Aspartaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:10

Weet ik hoor.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:42

Ik vind het gewoon vies. Maar ik vind stevia bijvoorbeeld ook vies :').

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:45

Stevia vind ik echt niet te eten idd. Had een pot gekocht omdat het gezonder is dan suiker, maar als je dat ergens in doet wordt het onwijs bitter :\ helemaal niet lekker zoet. Als je gewoon een vingerpuntje proeft gaat het nog wel, hoewel de nasmaak bitter is. Maar een schepje ergens in of over fruit... Jakkes.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:47

Ik las ook ergens een artikel dat sommige mensen stevia als zoet ervaren, en andere mensen juist als bitter. Dus ik denk dat het gewoon niet geschikt is voor ons :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:49

Oh echt? Ik ben hier nl de enige die t vies vindt :') wist niet dat het zo was, hoe zou dat dan komen? Lijkt me niet een kwestie van smaak... Suiker proeft iedereen als zoet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:09

Ik vind het zo zoet, maar heb het nog nooit ergens bij gedaan omdat ik nergens suiker bij voeg, dus of ik het dan wel bitter vind?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:22

Ik vind stevia iid ook bitter, ik denk dat het net zo werkt als bij koriander, sommige mensen vinden het naar zeep smaken maar dat heb nou weer niet.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:29

Naar zeep? :p
Heb ik ook geen last van gelukkig.

Heb vanmiddag maar Holy Soda gekocht.
Gezoet met stevia.
Vind het wel lekker! Jammer dat er maar 2 smaken van zijn bij mijn supermarkt.

Ook spa rood en wat citroenen gehaald. Hoeveel sap doe je daarin? Je halve citroen? Veel minder? Een hele citroen? Ik heb werkelijk geen idee :+

Ik denk dat ik zelf geen Stevia ga kopen. Als ik alleen thee water en wat frisdrank drink, heb ik t eigenlijk niet nodig.
Waar doen jullie het in?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:35

Gewoon 1 schijfje in een glas. En dan even laten trekkem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:02

Ik deed altijd 3 zoetjes in mijn thee, en ik leef qua drinken echt op thee en water. Sinds ik gestopt ben met zoetjes in mijn thee te doen (met aspartaam dus) is mijn paniekstoornis met zeker driekwart afgenomen. En daar heb ik al héél lang last van. Dus ik vertrouw de hele voedingsmiddelenindustrie nu al helemaal niet meer :) De reden dat ik ermee stopte was omdat ik toch wat achterdochtig was, de link tussen aspartaam en angst/paniek was mij compleet onbekend toen ik ermee stopte. Maar ik merkte na een aantal weken dat ik echt véél relaxter was. Ik had veel minder last dan paniek dan dat ik me kon herinneren. Toen ben ik nagegaan wat ik "veranderd" had in mijn leven de laatste tijd, maar ik kon maar niets vinden. Toen bedacht ik me dus dat ik was gestopt met het gebruik van zoetstoffen, en jawel, Google geeft bij de zoeksuggesties zelfs al de link aspartaam-angst. Ik ben echt heel nuchter in zulke dingen maar dit vond ik allemaal toch iets te toevallig.

Dus ja. Ik weet het allemaal niet zo met die troep die ze tegenwoordig overal in gooien.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:05

hazira schreef:
Stelt het de andere bokkers ook een soort van gerust?

Nee, absoluut niet. Het voedingscentrum gaat gewoon uit van de informatie van de gezondheidsraad. Er is NIET aangetoond dat het kwaad kan dús kan het geen kwaad. Maar ik kijk graag verder, en als je dan ziet hoeveel ervaringsverhalen er zijn van mensen die wel degelijk klachten ondervinden van aspartaam dan laat ik mij zeker niet geruststellen door een dergelijk standaardverhaal.

Heeft iemand ooit een rat die 2 jaar of langer aspartaam en dergelijke geslikt heeft gevraagd of hij last had van spier en gewrichtspijn? van hoofdpijn? concentratiestoornissen? paniekgevoelens?
Ik denk dat het antwoord daarop heel simpel NEE is. Ze geven zo'n beestje gedurende korte tijd veel aspartaam en als het dan niet dood neer valt, geen kanker krijgt, geen rare bloedwaardes ontwikkelt en de andere metingen naar tevredenheid zijn dan zal het dus wel veilig zijn. Misschien voelt zo'n beestje zich wel hartstikke klote, maar dat kunnen ze niet meten toch?

Het is natuurlijk niet voor niks dat bij mensen met Aspartaam klachten artsen ook niets kunnen vinden. Waarom zou je die bij proefdieren dan wel kunnen vinden? En toch zijn er mensen wiens uiteenlopende klachten verdwijnen nadat ze stoppen met al die zoetstoffen...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:07

Ik mijd het ook zo veel als mogelijk :) nog een andere stof die ik zo veel mogelijk vermijd is glucose-fructose, kan je ook even op googlen!

Dranken die ik heb gevonden zonder aspartaam: dubbel fris, taksi en wicky.
Kijk het nog even na, maar volgens mij zit in deze alleen normale suikersoorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:09

Nou ja ik drink gewoon groene thee en water dus dat is sowieso safe. Nu ik er op ben gaan letten blijkt dat het echt in ontzettend veel soorten frisdrank zit...

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:12

heb alleen het de OP gelezen, dus kom even binnen springen. :)
Ik denk dat je niet echt hoeft op te letten of je heel veel aspartaam naar binnen krijgt o.i.d. maar ik weet wel, dat als je 3 1,5 literflessen cola naar binnen hebt op 1 of 2 dagen, je al genoeg hebt voor de rest van de maand...
zorg dat je niet meer dan een X aantal aspartaam binnenkrijgt (wat natuurlijk wel een aantal is waarbij je bijna onmogelijk klachten kan krijgen :) ) en dan zal je weinig of niets merken.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:21

DeEenhoorn schreef:
heb alleen het de OP gelezen, dus kom even binnen springen. :)
Ik denk dat je niet echt hoeft op te letten of je heel veel aspartaam naar binnen krijgt o.i.d. maar ik weet wel, dat als je 3 1,5 literflessen cola naar binnen hebt op 1 of 2 dagen, je al genoeg hebt voor de rest van de maand...
zorg dat je niet meer dan een X aantal aspartaam binnenkrijgt (wat natuurlijk wel een aantal is waarbij je bijna onmogelijk klachten kan krijgen :) ) en dan zal je weinig of niets merken.

Het probleem is dus dat het in ontzettend veel frisdranken en snoep zit dat je denk ik al redelijk makkelijk aan een hoeveelheid zit waarbij sommigen negatieve effecten merken :) en ik geloof ook dat het veel verschilt per persoon

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:30

Bizzybijtje schreef:
Nou ja ik drink gewoon groene thee en water dus dat is sowieso safe. Nu ik er op ben gaan letten blijkt dat het echt in ontzettend veel soorten frisdrank zit...

Nu blijkt alleen in de groene thee van o.a. Lipton suiker te zitten, vermomd onder de naam 'aroma'. Kijk 2 afleveringen van Keuringsdienst van Waarde en je gaat bij elke vorm van voeding uit de supermarkt vraagtekens zetten. :')

Hier vermijden we jaren al aspartaam. Nu heb ik het voordeel dat ik geen frisdrank drink, en mijn vriend drinkt eens in de zoveel tijd cola. En dan lekker de variant bomvol met suiker. Buiten dat het mij een beter gevoel geeft, zegt hij de smaak aangenamer te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:32

_Denise_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nu blijkt alleen in de groene thee van o.a. Lipton suiker te zitten, vermomd onder de naam 'aroma'. Kijk 2 afleveringen van Keuringsdienst van Waarde en je gaat bij elke vorm van voeding uit de supermarkt vraagtekens zetten. :')

Hier vermijden we jaren al aspartaam. Nu heb ik het voordeel dat ik geen frisdrank drink, en mijn vriend drinkt eens in de zoveel tijd cola. En dan lekker de variant bomvol met suiker. Buiten dat het mij een beter gevoel geeft, zegt hij de smaak aangenamer te vinden.

Nou ja, voor zover ik weet is suiker nog een redelijk natuurlijke stof :)) Nu koop ik niet de groene thee van Lipton, omdat ik die ontzettend vies vind. Smaakt gewoon naar kauwgom :')

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:21

Zo wat mineraalwater gehaald en citroenen en limoenen.
Moet zeggen, dit smaakt vele malen beter! Klein beetje rietsuiker heb ik erbij gedaan voor het zoete.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:35

Aspartaam is veilig
De kunstmatige zoetstof Aspartaam is veilig bij de huidige aanvaardbare dagelijkse inname (ADI). Dat zegt het Europese Voedselagentschap EFSA in een nieuw rapport. De deskundigen sluiten uit dat aspartaam schade toebrengt aan de genen of kanker veroorzaakt, ook niet bij zwangere vrouwen of kinderen. Ze zien dan ook geen reden om de ADI te herzien. De ADI is de dagelijkse dosis die iemand levenslang kan innemen zonder enig gezondheidsrisico.

De huidige ADI bedraagt 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Om die ADI te overschrijden moet een volwassene van 75 kilo dagelijks meer dan 16 blikjes frisdrank met aspartaam drinken. De ADI is niet van toepassing op patiënten met stofwisselingsziekte PKU (fenylketonurie), omdat zij zich moeten houden aan een dieet met lage doses fenylalanine (een van de afbraakproducten van aspartaam).
Een persoon van 60 kg mag volgens deze norm 2400 mg aspartaam per dag nuttigen. Eén liter Cola Light bevat 240 mg aspartaam. Dit wil zeggen dat deze persoon meer dan 10 liter van deze frisdrank zou moeten drinken om de ADI te overschrijden. Bij kinderen, met een lager lichaamsgewicht, ligt deze dagelijkse inname heel wat lager dan bij volwassenen. Kinderen mogen bijvoorbeeld dagelijks 0,5 liter suikervrije frisdrank drinken, andere bronnen zoals yoghurt, platte kaas,… niet meegerekend.
Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde dagelijkse inname bij de doorsnee bevolking 2 tot 3 mg/kg bedraagt. De hoogste waarden die werden gemeten situeren zich tussen 7 en 10 mg. Hieruit blijkt dus dat onze dagelijkse inname duidelijk lager is dan de ADI.

Op internet staan diverse berichten over mogelijke schadelijke effecten van aspartaam. Ook circuleren er theorieën over mogelijke samenzweringen tussen aspartaamfabrikanten en voedselveiligheidsinstanties.
De nieuwe studie is volgens de EFSA een van de meest uitgebreide risicobeoordelingen van de zoetstof die ooit is ondernomen. In het nieuwe rapport werden alle beschikbare wetenschappelijke onderzoeken over aspartaam en zijn afbraakproducten (fenylalanine, methanol en asparaginezuur) geanalyseerd. Het gaat om zowel humane studies als onderzoeken bij dieren.

verschenen op : 20-02-2014
bron: http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame.htm http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3496.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:02

Kan wel veilig zijn, betekent niet dat het geen gevolgen heeft :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:25

Bij de aspartaam kwestie moet ik altijd denken aan het nocebo effect. Er is een onderzoek gedaan waar mensen suikerwater kregen en er werd verteld dat het een braakmiddel was. Gevolg: 85% van de mensen moest braken van een volkomen onschuldig drankje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:33

Focussed schreef:
Bij de aspartaam kwestie moet ik altijd denken aan het nocebo effect. Er is een onderzoek gedaan waar mensen suikerwater kregen en er werd verteld dat het een braakmiddel was. Gevolg: 85% van de mensen moest braken van een volkomen onschuldig drankje.

Dat is ook heel erg mijn gevoel bij Aspartaam. Mensen hebben hoofdpijn, gaan wat lezen, zien ergens dat het van aspartaam zou kunnen komen, herinneren zich aaaaaaaaaaaaalle voorgaande keren dat ze hoofdpijn hebben gehad, en herinneren zich dat ze toen ook een glaasje cola light op hadden of een snoepje, dús komt het van de aspartaam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:39

Ik had de link nooit gelegd tot ik merkte dat mijn klachten dusdanig verminderd waren en ik maar eens ging zoeken. :) Tuurlijk zullen er veel mensen zijn die denken dat het daardoor komt en zich daardoor anders gaan gedragen, maar ik vind het gewoon veel te toevallig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:02

Vjestagirl schreef:
Focussed schreef:

Dat is ook heel erg mijn gevoel bij Aspartaam. Mensen hebben hoofdpijn, gaan wat lezen, zien ergens dat het van aspartaam zou kunnen komen, herinneren zich aaaaaaaaaaaaalle voorgaande keren dat ze hoofdpijn hebben gehad, en herinneren zich dat ze toen ook een glaasje cola light op hadden of een snoepje, dús komt het van de aspartaam...

?????

Dit verband mag je pas leggen, al mensen daarna blijven braken van gewoon onschuldig water.
Of deze proefpersonen dit effect ervaarden, vermeld het verhaal niet, (en ik vermoed ook niet, dat dit effect optrad) dus ik snap niet waar je het nu echt over hebt.

En mbt. aspartaam is het punt: geeft het blijvend stoppen met aspartaam het effect, dat de hoofdpijn daadwerkelijk verdwijnt of in elk geval stevig afneemt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:05

Janneke2 schreef:
Vjestagirl schreef:

?????

Dit verband mag je pas leggen, al mensen daarna blijven braken van gewoon onschuldig water.
Of deze proefpersonen dit effect ervaarden, vermeld het verhaal niet, (en ik vermoed ook niet, dat dit effect optrad) dus ik snap niet waar je het nu echt over hebt.

En mbt. aspartaam is het punt: geeft het blijvend stoppen met aspartaam het effect, dat de hoofdpijn daadwerkelijk verdwijnt of in elk geval stevig afneemt.

Wat Focussed aanhaalt is een officieel wetenschappelijk onderzoek, op de correcte manier uitgevoerd, en dus mogen de conclusies wel getrokken worden.

En ja: de hoofdpijn oid mag dan verdwijnen als je stopt met aspartaam, maar dat kan nog steeds placebo effect zijn. Er is in wetenschappelijk onderzoek geen bewijs gevonden dat aspartaam hoofdpijn veroorzaakt.