Vader te dik, wilt niet afvallen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:15

deviltjh schreef:
( zag net je laatste bericht, kun je niet net zoietz doen als dat tv programma? Zijn gedrag filmen en laten zien wat hij dus wel degelijk eet? )

Hier iemand met overgewicht. Ik werk in de gezondheidszorg en ben me zeer bewust van de risico's. Denk maar niet dat plaatjes en info helpen. Ik denk 5 minuten oh nee en dan ga ik 'vrolijk' verder.

Probeer erachter te komen waarom hij het doet. Verveelt hij zich? Mist hij iets/ iemand, is er iets gebeurd enz.

Er zal ws een reden zijn waarom hij ineens is gaan eten. Maar please ga het er aub niet inwrijven, werkt alleen averechts.

Maartje1990

Re: Vader te dik, wilt niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:17

Hij is niet ''ineens'' gaan eten, hij eet al járen zoveel. Vroeger was het een dun sprieterig mannetje, maar steeds meer eten en snaaien etc. Moet zeggen dat ik wel denk dat het de laatste anderhalfjaar wel een stuk sneller is gegaan gezien de ziekte van mijn moeder. Maar hij is echt altijd al dik geweest.

Verder bedoel ik niet inwrijven, maar hem wel bewust maken van zijn eetpatroon en de hoeveelheid kilocalorieën die hij hierbij binnen krijgt (omdat hij dat volgens mij niet beseft).

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:18

Mensen zeggen hier dat het zijn eigen keuzes zijn??
Sorry , maar met zo ongezond leven doe je veel mensen pijn. Veel mannen sterven laatste tijd aan overgewicht en als gevolg van dichtgeslibde aders zijn ziektes zoals kanker niet te overleven.
Ik doe de studie voeding & diëtetiek en doe hier dus veel onderzoek naar.
Ook kost het handenvol geld om mensen die ziek zijn te behandelen. En je kan veel ziektes en andere narigheid voorkomen door een gezond gewicht na te streven.
Afgelopen maandag is de vader van een goede vriendin van mij (hij was 56) overleden. Hij had longkanker, maar 1 van de andere redenen dat hij het niet overleefd heeft zijn zijn dichtgeslibde aderen.
Zeg alsjeblieft niet dat hij zijn eigen keuzes moet maken, want hij heeft hier zoveel anderen mee en vooral zijn naasten. Plus wij betalen voor mensen die ziek worden door o.a. overgewicht. Verdiep je er eens in , en onderzoek wat overgewicht kan aanrichten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:19

Lastig, maar het is echt niet jullie taak. (En zolang hij jullie eten niet op eet, moet je er ook niet iets van zeggen)
Als je je er teveel mee bemoeid, kan het averechts werken zelfs.

Hij moet er zelf achter komen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:20

Mirjam_x schreef:
Sorry , maar met zo ongezond leven doe je veel mensen pijn. Veel mannen sterven laatste tijd aan overgewicht en als gevolg van dichtgeslibde aders zijn ziektes zoals kanker niet te overleven.
Ook kost het handenvol geld om mensen die ziek zijn te behandelen. En je kan veel ziektes en andere narigheid voorkomen door een gezond gewicht na te streven.
Afgelopen maandag is de vader van een goede vriendin van mij (hij was 56) overleden. Hij had longkanker, maar 1 van de andere redenen dat hij het niet overleefd heeft zijn zijn dichtgeslibde aderen.
Zeg alsjeblieft niet dat hij zijn eigen keuzes moet maken, want hij heeft hier zoveel anderen mee en vooral zijn naasten. Plus wij betalen voor mensen die ziek worden door o.a. overgewicht. Verdiep je er eens in , en onderzoek wat overgewicht kan aanrichten.

Heel bot; die worden niet oud. Oud worden, dat is pas duur.
En je kan niemand dwingen te veranderen, pas als ze het zelf willen kun je ze helpen. Iedereen weet ondertussen wel dat veel overgewicht niet gezond is. Het is een volwassen man die zijn eigen eten kan kopen en die zijn eigen keuzes maakt. Hoe moeilijk het ook kan zijn voor de omgeving.

Ts, ga hem echt niet bespioneren :n andersom zou jij dat ook niet leuk vinden.

Ik ben ook duur voor de maatschappij, maar dat is het laatste dat mij kan boeien :o
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-02-14 00:25, in het totaal 2 keer bewerkt

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:23

En als je het eens op een heel andere manier probeert?
vertellen dat hij te dik is, zoveel eten en snaaien niet gezond is, en er risico's aan verbonden zijn weet hij vast wel. Als je met dit soort info begint komt dat nogal betuttelend over, en gaat hij waarschijnlijk in de verdediging of boos worden.
Mijn tip: Praat vanuit de 'ik persoon'. Dus vertel hem jou gevoelens bij zijn gewicht, dat jij je zorgen maakt en bang bent voor de gevolgen... Dat jij het lastig vind om hem op deze manier te zien, dat jij graag wilt weten of hij eventueel bereid is hier iets aan te doen en of jij hem op welke manier dan ook daarbij kunt helpen.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:26

vuurneon schreef:
Mirjam_x schreef:

En je kan niemand dwingen te veranderen, pas als ze het zelf willen kun je ze helpen. Iedereen weet ondertussen wel dat veel overgewicht niet gezond is. Het is een volwassen man die zijn eigen eten kan kopen en die zijn eigen keuzes maakt. Hoe moeilijk het ook kan zijn voor de omgeving.

Ik ben ook duur voor de maatschappij, maar dat is het laatste dat mij kan boeien :o

Waarom boeit het je niet dat je duur bent voor de maatschappij?
Ik weet niet waarom dat zo is en of je er wat aan kan doen. Maar als je er wat aan kan doen, kan je zeker beginnen met rekening te houden met mensen die er zoveel moeite voor doen om jou in leven te houden. Het draait niet alleen maar om jezelf.
Ik heb niet het idee dat mensen beseffen hoe ernstig overgewicht is , na dit soort reacties.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:27

Mirjam_x schreef:
Plus wij betalen voor mensen die ziek worden door o.a. overgewicht. Verdiep je er eens in , en onderzoek wat overgewicht kan aanrichten.

Probeer je eens in te leven in iemand die dik is. Continue word er aan je kop gezeken door iemand die het allemaal beter weet.

Achterhaal eerst de reden waarom hij meer eet. Daar schiet je veel meer mee op.

Sowieso word je metabolisme anders als je ouder wordt, dus het is niet vreemd dat je dikker wordt als je hetzelfde eet of meer eet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:29

schuimpie schreef:
En als je het eens op een heel andere manier probeert?
vertellen dat hij te dik is, zoveel eten en snaaien niet gezond is, en er risico's aan verbonden zijn weet hij vast wel. Als je met dit soort info begint komt dat nogal betuttelend over, en gaat hij waarschijnlijk in de verdediging of boos worden.
Mijn tip: Praat vanuit de 'ik persoon'. Dus vertel hem jou gevoelens bij zijn gewicht, dat jij je zorgen maakt en bang bent voor de gevolgen... Dat jij het lastig vind om hem op deze manier te zien, dat jij graag wilt weten of hij eventueel bereid is hier iets aan te doen en of jij hem op welke manier dan ook daarbij kunt helpen.

Dat laatste is wat ik zelf al een beetje heb gedaan, en is ook zeker het soor gesprek wat ik al in gedachte had om te voeren

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:30

Voor TS, ik begrijp je helemaal. Ik probeer mijn vader ook gezonder te laten leven en ik laat al mijn diëtistische kennis op hem los, maar het wil maar niet helpen :(
Ik ben het zeker met je eens dat hij met jullie rekening moet gaan houden, anders laat jullie vader jullie straks ook achter..
Wat mensen hier zeggen over dat hij een volwassen man is en het zelf kan beslissen.
Blijkbaar denkt hij niet zo volwassen en verantwoordelijk, anders zou hij wel voor zichzelf gaan zorgen, want dat moet je doen als je kinderen hebt. Mensen die verslaafd zijn aan het eten, hebben hulp nodig en kunnen niks zelf beslissen.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:31

Onali schreef:
Mirjam_x schreef:
Plus wij betalen voor mensen die ziek worden door o.a. overgewicht. Verdiep je er eens in , en onderzoek wat overgewicht kan aanrichten.

Probeer je eens in te leven in iemand die dik is. Continue word er aan je kop gezeken door iemand die het allemaal beter weet.

Achterhaal eerst de reden waarom hij meer eet. Daar schiet je veel meer mee op.

Sowieso word je metabolisme anders als je ouder wordt, dus het is niet vreemd dat je dikker wordt als je hetzelfde eet of meer eet.

Er is een verschil tussen wat dikker worden en ernstige obesitas.
Tuurlijk ben ik niet alleen voor dun zijn, helemaal niet zelfs. Maar als je je leven riskeert met zoveel eten en je daarbij het risico neemt dat je eigen kinderen je moet gaan begraven mag je toch wel eens na gaan denken. En misschien kan dat niet alleen, hulp is er altijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:34

Mirjam_x schreef:
vuurneon schreef:

Waarom boeit het je niet dat je duur bent voor de maatschappij?
Ik weet niet waarom dat zo is en of je er wat aan kan doen. Maar als je er wat aan kan doen, kan je zeker beginnen met rekening te houden met mensen die er zoveel moeite voor doen om jou in leven te houden. Het draait niet alleen maar om jezelf.
Ik heb niet het idee dat mensen beseffen hoe ernstig overgewicht is , na dit soort reacties.

Omdat ik er niets aan kan doen, ja behandeling weigeren
Maar om aan te geven dat prioriteiten anders liggen. 'Hoe duur ben ik voor de maatschappij' zullen zeer weinig mensen zich afvragen.

En voor je het je afvraagt; ik was nog veel jonger dan jij nu bent toen ik alleen met mijn vader was toen hij een hartinfarct kreeg dus ik ken de gevolgen té goed. Maar ik ken de mens ook goed en hoe weerstand werkt. Het heeft geen zin om iemand de les te lezen, want weet je wat het brein snel doet? 'Het overkomt mij toch niet'.
Je kan vertellen over 'geen chips, neem groente' maar als iemand zelf niet in die State of mind is helpt het geen bal. Je kan vooral goed luisteren naar diegene, voorstellen om bv naar een arts te gaan, gezonde alternatieven aanbieden eventueel; iets lekker makkelijk snaaibaar klaarmaken dat wel gezond is.

Het probleem ligt vaak dieper dan 'niet weten wat het effect is', want dat weten mensen wel. En hoe meer je er op let, des te minder goed je iemand kan helpen. Er zit een dunne grens tussen helpen en bemoeizuchtig worden. Daar moet je zelf goed voor waken en het ook los laten. Hoe moeilijk ook. De mens is complex en de mens kan pas veranderen als ze het echt zelf willen. En als ze écht niet willen? Dan houdt het ook op.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-02-14 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:37

Vuurneon: dat wil ik toch ook niet doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:39

Ts, ik quote je even :) dit bedoel ik met bespioneren.

Maartje1990 schreef:
Maar brengt mij wel op het idee om het op te schrijven, met tijdstip en kilocalorieën en daar eventueel iets mee te doen.

Overigens kun je ook best een keer je zorgen uiten bij de huisarts en met je het beste kan doen :)
T kan soms fijn zijn om ook een prof even te spreken.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:42

Ja ik snap dat er een reden achter zit en dat het niet makkelijk is. ,Maar je kan het wel proberen en naar bv een psycholoog gaan! Er is altijd een weg. Het is te simpel om te denken 'het brein werkt toch niet zo' 'je kan een mindset niet veranderen'.
Jawel dat kan wel! Op 1 of andere manier is het erin gekomen dat je veel eet en dat kan er ook weer uit! Waar een wil is is een weg. Het is alleen niet de makkelijkste weg.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:43

Echt niet willen veranderen terwijl je weet dst je anderen er pijn mee doet, is gemakszuchtig en egoistisch. Maar ik snap heus wel dat je niet in 1 keer kan veranderen. Maar het kan ook mer kleine stapjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:43

Mirjam_x schreef:
Ja ik snap dat er een reden achter zit en dat het niet makkelijk is. ,Maar je kan het wel proberen en naar bv een psycholoog gaan! Er is altijd een weg. Het is te simpel om te denken 'het brein werkt toch niet zo' 'je kan een mindset niet veranderen'.
Jawel dat kan wel! Op 1 of andere manier is het erin gekomen dat je veel eet en dat kan er ook weer uit! Waar een wil is is een weg. Het is alleen niet de makkelijkste weg.

En daar zit nou net de crux; de wil :+ het allerbelangrijkste onderdeel! Ik zeg juist dat je een mind set kan veranderen ;) maar pas als de wil er is. De moeilijkste weg, maar wel de effectiefste op langer termijn.

En de wil vasthouden is ook heel belangrijk, want aan jojo'en heb je ook geen bal.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:46

vuurneon schreef:
Mirjam_x schreef:

En daar zit nou net de crux; de wil :+ het allerbelangrijkste onderdeel!

En de wil vasthouden, want aan jojo'en heb je ook geen bal.

Dat je je kinderen gelukkiger maakt zou toch al voor in iedergeval een deel van die wil maken.
Heb jij eigenlijk al een keer hulp gezocht?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:49

Ik heb geen probleem, mijn vader ;)
En als je denkt dat een hartinfarct een goede waarschuwing is? :n

Enige dat voor hem werkt is de jaarlijkse controle bij de arts, voor een tijd want als het goed gaat verslapt de aandacht weer. T is inderdaad dat doelloos snaaien voor de tv, die tweede keer opscheppen, dat wijntje extra... Stiekem eten verstoppen zelfs :+
Het is een gewoonte geworden ondertussen.

Het is zo ongelooflijk complex.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-02-14 00:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:50

Mirjam_x schreef:
Echt niet willen veranderen terwijl je weet dst je anderen er pijn mee doet, is gemakszuchtig en egoistisch. Maar ik snap heus wel dat je niet in 1 keer kan veranderen. Maar het kan ook mer kleine stapjes.

Je had psycholoog moeten worden _O-
Ga eerst eens dingen meemaken voordat je zulke uitspraken doet.

Brainless

Mirjam_x schreef:
Er is een verschil tussen wat dikker worden en ernstige obesitas.
Tuurlijk ben ik niet alleen voor dun zijn, helemaal niet zelfs. Maar als je je leven riskeert met zoveel eten en je daarbij het risico neemt dat je eigen kinderen je moet gaan begraven mag je toch wel eens na gaan denken. En misschien kan dat niet alleen, hulp is er altijd.

Ehhh iedereen komt op het moment dat hij/zij zijn ouders moet begraven.

Mijn vader heeft ook overgewicht en dat weet hijzelf ook, natuurlijk hebben we het er wel eens over gehad.
Maar ik ben de laatste die mijn vader gaat melden dat hij moet afvallen.

Je kunt bv iemand thuis gezond laten eten, maar als ze willen rijden ze naar de snackbar.

Mirjam_x

Tsja de ogen zijn helaas moeilijk te openen..

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:52

Niemand hier kent mij en heeft geen idee wat ik allemaal heb meegemaakt! Ja ik heb genoeg psychologische kennis opgebouwd laatste jaren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:52

vuurneon schreef:
Ts, ik quote je even :) dit bedoel ik met bespioneren.

Maartje1990 schreef:
Maar brengt mij wel op het idee om het op te schrijven, met tijdstip en kilocalorieën en daar eventueel iets mee te doen.

Overigens kun je ook best een keer je zorgen uiten bij de huisarts en met je het beste kan doen :)
T kan soms fijn zijn om ook een prof even te spreken.

Waar heb jij het over bespioneren gehad dan??

Ik bespioneer niets,dat zijn gewoon observaties die ik zou willen noteren om hem eventueel te laten zien dat hij een ongezond eetpatroon heeft want hier is hij zich namelijk niet van bewust.

Zullen we rrouwens terug gaan maar de tips?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:53

Onali schreef:
Mirjam_x schreef:

Je had psycholoog moeten worden _O-
Ga eerst eens dingen meemaken voordat je zulke uitspraken doet.

Gelukkig mag iedereen zijn eigen keuzes en fouten maken.

Ik ben toentertijd gaan samenwonen, jeeh daar heb ik ook veel mensen mee pijn gedaan.
Maar toch heb ik het gedaan.
Ook ben ik verhuisd naar Friesland, daar heb ik ook mensen mee pijn gedaan.

Als je zo moet leven dan leef je niet je eigen leven maar die van een ander.