Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) en heb het druk met tentamens, huiswerk, pony lief en andere afspraken (o.a. psycholoog wat ook erg veel vergt vind ik zelf.) Ik weet er ook niets op behalve melatoine, dan val je wat sneller in slaap! 
Yunaa schreef:We zien elkaar nu veel vrijdag tot en met zondag, maar binnenkort weer zaterdag tot en met zondag. Dan gaan we ook veel op pad en wat drinken buiten de deur, dus dan heb je ook geen rust in je kont.
.prugelpiet schreef:Ik word vreselijk moet als ik op tijd ga slapen.
Als ik ong. 6 uur slaap snachts heb ik alle energie die ik nodig heb, slaap ik vroeg kan je me meeslepen.
Delphi schreef:Neem je leven eens goed onder de loep. Kijk eens goed naar je eetpatroon en dan met name naar de koolhydraten en suikers zoals hierboven is genoemd. Ik merk aan mezelf dat ik erg moe en sloom word als ik veel slechte suikers binnen krijg.
Kijk eens welke bezigheden/dingen je kunt schrappen om het even wat rustiger voor je te maken. Om eerlijk te zijn zou 1 á 2 keer per maand met de trein naar je vriend reizen niet al te veel stress en vermoeidheid moeten veroorzaken.
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat je je aanstelt ... juist niet! ... maar meer dat ik denk dat je wat overbelast bent waardoor je weinig prikkels/veranderingen e.d. meer kunt verdragen.
Dingen die niet persé hoeven, schrap die gewoon eens! En dingen waar je eigenlijk juist zin in hebt, doe die gewoon eens! Maak daar eens tijd voor. Leuke dingen geven vaak energie!
Probeer ook niet teveel eisen aan jezelf te stellen en probeer dingen iets meer los te laten. Je geeft aan
dat het stress geeft dat je ''toch die ene trein van .... wilt hebben om zo en zo laat aan te komen en niet te laat te komen''. Maar wat maakt het uit als je eens een trein mist??? Dan ben je een half uur of uurtje later .... niets meer en niets minder
Je geeft ook aan dat het maken van een planning voor school veel energie kost en stress oplevert. Dit klinkt, net als bovenstaande, mij heel bekend. Waarschijnlijk ben je ook veel tijd kwijt aan jezelf druk maken over hoe je die planning moet maken, hoe je het allemaal moet doen enz. Terwijl je in die tijd al best wat had kunnen doen. Of zit ik er helemaal naast? Want dit is wat ik namelijk wel heb als ik gestresst en prikkelbaar ben. Probeer het iets meer los te laten en kijk stapje voor stapje verder.
Verder kan ik je zéér aanraden om eens met regelmaat tijd voor jezelf te maken. Pak een grote kop thee en een heerlijk luchtig tijdschrift. Als de zon door de ramen schijnt ga eens een paar minuten met je ogen dicht zitten genieten. Ga met lekker weer eens een stuk wandelen ... of juist met stormachtig weer, dan is het zo lekker thuis komen.
Of koop een lekker gezichtsmasker en bodylotion en neem een lang warm bad.
En ga dan niet terwijl nog andere dingen doen, maar ben er bewust van dat je even niets hoeft.
Verder zou ik 's middags niet meer naar bed gaan. 2 á 3 keer vind ik best veel, dat is toch bijna om de dag. Je gooit dan heel snel je ritme om en je kunt ook teveel slaap krijgen. 8 á 10 uur per nacht slapen is echt voldoende.
Kun je misschien eens een gemiddelde weekinvulling hier weg zetten?
! Heb altijd wat te doen, daardoor heb ik niet veel tijd om eens lekker te lezen of wat dan ook. Hou graag van lezen, ging vroeger regelmatig naar de bibliotheek om boeken te halen. Maar daar heb ik niet eens meer tijd voor. Ja in bed om 10 uur, maar dan wil ik slapen. DualPep schreef:Bizzybijtje schreef:Middagdutjes zorgen er juist voor dat je moe wordt, dus ik zou beginnen met die over te slaan en echt een strikt slaapritme aan te houden.
Daar ben ik het niet echt mee eens. Toen ik pfeiffer had, viel ik na school in slaap en werd de volgende dag (uitgerust!) wakker..
En dit een paar keer per week. Ik moest me soms echt wakker houden tot etenstijd en tegen mijn moeder zeggen dat ze me wakker moest komen maken, omdat de kans bestond dat ik écht in slaap viel.
Ik viel dus ook vaak in slaap met kleding aan, ongedoucht, met schoolboeken in bed..
Gelukkig heb ik hier nu geen last meer van!
Alleen bij een avondje stappen, heb ik wel 2 dagen nodig om bij te komen.