Ogen laseren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:06

Dat is ook waar ik tegenaan hik. Hoe gaat het over 20 jaar, wat als je ogen dan slechter worden of als er iets fout gaat? Het zijn wel je ogen en die wil ik niet missen! Maar nu heb ik altijd lenzen, voel me onzeker met een bril op. Maar het zou wel heerlijk zijn als je altijd goed kunt zien zonder lenzen! En het geld, je moet nu ook jaren lenzen kopen, als je dat optelt, valt het best mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:07

Ik heb mijn ogen ook laten laseren, inmiddels 2 jaar geleden.
Mijn hoornvlies was te dun voor de flapjesmethode. Bij mij hebben ze dus het hele hoornvlies weggelaserd en dan de sterkte erin. Dan krijg je een beschermende lens over je oog, die er 4 dagen later weer af moet.
Deze methode is veel pijnlijker (je hebt gewoon een schaafwond op je oog dan, die moet herstellen = grote auw).
Met de flapjesmethode heb je meer kans op ontstekingen, maar veel minder pijn en bijna direct goed zicht. Terwijl dat voor mij zeker anderhalve week duurde. Met die beschadiging op je oog, is je oog niet goed "bol" en dus zie je niet goed. Dus met knipperen komt er water op je oog en zie je wel goed, soms.
Ik ben van -5 en -5,5 (met beide ogen ook cilindrische afwijking van boven de -1) naar 140% gegaan. De kleuren zijn mooier, alles is onwijs scherp, minder last van droge en vermoeide ogen.
Ik ben nog wel erg lichtgevoelig, maar het is ook belangrijk om je ogen goed te beschermen tegen zonlicht.
Ik ben heeel blij dat ik het gedaan heb, maar ze hadden wel mogen vertellen dat je die eerste week echt niet zelfstandig doorkomt. Mijn man kon gelukkig thuis blijven en mijn ogen voorzien van zo'n 72 druppels per dag. En lang leve Harry Potterluisterboeken!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:08

Ik heb ook interesse om mijn ogen te laten laseren maar ik vraag me af hoeveel zoiets nou kost. Iemand daar een idee van?

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:08

Da's echt balen voor je yvje86.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:10

Floriske schreef:
_Femkeeex schreef:
Ze zeggen dat je er minimaal sterkte -4,5 voor moet hebben, maar dat heb ik niet -O-

Nee, moet tussen -10 en +4,5 zitten! dus je mag niet veel +hebben ;)

Wat betekend dat 'plusje'? Ik heb echt 0 verstand van die wereld :o

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:10

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:14

Tja.. Ik heb mijn ogen ook laten laseren.. Ook bij Care Vision in Amsterdam net als Ditano en ik heb spijt als haren op mn hoofd! :(

Om een lang verhaal kort te maken:
Vooronderzoek gehad, alles goed, geen problemen en kon gelaserd worden *\o/*
Laten laseren en gelijk toen ik opstond wist ik dat het fout zat.. Hun ontkennen en ontkennen.. 2 jaar lang elke maand teruggemoeten voor controle.. Mijn zicht was toen nog slechter als voor het laseren.. Ik ben van de - naar de + overgeslagen.. En een behoorlijk stuk..
Na 2 jaar: Laser nummer 2.. (Weer bij hun uiteraard) WEER fout gegaan.. Van de + weer naar de - overgeslagen...
Weer elke maand terug moeten komen voor controle.. Second opinion aangevraagd bij andere oogartsen en ziekenhuizen.. En tja... Er zijn gewoon fouten gemaakt. Ik had kennelijk nooit gelaserd mogen worden omdat het niet verstandig was met mijn sterkte en cilinder.

Gevolg hiervan? Mijn ogen zijn zwaar beschadigd, ik sta op dit moment op een wachtlijst voor een oogoperatie omdat mijn ene oog naar buiten is gaan staan na het laseren. Mijn hoornvlies is ontzettend beschadigd waardoor mijn ogen altijd rood en geirriteerd zijn, moeie ogen, branderige ogen enz.
Ik zit mn leven lang vast aan lenzen EN een bril. Met bril kan ik helaas maar 70% zien, dit kan door de beschadiging van mn hoornvlies nooit meer 100% worden.
Zachte lenzen (Wat ik vroeger altijd had) kan ik ook niet meer in. Hier kan mijn sterkte nu niet in.. Dus gevolg: Ik moet harde lenzen dragen, maar die irriteren mijn ogen weer super erg.. Dus hieronder heb ik zachte lenzen (zonder sterkte). Dus ik draag zachte en harde tegelijkertijd nu.

Dus ik heb nu elke dag OF zachte lenzen en daarover heen harde lenzen (Pickie pack??) en ik kan 95% zien, maar als gevolg wel erg geiirriteerde ogen. OF ik draag mijn bril en zie maar 70%.
Terwijl voor het laseren droeg ik zachte lenzen en kon ik daarmee gewoon zicht behalen van 100%.

Dus mijn ervaring in ontzettend slecht. Ik zal mijn levenlang speciale lenzen/bril moeten en nog moet ik leren leven met pijn in mn ogen/rode ogen/slecht(er) zicht.

Nee.. Als ik dit geweten had.. Nooit meer :n

Overigens ben ik nu 10 jaar verder vanaf het eerste lasermoment gezien. En nog ben ik dus bezig om mijn ogen weer een beetje beter te krijgen (Operatie) Dus kun je nagaan hoe lang ik er al mee bezig ben..

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:15

Sanet schreef:
Ik heb mijn ogen ook laten laseren, inmiddels 2 jaar geleden.
Mijn hoornvlies was te dun voor de flapjesmethode. Bij mij hebben ze dus het hele hoornvlies weggelaserd en dan de sterkte erin. Dan krijg je een beschermende lens over je oog, die er 4 dagen later weer af moet.
Deze methode is veel pijnlijker (je hebt gewoon een schaafwond op je oog dan, die moet herstellen = grote auw).
Met de flapjesmethode heb je meer kans op ontstekingen, maar veel minder pijn en bijna direct goed zicht. Terwijl dat voor mij zeker anderhalve week duurde. Met die beschadiging op je oog, is je oog niet goed "bol" en dus zie je niet goed. Dus met knipperen komt er water op je oog en zie je wel goed, soms.
Ik ben van -5 en -5,5 (met beide ogen ook cilindrische afwijking van boven de -1) naar 140% gegaan. De kleuren zijn mooier, alles is onwijs scherp, minder last van droge en vermoeide ogen.
Ik ben nog wel erg lichtgevoelig, maar het is ook belangrijk om je ogen goed te beschermen tegen zonlicht.
Ik ben heeel blij dat ik het gedaan heb, maar ze hadden wel mogen vertellen dat je die eerste week echt niet zelfstandig doorkomt. Mijn man kon gelukkig thuis blijven en mijn ogen voorzien van zo'n 72 druppels per dag. En lang leve Harry Potterluisterboeken!

Mag ik vragen waar je dit hebt laten doen?
Ik heb nl ook te dun hoornvlies. Maak jij ook te weinig traanvocht aan?
Ik heb het ongeveer 5 jaar geleden laten onderzoeken bij vision clinics en toen was laseren voor mij niet mogelijk.
Misschien dat de techniek verbeterd is en nu meer mogelijk is?
Dat geeft me hoop haha.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:18

Jeetje Naamloos1 :(:) ...wist idd wel van je ogen , maar had helemaal gemist
dat dit door een laser OP is ontstaan .... :(:)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:20

ditano schreef:

Ja.. Daar is het door gekomen.. -O- Vandaar dat ik dus ook erg 'uitkijk' naar de operatie..
Kan ik hopelijk het hoofdstuk van 10 jaar ellende een beetje afsluiten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:25

Mijn schoonzoon heeft het in Belgie laten doen, ik dacht dat hij eerst naar een arts in Eupen moest voor vooronderzoek en daarna is de arts meegereden naar de kliniek. Hij had -8 en -9 en toen hij thuiskwam kon hij al lezen zonder gril. Het is nu ongeveer acht jaar geleden en hij hoeft nog steeds geen bril.
Ik vind ze ook zeer vriendelijk in Belgie, normaal moet je eerst op een dag komen voor vooronderzoek maar omdat we uit het midden van het land kwamen konden we heel vroeg in de ochtend komen en daarna, als het goed was, gelijk door naar de kliniek, plus het was de helft goedkoper dan in Nederland.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:30

Naamloos1 schreef:
ditano schreef:

Ja.. Daar is het door gekomen.. -O- Vandaar dat ik dus ook erg 'uitkijk' naar de operatie..
Kan ik hopelijk het hoofdstuk van 10 jaar ellende een beetje afsluiten.

Dat wens ik je dus ook van harte ....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:17

yvje86 schreef:
Mag ik vragen waar je dit hebt laten doen?
Ik heb nl ook te dun hoornvlies. Maak jij ook te weinig traanvocht aan?
Ik heb het ongeveer 5 jaar geleden laten onderzoeken bij vision clinics en toen was laseren voor mij niet mogelijk.
Misschien dat de techniek verbeterd is en nu meer mogelijk is?
Dat geeft me hoop haha.

Bij Vision Clinics inderdaad. Ik heb/had niet te weinig traanvocht (overigens, ik heb wat afgehuild in die week, dus dan geen te kort....), mijn traanvocht zorgde wel voor eiwit aanslag op mijn lenzen. Dus mijn maand lenzen kon ik maar een 3 weken in maximaal.
Je zou nog eens kunnen informeren..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:21

Schuur_ schreef:
Ik heb ook interesse om mijn ogen te laten laseren maar ik vraag me af hoeveel zoiets nou kost. Iemand daar een idee van?

Wij waren ongeveer 1500 zelf kwijt. De kosten zelf waren nog hoger, maar een deel werd vergoed door de verzekering (hoogste pakket afgesloten) en we kregen nog extra korting bij die clinic van de verzekering.

Warboel

Re: Ogen laseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:26

Ik zou ook heel graag m'n ogen willen laten laseren, maar helaas is mijn sterkte alles behalve stabiel -O- dus ik zal helaas nog moeten wachten tot het stabiel wordt, als het dat überhaupt ooit wordt :+

Heb nu links -7 ongeveer en een cilinder boven de -1, dat oog is al wel een tijd stabiel. Rechts is alleen echt een drama. Zo onstabiel als wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:51

Meestal stabiliseer je nadat je -6 voorbij bent, en anders tussen je 25e en 30e.

Ik heb 2 jaar terug de operatie gehad waarbij ze dus je hoornvlies "bijschaven". Deze methode was volgens mijn oogarts beter dan de flapjesmethode, omdat je daar toch steeds minimaal littekenweefsel hebt omdat dat flapje (pijlsnel) weer dichtgroeit. Dat kan complicaties geven bij stof in je ogen, water in je ogen bij zwemmen, in je ogen wrijven etc. Voordeel van "mijn" methode is ook, mocht je ooit weer slechter zicht krijgen en je hoornvlies is nog dik genoeg, dan kan je de behandeling gewoon herhalen.

Goedkoop is het niet, maar ik had echt last met mijn bril. Heb een klein, smal hoofd en zat best beperkt in montuurkeuze of ik zat bij de erg dure modellen. Dan brilglazen laten bijslijpen etc etc... Lenzen heb ik erg lang gehad, maar kon niet dagelijks. Mijn ogen gingen sowieso na verloop van tijd ontsteken op de lens als zijnde allergische reactie. Per jaar had ik aan €800 kosten voor lenzen. De operatie zelf heeft me €2000 gekost, ik werd in totaal €200 vergoed achteraf door mijn extra zorgverzekering. De rekening was hier snel gemaakt: na 3 jaar had ik immers alle kosten er al uit gehaald! (3 jaar lenzen = €2400)

De eerste week ben je inderdaad wel afhankelijk omdat je zo vaak drupjes moet en op nacontrole, maar het was me dat meer dan waard. Ik heb ook 100% zicht nu na -8 en -9 (cilinder weet ik niet meer).

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:47

Oh wat een eng verhaal naamloos!!

Ik ga 21 maart mijn ogen laten laseren in Rotterdam. Wel ga ik nog Eem second opinion aanvragen, vooral voor m'n eigen zekerheid

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:08

Nog meer mensen met ervaring met het ogenlaseren? :) Ik ben aan het overwegen om het te doen dus ben benieuwd naar ervaringen van anderen!

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:10

Het is bij mij nu ongeveer een jaar geleden en ik ben er enorm tevreden van :)

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:11

Bedankt voor je reactie! :) Waar heb je het laten doen? En viel de ingreep mee?

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:12

Ik kon mijn ogen niet laten laseren omdat ik een hoge bijziendheid had. Ze hebben bij mij de torische artiflexlensen geimplanteerd en ik ben daar heel erg blij mee. Operatie (onder narcose) is mij heel erg meegevallen. Ik heb er absoluut geen spijt van en zie alles kraakhelder.
Laatst bijgewerkt door Kaatje64 op 12-06-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:13

Ik heb het in Leuven (België) laten doen. De ingreep zelf is wat vies, maar ik had erger verwacht :) De eerste maanden had ik wel het gevoel dat het "mislukt" was, maar blijkbaar is dat normaal. Nu is het heerlijk, niet meer zoeken naar mijn bril 's nachts/'s morgens, geen pikkende ogen meer van mijn lenzen ect....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:28

Mijn god naamloos, wat een verhaal!! Hoop dat het na de operatie weer goed is gekomen??!
Had er eigenlijk alleen nog maar positieve verhalen over gehoord...

Mijn vriendin heeft ook heeeeeel lang zitten twijfelen. Precies wat meer zeggen, het zijn toch je ogen.
Zij koos voor de Bergman kliniek. Verschillende mensen zeiden al waarom laat je het niet in turkije doen, daar is het stukken goedkoper.
Nu blijkt dus de keuze voor een goede kliniek een erg goede keus!
Ze had al eens laten checken of ze geschikt was en dat bleek wel het geval. Nu kwam ze bij bergman voor het vooronderzoek en die durfden er niet aan te beginnen, want haar ogen waren niet helemaal in orde. Konden niet precies aangeven wat de oorzaak was (geiriteerd), maar voor nu kon het niet door gaan. Ze was mega teleurgesteld, maar stel dat ze ergens anders was geweest en ze het daar wel gewoon hadden gedaan met alle gevolgen van dien?!?

Succes met je keuze!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:37

Ik heb in april mijn ogen laten laseren bij visus oogkliniek te Rotterdam. Ik heb deze kliniek gekozen, omdat mijn tante hier vorig jaar is geweest en zeer te spreken is over de kliniek.

Ik had -3,00 aan beide ogen en tijdens het vooronderzoek zijn we erachter gekomen dat mijn ogen voor elke methode geschikt is. Vochtig genoeg, goede dikte hoornvlies etc.

Ik ben behandeld met de IntraLasik met wavefront. (flapje wordt gemaakt dmv laser en wavefront is tegen de halo's voor beter nachtzicht)

Ik ben verdoofd met in elk oog 2 druppels. Ik heb tijden de behandeling totaal geen pijn gehad. Na de behandeling in de bijkomkamer met de andere patiënten zitten praten. Ik heb een broodje gegeten en wat gedronken. De druppels werden uitgedeeld en uitgelegd en ik kon naar huis.

Ik merkte gelijk al dat ik bladeren etc kon zien, die ik voorheen niet kon zien.
De eerste 4/5 uur heb ik met mijn ogen dicht in mijn slaapkamer gelegen. Elk kwartier ongeveer heb ik gedruppeld. En in mijn linker oog had ik een zanderig gevoel. Mijn ogen kon ik dus ook niet open houden.

MAAR, na die 4/5 uur had ik totaal geen pijn of irritatie meer(verbaasde mijzelf ook) Ik ben naar buiten gegaan met mijn vriend, omdat ik de bladeren etc wilde zien. Ik zag alles! (uiteraard met zonnebril)

Volgende dag op controle zag ik al 100% en na 2 a 3 weken zag ik al 150%. Dat is beter dan dat ik met bril zag.

Nu ben ik vrijwel van het druppelen af. Soms nog een druppeltje hier en daar, maar niet meer dagelijks.

Ik ben er super tevreden mee. Ik zou het zo weer doen.

Groetjes :)

edit: Ik heb ongeveer een week lang iets wazig gezien met mijn rechter ook. Alleen met lezen. Dit zou wegtrekken zeiden ze. En ze hadden gelijk. Na ongeveer een week was het weg. En zie dus prima :D

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:43

Wow bedankt voor de reacties, denk dat ik mij er ook maar aan ga wagen :)