Glutenallergie, hoe kom je daar achter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Glutenallergie, hoe kom je daar achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:14

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:14

Anoniem schreef:
Ben zelf 23, maar drink niet veel alcohol (nauwelijks), dus das geen probleem hahaha
Snoep ben ik juist sinds 2 jaar onwijs aan het minderen.

Ik ga niet ineens glutenvrij eten, is inderdaad niet zo handig.. Wacht wel onderzoek af.

Als je allergie zou hebben, zou je er vanaf KUNNEN komen. En intolenrantie ( coeliakie) is blijvend?

Het zit wel in mijn familie, weet niet of het erfelijk is?

Het is erfelijk geloof ik. Een nichtje van mij heeft het ook. Coeliakie is blijvend inderdaad.

En bier is toch vies dus dat scheelt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:15

Dank jullie wel :)

Ik ga morgen de dokter even bellen om een afspraak te maken. Hopelijk is een bloedtest alleen voldoende :o Ben als de dood voor ziekenhuisonderzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:15

ZoeyDercks schreef:
[naam] schreef:
Ben zelf 23, maar drink niet veel alcohol (nauwelijks), dus das geen probleem hahaha
Snoep ben ik juist sinds 2 jaar onwijs aan het minderen.

Ik ga niet ineens glutenvrij eten, is inderdaad niet zo handig.. Wacht wel onderzoek af.

Als je allergie zou hebben, zou je er vanaf KUNNEN komen. En intolenrantie ( coeliakie) is blijvend?

Het zit wel in mijn familie, weet niet of het erfelijk is?

Het is erfelijk geloof ik. Een nichtje van mij heeft het ook. Coeliakie is blijvend inderdaad.

En bier is toch vies dus dat scheelt :P

Inderdaad hahhah vroeger dronk ik wel bier, maar begon het steeds viezer te vinden :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:16

ZoeyDercks

Anoniem schreef:
Dank jullie wel :)

Ik ga morgen de dokter even bellen om een afspraak te maken. Hopelijk is een bloedtest alleen voldoende :o Ben als de dood voor ziekenhuisonderzoeken

Met een bloedtest alleen is coeliakie niet te signaleren. Maar een allergie wel denk ik.
Maar dat heb ik ook al in mijn PB uitgelegd :)

Precies! Bah. En het plakt als een gek als je het over je heen krijgt.

vuurneon

Bloedtest geeft een indicatie; maar staar je er niet blind op. Het kan ook vals negatief zijn bv.

Overigens bevestigde de bloedtest bij mij was ik zelf ook al dacht: negatief. Dus dan was aanvullend onderzoek mbt gluten ook niet nodig.

Als de bloedtest positief is, dan moet je niet raar opkijken dat er aanvullende testen nodig zijn :)

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:20

k weet het niet want mag nog niet drinken :=

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:24

Ik heb Coeliakie, eerst kwam het naar voren via een bloedonderzoek en daarna via een maag/darm biopsie. Beiden gaven Coeliakie aan. Een positieve bloedtest stelt niet de diagnose maar wel reden tot verder onderzoek. Je houdt Coeliakie de rest van je leven. Er valt prima mee te leven maar je zult wel aanpassingen moeten doen w.b. je voedingspatroon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:28

Maar als je een negatieve uitslag krijgt? Kan het dus eventueel alsnog zijn dat je allergie/intolerantie hebt -> dus verder onderzoek. Lijkt me toch fijn als je het 100% zeker weet en niet waarschijnlijk wel of niet

Welke symptomen hebben jullie gehad?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:30

Anoniem schreef:
Maar als je een negatieve uitslag krijgt? Kan het dus eventueel alsnog zijn dat je allergie/intolerantie hebt -> dus verder onderzoek. Lijkt me toch fijn als je het 100% zeker weet en niet waarschijnlijk wel of niet

Welke symptomen hebben jullie gehad?

Ik was als kind net een biafra kindje.
Nu ook als ik zondig krijg ik meteen een opgezette buik, en soms buikpijn.
Ook snel verstopt, slikte eerst altijd lactose.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:30

Ja, dat kan inderdaad en dan doen ze bij verdenking alsnog vervolg onderzoek.
Maar indien de symptomen niet overeenkomen en de test negatief is, kunnen ze ook andere wegen inslaan. Teveel of verkeerdere in de darmen kunnen bv ook voor ongemak zorgen.

Bij mij kwam er door andere onderzoeken uitsluitingen van bepaalde dingen en bevestiging van lactose intolerantie. Lijkt namelijk wel op gluten intolerantie in eerste instantie, alleen heeft gluten intolerantie op langere termijn schadelijke gevolgen als je teveel gluten blijft eten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-01-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:32

ik was ook een biafra kindje en altijd ziek en moet
mijn broer en ik kregen een nieuwe fiets hij fietste zo aan die ik die maar als mijn broertje er op ging hij zo vooruit wij weer terug met die fiets maar dat bleek dus daar door te komen
ik zag er vroeger echt slecht en ziek uit ik heb nog een school foto daar ik blauwe lippen op heb en half lach maar wel echt heel sip kijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:34

Lactase neem ik aan ;)

Een vriendin was negatief op de bloedtest en heeft toen op docters advies gewoon lange tijd glutenvrij gegeten. Omdat haar gewrichtsklachten daarmee weg gingen besloten ze dat zo te laten en niet perse nog een naar darm onderzoek te doen.
Effect was immers bereikt.

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:34

als ik nu gluten eet dan word ik als ik een kruimeltje ofzo een beetje binnen krijg word ik heel saggerijnig en meer buikpijn overgeven licht er net aan hoeveel ik eet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:35

vuurneon schreef:
Ja, dat kan inderdaad en dan doen ze bij verdenking alsnog vervolg onderzoek.
Maar indien de symptomen niet overeenkomen en de test negatief is, kunnen ze ook andere wegen inslaan. Teveel of verkeerdere in de darmen kunnen bv ook voor ongemak zorgen.

Bij mij kwam er door andere onderzoeken uitsluitingen van bepaalde dingen en bevestiging van lactose intolerantie. Lijkt namelijk wel op gluten intolerantie in eerste instantie, alleen heeft gluten intolerantie op langere termijn schadelijke gevolgen als je teveel gluten blijft eten.

Lactase is ook via het bloed? Of een darmonderzoek (via mond?)?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:38

Als je veel buikklachten hebt, zou ik direct naar de MDL arts gaan en een onderzoek aanvragen (de koe meteen bij de hoorns pakken :D ) even kort een naar onderzoek op de behandeltafel en er worden direct wat (pijnloze) hapjes uit je maag/darm stelsel genomen. Zo zien ze gelijk hoe je vlokken eruit zien, of er tekenen zijn van ontstekingen, poliepen etc... Op deze manier kunnen ze ook andere ziektes uitsluiten. Bij mij is het laat ontdekt waardoor er veel schade is.

Klachten kunnen verschillen: de een komt aan de ander valt juist af. Buikpijn, verstopping, diarree, etc...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:39

Lactose is de stof waar je evt niet tegen kan, dat komt omdat je dan meestal geen Lactase meer aanmaakt die Lactose moet afbreken. Dat is wat anders dan een allergie. Bij een allergie helpt Lactase slikken niet, wel bij de normale vorm van intolerantie die veel volwassenen hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:39

Lactose intolerantie is het :) (oftewel ik maak te weinig lactase aan in mijn dunne darm)
En ik mocht fijn een hele dag in het ziekenhuis zitten;'kreeg nuchter een drankje met lactose en werd elk half uur mijn adem gemeten. De waterstof in mijn adem was een indicatie. Maar de waarden waren zo abnormaal, dat ze slechts konden zeggen 'het is mogelijk dat er sprake is van een lactose intolerantie'. Maar omdat ik wel de klachten had, die over gingen door lactose vrij te eten en terug kwamen als ik het wel per ongeluk at is het omgezet in 'lactose intolerantie'

Maar ik heb sowieso meerdere voedselintoleranties en allergieën dus heb een diëtiste erbij gehad :)
Voel mij echt top vergeleken met eerst :D

Maar goed, heb wel een uitgebreid onderzoek gehad. Als hier niets was uitgekomen, dan hadden ze ook een endoscopie gedaan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-01-14 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:41

Een ander onderzoek die je kunt laten doen is een bloedonderzoek naar je vitamine waarden, zoals B vitaminen. Wanneer je B12 laag is, kan het een teken zijn dat je voedingsstoffen niet goed meer wordt opgenomen uit je voedsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:45

Beb_bokt schreef:
Een ander onderzoek die je kunt laten doen is een bloedonderzoek naar je vitamine waarden, zoals B vitaminen. Wanneer je B12 laag is, kan het een teken zijn dat je voedingsstoffen niet goed meer wordt opgenomen uit je voedsel.

Vitamines wilde ik inderdaad meepakken! Loop al 'jaren' rond met mijn klachten en elke keer een standaard bloedtest waar niks uitkomt...Ze pakken nooit b12 en D mee...
Nu wil ik alle twijfels uitsluiten of er dan juist achter komen of het dat is.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:50

Doe dan naast de D ook de Foliumzuur en B6!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:54

pfoe er worden hier wat termen door elkaar gebruikt

Maar zoals eerder al gezegd werd... NIET glutenvrij gaan eten zonder onderzoek.

Coeliakie is een autoimmuunziekte waarbij één van de symptomen een intolerantie voor gluten is, geen allergie. Bij een allergie komt er histamine vrij, bij een intolerantie is er ook sprake van malabsorptie (het slecht opnemen van voedingsstoffen) en een ontstekingsreactie.

De bloedtest voor coeliakie is 99% betrouwbaar, wel wordt er bij antistoffen altijd een biopt erna genomen mede om de darm zelf te bekijken, hoe groot de schade is, de zelftest is veel minder betrouwbaar (testen alleen op of IGg of IGa weet niet meer welke, via een arts wordt beide getest)
Bij coeliakie spelen meer dingen mee dan puur voedsel/gluten en darmen, als je coeliakie hebt hebt je een (veel) grotere kans op andere gerelateerde auto-immuunziekten (hashimoto, vertiligo, diabetes, reuma, crohn), is er een grotere kans op botontkalking en door malabsorptie kun je een tekort aan allerlei voedingsstoffen hebben (bloedarmoede, vitaminetekorten)
Er speelt zeker een erfelijke factor mee met coeliakie, als er dus al iemand in de familie met coeliakie rondloopt bij jou moet je dat zeker even melden bij de huisarts.

Een allergie is anders maar is vlgs mijn arts/prof zeer zeldzaam, bij een allergie is het vaak wel mogelijk kleine hoeveelheden gluten binnen te krijgen zonder er last van te hebben, en bij een allergie is het mogelijk er overheen te groeien.

Gevoeligheid:
Veel mensen hebben minder darmklachten als ze glutenvrij gaan eten, dit heeft niet zozeer te maken met dat ze intollerant of allergisch zijn voor gluten maar dat een gv dieet wat lichter verteerbaar is/wat minder belastend voor de darmen, mensen met crohn/cu hebben ook vaak baat bij een glutenvrij dieet.

Eetdagboekje bijhouden kan duidelijkheid geven al was er bij mij geen peil op te trekken.
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 21-01-14 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:59

Annemiek80 schreef:

Coeliakie is een autoimmuunziekte waarbij één van de symptomen een intolerantie voor gluten is, geen allergie. Bij een allergie komt er histamine vrij, bij een intolerantie is er ook sprake van malabsorptie (het slecht opnemen van voedingsstoffen) en een ontstekingsreactie.

De bloedtest voor coeliakie is 99% betrouwbaar, wel wordt er bij antistoffen altijd een biopt erna genomen mede om de darm zelf te bekijken, hoe groot de schade is, de zelftest is veel minder betrouwbaar (testen alleen op of IGg of IGa weet niet meer welke, via een arts wordt beide getest)
Bij coeliakie spelen meer dingen mee dan puur voedsel/gluten en darmen, als je coeliakie hebt hebt je een (veel) grotere kans op andere gerelateerde auto-immuunziekten (hashimoto, vertiligo, diabetes, reuma, crohn), is er een grotere kans op botontkalking en door malabsorptie kun je een tekort aan allerlei voedingsstoffen hebben (bloedarmoede, vitaminetekorten)
Er speelt zeker een erfelijke factor mee met coeliakie, als er dus al iemand in de familie met coeliakie rondloopt bij jou moet je dat zeker even melden bij de huisarts.

Een gevoeligheid (allergie) is anders maar is vlgs mijn arts/prof zeer zeldzaam, bij een allergie is het vaak wel mogelijk kleine hoeveelheden gluten binnen te krijgen zonder er last van te hebben, en bij een allergie is het mogelijk er overheen te groeien.

Gevoeligheid:
Veel mensen hebben minder darmklachten als ze glutenvrij gaan eten, dit heeft niet zozeer te maken met dat ze intollerant of allergisch zijn voor gluten maar dat een gv dieet wat lichter verteerbaar is/wat minder belastend voor de darmen, mensen met crohn/cu hebben ook vaak baat bij een glutenvrij dieet.

Eetdagboekje bijhouden kan duidelijkheid geven al was er bij mij geen peil op te trekken.

_/-\o_
Dat bedoelde ik dus.
Ik kreeg het niet helemaal goed verwoord.
Mij is inderdaad ook altijd gezegd autoimmuun/chronisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:18

Annemiek80 schreef:

Een gevoeligheid (allergie) is anders maar is vlgs mijn arts/prof zeer zeldzaam, bij een allergie is het vaak wel mogelijk kleine hoeveelheden gluten binnen te krijgen zonder er last van te hebben, en bij een allergie is het mogelijk er overheen te groeien.

Gevoeligheid:

Dankje wel voor de uitleg! :) Ik ga zeker tegen de huisarts zeggen dat er 2 familieleden sowieso al coeliakie hebben.