Meer mensen die bezig zijn met fobietraining?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:05

Ik heb ook heel erg last van emetofobie gehad een tijd terug, zo erg zelfs dat ik op een gegeven moment de hele dag door brood in mijn mond had omdat dat voor mij hielp. Ik durfde nergens meer heen en raakte compleet in paniek als ik merkte dat mijn brood bijna op was, heb er echt heel veel moeite mee gehad om er af te komen. Maar het moest want mijn melkgebit ging het begeven en ik durfde helemaal niets meer en was continu gestrest.

In die tijd ook heel veel last van hyperventilatie gehad.

Heb het uiteindelijk zelf met behulp van therapie opgelost omdat ik anders opgenomen moest worden, ik heb geoefend dat ik steeds langer zonder een broodje in mijn mond kon. Nu heb ik het niet meer nodig, neem het wel nog steeds na 4 jaar met 1 tussenjaar zonder nog altijd mee voor de zekerheid.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:10

Maar vlinders zijn ook eng 0.0
Ik was vroeger ook echt als de dood voor vlinders (lees: ik rende gillend over de speelplaats als er een vlinder was, maar vond wespen en bijen niet eng) en toen besloten mijn opa en oma dat het leuk was om mij mee te nemen naar de vlindertuin... En een paar maanden daarna mijn vader met hetzelfde idee.. Ik was om het zacht te zeggen... not amused.
Nu begint het minder te worden, zolang ze op afstand blijven. Afgelopen zomer zat ik op de fiets naar school, vliegt er ineens eentje recht voor mijn gezicht langs. Van schrik heb ik bijna iemand aangereden en ben ik in de bosjes gevallen...

donnar: dat lijkt me rot, om altijd maar brood in je mond te hebben. Als het werkt, oke, maar het lijkt me niet heel prettig. Goed dat je naar therapie bent gegaan, en zo te lezen gaat het nu wel beter. Goed bezig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:14

Milty schreef:
Maar vlinders zijn ook eng 0.0
Ik was vroeger ook echt als de dood voor vlinders (lees: ik rende gillend over de speelplaats als er een vlinder was, maar vond wespen en bijen niet eng) en toen besloten mijn opa en oma dat het leuk was om mij mee te nemen naar de vlindertuin... En een paar maanden daarna mijn vader met hetzelfde idee.. Ik was om het zacht te zeggen... not amused.
Nu begint het minder te worden, zolang ze op afstand blijven. Afgelopen zomer zat ik op de fiets naar school, vliegt er ineens eentje recht voor mijn gezicht langs. Van schrik heb ik bijna iemand aangereden en ben ik in de bosjes gevallen...

donnar: dat lijkt me rot, om altijd maar brood in je mond te hebben. Als het werkt, oke, maar het lijkt me niet heel prettig. Goed dat je naar therapie bent gegaan, en zo te lezen gaat het nu wel beter. Goed bezig!

Hahaha herkenbaar!!!! Ik moest toen mijn bus omreed (en dus niet langs mijn halte kwam) een hele tijd in hartje zomer langs meerdere vlinderstruiken. En dan landden er wel eens vlinders voor mijn voeten. Waardoor ik vet schrok. Aan een vrij drukke weg, dus dan leek het voor automobilisten en fietsers waarschijnlijk net alsof ik een dansje deed _O-

Ik durf overdag ook geen ramen in mijn auto open te laten staan op het werk. Heb geen airco, maar wel de hele dag zicht op mijn auto. Dus het kan best.
Durf de ramen ook niet open te doen onder het rijden, ik zou levensgevaarlijke ongelukken kunnen veroorzaken mocht er eens zo'n naarling in mijn auto komen...

Ruby1995

Re: Meer mensen die bezig zijn met fobietraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:46

Ik heb helaas ook last van emetofobie, maar goed, wat doe je eraan... Op tv enz. kan ik er soms wel tegen, ligt eraan in welke mate. Maar als het in het echt is, ren ik het liefste weg en ik vermijd mensen met buikgriep en let extra op de datum.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:02

Hoi Ruby,
het is goed te verhelpen hoor! (Ook zonder dat je eerst heftig wodt geconfronteerd met wat je krek niet wil en dat soort onzin.)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 11:14

Nou net mn eerste sessie erop zitten.. Wat een gekke ervaring zeg.
Net alsof ik helemaal terug ging in de tijd. Ik zag mezelf gewoon voor me in het klein.. En mn lichaam kreeg half spastische bewegingen waar ik geen controle over had :')
Ik heb wel het gevoel alsof dit nog wel eens goed kan gaan werken :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:17

Hoi Naamloos,
dat klinkt idd bekend...! :j Er kan van alles gebeuren - en dat is op zich alleen maar goed. *\o/*
En dan de volgende keer verder gaan, waar je nu gebleven bent, net zo lang tot alles neutraal voelt! (Wat ook erg gek is, kan ik verklappen.)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 12:53

Wat kunnen die schokken betekenen dan Janneke2? Stress ofzo?
En ja.. Alles neutraal.. Kan ik me nu eigenlijk niet inbeelden haha.. Hopelijk gebeurt dat nog wel :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:39

Freaky zeg! Maar wel leuk om te lezen, ga het zeker volgen!
Wordt je in die therapie ook echt geconfronteerd met je angsten?

Dus zeg maar, stel dat ik dat zou doen, dat ik zeg maar vlinders op m'n lichaam heb etc?
En voel je dan ook angst?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 18:46

Janine1990: Met de EMDR word ik niet letterlijk ermee geconfronteerd. Ik moet wel aan nare/angstige gedachtes denken. Dus ik voel wel angst.
Bij cognitieve gedragstherapie werd ik er wel mee geconfronteerd. Maar dit gaat stapje voor stapje.
Dus bij jou zou het bv. beginnen door naar foto's te kijken van vlinders, dan filmpjes, en langzaam bouwt dat zich dan op.
Als je nog meer vragen hebt.. Mn pb staat open :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:49

Naamloos1 schreef:
Janine1990: Met de EMDR word ik niet letterlijk ermee geconfronteerd. Ik moet wel aan nare/angstige gedachtes denken. Dus ik voel wel angst.
Bij cognitieve gedragstherapie werd ik er wel mee geconfronteerd. Maar dit gaat stapje voor stapje.
Dus bij jou zou het bv. beginnen door naar foto's te kijken van vlinders, dan filmpjes, en langzaam bouwt dat zich dan op.
Als je nog meer vragen hebt.. Mn pb staat open :)

Wauw thanks... Dit was eerst genoeg informatie.
Denk niet dat ik zelf zoiets ga doen, voel me daar nog niet genoeg klaar voor en bovendien heb ik er niet zoveel last van in mijn ogen. Het beheerst mijn leven in ieder geval niet.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:05

Hier nog iemand met emetofobie. Ik wil al eigenlijk een tijdje zoeken voor een oplossing, hypnotherapie of weet ik veel wat. Ik wil hier heel graag vanaf :-( Daarnaast heb ik ook nog angst voor pillen slikken. Ik kauw op alle tabletten en de meesten zijn echt smerig :')

Maar wat is de eerste stap?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:08

Hoe bedoel je, wat is de eerste stap?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:13

Ik zit niet in therapie ervoor (wel voor andere dingen) maar ik heb wel een fobie; agorafobie. (plein/straat/mensen vrees)
Sinds mijn 10e speelt het al, en sinds mijn 12e ong. is het echt uit de hand gaan lopen en nu sinds ongeveer 1 jaar ben ik er zelf heel veel mee bezig om in kleine stappen vooruit te gaan en dat gaat wel goed, er zijn nog een paar 'grote' dingen over die ik binnen een half jaar wil gaan doen, daarna zal ik er heus nog wel wat last van hebben, maar ik hou me maar mooi voor dat als ik 20 ben, ik er wel vanaf ben :+ (vooral altijd ruim de tijd nemen :') )
Het is wel echt een opluchting dat het ook echt minder word, amper een jaar geleden was ik non stop vreselijk bang, over een paar jaar geleden maar niet te spreken, toen was het zo erg dat ik het huis niet meer uit durfde..
Therapie ervoor doe ik niet omdat als er ook maar een héél klein beetje druk (voor mijn gevoel) op komt ik overal weer mee stop en niet meer vooruit ga/terug val, dus ik doe het maar 'gewoon' zelf..

Zo en nou ga ik even dit topic doorlezen :Y)

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:19

Naamloos1 schreef:
Hoe bedoel je, wat is de eerste stap?

Therapie of iets dergelijks haha :P Weet niet of ik dat via de huisarts moet doen of gewoon zelf opzoek naar een therapeut :') Ben zo bang dat de huisarts me niet serieus neemt :=

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:20

melody7 schreef:
Ik zit niet in therapie ervoor (wel voor andere dingen) maar ik heb wel een fobie; agorafobie. (plein/straat/mensen vrees)
Sinds mijn 10e speelt het al, en sinds mijn 12e ong. is het echt uit de hand gaan lopen en nu sinds ongeveer 1 jaar ben ik er zelf heel veel mee bezig om in kleine stappen vooruit te gaan en dat gaat wel goed, er zijn nog een paar 'grote' dingen over die ik binnen een half jaar wil gaan doen, daarna zal ik er heus nog wel wat last van hebben, maar ik hou me maar mooi voor dat als ik 20 ben, ik er wel vanaf ben :+ (vooral altijd ruim de tijd nemen :') )
Het is wel echt een opluchting dat het ook echt minder word, amper een jaar geleden was ik non stop vreselijk bang, over een paar jaar geleden maar niet te spreken, toen was het zo erg dat ik het huis niet meer uit durfde..
Therapie ervoor doe ik niet omdat als er ook maar een héél klein beetje druk (voor mijn gevoel) op komt ik overal weer mee stop en niet meer vooruit ga/terug val, dus ik doe het maar 'gewoon' zelf..

Zo en nou ga ik even dit topic doorlezen :Y)

Wel fijn dat het langzaamaan met stapjes vooruit gaat!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:32

Jiskaa: Ik zou het inderdaad via de huisarts proberen. Ga je op eigen houtje mag je alles zelf betalen... Via HA word het vergoed. (In ieder geval een deel)
En je HA zou je serieus moeten nemen.. Als jij gewoon eerlijk alles verteld en aangeeft dat je therapie of iets zou willen.. Neem ik aan dat hij daar iets mee gaat doet :j

Melody7: Deze fobie lijkt me misschien nog wel vervelender dan mijn fobie.. Knap van je dat je er zelf mee aan de slag gaat :j En fijn dat het al wat beter gaat. Het gaat vaak met up's and down's.. Maar langzaamaan word het wel beter hopelijk :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:51

Ik denk dat het allemaal vervelend is..
Hebben jullie er trouwens echt belemmeringen in dagelijks zegmaar?
Daar loop ik zelf heel erg tegenaan, dat vind ik er zelf het moeilijkst aan, ik kan nooit ergens mee naartoe met school/vriendinnen (vriendinnen lukt soms wel) omdat ik bang ben dat het fout gaat.. Vroeger moest ik het dan toch maar dat is een paar keer zo erg fout gegaan dat ik het nu gewoon weiger := Als ik er klaar voor ben weet ik het zelf wel..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:54

Na mijn therapie vorig jaar heb ik er niet meer echt last van in het dagelijkse leven. Alleen als er iets gebeurd wat er mee te maken heeft. Bv. Als iemand ziek is geworden bij mij in de buurt, of als ik zelf misselijk word, of ik hoor op straat een kindje zeggen dat ie misselijk is.. Zulke dingen..
Vroeger had ik er zeker dagelijks last van.. Maar toen had ik ook echt paniekaanvallen e.d. erbij.. Die ik overigens zelf opriep door mn gekke gedachtes.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:55

Trouwens.. Ik belemmer mijzelf nog wel in dingen.. Ik zou bv. nooit dronken worden, je zult mij eeeecht niet snel in een pretpark zien enz..

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:57

Naamloos1 schreef:
Trouwens.. Ik belemmer mijzelf nog wel in dingen.. Ik zou bv. nooit dronken worden, je zult mij eeeecht niet snel in een pretpark zien enz..

Dat herken ik ook heel erg. Ik heb niet zo zeer er echt dagelijks last van, alleen dat ik de laatste tijd vaak misselijk wakker wordt en dan ik gelijk al in de stress schiet, waar het wssn alleen maar erger door wordt maargoed :') Op dat moment kan ik dat niet bepaald onder controle krijgen.

Maar ik drink geen alcohol, of als ik drink en ik merk na 2 dat het me niet lekker op de maag ligt, ga ik over op fris. Niet dat ik elk weekend lam wil zijn, maar het is wel vervelend. Pretpark idem dito, je zal mij niet zo snel in een achtbaan krijgen. Ik word ook snel wagenziek in de auto, dus ik rij 't liefst ook zelf :) Kan aardig beperken iig.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:08

Dat lijkt mij ook een lastige.. Hebben jullie het al lang?

Ik heb 't nu ook niet meer dagelijks gelukkig, ik heb wel een tijd gehad dat ik non stop heel erg bang was, dag en nacht..
Nu is het vrijwel nooit meer maar ik ontloop dus wel een hele rits dingen := Laatste keer dat ik een aanval heb gehad was tijdens een concert, dat was iets te hoog gegrepen :')

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:12

Ik heb het al zolang ik me kan herinneren. Ik weet ook niet waarom het zo is, dat kan ik me niet herinneren. M'n moeder is er altijd heel lief in geweest, heeft ook nooit moeilijk gedaan. En nog niet trouwens haha, ik kan haar altijd bellen als er iets is en ik in paniek raak, en ik ben inmiddels 24 :')

Ja dat ontlopen van bepaalde situaties, dat vind ik zo vervelend! Ik wil er heel graag vanaf maarja. Na het weekend misschien toch maar eens de huisarts bellen voor een gesprekje.

Ik was bij het grote einde van Serious Request, vooraan met die 18.000 man, toen ging ik bijna van m'n stokje, was ook niet echt prettig. Ook een lekkere paniekaanval, die man van de EHBO wist niet echt wat ie met me aan moest :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:15

Dat is wel echt balen, zo lang -O-

Dat is ook wel heel veel := Ik had gelukkig m'n vader bij me, en ik voel het nu zelf aankomen dus voordat ik van m'n stokkie ging was ik al de massa uit en toen was het ook binnen 5 minuten weer over :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:45

Naamloos1 schreef:
Wat kunnen die schokken betekenen dan Janneke2? Stress ofzo?
En ja.. Alles neutraal.. Kan ik me nu eigenlijk niet inbeelden haha.. Hopelijk gebeurt dat nog wel :)

Ik zou idd ook denken: stress. Dat je lichaam op het ene moment nog denkt: "Oh, foute boel, er is *vul hier de naam van het monster in* aan de hand - en dat een ander deel van je lichaam al voelde van: "Och, wat zal ik me moe maken...."