Wat te doen aan brandend maagzuur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Re: Wat te doen aan brandend maagzuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:30

hier idem, omeprazol maar dan alleen als ik last heb, ik haal altijd de kern uit de knoflook teen, geen zalm in de avond, geen pindasaus, soms kan ik niet tegen sla en komkommer... soms weet ik bijgod niet waar ik het dan weer van hem, ik heb ook een scheurtje in mijn middenrif, maar met het letten op voeding gaat het een stuk beter . ik zou wel sowieso naar de huisarts gaan ts

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:43

bij mij ook middenrif, kinderen hebben het ook... kan bij koekjes, brood,kaas, yoghurt vooral..

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:53

Ik heb last van maagzuur als ik teveel pepermuntjes eet.... Zolang ik dat maar niet doe is er niks aan de hand.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:00

Ik heb ontzettend last van maagzuur gehad toen ik in de stress zat.
Heb me klem gevreten aan de rennie's volgens mijn huisarts kon dat geen kwaad.
Hij wilde me namelijk niets voorschrijven terwijl rennie's het zelfde doen.
Uiteindelijk vanzelf over gegaan toen de stress verdween.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:19

Hoi TS, ik hoop dat jouw huisarts er serieus naar wil kijken. Mijn HA zei dat ik maar aan de rennies moest.
Rennies werkten niet en op een gegeven moment heb ik van ellende maar navraag gedaan bij de apotheek. Zij lieten iets nieuws zien (toen) Losecosan. Kost een beetje, maar ik heb nu wel alleen nog maar maandelijks het zuur. Dan neem ik weer een of twee tabletten (ligt eraan hoe pijnlijk het is) en dan heb ik weer een maand geen last.
Bij het nemen van inuprofen neem ik er ook een, ibuprofen is echt killing voor mijn maag.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:28

Lotgenoten!! Ik heb het ook ineens, sinds een maand of wat. Eerder nooit gehad, geen idee hoe ik eraan kom. Ben nu aan de Losecosan en dat gaat aardig... Maar ik geloof dat ik nog wel even de huisarts ga bellen, vind het raar dat het ineens op komt zetten.

Voor 's nachts: een extra kussen onder je matras leggen, dan lig je wat omhoog. Helpt bij mij heel goed!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 08:43

Hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal! Wat fijn dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem! Ik hou het voor nu nog even bij Rennies en let op mijn voeding, en ga dinsdag naar de HA :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:38

Kan zijn dat je een schommelend maagzuur gehalte hebt. Heb dit gehad toen ik jonger was, heb toen 24u met een sonde gelopen en hieraan konden ze precies zien dat het enorm schommelde. Als het gehalte te laag was, kreeg ik er last van en als het te hoog was ook. Hierop heb ik medicatie gekregen om het stabiel te krijgen en hierna was ik er vanaf. Met mijn eten had het weinig te maken in elk geval. Toen was ik een jaar of 11 trouwens. Nu 23 en zelden nog last van maagzuur. Een keer in de zoveel tijd heb ik ongeveer een week dat ik bijna moet overgeven 's ochtends, maar dit trekt dan ook weer vanzelf weg.

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:22

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van rennies. Antagel werkt super! Is gewoon te verkrijgen in de apotheek zonder recept, kost 5 á 6 euro voor een flesje waar je 3 á 4 weken mee doet.

Ik heb flink maagklachten en omeprazol hielp veel minder dan antagel. Inmiddels heb ik esomeprazol, wat iets sterker is dan omeprazol. Maar ik blijf toch naar de antagel grijpen, je hoeft niet zo nauw te kijken met hoe vaak je het pakt enz. Wel een stuk beter dan rennies! Antagel word niet vergoed door de verzekering trouwens, maar ik heb het geld er graag voor over. :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:23

Mijn vriend eet altijd een rauwe aardappel :+

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:26

Vanille vla wil ook nog wel eens helpen.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:26

ik had ook zo'n last, vorige week is een tarwe allegie geconstateerd, sinds afgelopen vrijdag geen tarweproducten meer gegeten en ik voel me veeeeeeel lekkerder en geen maagzuur meer,

!@#$%^&**( wat een opluchting zeg !!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:32

Jeetje als ik dit allemaal zo hoor kan het dus vanalles zijn... Mijn gevoel dat ik naar de HA moet wordt nu toch wel bevestigd, dus misschien ga ik morgen al wel heen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:38

Ik heb het ook gehad. Heel soms nu nog eens. Ik ben er ook mee naar de HA geweest en die schreef het weg aan stress en achteraf klopt dat ook gewoon.

Ik heb toen een tijdje vloeibare gaviscon gehad en dat hielp wel iets, maar bij mij hielp een stukje komkommer eten beter.
Toevallig had ik het van de week nog toen ik een broodje met filet american met pesto had gegeten. Toen kwam er ook even een "Oh ja daarom eet ik dit nooit meer" moment :')

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:51

Ik ben vanochtend naar de huisarts geweest en ik heb nu iets wat helpt tegen te veel maagzuur. Het heet geloof ik Ranitidine en dat ga ik nu eerst twee weken proberen :j

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:05

Heb 'k vroeger ook gehad =) Deed het wel toen op dat moment, maar toch best dat je gaat zoeken naar wat je triggert. Elke keer als 't weer begint, ff goed nadenken wat je gegeten/gedaan hebt.
Eens je je trigger kent en je vermijd die, is er erg goed mee te leven hoor :p

Ik besefte het toen 'k elke donderdag rond 13u doodziek werd (en dat lag niet aan de les Latijn). Want op donderdag bleef ik over wegens avondschool, daardoor at ik op school, met op donderdag altijd lasagna. Die was heerlijk, maar absurd vol paprika. Sindsdien vermeden en eigenlijk geen problemen meer. Op 'n heel extreem stressmoment na nu bijna 10j later, maar was snel weer ok met een paar dagen havermout.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:55

Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar mn vriend heeft jaren problemen met zn maag gehad. Had blijkbaar een scheurtje in het middenrif (wat sommigen hier ook aangeven) en daarbij komt de maag soms dus omhoog in de borstholte (een stukje), wat voor oprispingen kan zorgen. Op een gegeven moment zat hij aan de maximale dosis omeprazol EN ranitidine, en alsnog veel last van zuur.
Het aparte is dat een deel van de medische wereld beweert dat hier niks aan te doen is, terwijl een ander deel regelmatig operaties uitvoert om dit te herstellen (nissenplastiek heet het). Dit heeft hij dus ook laten doen en sindsdien helemaal geen medicatie meer nodig. Dus voor de mensen met een scheurtje in het middenrif: als je veel last hebt ondanks medicatie, informeer dan naar de nissenplastiek!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:25

Ik heb ook losec (omeprazol) geslikt en dat deed, wat het moest doen.

Maar tegenwoordig als mijn maagopspeelt, neem ik: betaine HCl. Ofwel: de maag aanzuren. Gek genoeg is de klacht "brandend magzuur" vaak een overreactie van een maag, die niet zuur genoeg is. Slik ik het tabletje, dan is binnen 5 minuten de klacht over, voor weken achter elkaar.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:52

Janneke2 schreef:
Ik heb ook losec (omeprazol) geslikt en dat deed, wat het moest doen.

Maar tegenwoordig als mijn maagopspeelt, neem ik: betaine HCl. Ofwel: de maag aanzuren. Gek genoeg is de klacht "brandend magzuur" vaak een overreactie van een maag, die niet zuur genoeg is. Slik ik het tabletje, dan is binnen 5 minuten de klacht over, voor weken achter elkaar.

Gaat dat via de huisarts? Of is het vrij verkrijgbaar bij de drogist?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:31

Vrij verkrijgbaar.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:10

Bij mij werkt warme anijsmelk altijd erg goed.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:16

Er is hier verder genoeg gezegd maar je matras aan het hoofdeinde iets omhoog leggen wil nachts nog wel eens een beetje helpen. Gewoon een kleed oid onder je hoofdeinde leggen.