Oogmeting, waar op te letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:36

Tiggs schreef:
Ik zou naar een goede opticien/optometrist gaan (dus geen Hans Anders, Pearl etc) en op hun oordeel vertrouwen. Ik zie dat je naar Eye Wish bent geweest, daar heb ik geen ervaring mee, maar bij mij gaan er alarmbellen rinkelen en als een opticien beweert 'goedkoop' te zijn. Op je ogen moet je niet willen besparen.

-2 is al best wel wat (ben ik ook ooit mee begonnen), ik geloof echt niet dat je dat met training goed krijgt.

Succes ermee!

Ik ben het geheel met blondy eens.
Daarbij vraag me ook af waar dit bovenstaande verhaal op gebaseerd is? De opleidingen zijn immers hetzelfde. En goedkoop heeft niks te maken met de kwaliteit van het personeel, de oogmeting, advies en producten. Ik heb bij zowel een "dure" als "goedkope" optiekzaak gewerkt en geloof mij maar dat die "dure" zaken gewoon veel meer marge rekenen over glazen en monturen etc. Duur is niet altijd beter.
Daarbij doet juist een Hans Anders veel meer aan trainingen en opleidingen dan ik bij andere ketens heb gezien.

Pearle en Eye Wish zijn 1 bedrijf trouwens.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:45

Voor je iets van bril/lenzen neemt zou ik naar nog een paar andere opticiëns gaan. Ik kreeg daar een aantal zeer verschillende metingen uit namelijk :P

blondy_m83

Re: Oogmeting, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:03

Dank je Zamora!
Ik kan me er soms zo kwaad om maken.. Net alsof je minder bent, omdat je bij een keten werkt.. Nee hoor, ook wij hebben diploma's en hard moeten studeren om deze te krijgen! En ja, wij volgen inderdaad vaak opfriscursussen en extra opleidingen/trainingen. Ook moeten wij elke 2 jaar opnieuw een examen afleggen m.b.t. een oogmeting, en alles daaromheen.. Vraag me dus af waar mensen het eigenlijk vandaan halen dat er bij HA geen ECHTE opticiens werken..
(Tuurlijk verschilt inzet, inlevingsvermogen en werkhouding per medewerker. En als klant kan je met de een beter als met de ander, maar dit heeft niks te maken met de kennis van de medewerker!)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:13

De opticien heeft mij ook uitgelegd dat bij de uitgebreide meting de resultaten goed anders kunnen zijn, ik ben zelf degene die nu al alles wil weten en conclusies trekt, zonder geduldig te wachten op de uitgebreide meting :o Ik heb wel de neiging om gewoon bij EyeWish te blijven, de manier waarop deze voorlopige meting werd gedaan gaf mij wel het idee dat het deskundige mensen zijn.

Ik zal er zeker even op letten dat het ook een gediplomeerde opticien is die de meting vrijdag doet en even kijken of ze ook de oogdrukmeting doen. Overigens ga ik sowieso voor een bril en niet voor lenzen, nu nog niet in ieder geval. Ik heb ook al via internet monturen zitten bekijken en er zitten zeker leuke tussen, dus dat gaat vast goedkomen :)

blondy_m83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:47

Als je je bij eye wish prettig voelt, en je daar al eens fijn behandeld bent, moet je daar gewoon lekker blijven! Ik vind het namelijk erg belangrijk dat een klant zich op zijn gemak, en begrepen voelt bij de opticien.. Wat dat betreft heb ik zelf ook absoluut geen voorkeur voor een bepaalde opticien of bedrijf.. Het gaat er eenmaal om dat jij je er prettig bij voelt, goed geholpen wordt, en dat je weer optimaal kunt zien aan het eind van het liedje!
Ik draag zelf eigenlijk altijd een bril (heb er meerdere, dus kan kiezen welke ik op zet), maar met rijden vind ik lenzen wat prettiger aangezien deze niet beslaan en in de weg zitten met een cap..
Veel plezier en succes met het uitzoeken van een bril!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 12:07

Nou, ik heb vanochtend de oogmeting gehad, en wat velen van jullie al zeiden klopt, 't valt reuze mee ;) Had 'n afspraak bij de Eyewish en kwam op de terugweg langs Hans Anders dus daar ook maar even naar binnen gelopen. Volgens eyewish (degene die de voormeting deed was geen opticien denk ik, had nu een ander) -0.5 met -0.25 cilinder en -0.25 met -0.50 cilinder. Hans Anders zat op -0.75 met -0.25 en -0.25 met -0.5, volgensmij. De opticien van EW deed me echter sterk denken aan mijn vorige huisarts, en dat is geen positief iets voor zowel deskundigheid en klantcontact :=

Bij EW heb ik de letters, rood/groen met cijfers, streepjes in een rondje en een testbril gehad. Bij HA de letters, rood/groen met cijfers, oogdrukmeting en voormeting. Vond het wel moeilijk om te antwoorden trouwens, ik ging af en toe heel hard twijfelen of het nou wel of niet scherper was..

Enne, blondy, ik heb de diploma's van afgelopen november zien hangen inderdaad hoor :) Ik rijd trouwens geen paard meer, dus dat probleem heb ik niet met een bril.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:16

imd schreef:
Bij EW heb ik de letters, rood/groen met cijfers, streepjes in een rondje en een testbril gehad. Bij HA de letters, rood/groen met cijfers, oogdrukmeting en voormeting. Vond het wel moeilijk om te antwoorden trouwens, ik ging af en toe heel hard twijfelen of het nou wel of niet scherper was..

Ik vind dat ook altijd lastig, elke keer weer :j . Soms maakt het zo weinig uit, en je ogen en je hersens raken vermoeid door het je concentreren B-) . Mijn zonnebril heeft daardoor een net iets andere sterkte, scheelt een kwart punt, en ik geloof dat de cilinder net iets anders is. In de praktijk merk ik dat verschil helemaal niet als ik van bril verwissel.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 12:19

Ja klopt, als ik dan een extra keer knipperde was het ook weer duidelijker ofzo. Dat heb ik maar veel gedaan dus. En m'n ogen traanden nogal, dat was ook lastig.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:35

Daar kan dus ook dat 0,25 punt verschil van komen, een keer ja of nee meer dan de vorige keer en daar heb je het al :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:41

Handig :P Ik had wel het idee dat ik bij HA beter wist of het wel of niet scherper was, dus ik ga denk ik uit van die meting. Nu even kijken of ze leuke monturen hebben, bij Eyewish al een paar ontzettend leuke gezien namelijk..

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:07

blondy_m83 schreef:
Dank je Zamora!
Ik kan me er soms zo kwaad om maken.. Net alsof je minder bent, omdat je bij een keten werkt.. Nee hoor, ook wij hebben diploma's en hard moeten studeren om deze te krijgen! En ja, wij volgen inderdaad vaak opfriscursussen en extra opleidingen/trainingen. Ook moeten wij elke 2 jaar opnieuw een examen afleggen m.b.t. een oogmeting, en alles daaromheen.. Vraag me dus af waar mensen het eigenlijk vandaan halen dat er bij HA geen ECHTE opticiens werken..
(Tuurlijk verschilt inzet, inlevingsvermogen en werkhouding per medewerker. En als klant kan je met de een beter als met de ander, maar dit heeft niks te maken met de kennis van de medewerker!)

Natuurlijk is het zo dat er ook bij de ketens goede en gediplomeerde opticiens kunnen werken.
En andersom mag iedereen zich opticien noemen, dus is dat geen garantie dat iemand ook gediplomeerd is.

Het is echter wel zo, dat veel van de ketens gebruik maken van een interne cursus, veelal van 6 weken.
Daar tegenover staat, dat de daadwerkelijke opleiding tot opticien 4 jaar duurt.
Daar zit dus wel degelijk verschil tussen.
En wat betreft een oogmeting: elke aap kun je het trucje leren, maar juist als er iets buiten de standaard valt telt de opleiding mee.
Op tijd alarmbellen laten rinkelen als er iets mis is, dat is een kunst.
En de klant, die heeft ten slotte maar 2 ogen.

Om nog even on topic verder te gaan, een auto-refractor meting (computermeting) is idd slechts een indicatie.
De uitslag kan behoorlijk verkeerd uitvallen, als je extreem je best doet om toch scherp te zien.
De enige betrouwbare oogmeting is de ouderwetse meting met de glaasjes.
Verschillen kunnen echt enorm zijn.
En waar je laat meten, dat is gewoon een persoonlijke keuze.
Doe het daar, waar het voor jou prettig en vertrouwd aanvoelt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:58

Ik zit al tijden bij EW, vind het hele fijne en kundige mensen. Ben destijds ook echt goed geholpen bij mijn bril. Eerst de automatische meting, toen de handmatige en een week later had ik mijn bril al. Die niet goedkoop was :+ Drie weken later zonnebril op sterkte erbij gehaald, héérlijk. Niet meer turen, niet meer een fronsrimpel die geen frons is :)) en rustige ogen en een rustig hoofd.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:31

Zie dat je in Groningen woont, zit je bij Paddepoel of Herestraat? Ook ervaringen met andere opticiens in Groningen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:33

Ik zat eerst bij Herestraat, maar die hadden toen een verbouwing. Ik ben toen naar de EW aan de Vismarkt gegaan, daar heb ik vervolgens alles geregeld. Zou er zo weer heen gaan :j

blondy_m83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:35

Zie je wel dat het inderdaad mee valt! Leuk dat je op de terugweg ook bij een andere opticien bent geweest! Zo heb je zelf kunnen ervaren wat de eventuele verschillen zijn tussen de verschillende aanbieders.. Ga ook goed bij verschillende zaken kijken, en uiteindelijk daar je bril halen waar je het prettigst geholpen wordt en waar je het leukste/fijnste montuur vindt!

frisian_love, ik vind dat je idd gelijk hebt hoor! Maar imo is iemand die zonder diploma een meting doet geen opticien, maar enkel een refractionist..! Voordat je jezelf een opticien mag noemen moet je echt wel meer opleiding hebben genoten dan alleen een refractie-cursus.. Op de certificaten (en geen diploma's!) van de interne cursussen staat ook geen opticien maar refractionist.. En ja, je merkt idd het verschil tussen deze twee!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:11

blondy_m83 schreef:
Zie je wel dat het inderdaad mee valt! Leuk dat je op de terugweg ook bij een andere opticien bent geweest! Zo heb je zelf kunnen ervaren wat de eventuele verschillen zijn tussen de verschillende aanbieders.. Ga ook goed bij verschillende zaken kijken, en uiteindelijk daar je bril halen waar je het prettigst geholpen wordt en waar je het leukste/fijnste montuur vindt!

frisian_love, ik vind dat je idd gelijk hebt hoor! Maar imo is iemand die zonder diploma een meting doet geen opticien, maar enkel een refractionist..! Voordat je jezelf een opticien mag noemen moet je echt wel meer opleiding hebben genoten dan alleen een refractie-cursus.. Op de certificaten (en geen diploma's!) van de interne cursussen staat ook geen opticien maar refractionist.. En ja, je merkt idd het verschil tussen deze twee!

Helemaal mee eens, maar voor veel mensen nog onbekend helaas!