Bekkeninstabiliteit, what to do?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:08

Hier ook bekkeninstabiliteit, dit is bij mij gekomen door de zwangerschap.
De laatste keer heb ik mensendiecktherapie gehad, heeft bij mij wel wat voor verlichting gezorgd.

Dameszadel zou ik zelf niet aan beginnen,je moet je bekken nml wel recht houden ;)

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:06

Electra63 schreef:
Een kennisje van mij heeft zich pas voor bekkeninstabiliteit laten behandelen door een chiropractor. Het was wel een gevolg van haar zwangerschap. Zij was erg opgelucht, na 1 behandeling was de pijn voor 80% verminderd. Zij moet nog wel terug.

Fijn om te horen dat zij er wel veel baat bij heeft gehad! Het verschil is, denk ik, dat het bij haar dan ook spieren en banden zijn, ipv echt de botten? Of weet je dat niet?

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:07

nientje78 schreef:
Hier ook bekkeninstabiliteit, dit is bij mij gekomen door de zwangerschap.
De laatste keer heb ik mensendiecktherapie gehad, heeft bij mij wel wat voor verlichting gezorgd.

Dameszadel zou ik zelf niet aan beginnen,je moet je bekken nml wel recht houden ;)

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord! En je schrijft 'wat verlichting', maar heeft dit ook langer aangehouden? Ik loop vaak tegen het probleem aan dat een therapie lijkt te werken, maar na een paar maanden loop ik, letterlijk :') , toch weer vast.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:22

Carlivb schreef:
Electra63 schreef:
Een kennisje van mij heeft zich pas voor bekkeninstabiliteit laten behandelen door een chiropractor. Het was wel een gevolg van haar zwangerschap. Zij was erg opgelucht, na 1 behandeling was de pijn voor 80% verminderd. Zij moet nog wel terug.

Fijn om te horen dat zij er wel veel baat bij heeft gehad! Het verschil is, denk ik, dat het bij haar dan ook spieren en banden zijn, ipv echt de botten? Of weet je dat niet?

Weet ik niet. Ze zei dat ze gek werd vd pijn en dat ze dolblij was met de verlichting door chiropractor. Nu ben ik zelf meermalen behandeld voor andere klachten met wisselemd resultaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:00

Judith_ schreef:
Het is gericht op wat deftig heet de homeostase in het lichaam herstellen, door middel van biofeedback (concreet: spiertesten). Dus jouw lichaam geeft aan wat er precies moet gebeuren, wanneer en hoeveel.

Ik kan me hier niet helemaal een voorstelling bij maken. Is dat een beetje zoals dat bioresonantie?
Citaat:
Vermoedelijk zijn mijn problemen ontstaan door o.a. heel kunstig en bizar onder een tak door gaan en van het paard afvallen. Ligamenten, spieren e.d. rondom mijn wervelkolom zijn volledige verrekt geweest en daardoor beschadigd.

Er is idd een overeenkomst: beiden werken met biofeedback. Bij bioresonantie heb je een duur apparaat, touch fot health is "laagdrempeliger".
En banden kunnen in principe wel herstellen; er geldt hetzelfde als voor pezen. Pezen en banden hebben weinig zenuwen (dus als je pijn voelt, is er doorgaans al veel schade). En banden en pezen zijn weinig doorbloed: herstel gaat dus langzaam. Peesblessures bij mensen worden zelden serieus genomen- iedere paardenarts weet hoe te behandelen: diagnostiek via de scan en dan op basis van de scan bepalen hoeveel "boxrust", hoeveel "staprust" en op gegeven moment ook weer een beetje draf.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:03

Carlivb schreef:
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord! En je schrijft 'wat verlichting', maar heeft dit ook langer aangehouden? Ik loop vaak tegen het probleem aan dat een therapie lijkt te werken, maar na een paar maanden loop ik, letterlijk :') , toch weer vast.

Ja, dat heb ik dus ook, maar tot nu toe gaat het bij mij goed.
Ik heb nog steeds pijn (ook mede door HMS) maar het is naar mijn idee nu wel onder controle te houden.
(ben zelf net voor de kerstvakantie ermee gestopt)
Gewoon de oefeningen blijven doen die je meekrijgt, op je houding letten...ook tijdens het lopen en schoonmaken en gewoon staan enz..)
Paardrijden doe ik dus niet meer, dat werkte bij mij echt helemaal averechts....

Carlivb

Re: Bekkeninstabiliteit, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 12:17

Ik heb het gevoel dat ik er nog niet klaar voor ben om het definitief gedag te zeggen. Ben een half jaar gestopt ivm therapie, maar dit was zo'n plotselinge beslissing. Eigenlijk werd de beslissing voor me genomen en tja, ik ben ook maar gewoon stronteigenwijs. Wellicht, ik hoop het, leer ik het nog een keer, maar op het moment raak ik ongelofelijk in de put als ik ermee stop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:34

Ik heb juist baat bij paardrijden, als de boel goed zit tenminste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:44

Mijn vriendin heeft scoliose en de ziekte van Bechterew.
Ze heeft vaak last van haar bekken al zal het op een andere manier zijn dan jij dat hebt.
Zij is naar een rug zorg kliniek geweest in Heerenveen alwaar er een chiropractor een rugscan van haar rug heeft laten maken.
Daarop was goed te zien welke spieren niets deden en welke overbelast waren en welke goed.
Ze heeft geen rechte rug en dat is natuurlijk nooit te verhelpen maar ze heeft toch een hoop baat bij de behandelingen.
Ze rijd gewoon paard ook op advies van haar therapeut.
Ze moet wel goed haar dagen in delen want teveel doen betekend dat er een acute ontsteking ontstaat in haar bekken.

Mensendieck therapie is een therapeut die gaat kijken hoe jij beweegt en daarop geeft zij advies en ontspannings-oefeningen die je kunt doen bij eventuele pijnklachten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:02

Wat bij de klassieke bekkeninstabiliteit (tijdens/ na zwangerschap) het lastigste is, is op 1 been staan. E wat daar het beste werkt, zijn dingen waarbij je je twee zitbotten gelijkelijk belast. Paardenrijden en fietsen kunnen dan helpen. Wel is idd belagrijk, dat je bijv. "brits opstijgt", met een krukje oid. (Wij hebben op stal een picknicktafel naats de buitenbak.) En wellicht zou je lichtrijden moeten afschaffen (dat is een asymmetrische beweging), en liever geen paarden die hoog opgeven.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:08

Ik heb er ook last van, gekregen tijdens mijn zwangerschap maar het is niet overgegaan daarna (wel een stuk minder geworden gelukkig). Ik heb goeie dagen dat ik er vrijwel niets van merk, maar de meeste dagen lichte zeurderige pijn. Sommige dingen moet ik echt niet doen zoals zware dingen duwen of trekken of heel lang in dezelfde houding zitten.

Met paardrijden heb ik wel last. Als ik stap dan gaat het wel. Draf krijg ik vrij snel last van en galop helemaal. Toen mijn paard overleed heb ik daarom een rustige kleine pony gekocht (tinkertje van 1.43). Kan ik stapritjes op maken, af en toe wat harder, maar die vindt het niet erg om rustig te rijden of soms een week niet. In draf zit ze lekker, vlakke gangen, ik kan er goed op doorzitten. En op- en afstijgen gaat een stuk makkelijker dan op een paard.
Ik rij in de bak niet langer dan 20-25 minuten, buiten max een uur. Meestal loop ik het laatste stukje ernaast, dan trekt de pijn sneller weg dan wanneer ik op stal afstap, paard verzorg en direct weer in de auto stap.
Heb van iemand anders gehoord dat tölt inderdaad beter uit te zitten is met bekkenklachten dan draf.

Ik heb zelf wel baat bij oefeningen uit het boek van Cecile Röst, maar dat is gericht op bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap, geen idee of die ook helpen bij mechanische bekkeninstabiliteit. Als ik bepaalde oefeningen uit dat boek doe na het rijden of na andere belastende activiteiten, dan heb ik er minder last van.

Een bekkenband werd mij ook afgeraden, maar ik zit te denken er toch één te proberen alleen voor het paardrijden, misschien dat ik dan weer eens een paar rondjes kan galopperen zonder daar 3 dagen spijt van te hebben :) Ik lees op internet dat er ook fysio's zijn die het wel aanraden, zolang je hem maar niet continu draagt, maar alleen tijdens belastende activiteiten. Stofzuigen, traplopen enz. schijnen dingen te zijn waar je spieren toch niet echt sterker van worden (dus maakt niet zo uit als je dan een band draagt) maar die wel erg belastend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:43

Als ik ergens rugpijn van krijg dan is het wel van stofzuigen en dweilen.
Wat voor oefeningen doe jij?

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:04

Judith_ schreef:
Ja zeker.
Dat zijn ook de plekken waar ik klachten heb trouwens. Zal ongetwijfeld met elkaar in verband staan dan, bekken is natuurlijk wel de basis van de hele wervelkolom, als het daar al niet goed zit...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de behandeling bevallen is :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:16

Ik heb even het topic doorgelezen.
Hier ook bekkeninstabiliteit door trauma. Ben bijna 3 jaar geleden van het paard afgevallen en hierbij op mijn stuit terecht gekomen. 1,5e week plat gelegen want mijn huisarts kon nog niet eens spreken over een kneuzing. Na anderhalve week bij de chiropracter terecht gekomen wat toch wel een hoop verlichting gaf: ik kon in ieder geval weer zitten en redelijk lopen. _O-

Ik ben hier ook flink aan het dokteren... 2,5 jaar na dato zijn er pas foto's gemaakt.
Daaruit blijkt dat ik door de BI een lichte scoliose heb. Afgelopen halfjaar bijna een hernia gehad door BI.

Momenteel ben ik onder behandeling bij een bekkenfysiotherapeut. Het gaat langzaam, maar ik merk wel vooruitgang. Zij masseert het los en ik heb een oefenprogramma voor in de sportschool. Het is frustrerend hoe weinig ik kan en mag doen in de sportschool, maar ik ben toch altijd een halve week kapot na het sporten..

Of het echt dé oplossing gaat zijn vraag ik me wel af.
Ik ben overigens ook bang gemaakt rondom het krijgen van kinderen.
Er zijn vraagtekens bij gezet of dat überhaupt mogelijk is.

Waar ik heel erg tegen aan loop is:
- Vermoeidheid
- Pijn
- Onwijs veel extra last rondom periode van ongesteldheid + het nauwelijks kunnen verdragen van tampons.. Heeft iemand daar ook last van?

Het is gewoon zo frustrerend..

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:27

milatje schreef:

- Vermoeidheid
- Pijn
- Onwijs veel extra last rondom periode van ongesteldheid + het nauwelijks kunnen verdragen van tampons.. Heeft iemand daar ook last van?

Ja daar hebben ze mij ook bang voor gemaakt..

De dingen die je noemt zijn heel herkenbaar. Ik ben al op van alles getest om de vermoeidheid te verklaren, maar naar mijn idee komt dit gewoon door pijn. Dat van de ongesteldheid is ook heel herkenbaar, in overleg met de gynaecoloog slik ik mijn pil dan ook telkens 3 maanden door. Volgens hem kon dat geen kwaad, al kon het wel kwaad, dan deed ik het nog volgensmij :')

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:16

Carlivb schreef:
milatje schreef:

- Vermoeidheid
- Pijn

Ja daar hebben ze mij ook bang voor gemaakt..

De dingen die je noemt zijn heel herkenbaar. Ik ben al op van alles getest om de vermoeidheid te verklaren, maar naar mijn idee komt dit gewoon door pijn. Dat van de ongesteldheid is ook heel herkenbaar, in overleg met de gynaecoloog slik ik mijn pil dan ook telkens 3 maanden door. Volgens hem kon dat geen kwaad, al kon het wel kwaad, dan deed ik het nog volgensmij :')

De vermoeidheid komt bij mij echt door de pijn. Dagen waarop ik meer pijn heb, ben ik ook meer vermoeid. Pijn is heel vermoeiend.. onderschat dat niet.
Fijn dat je de pil 3 maanden door kan slikken. Ik ben vorig jaar met mn pil gestopt. :') Dus die mogelijkheid heb ik niet.
Heb jij ook zoveel last met tampons dan? Ik kan alleen de mini verdragen.. Anders verkrampt heel mijn bekken en kan ik niet meer lopen van de pijn. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:27

@ Mila: tjonge! Als je pijn hebt van een iets te grote tampon, dan heb je waarschijnlijk veel spanning hetzij binnen in je bekken, hetzij in je bekkenbodemspieren. Een deel van de bekkenbodem spieren zit trouwens net niet echt binnen in. Je fysio kan je er vast een boel over vertellen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 07:39

Janneke2 schreef:
@ Mila: tjonge! Als je pijn hebt van een iets te grote tampon, dan heb je waarschijnlijk veel spanning hetzij binnen in je bekken, hetzij in je bekkenbodemspieren. Een deel van de bekkenbodem spieren zit trouwens net niet echt binnen in. Je fysio kan je er vast een boel over vertellen.

En groot is hij niet eens. Een mini tampon...
Het is echt niks! Ik zal het eens navragen bij de fysio.
Het lijkt inderdaad wel spanning te zijn of 'afkeer' tegen iets erin ofzo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:15

...en er zijn vrouwen wier slijmvliezen ontstoken zijn.
(Er is een theorie die stelt dat de ontsteking het gevolg is van te veel spanning en vrouwen krijgen dan ontspanningsoefeningen. Doorgaans werken die ontspanningsoefeningen trouwens niet echt, want slijmvlies ontsteekt doorgaans vanwege virussen, bacteriën etc. en niet vanwege druk. Maar ik heb deze theorie nog niet gehoord in het kader van een bekken dat chronisch pijn heeft na een val.)

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:04

milatje schreef:
De vermoeidheid komt bij mij echt door de pijn. Dagen waarop ik meer pijn heb, ben ik ook meer vermoeid. Pijn is heel vermoeiend.. onderschat dat niet.
Fijn dat je de pil 3 maanden door kan slikken. Ik ben vorig jaar met mn pil gestopt. :') Dus die mogelijkheid heb ik niet.
Heb jij ook zoveel last met tampons dan? Ik kan alleen de mini verdragen.. Anders verkrampt heel mijn bekken en kan ik niet meer lopen van de pijn. :')

Ja dat probleem heb ik ook, maar ik heb dan ook heel veel problemen met m'n bekkenbodem. Zelfs zo erg dat m'n complete blaascontrole soms verdwenen is, erg uh, ongemakkelijk :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:13

Carlivb schreef:
Judith_ schreef:
Ja zeker.
Dat zijn ook de plekken waar ik klachten heb trouwens. Zal ongetwijfeld met elkaar in verband staan dan, bekken is natuurlijk wel de basis van de hele wervelkolom, als het daar al niet goed zit...

Ik was helemaal vergeten te reageren na de behandeling. :o
Heb ondertussen drie behandelingen gehad en ik merk echt enorm veel vooruitgang.

Ik ben in alles stabieler, kan zelfs mijn schoenen aan trekken terwijl ik sta. Normaal gesproken moest dat echt zittend omdat ik anders omviel. :') De pijn en het strakke, starre gevoel verdwijnt langzaam aan uit mijn hele wervelkolom en de eerste opmerking van instructrice was dat mijn bekken eindelijk recht stonden. De derde behandeling heb ik gister gehad en er hoefde vrij weinig gedaan te worden, met namen mijn bekken waren alleen maar verbeterd na de tweede behandeling.

Ik moet nu wel zeggen dat de ene behandelaar heel duidelijk niet de andere is. Ik ben in het verleden ook behandeld door een manueel therapeut die blijkbaar hetzelfde doet als een chiropractor? Toch heb ik meer baat bij de chiropractor dan mijn eerdere behandeling door een manueel therapeut.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:09

Zojuist bij de bekkenfysiotherapeut geweest. Zij schrok er wel van dat ik hiermee aankwam.
Volgende keer gaat ze een test doen rondom de ontspanning en aanspanning van de bekkenbodem. Want dit was niet goed zei ze.
Moet ik dan denken aan een inwendig onderzoek? Lijkt me niet dat dat anders kan toch?

Janneke2 schreef:
...en er zijn vrouwen wier slijmvliezen ontstoken zijn.
(Er is een theorie die stelt dat de ontsteking het gevolg is van te veel spanning en vrouwen krijgen dan ontspanningsoefeningen. Doorgaans werken die ontspanningsoefeningen trouwens niet echt, want slijmvlies ontsteekt doorgaans vanwege virussen, bacteriën etc. en niet vanwege druk. Maar ik heb deze theorie nog niet gehoord in het kader van een bekken dat chronisch pijn heeft na een val.)

Hmm bijzondere theorie! Hoewel je ook een ontsteking kan hebben door overbelasting. Als de bekkenbodem zich continue aanspant en zich dus als het ware overbelast zou die ontsteking niet zo heel gek zijn. Het klinkt wel interessant.

Carlivb schreef:
milatje schreef:

Ja dat probleem heb ik ook, maar ik heb dan ook heel veel problemen met m'n bekkenbodem. Zelfs zo erg dat m'n complete blaascontrole soms verdwenen is, erg uh, ongemakkelijk :(
Oh dat is heel vervelend inderdaad. Ik ben gelukkig niet mijn hele blaascontrole kwijt, maar laat af en toe wel wat druppeltjes lopen... En kan heeel slecht mn plas ophouden..

Judith_ schreef:
Carlivb schreef:

Ik was helemaal vergeten te reageren na de behandeling. :o
Heb ondertussen drie behandelingen gehad en ik merk echt enorm veel vooruitgang.

Ik ben in alles stabieler, kan zelfs mijn schoenen aan trekken terwijl ik sta. Normaal gesproken moest dat echt zittend omdat ik anders omviel. :') De pijn en het strakke, starre gevoel verdwijnt langzaam aan uit mijn hele wervelkolom en de eerste opmerking van instructrice was dat mijn bekken eindelijk recht stonden. De derde behandeling heb ik gister gehad en er hoefde vrij weinig gedaan te worden, met namen mijn bekken waren alleen maar verbeterd na de tweede behandeling.

Ik moet nu wel zeggen dat de ene behandelaar heel duidelijk niet de andere is. Ik ben in het verleden ook behandeld door een manueel therapeut die blijkbaar hetzelfde doet als een chiropractor? Toch heb ik meer baat bij de chiropractor dan mijn eerdere behandeling door een manueel therapeut.
Wat fijn dat het helpt bij jou!
Bij mij heeft de chiropracter tot op zekere hoogte geholpen. Dit was ook bij een hoog aangeschreven praktijk. Ik zit er wel aan te denken om binnenkort toch nog eventjes langs te gaan. :) Gewoon ''ter controle''. Ik vind het soms wel fijn als er ook even andere mensen naar kijken als alleen mn bekkenfysiotherapeut. Niet dat ik twijfel aan haar kwaliteiten, maar twee paar ogen zien toch meer als een paar..

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:11

milatje schreef:
Zojuist bij de bekkenfysiotherapeut geweest. Zij schrok er wel van dat ik hiermee aankwam.
Volgende keer gaat ze een test doen rondom de ontspanning en aanspanning van de bekkenbodem. Want dit was niet goed zei ze.
Moet ik dan denken aan een inwendig onderzoek? Lijkt me niet dat dat anders kan toch?

Ik heb hiervoor inderdaad inwendig onderzoek gehad, ben wel doorgestuurd naar de gynaecoloog hiervoor. Vond ik zelf ook wel zo prettig eigenlijk, toch net ff anders..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:15

Is dat altijd inwendig?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:24

Heb je ooit wel eens je stabiliteit (core-stability) moeten trainen?

Jouw instabiliteit is een zogeheten "passieve instabiliteit". Door het trauma zijn banden enzovoorts die de boel bij elkaar houden hun functie verloren. Je enige optie is, wat mij betreft, je spieren deze functie laten overnemen. Daar zijn heel specifieke oefeningen voor, is niet gewoon krachttraining, helemaal niet als het om het bekken en de lage rug gaat. Je kent het fenomeen van de zwangere vrouw op zo'n groet bal? Dat is waar je aan moet denken, daar zijn talloze oefeningen mee te bedenken.

Ik zou ook naar een bekkenfysio gaan, maar misschien ook wel naar een fysio die je goed kan helpen met het trainen van je actieve (door spieren veroorzaakte) stabiliteit.

Laat je aub niet kraken, kraken is voor gewrichten die vastzitten, dat is bij jou niet het geval.