beland in een depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PINK

Re: beland in een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:13

Wat vervelend dat je in een depressie beland bent. Wel hoef je het niet helemaal alleen toen doen. Het gevecht doe je natuurlijk zelf en het meeste zul je zelf moeten doen om weer omhoog te klimmen uit dat 'zwarte gat'. Maar je kunt hulp krijgen om niet verder 'af te glijden' en handvatten te krijgen hoe je eruit kunt komen en dingen die je niet kan verwerken een plek te geven.

:(:)

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 23:13

Het probleem zit hem ook voornamelijk, ik heb geen tijd voor rust.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:18

Je denkt dat je geen tijd hebt voor rust. Ik heb dat ook zo ervaren. Sowieso thuis vond ik mijn rust niet, omdat het bij mij thuis allemaal begonnen is en het steeds erger maakte. Totdat ik nu uit die tunnel ben, en ik ineens mn rust juist wél thuis kan vinden. Die rust is er namelijk wel. Maar ik gok dat jij nog-stop zit te stressen, zelfs onbewust. In ieder geval, zo heb ik het ervaren.

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 23:20

Ja, zo kun je dat inderdaad stellen. :)

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:22

En ik weet dat, ookal heb ik dit nu gezegt, je nog steeds weet dat je nergens rust kan vinden. Dat heb je ook niet. Maar ik vind het tof van je dat je naar die vertrouwenspersoon gaat op school. Misschien een grote stap, maar wel een stap in de goede richting. Het gaat je lukken, zolang je maar genoeg wilt!
Succes, knuffel! :(:)

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 23:34

Iedere ochtend weer. Ik wil niet naar school, ik wil niet iets doen, ik wil niks, anders maak ik er een einde aan.
Mijn energie raakt onderhand op.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:38

Ik snap je inderdaad. Je staat iedere ochtend op met het idee wat je eigenlijk nog hier doet? Je bent toch maar iedereen tot last en ik vind er zelf ook niks meer aan. Zo stond ik iedere dag op. Met het idee dat ik deze dag school toch weer compleet zou verpesten omdat ik een opstandig kind was die deed wat ze wil. Dat doet iedere tiener wel op deze leeftijd, maar dit was gewoon een brutale bek opzetten en boos worden op alles en iedereen om je heen. Dit is daarom ook écht het punt om er iets aan te gaan doen, hoe vervelend dat ook is en moeilijk is. En we kunnen allemaal wel makkelijk zeggen, "ga met iemand praten", maar dat is toch echt moeilijker dan gedaan.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:50

Lief meisje, ik heb niet echt tips maar als ik jouw verhaal lees dan denk ik wat jammer dat zo'n mooi kind niet geholpen wordt door haar familie. Je bent het waard om geholpen te worden. Hoe rot alles er nu ook uit ziet er komen nog heel veel dagen dat je gelukkig bent.

Ook ik heb het best moeilijk gehad in mijn jeugd. Zag het soms helemaal niet zitten. Maar nu heb ik een gezin en ben ziels gelukkig en had het niet willen missen.

Cijfers op school zijn op dit moment niet belangrijk. Ik weet hoeveel druk dit kan geven. Je kan nog steeds alles worden in je leven wat je maar wilt, maar daar voor moet je eerst gelukkig zijn. Nu is school even niet belangrijk, JIJ WEL.

Je kan altijd naar een JGZ-jeugdarts gaan. Zij kunnen jou helpen.

Ook ik wil er graag voor je zijn, je bent het waard.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:23

Ik verplaats dit even voor je naar MW, waar je wellicht (nog) meer reacties zult krijgen.

LZP -> MW

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:49

Dank je wel. Cijfers zijn helaas wel belangrijk.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:09

Lang niet zo belangrijk als je gezondheid. Over 10 jaar weet je je cijfers niet eens meer, en iets langer over je school doen is ook geen ramp, al lijkt dat nu wel zo. Je gezondheid blijft je echter altijd bij!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:52

Ik ga me mee met de reactie van pniekepnak. Je gezondheid gaat voor alles, je school kan je altijd iets langer over doen. Die cijfers zijn echt minder belangrijk dan je eigen gezondheid!

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:19

De mensen die het hier raar vinden dat de ouders het niet goed vinden; het komt helaas voor.. Ik heb zelf met depressies gekampt vanaf ongeveer de derde klas van de middelbare school. (Nu gelukkig er al ongeveer 5 jaar helemaal vanaf) Vriendin heeft gezorgd dat mijn mentor met mij ging praten. Deze heeft een afspraak gemaakt met de GGD-persoon (heet dat nu nog zo?) die we op school hadden. Ik ben toen op gesprek bij de GGD geweest en zij hebben een verwijzing geregeld naar een psycholoog. Ik heb er nooit voor hoeven te betalen, maar dit is natuurlijk wel al meer dan 10 jaar geleden.
Om een lang verhaal kort te maken: mijn ouders waren het er ook echt niet mee eens dat ik naar de psycholoog ging. Ze vonden het onzin, ik was toch niet "gek" ed. (ik paste niet in het plaatje van het perfecte gezinnetje..) Uiteindelijk accepteerden ze het soort van, maar na drie behandelingen vroegen ze of het nou klaar was en ik weer beter was. 8)7 Ze hebben op alle mogelijke manieren geprobeerd me te laten stoppen bij de psycholoog. Op gegeven moment maar gezegd dat ik niet meer ging en ging ik in tussenuren van school naar de psycholoog. (het zat vlakbij school dus dat was handig)

TS, als ik jouw verhaal zo lees herken ik er heel veel van mezelf in. Mijn advies: praat met je mentor/vertrouwenspersoon/ zo'n GGD persoon als jullie die op school hebben of ga naar je huisarts en zorg voor een verwijzing naar de psycholoog. Het helpt écht ook al voelt het nu alsof je je nooit meer anders zal voelen dan hoe je je nu voelt.

De GGD/huisarts/vertrouwenspersooon hebben een geheimhoudingsplicht. Onder de 12 jaar mogen ze je ouders inlichten zonder jouw toestemming. Vanaf je 12de mogen ze alleen je ouders inlichten met jouw toestemming. (althans dit was toen wat ze mij vertelden) Dus mocht je de verwijzing zonder hun medeweten willen doen dan kan dat. Het is natuurlijk het fijnste als je het je ouders gewoon kunt vertellen dat je naar de psycholoog gaat en als ze achter je staan, maar doen ze dat niet, tja dan zou ik zeggen: kies voor jezelf en je eigen gezondheid.

Ik wil je verder heel veel sterkte wensen. :(:) Je mag me altijd PB-en voor vragen, of als je even je hart wilt luchten oid :(:)

PS cijfers zijn inderdaad niet zo belangrijk als je denkt. Tenzij je een studie wilt doen waarbij je ingeloot moet worden, maken die cijfers geen bal uit. Bij sollicitaties e.d. vraagt niemand naar je middelbare school cijfers, want die zijn niet relevant daarvoor.

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 19:25

Ik mag niet meer een jaartje extra doen.
Dank je wel. Ik heb ondertussen nogsteeds geen contact gehad met de vertrouwenspersoon.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:44

Lieve TS,

ik herken mezelf ontzettend in je verhaal.
Faalangst, perfectionisme, depressies.

Ook ik "moest" hoge punten halen en kon "echt never nooit" een jaar extra doen. Hoezeer ik me er ook tegen verzet heb, de depressie nam mijn leven over en ik bleef zitten. Uiteindelijk heb ik school nog een aantal jaar geprobeerd en ben nu gestopt zonder diploma. Wel ben ik genezen van mijn depressies.
En dat is nog veel meer waard dan een diploma! Ik ben er nog, en ik kan weer genieten!!

Je gezondheid gaat echt voor meid. Stap naar die vertrouwenspersoon of evt naar de schoolarts. Die personen hebben mij in het begin ook grandioos geholpen.

Heel veel kracht, moed en sterkte!

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:22

Wauw, zelfs je school ervoor opgegeven? een gezond leven is alles waard.
van een hele hulpzame persoon hier gaan we samen een mail opstellen om te sturen naar de vertrouwenspersoon te sturen. als jullie nog tips hebben voor de mail, wees vrij om te sturen :)

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 13:21

misschien ga ik het nu wel onder ogen zien. Ik heb verscheidene depressietesten gedaan op internet. Stuk voor stuk verwijst naar een ernstige depressie.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:40

Goed dat je er mee bezig bent!
Zet hem op, je kan het!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:00

TS:Als ik zo lees wat je schrijft, dan kan het heel goed zijn dat je inderdaad een forse depressie te pakken hebt. En het klinkt heel gek wat ik hier ga zeggen, maar het is best goed nieuws als blijkt dat je een echte, biologische, depressie hebt.

Niet dat het leuk is om te hebben natuurlijk, en liever had je het helemaal niet gehad. Maar het "goede" in het nieuws is dat depressies in het algemeen goed te behandelen zijn! En écht: als je depressie afneemt, dan verdwijnen alle sombere gedachten, alle angsten, de vermoeidheid, de concentratieproblemen de lusteloosheid en het gevoel dat er geen toekomst is ( en het gevoel dat jij waardeloos bent, want dat gevoel heb je misschien wel??) als sneeuw voor de zon!

Gezien de ernst van de klachten zou ik je wel aanraden om niet al te lang te wachten met hulp zoeken. Ga naar je huisarts en zorg voor een verwijzing naar een psycholoog of psychiater. Zoals hier al gezegd: deze hulp wordt gewoon vergoed, om het geld hoef je het dus niet te laten.

In de tussentijd: google op protocollaire behandeling depressie, of op cognitieve gedragstherapie bij depressie, zodat je een beetje weet wat je van een behandeling kunt verwachten ( en zie je alvast dat het geen "enge" hocus-pocus is. ) Een echte depressie is gewoon een biologische aandoening ( net zoiets als suikerziekte), waar gewoon een goede behandeling voor bestaat.

Wat je in de tussentijd wel alvast kunt doen: Zorgen dat je ondanks je lichamelijke vemoeidheid wél actief blijft. Ga wandelen, hardlopen, paardrijden, ook al heb je er geen zin in, en ook al vind je het nu niet leuk. Reken er op dat je nu dan niet zo presteert als zonder depressie, maar het nu wel volhouden van deze activiteiten maakt dat je uiteindelijk sneller weer op knapt!

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 20:33

Paardrijden doe ik, maar dat werkt tot dusver averechts. Wandelen kan ik een keer proberen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:07

:) Heb je de rest van mijn tekst ook gelezen?

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 22:38

De rest heb ik ook gelezen.
Mijn moeder is deels op de hoogte. Maar volgens mij heeft ze het al door. Maar naar een huisarts gaan/psycholoog gaan, is ze niet over begonnen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:42

Fijn dat je moeder ook deels op de hoogte is. Misschien moet je gewoon helemaal je hart bij haar luchten. Als ze je beter begrijpt kan ze ook beter met de situatie omgaan.
En hoe groot je ook mag zijn ergens blijf je altijd haar lieve, kleine meisje.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:29

Hoi, hoe gaat het nu met je?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:23

Hoi Ts, zelfde vraag als onpaard: hoe gaat het nu met je? Is het nog gelukt met de mail naar de vertrouwenspersoon?