Janneke2 schreef:Reuma is een ontstekingsziekte. En van overactiviteit van je immuunsysteem kun je erg moe worden. (Iedereen die zoiets 'onschuldigs' als griep heeft gehad weet dit uit eigen ervaring. )
Wat je goed kunt proberen is een bezoek aan een orthomoleculaire arts. (http://www.mbog.nl - de beroepsvereniging. ) Die heeft weet van wat reuma allemaal doet en kan, snapt het beleid van de reumatoloog en heeft er mogelijk goede aanvullingen op. (Een reumatoloog weet uit zijn opleiding weinig over de verschillende manieren waarop je als mens wel of niet uitgeput raakt of juist je energie kan behouden. Bijv het helpen van je bijnieren. De orthomoleculaire arts is daar wel bekend mee.)
Het is wel fijn dat zo'n orthomoleculaire arts rekening houd met het beleid van de reumatoloog. Dat dit elkaar in ieder geval niet in de weg zit. Ik neem het zeker mee in de verschillende opties mocht dit aan blijven houden.
caro29 schreef:Ik heb ook reuma. Gewrichtsreuma met psoriasis. Doordeweeks kan ik mij overdag aardig goed in beweging houden. Als ik in de weekenden niks heb dan stort ik 's middags in. Momenteel ben ik gesloopt maar heb doordat ik ziek ben geweest nu 3 ontstekingen in mijn lijf. Ik slik supplementen oa b12.magnesium en ijzer maar heb het idee dat het niet echt helpt. Ijzer miet ik doen ivm laag hb
Ik heb alleen Reumatoïde Arthritis, maar het is echt slopend. Was juist zo lekker weer op weg. De symptomen waren rustig en had dus geen pijn meer. Stijfheid was ook weg. Vermoeidheid bleef, maar dat was te handelen.... Helaas nu niet meer.

Goof schreef:chocobroodje schreef:Wat je nu doet is iig niet goed. Het is namelijk zo dat als je steeds meer gaat slapen je op een gegeven moment over je uren heen gaat waardoor je je alleen maar vermoeider gaat voelen..
Zolang je op deze manier doorgaat zal er niet veel veranderen denk ik.
Je zult zelf moeten gaan uitvogelen bij hoeveel uur jij het beste functioneert. Is dat bij 7 uur slaap of 8 of 9.. Meer uur is gewoon niet gezond. Je lijf wordt er alleen maar vermoeider van.
Begin vanaf morgen met een nieuw regime. Als je smorgens om 7 uur op moet ga dan om 10 naar bed. Sta dan ook om 7 uur op en zorg dat je de hele dag wakker blijft. Zodra je merkt dat je ogen dicht vallen ga dan wat doen.
Dit klinkt in theorie altijd zo 'pasklaar', maar zo werkt het dus niet.
Ik heb fibromyalgie en herken TS haar vermoeidheid echt heel erg. Korter slapen terwijl je lichaam aangeeft doodop te zijn is dus echt geen goede tip. Kennelijk heeft je lichaam het nodig anders geeft het het niet aan.
Een ritme proberen aan te houden werkt in mijn geval wel, maar als TS ook nachtdiensten draait wordt dat ook al lastiger.
Succes TS.
Dankje! En inderdaad. Korter slapen is voor mij echt rampzalig. Ritme helpt uiteraard wel, maar dat helpt ieder mens.
_PatriciaH schreef:Ik heb dan geen reuma maar endometriose en ben elke dag dood op, van het weekend iets teveel gedronken en jank dan alles bij elkaar bij mensen waar ik dat helemaal niet wil (schaam me nu nog). Moe zijn en niet begrepen worden is erg moeilijk. Mensen geven aan dat je je niet druk moet maken maar ik weet wel beter!
Ik kan je helaas geen tip geven want weet zelf ook niet hoe ik er vanaf kom...hoop dat ze iets uit je bloedonderzoek kunnen halen
Het niet begrepen worden in iederdaad een heel herkenbaar punt. Als ik aangeef dat ik moe ben of wat dan ook, dan kijken ze je raar aan. 'Je bent pas 24... doe normaal'.
Ik zeg dan ook vaak dat je maar beter in een rolstoel kan zitten. Dan zien mensen daadwerkelijk iets aan je.
Uiteraard zou ik er niet in willen zitten, maar het is maar even om het aan te geven.irmaz schreef:Heb je aan voedsel-intoleranties gedacht? Vermoeidheid kan door heel veel oorzaken worden veroorzaakt (zoals hierboven ook al blijkt uit alle adviezen). Ik heb mijn leven teruggekregen door te stoppen met brood en suiker te gebruiken. Lactose kan bij sommige mensen ook voor zware vermoeidheid zorgen.
Voedsel-intoleratie? Zou ik er dan niet al een hele lange tijd last van moeten hebben? Dit speelt echt de laatste tijd pas in deze extreme mate.
). Moe zijn en niet begrepen worden is erg moeilijk. Mensen geven aan dat je je niet druk moet maken maar ik weet wel beter! 
). Ik heb mijn leven teruggekregen door te stoppen met brood en suiker te gebruiken. Lactose kan bij sommige mensen ook voor zware vermoeidheid zorgen.