Zeeziekte, wat ertegen doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:04

cam schreef:
Ik ben met de holland amerika lijn van Amsterdam naar New York gevaren en tussen Noorwegen en IJsland hadden vreselijk slecht weer.
Tip van de kapitein was toen dat je groene appels moest eten.
Ze hadden toen ook overal groene appels neergezet.
Er zit een stofje in de schil wat er voor zorgt dat je niet zeeziek wordt.
Ik ben altijd heel snel zeeziek en mij heeft het heel goed geholpen.

Fabel hoor, het helpt voor een ietwat onrustige maag, net zoals een pepermuntje of perpermuntthee. Maar ben je zeeziek dan helpt ook die appel dat niet voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:05

Nessavende schreef:
toen ik van Hoek van Holland met de Stenaline naar Engeland toe ging, hielp het voor mij om in het middelste gedeelte van het schip te gaan liggen op een bankje :) Maar dat werkt minder goed als je ondertussen nog wat werk wilt verrichten ;)

Het midden van het schip is altijd het rustigst, nooit boven in gaan zitten op de brug of dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:13

1234 schreef:
ja ik weet het dus niet helemaal. Ik ga niet regelmatig met de boot maar ben wel aantal keren flink zeeziek geworden. Weet niet of het met alle soorten boten en zeecondities is.

Vele passagiersschepen liggen meer op het water, Vrachtschepen liggen vaak dieper. Zij wiebelen daarom iets minder, maar ook daar kan je flink zeeziek op worden, de grootte van het schip speelt ook mee, de beweging op een kleine boot is sneller en heftiger dan op een grootte. Ook speelt het mee of een boot stampt of slingert, soms kun je tegen beide niet. Ik kan beter tegen stampen dan slingeren bijvoorbeeld. Slingeren is van links naar rechts en stampen is van achter naar voor, soms slaat ie dan een golf over en dan noem je het paaltje pikken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:14

Janneke2 schreef:
...en gewoon: train je evenwichtssysteem.
Schommelen, trampolinespringen, ronddraaien - alle 3 dimensies.
Probeer het met open ogen en met ogen dicht.

Dat soort dingen kan ik allemaal, en als ex-schippersdochter word ik tegenwoordig hardstikke ziek al op een stilliggende boot aan de kade. :') Ik ben echt t lachertje van de familie geworden toen ik op de boot naar Dover honds en honds ziek was.

@ts: er blijken druppeltjes te zijn die je achter je oren moet wrijven. Ik heb geen idee hoe het heet maar ik hoorde er van een aantal mensen goede verhalen over. En voor de rest is het puur gewenning en hopen dat de zee een beetje rustig is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:11

Ik ben wagenziek, zeeziek etc etc.. 2 primatours konden niet voorkomen dat ik moest kotsen..(kwamen ze ook nog met paella aan :') ik kan dat nog steeds niet ruiken, associeer het duidelijk met zeeziek)
Ondanks dat ik niet aan eten denken moet als ik zo misselijk ben heb ik het toch is geprobeerd, gewoon een broodje en wat cola, het hielp, juist de prik kan erg verlichtend werken, op zee weet ik niet maar in de auto voor mij wel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:04

@ Miss Lizje: rot, dat het nu allemaal niet meer gaat! Maar wat bedoel je met 'dat kan ik allemaal'?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:02

Janneke2 schreef:
@ Miss Lizje: rot, dat het nu allemaal niet meer gaat! Maar wat bedoel je met 'dat kan ik allemaal'?

Op zn kop hange, rondjes draaien op een bureau stoel, rondjes zeld draaien, liggend in een renrad worden rondgedraaid. Dingen waarbij G krachten komen kijken kan ik goed tegen en vind ik heerlijk. Maar zitten op een stilliggend schip maakt mij dus hondsziek.

Olympia96

Re: Zeeziekte, wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:06

Het ritme van het IJsselmeer staat er juist om bekend dat zelfs de meest geoefende zeiler daar zeeziek kan worden. Al die vreselijk korte golfjes die de kont van de boot nog een draaiende drukker na geven; niet fijn! Op zee heb je langere golven. Hoewel ik afgelopen zomer ook niet heeeeel blij was toen we op onze zeilboot dik windkracht 8 hadden tussen Engeland en Frankrijk. :-(

Het belangrijkste wat je kunt doen is blijven eten. En zorgen dat je gegeten hebt voordat je vertrekt. Snelle Jelle werkt bij mij als ik niks anders meer naar binnen krijg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:26

Er is een bekend effect, dat heftige dan wel snelle bewegingen makkelijker zijn voor het evenwichtssysteem.
Concreet: ik ken mensen die veel plezier op de kermis hebben met allerlei draaidingen - maar die in eerste instantie vreselijk naar worden als ze in een draaistoel worden rondgedraaid in een ritme van 'een ronde is zestig seconden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:48

Een schip is echter niet snel in zijn bewegingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 04:51

Idd. En langzame bewegingen zijn erg lastig voor je evenwichtssystemen.

En uiteraard: dingen zoals een nek blessure hinderen je "tactiele" evenwichtssysteem enorm. En ook aan gedoe rondom "je ogen die de horizon willen zien" - medisch bekend als de reflexboog tussen ogen en evenwichtsorgaan - is wel iets te doen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 11:38

Handig om te weten waardoor zeeziekte veroorzaakt wordt! Tis geen heel kleine boot maar ook niet mega groot waar k op ga. En we zullen ook regelmatig stilliggen op het water, omdat we onderzoek gaan doen dus ook veel observeren enzo. Dus dan gaat de boot waarschijnlijk ook wel heen en weer :P
Maar voor vertrek zorg k sowieso dat ik wat dingen bij me heb om zeeziekte tegen te gaan. Ik hoop dat ik er niet teveel last van heb.

Impressie van de boot waar k op ga:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:10

Janneke2 schreef:
Idd. En langzame bewegingen zijn erg lastig voor je evenwichtssystemen.

En uiteraard: dingen zoals een nek blessure hinderen je "tactiele" evenwichtssysteem enorm. En ook aan gedoe rondom "je ogen die de horizon willen zien" - medisch bekend als de reflexboog tussen ogen en evenwichtsorgaan - is wel iets te doen.

Probleem is dat een schip niet 1 bepaalde beweging aan houdt. Het ligt er maar net aan hoe het schip op de golven ligt en van waar de wind waait. Dat is bepalend voor de beweging van het schip. En die beweging kan vooral op de kleinere schepen nog wel eens veranderen en sta je frequent aan een andere beweging bloot. Zelfs het stil liggen op het water, kan vreselijk zijn, om dat je dan van de vaar naar de dobberbeweging gaat.
Wat is jouw ervaring met zeeziekte?

TS, kleinere boten zijn vervelender uit te zitten dan grote. Dit is een kleintje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:38

Ik ben een van diegenen die akelig worden op een groot cruise schip. (Of nu ja, dat is ook weer 20 jaar terug, ik ben benieuwd of ik nu zonder gedoe op cruise zou kunnen. )
En in mijn whiplash periode werd ik al zeeziek van een scheef staande kerktoren.

Idealiter moeten je evenwichtssystemen al die onregelmatigheden kunnen opvangen (andere golven, andere wind, andere koers) in alle drie dimensies - maar dat is lastig. (Maar volgens mijn peut zou ik het nu moeten kunnen. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:31

Dat is heel lastig en ook heel moeilijk te overwinnen, ik persoonlijk denk niet dat therapie helpt. Als je het op een groot cruiseschip al hebt, zou ik al niet op de kleinere schepen gaan doen. Ik ken ervaren zeemannen die altijd nog last hebben van zeeziekte. Misschien niet meer dusdanig dat ze moeten spugen of moeten gaat liggen. Maar wel dat ze er enigszins niet lekker van worden (katterig) of barstende hoofdpijn krijgen. En dat zijn mensen die zitten meer dan 6 maanden per jaar op zee en doen dat al jaren.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:48

Wij kregen ooit de tip van een kapitein van het vrachtschip waarop wij mee reisden. Om droog wit brood te eten en thee te drinken. Geen alcohol drinken of vet eten eten. Het heeft mij en mijn kinderen altijd goed geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:52

Anderen zeggen een appel, ik drink pepermuntthee. Het houdt de maag wat rustig, alleen schommelt alles nog net zo hard :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:43

@ Mindim
De therapie die ik deed had niets met praten en psychologie van doen, maar met het trainen van de evenwichtssystemen (nadat de peut gedaan had wat ze zelf kon om "blokkades" eruit te halen).
(En mijn vooruitgang was dramatisch. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:15

Als je ziek wordt op een cruiseschip, dan wordt het ook al gauw beter idd.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 22:53

ik dacht vandaag, laat ik eens op zoek gaan naar sea bands... dus ik naar de etos, hadden ze het niet... toen bij de apotheek, hadden ze het ook niet liggen. Later bij etos in het centrum, hadden ze het ook niet :') Iemand enig idee waar ik verder nog kan kijken? kan donderdag wel ff bij mijn eigen apotheek langs.
Anders ga ik ze wel bestellen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:06

Buitensportzaak

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 23:08

ja ik ga deze week sowieso ff naar een watersportwinkel,misschien hebben ze het daar. Was vandaag bij Bever sport maar daar heb ik ze niet gezien.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:41

ik heb de seabands nu bij de watersportwinkel gevonden en gekocht :D
Bij de etos zijn ze uit het assortiment gehaald.
Vond t wel prijzig, 15,- voor twee van die polsbandjes, maar als k dat opweeg tegen het verliezen van dagen door overboord te moeten hangen van misselijkheid, dan kies k toch voor die prijs betalen xD

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:30

Laat je even weten of die seabands gewerkt hebben?
Want ik vind het wel 15 euro waard als ze ervoor zorgen dat ik niet kostmisselijk word.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:38

Die reisarmbandjes werken super goed! Ik heb vorig weekend 30 uren gevaren en de zee was best ruig (je moest sims je best doen niet om te vallen haha) Ik werd eerst misselijk maar kwam er toen achter dat ik ze niet goed om had. Daarna veranderd en toen nergens meer last van gehad. De armbandjes zitten wel strak maar dat hoort zo.