Jong en zonder werk vanwege "ziekte"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:46

Ik heb zelf de ziekte van Crohn. Van buiten is er niets te zien aan mij, maar de ziekte brengt voor mij in het dagelijks leven beperkingen met zich mee. Stichting MEE heeft mij geholpen met waar ik eventueel recht op heb en hoe ik bepaalde zaken, zoals uwv en soliciteren, kan aanpakken. Ze zoeken heel veel voor je uit en helpen je waar nodig. Het is niet verkeerd om is misschien met hun in gesprek te gaan. Misschien kunnen zij je (opweg) helpen? http://www.mee.nl/

peach2001

Re: Jong en zonder werk vanwege "ziekte"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:54

Aangezien je bewezen met bepaalde stoffen niet in aanraking mag komen die je op vrijwel iedere werkplek kunt tegenkomen en je dus altijd een aangepaste werkplek moet hebben waar rekening gehouden wordt met... kun je indd een wajong aanvragen bij het uwv. Je zult niet geheel afgekeurd worden uiteraard, maar wel deels omdat regulier werk bijna niet zonder aanpassingen/rekening houden met kan en je zonder opleidingen en ervaring met je allergieën nog moeilijker aan het werk zult komen. Dan ook nog de psychische inslag ervan...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:05

Wajong wordt hem niet, aangezien TS ouder is dan 18 én gewerkt heeft. TS, heb je een bijstandsuitkering aangevraagd? Dat lijkt mij stap 1. Vanuit de bijstand heb je namelijk ook recht (of eigenlijk, je bent verplicht deel te nemen aan) omscholingstrajecten en loopbaanbegeleiding.

Stichting MEE is echt een goede tip, zij kunnen je echt een heel eind op weg helpen met heel veel verschillende dingen.

Mijn moeder is oa allergisch voor cat(h)oon (ook een de methylparabenen, ook conserveringsmiddel in veel producten als shampoo, make-up, zeep, wasmiddel etc) en latex, wat een beetje dezelfde problemen met zich meebrengt. Wat dat betreft leef je wel in een goede tijd, steeds meer producten gaan terug naar natuurlijke samenstellingen zónder conserveringsmiddelen. Op dat gebied is er dus inmiddels wel het een en ander te vinden waar je waarschijnlijk wel tegen kan, maar het is zoeken en kost tijd.

In elk geval sterkte, want je hele leven staat behoorlijk op de kop op dit moment lijkt mij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:12

Dat dacht ik ook ShamalArabs, uwv kan een goede ondersteuning zijn, en kan werkgevers motiveren om TS wel aan te nemen, omdat er minder risico aanzit want als ze dankzij de aanwezige klachten moet stoppen met werken jaagt ze haar baas niet op kosten.

@ Laladin: Volgens mij klopt niet wat je zegt, wat van belang is dat haar klacht al voor haar 18e aanwezig was, ookal zou de diagnose pas later komen.
En ookal heb je wel gewerkt, het gaat erom dat je het werk niet, of in mindere maten kan volhouden.

Even gekopieerd van de site van het UWV
Citaat:
Wat zijn de voorwaarden voor Wajong?
U kunt Wajong aanvragen als een van deze situaties voor u geldt:

U had op uw 17e verjaardag een langdurige ziekte of handicap en heeft deze nog steeds.
Of
U kreeg vóór uw 30e verjaardag een langdurige ziekte of handicap. In het jaar vóórdat u uw ziekte of handicap kreeg, volgde u minimaal 6 maanden een opleiding.
Daarnaast moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

U was gedurende 52 aaneengesloten weken niet in staat om 75% of meer van het minimum(jeugd)loon te verdienen. Dit komt door uw langdurige ziekte of een handicap.
Het is niet waarschijnlijk dat u binnen 1 jaar daarna volledig herstelt van uw ziekte of handicap.
U woont in Nederland.
U houdt zich aan de plichten die gelden bij nieuwe Wajong.
De Wajong is er voor mensen vanaf 18 jaar.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:17

Oh, dan heb ik ergens iets gemist, dat kan. Maar een bijstandsuitkering aanvragen is sneller. Als dan blijkt dat je recht hebt op wajong, kan het worden omgezet. Vaak zelfs met terugwerkende kracht. Dus hoe dan ook zou ik eerst een bijstandsuitkering aanvragen, dan zijn er in elk geval inkomsten.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:23

Ts kun je niet een callcenter vragen of je een weekje mag meelopen. Je verdiend dan misschien geen geld maar je kan wel kijken of je geen beperking in het werk ondervind. En dat kun je dan weer bij je sollicitatie laten zien. Ik begrijp best dat ze bij het horen van je verhaal denken: hebben we nog een ander in het bestand?
Op deze manier laat je zien dat je echt graag wil en dat het voor jou geen problemen geeft. Veel bedrijven kunnen dat wel waarderen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:23

UWV doet niks voor mij. ik krijg via hun geen ''gewone'' uitkering..

Stichting MEE is iets waar ik naar ga kijken.

ik heb zeker al geprobeerd via de gemeente iets voor elkaar te krijgen helaas zit ik ondertussen al ruim 2 weken na mijn mail en nog geen reactie

Ik weet momenteel echt niet wat ik wil gaan doen, mede omdat ik iederedag weer achter dingen kom die ik dus eigenlijk ook niet mag..

ik heb 2 maanden uitkering gehad omdat ik bij het laatste werk in de horeca weg ben gegaan. daar zou ik 3 maanden krijgen maar omdat volgens het UWV mijn werkgever mij nog anderhalve maand uit zou moeten betalen kreeg ik maar 2 maanden van hun. daarna ben ik pas de medische molen in gegaan.

ook ben ik afgelopen week naar de tandarts gegaan.. ik ben gelukkig altijd na 2 minuten klaar maar heel stom vergeten te vragen naar zijn handschoentjes.. dat resulteerde dat ik de hele week met een opgeblazen gezicht vol met een soort brandwonden en blaren rond heb gelopen |(

dus alles met rubber is nu echt not-done meer

Ik ga alles wat jullie hebben gezegd eens nakijken en met vriendlief en zijn ouders overleggen(zit momenteel alleen bij hun thuis want thuis is eigenlijk geen optie door mama's adhd en hersenbeschadiging.. lang leve de psych die alleen maar aan de persoon denken en weigeren de thuissituatie mee op gang te helpen in de omgang met mam..)
en dan maar eens kijken wat we gaan doen en hoe. nogmaals ik zou, als het financieel mogelijk was en ik zou weten hoe en wat ik wel en niet kan /mag , best willen omscholen.. maar al sla je me dood hoe we dit moeten rechtbreien..

UWV is overigens benaderd met wat er speelt. en het enige wat hun zeggen is dat ik maar via werk.nl moet gaan zoeken. dat doe ik al sinds augustus/september? maar verder willen ze niks doen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:30

Kun je wel tegen nitril handschoenen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:33

nee. alleen katoen. en misschien steriele chirurgische handschoenen.. maar daar vinden we helaas dubbel info. de ene beweert dat het er niet in zit en de ander zegt weer van wel..

Edit: er is net een mail gestuurd door mij naar MEE. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:01

een kleine update dan maar,
ik heb net contact gehad met MEE, hun kunnen helaas ''niks'' voor mij doen nu. en ik word terug gewezen naar de gemeente. ik moet hun nu opnieuw benaderen in de hoop dat ze nu wel iets gaan doen. zo niet moet ik opnieuw contact opnemen met MEE en die willen dat kijken of er een mogelijk heid is dat ze gaan bemiddelen tussen mij en de gemeente

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:05

Is er geen patiëntvereniging? Je bent immers niet de enige met dit, dus zou mooi zijn als er iets overkoepelends is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:08

En als je nou niet de gemeente benaderd, maar je gewoon inschrijft als werkzoekende en online een bijstandsuitkering aanvraagt? Denk dat dat sneller is (en bovendien waarschijnlijk nog inkomen oplevert) dan ze benaderen of ze 'iets' voor je kunnen doen. Of heb je je al ingeschreven voor de bijstand? Want die blijf ik missen in je verhaal.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:18

ik zou het niet weten vuurneon.. ik ga zo eerst maar eens douchen enzo(is er een beetje bij ingeschoten met googelen,mailen en bellen..

mijn moeder krijgt de voedselbank en die mensen van daar hebben mij een email adres van de gemeente gegeven waarin ik moest uitleggen wat ik had en wat ik van hun hoop te krijgen. dus een bijstandsuitkering heb ik niet aangevraagd. behalve als verzoek in die mail
maar inschrijven als werkzoekende en bijstand aanvragen is via de gemeente dus zal ik opnieuw de gemeente moeten benaderen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:20

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:21

dammie1 schreef:
kiwiwitje schreef:
Heb ik al meerdere keren op gesolliciteerd.. Ik heb de opleiding niet.. Dus willen ze me niet

En een andere opleiding volgen? Schroevers bijvoorbeeld? Je bent nog jong, en hebt een goede vooropleiding, dus misschien zijn er nog wel mogelijkheden.

Schoevers is een opleiding van ongeveer 11.000 euro per schooljaar.. TS geeft aan niet zo veel financiële middelen te hebben, dus dit lijkt me geen optie. Eventueel een opleiding via de LOI? Is vaak niet duur en misschien biedt dit wel de oplossing. Ze hebben namelijk verschillende opleidingen. Anders zou je een uitkering kunnen proberen. Vind het super van je dat je zo graag aan het werk wil, dat valt echt aan je te prijzen, maar je hebt ook geld nodig.. Dus misschien maar zo even tijdelijk..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:42

kiwiwitje schreef:
Heb ik al meerdere keren op gesolliciteerd.. Ik heb de opleiding niet.. Dus willen ze me niet

Baliemedewerker bij de tandarts/'tandartsassistente! Daar nemen ze je ook gewoon aan zonder opleiding. :D

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:49

kiwiwitje schreef:

En een andere opleiding volgen? Schroevers bijvoorbeeld? Je bent nog jong, en hebt een goede vooropleiding, dus misschien zijn er nog wel mogelijkheden.[/quote]

Schoevers is een opleiding van ongeveer 11.000 euro per schooljaar.. TS geeft aan niet zo veel financiële middelen te hebben, dus dit lijkt me geen optie. Eventueel een opleiding via de LOI? Is vaak niet duur en misschien biedt dit wel de oplossing. Ze hebben namelijk verschillende opleidingen. Anders zou je een uitkering kunnen proberen. Vind het super van je dat je zo graag aan het werk wil, dat valt echt aan je te prijzen, maar je hebt ook geld nodig.. Dus misschien maar zo even tijdelijk..[/quote]

klopt, maar er zit wel studiefinanciering op & het bedrag kan geleend worden bij DUO. Ik weet niet of dit voor ts een mogelijkheid is?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:16

elizexbeau schreef:
kiwiwitje schreef:

En een andere opleiding volgen? Schroevers bijvoorbeeld? Je bent nog jong, en hebt een goede vooropleiding, dus misschien zijn er nog wel mogelijkheden.

Schoevers is een opleiding van ongeveer 11.000 euro per schooljaar.. TS geeft aan niet zo veel financiële middelen te hebben, dus dit lijkt me geen optie. Eventueel een opleiding via de LOI? Is vaak niet duur en misschien biedt dit wel de oplossing. Ze hebben namelijk verschillende opleidingen. Anders zou je een uitkering kunnen proberen. Vind het super van je dat je zo graag aan het werk wil, dat valt echt aan je te prijzen, maar je hebt ook geld nodig.. Dus misschien maar zo even tijdelijk..[/quote]

klopt, maar er zit wel studiefinanciering op & het bedrag kan geleend worden bij DUO. Ik weet niet of dit voor ts een mogelijkheid is?[/quote]

Lenen is maximaal 500 euro per maand en als je inwonend bent, krijg je maar 95 euro studiefinanciering, volgens mij zelfs maar 75 euro als je MBO doet. Dan heb je voor 11 maanden in totaal €6325,-.. Dan ben je er nog niet..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:20

Maar dan kun je ook regulier mbo onderwijs volgen natuurlijk, dat is een stuk betaalbaarder. Schoevers is duur :=

Lesgeld is rond de 1100 per jaar :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:13

MyHorseGirl, je kan meer lenen per maand!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:15

Of ze heeft zelfs recht op aanvullende stufi als haar ouders te weinig verdienen :) dus dan is het zeker het overwegen waard.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:19

kiwiwitje schreef:
nee. alleen katoen. en misschien steriele chirurgische handschoenen.. maar daar vinden we helaas dubbel info. de ene beweert dat het er niet in zit en de ander zegt weer van wel..

Nitril en vinyl is geen enkele allergie voor bekend. Toevallig heb ik dit een tijd terug uit moeten zoeken en zelfs contact gehad met hoofd dermatologie van MUC Leiden.

Als jij daar wel allergisch voor bent dan wil ze jou heel, heel graag ontmoeten en testen, want dan ben je de eerste die zij in haar 35 jarige cariere als Dermatoloog verbonden aan het MUC Leiden tegen zal komen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 19:27

Ceriadwen schreef:
kiwiwitje schreef:

Nitril en vinyl is geen enkele allergie voor bekend. Toevallig heb ik dit een tijd terug uit moeten zoeken en zelfs contact gehad met hoofd dermatologie van MUC Leiden.

Als jij daar wel allergisch voor bent dan wil ze jou heel, heel graag ontmoeten en testen, want dan ben je de eerste die zij in haar 35 jarige cariere als Dermatoloog verbonden aan het MUC Leiden tegen zal komen.

Ik ben voor vinyl en nitril ook niet allergisch maar voor een bestanddeel van rubber wat daar wel in zit. Sterker nog ik gebruikte vinyl en ook daar krijg ik dus die reactie van

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:31

Dat KAN niet kiwiwitje. Echt, ik heb het tot uit den treure moeten onderzoeken ivm een rechtszaak. En je kan geen allergische reactie krijgen op Vinyl en Nitril, daar zit namelijk helemaal geen rubber in!

navraag kan je bij https://www.lumc.nl/con/2097/51364/10111203482340 doen, en zij wil je echt, echt heel graag onderzoeken dan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:41

Misschien van de poeder in de vinyl. Dat kan wel heel vervelend zijn voor je handen.