp echt.

Nu heeft hij sinds kort "Relpax" voorgeschreven gekregen van de huisarts hier (geen idee hoe dat in NL zit met vergoeding etc.)

Als hij de aanval voelt opkomen en hij neemt er eentje en gaat plat voelt hij het zo weg trekken. Het is wel een vrij heftig middel je moet er wel echt even mee je bed in, want je wordt wel een beetje high ervan. Maar dat is bijzaak als je een heftige aanval hebt die normaal heel lang aanhoudt.

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=923

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:53

PrimaDonna_ schreef:
Ik vind deze reactie ook wel erg kort door de bocht. Als ik migraine heb kan ik echt niet op mijn paard gaan zitten, jij waarschijnlijk wel, dan vraag ik mij af hoe erg jij het hebt..

waarom zo aanvallend?
Ik denk dat we allemaal wel weten dat er verschillende vormen van migraine zijn, anders vraag ik mij af wat jij er wel van weet :+
Ik heb niet zo'n heftige reacties, geen kotsen of het volledig uitgeschakeld zijn, maar kan dan wel dagenlang rondlopen alsof er een mes in mijn hoofd zit. Daarmee kan ik inderdaad nog functioneren, en ook dat is migraine. We kunnen -gelukkig- niet in elkaars hoofd kruipen om te kijken hoeveel pijn het daar doet.

Zoals ik daarnet al zei, ik weet heel heel goed dat er momenten zijn dat je écht niets meer kan tijdens een aanval en je wel in een bolletje moet kruipen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:22

Twee dingen hielpen mij: acupunctuur (nu ja, zonder naalden dan) van iemand, die verstand had van neurologie.
Zo vroeg ze mij bijvoorbeeld, hoe of ik tikkende klokken vond. "Verschrikkelijk - ik blijf de pokkedingen horen!" (Dat schijnt relatief vaak voor te komen bij migraine.)
En daar richtte zij dan haar therapie op.

En haar advies luidde, om magnesium te slikken. Let wel: doe dat VOOR de aanval, dus gewoon standaard. Tijdens een aanval werkt het contraproductief.

Beide van harte aanbevolen!

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:53

Ik heb ook het advies gekregen om magnesium+B6 samen met visolie te slikken. Deze combinatie zou de migraine moeten verminderen. Ik ben net bezig (tot nu toe geen resultaat) maar ik hoop van harte dat het gaat helpen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:01

Mova schreef:
PrimaDonna_ schreef:

waarom zo aanvallend?
Ik denk dat we allemaal wel weten dat er verschillende vormen van migraine zijn, anders vraag ik mij af wat jij er wel van weet :+
Ik heb niet zo'n heftige reacties, geen kotsen of het volledig uitgeschakeld zijn, maar kan dan wel dagenlang rondlopen alsof er een mes in mijn hoofd zit. Daarmee kan ik inderdaad nog functioneren, en ook dat is migraine. We kunnen -gelukkig- niet in elkaars hoofd kruipen om te kijken hoeveel pijn het daar doet.

Zoals ik daarnet al zei, ik weet heel heel goed dat er momenten zijn dat je écht niets meer kan tijdens een aanval en je wel in een bolletje moet kruipen.

Het is niet aanvallend bedoeld, misschien komt dat wel zo over op je maar zo bedoel ik het niet. Ik vind je zin gewoon niet zo aardig overkomen, het komt op mij over van: Komop niet zeuren gewoon doorgaan.
En ik weet heel goed wat voor soorten migraine er zijn, dus weet waar ik over praat. Mijn moeder heeft zelf cluster hoofdpijn en ik migraine, dus leef er al mijn hele leven mee. Mijn moeder lag vroeger dagen doodziek op bed en dan moest ik als meisje van 7 jaar zelf maar mijn brood maken en naar school fietsen...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:24

Ik denk dat ze bedoelt dat je het niet je leven moet laten beheersen. Dat het niet fijn is, maar geen groot drama. Dat ben ik wel met haar eens.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:29

Nies_ schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat je het niet je leven moet laten beheersen. Dat het niet fijn is, maar geen groot drama. Dat ben ik wel met haar eens.

Dat is inderdaad wat ik bedoel! Natuurlijk is migraine heel erg, dat weet ik zelf ook, maar het is doodzonde je leven in teken laten staan van je hoofdpijn. Probeer -in de mate van het mogelijk- te doen wat je anders zou doen, want zoals iedereen hier al zo'n beetje aangeeft- een écht wondermiddel is er niet tegen..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:40

Gewoon zo veem mogelijk blijven doen en lekker de dingen doen die gedaan moeten en zo veel mogelijk zijn gangetje laten gaan.
Merk dat als ik erover ga stressen het heel erg naar voren komt. Dus leef lekker en zie wel wanneer hrt komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:45

Bij mij heeft de straffe koffie vandaag geholpen :D weet natuurlijk niet of ik effectief migraine ging krijgen, maar ik voelde mij toch wel zo: gespannen en pijnlijke nekspieren, rugpijn, misselijk, rillerig, wazig zicht, moe,... ben blij!

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:47

Hier nog een met migraine helaas..
Vorig jaar was een drama, heb behoorlijk wat uren gemist op school vanwege mijn migraine, die ik voornamelijk krijg door stress, en daaruit ook besloten dat ik het jaar dit jaar opnieuw over zal doen. Ik heb ook medicijnen gekregen van de huis arts, een soort van neusspray met de naam imigran 20. Dit spul werkt bij mij enorm goed en de aanvallen zijn in ieder geval gehalveerd. Als ik enorm veel stress heb en ik kom in de rust dan krijg ik ze alsnog, maar ze zijn wel minder zwaar als voorheen toen ik nog geen medicijnen had. Mijn moeder heeft ook migraine, en die krijgt het van als ze heel druk is geweest en dan in de rust komt, en van Tomaten en Chocolade. De dokter zij dat het opgewekt kan worden door bepaalde etenswaren, maar dat dat bij ieder mens anders is en dat je zelf wat uit moet vogelen hoe en waar je nou niet goed op reageert. Ik ben in ieder geval heel blij met mijn neusspray, misschien dat die bij sommigen hier ook de oplossing is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:53

Heb ook een neusspray gehad, werkte niet helaas :( maar wel fijn om te horen dat het bij jou wel werkt! Hoe minder migraine in de wereld hoe beter ;)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:09

@Mariska_YeDo: Heb jij niet heel erg dat het in je keel loopt als je het hebt opgesnoven? Ik moest helemaal kokhalzen, deed precies wat er in de bijsluiter stond maar oo bah ik proef het zo weer!
Fijn dat het bij jou wel helpt!

Ik mag ook bepaalde etenswaren niet, melk, kaas, yoghurt, champignons, chocola (hagelslag gaat wel maar chocola van een reep gaat helemaal fout) en reageerde op pizza ook eerst niet goed maar gaat ook al veel beter!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:12

Die neusspray deed bij mij niks, vond het ook vies spul inderdaad. Relpax wat eerder genoemd werd ook niet trouwens.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 21-02-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:12

De neusspray is heeeel vies! Maar ik vreet er altijd een pepermuntje bij. Liever een half uurtje vieze smaak, dan een volledige aanval ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:23

Fijn, Robin! !!

En wat ik herken: "de straf op ontspannen", ik heb veel aanvallen gehad op zaterdag, de eerste of tweede dag van de vakantie, etc.
(Ik kan het iedereen afraden om dus maar door te werken. ..)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:06

TS: Weet je al een beetje wat te gaat doen nu door al onze ervaringen te hebben gelezen?

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:25

PrimaDonna_ schreef:
@Mariska_YeDo: Heb jij niet heel erg dat het in je keel loopt als je het hebt opgesnoven? Ik moest helemaal kokhalzen, deed precies wat er in de bijsluiter stond maar oo bah ik proef het zo weer!
Fijn dat het bij jou wel helpt!

Ik mag ook bepaalde etenswaren niet, melk, kaas, yoghurt, champignons, chocola (hagelslag gaat wel maar chocola van een reep gaat helemaal fout) en reageerde op pizza ook eerst niet goed maar gaat ook al veel beter!

Nee valt wel mee opzich! ik proef het heel even, maar niet enorm overdreven ofzo.. Ja ik ben zelf ook erg blij dat het bij mij wel helpt. Ik heb dit medicijn gekregen omdat deze niet extreem sterk is en er nog niet veel migraine medicijnen voor onder de 18 getest zijn, en de HA eerst wilde proberen of ik hier ook op reageerde, en dat deed ik gelukkig! :D

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:37

Helaas ben ik ook chronisch migrainepatient.
De neuroloog heeft diverse medicijnen bij mij geprobeerd om de aanvallen preventief te voorkomen.
Helaas heb ik al een lage bloeddruk van mijzelf waardoor de beta-blokers niet goed vielen.
Momenteel zit ik al een paar jaar aan de Depakine (eigenlijk voor epilepsie) maar het werkt goed.
Van minimaal 6 aanvallen per week heb ik er nu nog zo 1 per half jaar en die is lang niet zo intensief als voorheen.
Tevens eet ik geen chocolade en citrusfruit meer, dit waren voor mij zeker triggers.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:34

Hallo, naar aanleiding van PrimaDonna die in mijn topic heeft gereageerd en mij heeft gewezen op dit topic, wil ik mij hier melden. Voor het verhaal verwijs ik naar mijn topic ik kom hier graag meelezen :)