Ervaringen met kaakchirurg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:26

Nou geen verstandskiezen, maar ik heb implantaten laten plaatsen. Die in je kaakbot geboord moeten worden. Ik zou zo weer gaan, echt geen centje pijn gehad. De oude kiezen zijn getrokken en gehecht, ook daar geen last van gehad.

xalm

Re: Ervaringen met kaakchirurg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:41

Hier ook iemand die de normale controle afspraak met de tandarts steeds uitstelt. Hij heeft ongeveer 9 maanden geleden laten weten dat 1 (?) van mijn verstandskiezen scheef ligt/groeit en er dus uit moest maar daar zouden we het de volgende keer wel over hebben (de keer erop is hij het vergeten). Ik voel ze wel doorkomen met m'n tong maar heb er geen last van..
Maar ik, held op sokken ben doods en doods benauwd voor de tandarts/chirurg whatever dus ik blijf het maar uitstellen..

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:50

xalm schreef:
Hier ook iemand die de normale controle afspraak met de tandarts steeds uitstelt. Hij heeft ongeveer 9 maanden geleden laten weten dat 1 (?) van mijn verstandskiezen scheef ligt/groeit en er dus uit moest maar daar zouden we het de volgende keer wel over hebben (de keer erop is hij het vergeten). Ik voel ze wel doorkomen met m'n tong maar heb er geen last van..
Maar ik, held op sokken ben doods en doods benauwd voor de tandarts/chirurg whatever dus ik blijf het maar uitstellen..

Ik stelde alles uit zelfs tandarts bezoek niet 1 jaar.....maar langer.. :o ...Nu goede voornemens.....en gelijk afspraak gemaakt bij tandarts....Doorverwezen voor verstandskiezen naar kaakchirurg dat gaat de 31e gebeuren.... 13 feb 1e afspraak ta om e.a te maken....

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:07

Ja en het erge is ik heb volgens mij een gaatje in m'n achterste kies (zo voelt het in iedergeval) dus die zal ook ooit eens gevuld moeten worden. Ik doe altijd zonder verdoving omdat ik zo spastische ben voor naalden maar dat vullen wordt je ook niet vrolijk van.. Ga denk toch maar met verdoving proberen.. Bah bah bah waarom!?!?!?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:15

Naalden vind ik doodeng. Bloedprikken? Alleen als het echt zou moeten.
Injecties? Whaa als het moment er is,moeten ze echt flink op mij inpraten.

Maar naalden die niet helemaal mijn lijf in gaan, das het rare, die doen me weinig. Verdoving in mijn mond voelt niet fijn,maar ik ben er niet angstig voor.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:33

Ik heb ze er vorige week maandag alle 4 laten weghalen onder narcose. 2 snijden en 2 trekken.
Ik moest om 7.15u in het ziekenhuis zijn en rond 14u mocht ik al naar huis. Diezelfde avond kon ik al zalm, puree en spinazie eten. Ik nam 3 ibuprofens per dag als pijnstiller. Het deed bij mij niet zo heel veel pijn en erg blauw was het ook niet. Ik had meer last van de zwelling, maar met ice-packs ertegen kom je de dag wel door. Als je na de operatie wakker wordt moet je niet schrikken dat je misselijk wordt en bloed moet overgeven, bloed verteerd niet dus dat moet er uit van je lichaam. Als je wakker bent vraag je best zo snel mogelijk een ice-pack aan een verpleger zodat het niet te hard opzwelt. Best kun je na je verdoving nog een beetje slapen, je voelt je er wat suf door.

Verder wens ik je heel erg veel succes, het komt echt goed!

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:34

Ja ik haha! Ik heb ervaring met verstandskiezen weg laten snijden bij de kaakchirurg, rechterkant kies boven+onder, ik moet nog terug voor links.
Alleen denk ik dat je mijn horrorverhaal liever niet wilt horen, anders durf je morgen helemaal niet meer te gaan :=? Dus ik houd het nog maar even voor me :+.
Gelukkig hebben de meeste hier positieve ervaringen :).

Succes morgen! Laat je ons weten hoe het is gegaan TS, ik ben benieuwd naar je ervaring! Misschien hebben we nog wel wat goede tips :P.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:36

_KimmeL schreef:
Ja ik haha! Ik heb ervaring met verstandskiezen weg laten snijden bij de kaakchirurg, rechterkant kies boven+onder, ik moet nog terug voor links.
Alleen denk ik dat je mijn horrorverhaal liever niet wilt horen, anders durf je morgen helemaal niet meer te gaan :=? Dus ik houd het nog maar even voor me :+.
Gelukkig hebben de meeste hier positieve ervaringen :).

Succes morgen! Laat je ons weten hoe het is gegaan TS, ik ben benieuwd naar je ervaring! Misschien hebben we nog wel wat goede tips :P.

Mag ik vragen waarom ze ze niet meteen allemaal er uit hebben gehaald? Is bij mij wel zo gegaan.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:42

Lieve TS, probeer niet al te veel af te gaan op de horrorverhalen!
Ik ben fobisch voor naalden, de eerste keer dat ik dus een verstandskies moest trekken heeft het de kaakchirurg een half uur geduurd voor hij me kon verdoven :o.
Ingreep zelf herinner ik weinig van, was compleet in paniek. Heb daarna 3/4 dagen pijnstillers moeten nemen en toen was het wel over, alleen een fikse blauwe plek op m'n kaak.

De 2de keer ben ik onder het genot van kalmeringsmiddelen gegaan. Toen is linksboven getrokken en rechtsonder uitgesneden. Door de kalmeringspilletjes van de dokter was ik super relaxed en probeerde ik hele gesprekken te voeren met de chirurg :') :') ik wilde voornamelijk weten wat hij aan het doen was en wat de geluiden nou waren. Reuze interessant joh :').
Ben wel dood ziek geweest daarna, uitsnijden is veel erger dan trekken qua nappijn. M'n wang was echt 3x zo dik, kon amper eten voor zeker 1,5 week.. :\

Ingreep zelf valt dus reuze mee, ik ben alleen doodsbang voor de naalden.

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:45

@Fnews, in dat ziekenhuis werd altijd eerst 1 kant gedaan & daarna pas de andere. Zo werd dat bij iedereen gedaan, dus verder had dat geen speciale reden volgens mij. Maar bij mij zijn ze wel nog niet door aan het komen, eruitsnijden is gewoon preventief dus er zat ook geen haast achter, misschien heeft dat ermee te maken? De 2 kiezen aan de andere kant moeten er pas voor mijn 21st. uit, tot die tijd heb ik de keuze wanneer ik ze links eruit wil laten snijden (na dat drama van de vorige x zal ik dat vast nog vaak uitstellen, tot waarschijnlijk net voor men 21st ofzo haha :')).

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:55

Kreeg niemand van jullie volledige narcose?

_KimmeL bij mij waren de 2 onderste er ook niet uitgekomen maar ze gingen dat er ook maar uitsnijden omdat ik er toen toch als was. Als ze er alle 4 uitgaan ben je er wel meteen vanaf.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:09

Of ze er alle 4 tegelijk uitgaan hangt o.a. af van de manier waarop ze weggehaald worden (snijden, trekken, etc.). Bij mij zijn ze per 2 gegaan (eerst links, paar weken later rechts). De reden hiervoor was volgens mijn kaakchirurg dat ik, wanneer alles tegelijk werd gedaan, ik in mijn tong kon stikken omdat die ook deels verdoofd was. Kon de paar uur na de behandeling ook inderdaad niet praten omdat ik de helft van mijn tong niet kon bewegen, dus als die aan beide kanten verdoofd is, snap ik dat het gevaarlijk kan worden. :j

Maar als ik lees dat een hoop mensen de eerste dag alweer konden eten, zal het allemaal ook weer afhangen van hoe ingrijpend de behandeling is. Ik kon een week lang niets meer dan yoghurt en soep naar binnen werken namelijk.

Lies09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:15

Hier zijn ze er ook alle 4 uit. Het was niet bepaald het prettigste om te doen, maar je komt er wel door heen! Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar neem een koelblok mee of iets van ingepakte ijskloten. Na de ingreep meteen tegen je wang leggen. Hielp mij ook heel erg toen de verdoving uit was gewerkt :)
Het enige wat ik heel erg rot vond was dat ik zo kon mee doen in de hamster reclame van de AH. Ik had echt hele opgezette wangen waardoor ik dus amper kon eten de eerste dagen.

Ik wens je heel veel succes morgen en hoop dat het je meevalt! :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:49

Ik heb voor volledige narcose gekozen toen (meteen alle 4 eruit), had geen zin om te kijken naar alle boortjes en messen die m'n mond in gingen :') Heb ongeveer een week à 2 weken niet goed kunnen eten en was ook een hamster idd :') Maar heb weinig pijn gehad en narcose was ook super gegaan :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:20

carr_friesje schreef:
Júist dat gesjor, gekraak, die geluiden, geen controle hebben over wat er gebeurt, etc.
Dát vind ik echt dood en doodeng.

Gesjor, gekraak en geluiden :') ? Ze kunnen 'm er zo uitsnijden in de meeste gevallen! Je zit er nog geen 4 minuten & merkt er echt amper iets van :) Succes dadelijk!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:22

hier ook geweest, 2 boven maar uiteindelijk maar 1 want de ander was gezond. De gene die eruit moest was hol en dus dood en moest eruit. Ze hebben hem eruit getrokken met verdoving. Je hoort de geluiden maar pijn nee, ook geen enkele napijn gehad heb wel bij voorbaat een paracetamol genomen voor de nacht. Mijn kies brak doordat hij hol was tijdens het trekken,maar ook niks van gevoeld. De wond erna heelde ook netjes, goed spoelen en etc. Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:24

Hier stond een ontzettende wachtlijst voor onder complete narcose en was bij mij ook een te groot risico (had voor mij dus 3 maanden geduurd eer dat narcose kon) maar het viel me reuze mee.

Verdoving erin, de eerste keer schoot ik in de stress en wilde ik na de verdoving al stoppen :') Gelukkig een fijne kaakchirurg die me er doorheen heeft gepraat.

Gesjor, gekraak en al dat soort geluiden hoor je wel hoor als ze worden getrokken. Met snijden heb ik geen ervaring maar bij mij zijn ze er gewoon uitgewrikt/getrokken. Napijn viel de eerste keer wel mee, de tweede keer kreeg ik een andere kaakchirurg en heb ik dus ontzettend last gehad, maar goed dat had ook te maken met het feit dat m'n verdoving niet lekker gezet was pff...

Maar het valt reuze mee, het lijkt enger dan het is! Komt goed TS, zet 'm op!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:31

Net voor de laatste keer m'n geliefde kiesjes gepoets... ik ga er nu heen.
Wish me luck... :\

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:31

Dat heb je niet nodig joh! Even doorzetten, it only takes a second!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:35

binnen enkele minuten sta je weer buiten komt vast goed!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:35

succes TS.......

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:39

Laat ik mijn ervaring hier maar niet plaatsen!
Laten we het erop houden dat ik alles praktisch heb gevoeld tijdens de operatie en ik een open antrum had -O-

maar voor de meeste mensem valt het heel erg mee. Zoals je al leest. Bij mijn broer ging ook alles goed en die vond het een eitje :)

Succes Ts :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:42

Succes!!

(neem alvast 2 paracetemols als je dat nog niet gedaan hebt! Het opbouwen van een spiegel is zeer aan te raden! En dan voordat de verdoving uitgewerkt is, nogmaals 2)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:46

mooi! ik kan nu mijn horrorverhaal doen, want je bent nu aan de beurt! }:)

en als het goed is is het bijna achter de rug voor jou!

Mijn verstandskies moest er uit gesneden worden. blijkbaar was die dus ontstoken waardoor de verdoving niet werkte.

ik had het geluk met een hele grote dikke russische vrouw. (die erg subtiel te werk ging maar niet heus)

die pakte me bij mn lurven, stak er 3 grote naalden in, waarbij ik haar nog beet in haar hand. (uit angst btw) en letterlijk 5 sec wachtte tot het in zou werken. en toen begon ze te snijden.

HEL! het pus spoot eruit, en het deed zoveel pijn!
ik was helemaal ontdaan en begon als 20 jarige te huilen! haha.

en dan heb je nog de napijn.. niet prettig! ik hoop dat het bij jou fijner gaat!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:47

Mavelle schreef:
Nou geen verstandskiezen, maar ik heb implantaten laten plaatsen. Die in je kaakbot geboord moeten worden. Ik zou zo weer gaan, echt geen centje pijn gehad. De oude kiezen zijn getrokken en gehecht, ook daar geen last van gehad.

Ik ook, maar dan met botopbouw.
De behandeling zelf viel best mee (op die afschuwelijke gehemelteprik na) maar het herstel duurde erg lang. Dat is trouwens normaal, want bij deze behandeling moeten ze in je bot boren en poeren en nog meer. Maar het heeft wel even geduurd voor ik weer normaal kon eten zonder hoofdpijn.