Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:ik zie dat EMDR hier al wordt genoemd, dat is puur gericht op traumaverwerking.
Citaat:Je moet hoe dan ook zoals je zelf zegt die beerput open trekken, en ik denk dat als je dat met CGT doet, dat iets minder heftig is dan dat je er keihard doorheen moet
wat heb je veel meegemaakt zeg. Ik deel herken ik mezelf erin maar is lang niet zo erg geworden als bij jou 
Hoe lang ken je die vriend van je? Ik snap dat het heel moeilijk is om mensen weer in vertrouwen te nemen, maar ik denk dat het ook wel goed is als er iemand is die alles weet. Als het echt echt een hele goede vriend van je is, wat ik misschien wel denk omdat hij mee wil naar de locatie. Dan zou ik het proberen te vertellen. Vind idd opschrijven een goede en dat je daarna er samen over praat.. Succes ermee
Janneke2 schreef:Citaat:ik zie dat EMDR hier al wordt genoemd, dat is puur gericht op traumaverwerking.Citaat:Je moet hoe dan ook zoals je zelf zegt die beerput open trekken, en ik denk dat als je dat met CGT doet, dat iets minder heftig is dan dat je er keihard doorheen moet
Ten eerste: als je al iets moet, dan is dat goed voor je zelf zorgen. De ellende verzwijgen is de weg niet (het zit je helaas dwars) maar dat de beerput per se open moet is wat ongelukkig geformuleerd.
En Renee, wellicht goed om je eigen beeld van emdr eens bij te stellen. "Dat je ergens keihard doorheen moet" is hetzij een karikatuur, hetzij ronduit desinformatie.
En dat emdr "beperkt" zou zijn tot traumaverwerking - nee.

SecretAngel schreef:@ Janneke2: ik wil het sowieso (al dan niet deels) aan iemand laten lezen. Wie, ik heb wel een idee. Maar eerst maar eens rustig alles op papier zetten. Als dat gelukt is, en die persoon heeft het gelezen, heb ik tot nu toe sterk het idee om het te verbranden. Waarom, geen idee, gevoel.
SecretAngel schreef:CGT is ook al gedaan. Heb er iets aan gehad, maar echt veel verder heeft het me hierbij niet geholpen. CGT kwam op mij over als puur relativeren wat er gebeurd is en of het in de toekomst nog eens zou kunnen gebeuren etc..
SecretAngel schreef:Eh - zo praten cognitief psychologen.Als ik puur zwart-wit kijk, weet ik dat een aantal emoties en gevoelens nergens voor nodig is. Maar dat weten omzetten naar het ook zo voelen/ervaren, dat is iets dat alleen ik kan doen. Dat kan niemand voor mij doen, ook psychologen niet.
SecretAngel schreef:Hartstikke schitterend, dat je dat weet.ik weet wat ik moet veranderen om beter te kunnen functioneren, alleen die knop om zetten is moeilijk. En die knop om zetten, ik ben de enige die dat kan, geen therapeut die dat voor mij kan doen.