Is er iemand die deze klachten herkent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:50

De volgende tests worden gebruikt om hypermobiliteit vast te stellen:
overstrek de pinken 90° of verder,
leg de duimen tegen de voorarm,
overstrek de ellebogen ongeveer 10°,
overstrek de knieën ongeveer 10°,
buig voorover en leg de handen plat op de grond zonder de knieën te buigen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:55

De waardes zelf heb ik niet doorgekregen. Kan ik die achteraf nog opvragen?

Kan je ook hypermobiel zijn zonder dat het duidelijk zichtbaar is? Mijn schouder is dus instabiel, en ik kan wel mijn duimen tegen mijn pols aanleggen, maar verder ben ik volgens mij nergens extreem flexibel. Handen plat op de grond met benen gestrekt red ik soms makkelijk maar soms ook niet. Het zou misschíen kunnen, maar dan toch niet heel ernstig, en kan dat dan wel een verklaring voor mijn klachten zijn?

Doorverwijzing naar een reumatoloog zal ik om vragen, dat is zo te lezen toch wel zinnig. Ook al vond de huisarts van niet.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:56

Ik dacht inderdaad ook aan hypermobiliteit of Fybromyalgie. In beide gevallen kan een Fysiotherapeut dit bemerken tijdens de anamnese/eerste onderzoek. Hypermobiliteit is voor een fysio heel erg makkelijk te testen. Je door laten verwijzen naar een reumatoloog klinkt verstandig, mocht de huisarts niet mee willen werken kun je altijd nog een 2nd opinion aanvragen bij een andere arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:57

sallandval schreef:
De volgende tests worden gebruikt om hypermobiliteit vast te stellen:
overstrek de pinken 90° of verder,
leg de duimen tegen de voorarm,
overstrek de ellebogen ongeveer 10°,
overstrek de knieën ongeveer 10°,
buig voorover en leg de handen plat op de grond zonder de knieën te buigen.

En die kenmerken zijn heel leuk. Maar bij mij zit het dus in m'n nek. Die ik op "slechte" (slecht omdat m'n gewrichten los zitten en spieren ook) dag abnormaal ver kan draaien (als in echt bijna letterlijk 180 graden naar achteren).
Op n goede dag zit t wat vaster, alleen doet het juist zeer omdat het voelt alsof alles vast zit. Alleen dan zit het juist normaal vast..
Als iemand nog snapt wat ik bedoel :D

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:59

Jans schreef:
Verkeerde oefeningen op "beschadigde" gewrichten doen inderdaad veel schade. Ik sport naast de fysio ook nog bij de sportschool, onder begeleiding. Om de spieren wel sterker te houden om de gewrichten te ondersteunen.

Bij mij heeft het anderhalf jaar geduurd én het begon met de symptomen van een hersenbloeding. Dat kwam dus doordat de spieren die mijn te losse gewrichten moesten opvangen zo verkrampt waren in mijn nek dat er teveel druk op mijn hoofd kwam te staan. Het was gelukkig geen hersenbloeding, maar van de neuroloog (na scans) kwam ik bij de reumatoloog terecht in Nieuwegein. Die kon niet heel veel vaststellen behalve merkbaar krachtverlies in armen en benen, kreeg revalidatietherapie van de fysio in het ziekenhuis.

Klachen bleven echter aanhouden, veel pijn, ik ging verhuizen. Nieuwe huisarts meende wat te herkennen als Ehler Danlos (bindweefselaandoening). Die verwees mij door naar de reumatoloog in het UMC Utrecht. Deze heeft ED uitgesloten maar heeft dus wel de diagnose artrose kunnen stellen aan de hand van onderzoeken. (Foto's etc). Die gaf ook al aan dat ze het bizar vond hoe hypermobiel ik ben (al jaren) zonder dat ik eerder echt klachten had. Ik kan mijn vingers bijvoorbeeld heel ver doorbuigen de verkeerde kant op. Als ik 's ochtends wakker word moet ik heel rustig bewegen omdat mijn schouder dan "langs" de kom schraapt. Heupen doen pijn als ik lang zit etc..

Andere huisarts door verhuizing heeft voor mij een hoop gedaan.

Wij hebben wel dezelfde klachten!

Bij mij is ED ook uitgesloten. De pijn in mijn handen kwam al heel vroeg (13 jaar) en vooral als het erg vochtig was buiten. Ben ook bij een Reumatoloog geweest, in mijn bloed vonden ze geen waardes voor reume. Wel heb ik Naproxan 500mg mee gekregen, deze gebruik is soms nog als ik erg last van mijn handen heb.

De overige klachten begonnen toen ik in de 2e van de middelbare school zat (15?). Schouders, rug heup en knieen voornamelijk.

Toen kwam Hypermobiliteitssyndroom eruit, ook nog voor marfan getest maar had ik gelukkig niet.
Ook ik loop bij een fysio met dry needling dit helpt wel, en ssporten onder begeleiding. Helaas weet ik gewoon dat ik in mijn schouder nooit pijnvrij zal worden..

Ik zal als ik jou was toch om een verwijziging reumatoloog vragen, en vanuit daar verder.

Dani: Je hoeft ook niet in al je gewrichten hypermobiel te zijn. Ik kan ook niet met mijn handen naar de grond als ik plat sta.. maar mijn schouder, knieen, ellenbogen wel heel erg. Andere ledematen gelukkig in mindere maten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:06

Dani schreef:
De waardes zelf heb ik niet doorgekregen. Kan ik die achteraf nog opvragen?

Kan je ook hypermobiel zijn zonder dat het duidelijk zichtbaar is? Mijn schouder is dus instabiel, en ik kan wel mijn duimen tegen mijn pols aanleggen, maar verder ben ik volgens mij nergens extreem flexibel. Handen plat op de grond met benen gestrekt red ik soms makkelijk maar soms ook niet. Het zou misschíen kunnen, maar dan toch niet heel ernstig, en kan dat dan wel een verklaring voor mijn klachten zijn?

Doorverwijzing naar een reumatoloog zal ik om vragen, dat is zo te lezen toch wel zinnig. Ook al vond de huisarts van niet.

Kun je nog gewoon opvragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:09

Even twee opmerkingen.
Ten eerste: je kunt artrose zien als "slijtage", maar het is "alleen maar" kraakbeen dat om *een* reden niet gaaf meer uitziet op de röntgenfoto. Kraakbeen kan bij mensen jonger dan plm. 70 goed regenereren. (Voldoende bewegen, voldoende drinken, pH van je weefsels op orde en evt. supplementen. )

En voor na de reumatoloog: wellicht heeft het zin naar een orthomoleculaire arts te stappen. Dat is een geneeskunde die door een bioloog is ontwikkeld (en om 'al te menselijke' redenen nog steeds niet geldt als regulier). De manier van werken is compleet westers wetenschappelijk. Die meneer of mevrouw kan uitstekend kijken naar dingen als vitamine D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:11

Jackyy schreef:
[***] schreef:
Verkeerde oefeningen op "beschadigde" gewrichten doen inderdaad veel schade. Ik sport naast de fysio ook nog bij de sportschool, onder begeleiding. Om de spieren wel sterker te houden om de gewrichten te ondersteunen.

Bij mij heeft het anderhalf jaar geduurd én het begon met de symptomen van een hersenbloeding. Dat kwam dus doordat de spieren die mijn te losse gewrichten moesten opvangen zo verkrampt waren in mijn nek dat er teveel druk op mijn hoofd kwam te staan. Het was gelukkig geen hersenbloeding, maar van de neuroloog (na scans) kwam ik bij de reumatoloog terecht in Nieuwegein. Die kon niet heel veel vaststellen behalve merkbaar krachtverlies in armen en benen, kreeg revalidatietherapie van de fysio in het ziekenhuis.

Klachen bleven echter aanhouden, veel pijn, ik ging verhuizen. Nieuwe huisarts meende wat te herkennen als Ehler Danlos (bindweefselaandoening). Die verwees mij door naar de reumatoloog in het UMC Utrecht. Deze heeft ED uitgesloten maar heeft dus wel de diagnose artrose kunnen stellen aan de hand van onderzoeken. (Foto's etc). Die gaf ook al aan dat ze het bizar vond hoe hypermobiel ik ben (al jaren) zonder dat ik eerder echt klachten had. Ik kan mijn vingers bijvoorbeeld heel ver doorbuigen de verkeerde kant op. Als ik 's ochtends wakker word moet ik heel rustig bewegen omdat mijn schouder dan "langs" de kom schraapt. Heupen doen pijn als ik lang zit etc..

Andere huisarts door verhuizing heeft voor mij een hoop gedaan.

Wij hebben wel dezelfde klachten!

Bij mij is ED ook uitgesloten. De pijn in mijn handen kwam al heel vroeg (13 jaar) en vooral als het erg vochtig was buiten. Ben ook bij een Reumatoloog geweest, in mijn bloed vonden ze geen waardes voor reume. Wel heb ik Naproxan 500mg mee gekregen, deze gebruik is soms nog als ik erg last van mijn handen heb.

De overige klachten begonnen toen ik in de 2e van de middelbare school zat (15?). Schouders, rug heup en knieen voornamelijk.

Toen kwam Hypermobiliteitssyndroom eruit, ook nog voor marfan getest maar had ik gelukkig niet.
Ook ik loop bij een fysio met dry needling dit helpt wel, en ssporten onder begeleiding. Helaas weet ik gewoon dat ik in mijn schouder nooit pijnvrij zal worden..

Ik zal als ik jou was toch om een verwijziging reumatoloog vragen, en vanuit daar verder.

Dani: Je hoeft ook niet in al je gewrichten hypermobiel te zijn. Ik kan ook niet met mijn handen naar de grond als ik plat sta.. maar mijn schouder, knieen, ellenbogen wel heel erg. Andere ledematen gelukkig in mindere maten.

Bij mij begon het in de enkels, toen ik in groep 7 van de basisschool zat :=

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:12

Ik heb een vraag?

Zijn het je gewrichten of je spieren en pezen ( aanhechting ) want dit kan een groot verschil zijn.
De reumatoloog kijkt naar bloedwaarden ook voor artritis B12 schildklier enz..
Als het in je spieren zit en er geen ontsteking zit dan kan er volgens mij niets aan gedaan worden behalve pijnstillers als het nodig is en oefentherapie.
Dus in ieder geval naar de reumatoloog.

Janneke2

Re: Is er iemand die deze klachten herkent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:25

....aan zere spieren is ook veel te doen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:46

Lady62, dat zou ik niet durven zeggen. De pijn zit echt op de plek van de gewrichten en straalt niet uit, maar wat die pijn precies veroorzaakt weet ik niet.

Ik denk dat ik toch naar een andere huisartsenpraktijk wil, ik zie het echt niet zitten om wéér terug naar deze te gaan terwijl ze nog net niet letterlijk heeft gezegd dat ik me aanstel. Vind het dan makkelijker om bij een eerste gesprek met een ander gelijk duidelijk te zijn over dat ik écht een diagnose wil en geen symptoombestrijding en 'we zien wel.' Gister kon ik niet eens normaal lopen en het deed al zeer als ik een pak melk vasthield. Dat is echt niet tof. :n