Scheenbeenklachten: compressiekousen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:11

Shin splints is eigenlijk een verzamelnaam voor allerlei aandoeningen aan je scheenbeen, aldus mijn huisarts. Het kan inderdaad om scheenbeenvliesontsteking gaan, maar ook bijvoorbeeld om micro-fractuurtjes in je tibia. Mijn huisarts kon zonder foto niet beoordelen om wat voor aandoening het precies ging/gaat.

Op het slow-motion filmpje bij Run2Day was te zien dat mijn enkels iets naar binnen klappen als ik loop, waardoor er veel spanning komt te staan op de aanhechting van mijn voorste scheenbeenspier (op het plaatje dat lichtoranje stukje halverwege mijn onderbeen). De pijn die ik voel is lastig te beschrijven, maar ik heb het gevoel dat er een soort bankschroef om mijn bot zit die bij elke pas wat strakker wordt aangedraaid :+ Na het lopen (en 's nachts) blijft dat gevoel, soms met wat pijnsteken en soms een beurs blauwe-plekgevoel. De blessure is er bij mij heel langzaam ingeslopen. Als ik zachtjes op die gevoelige plek druk, dan voelt het alsof er een blauwe plek zit. Ik voel het ook goed als ik op een trap loop. Ik heb nu een jaar rust gehouden en de pijn zit er nog steeds, dus ik ben duidelijk veeeeel te lang doorgelopen met deze blessure :o Oppassen dus! :)

Ik heb ook schoenen en compressiekousen laten aanmeten, maar bij mij hielp het niet zo. Maar die kousen en schoenen lossen het probleem natuurlijk niet op, maar zouden juist zo'n shin splint een beetje moeten voorkomen. Voor mij persoonlijk denk ik dat het beter is als ik coaching zou krijgen in mijn looptechniek en als ik op een zachtere ondergrond (bospaden) zou lopen, en nog wat extra schokdemping zou krijgen met zooltjes :j

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:18

Mwuh, ik zou zo graag willen weten wanneer je met zekerheid kunt zeggen dat je schenen volledig hersteld zijn. Juist omdat ik ze alleen licht heb gevoeld, heb ik het idee dat ik niet zo lang rust zou moeten nemen als mensen die tot hun pijngrens (of verder) zijn gelopen. Maar goed, nog meer rust nemen dan maar :=

Als jullie allebei goede resultaten van Herzog sokken hebben, dan sluit ik die iig niet uit :)

Loveshadow, mijn filmpje liet hetzelfde zien! Ik schrok ook best van de mate waarin mijn enkels doorzakten, wist niet dat het zo erg was. Het is waar dat kousen meer bestrijding is dan dat het de kern aanpakt. Maar ik heb mijn looptechniek al aangepast, en rustig opgebouwd, en spierversterkende oefeningen gedaan, en op andere ondergrond opgebouwd. Dus ik heb het idee dat dat het probleem niet meer kan zijn. Zooltjes is nog wel een mogelijkheid. Wat voor zooltjes bedoel je dan precies?

Nog iets totaal anders: gister in een hardloopzaak werd ook de serieuze tip gegeven om met een deegroller langs je schenen te rollen. Iemand daar ooit van gehoord? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:54

Haha agossie! Het is zo moeilijk in te schatten dat ik voor de zekerheid toch drie maanden rust zou nemen. Maar je kunt wel gewoon blijven fietsen en zwemmen om in vorm te blijven :j Maar mijn jaar rust is inderdaad wel een ander uiterste hoor, ik heb de blessure echt veel te lang genegeerd en ben inderdaad met pijn gewoon verdergelopen. Dom en af te raden :P

Er zijn corrigerende zooltjes om dus de stand van je voet al een beetje aan te passen, maar als het goed is doen je schoenen dat zelf al. Maar ik bedoel meer een soort zooltjes in je schoenen voor nog wat extra schokdemping. Ik merk dat ik bij mijn ouders in het bos (zachte ondergrond) veel minder pijn heb dan wanneer ik in Groningen over straat ren, dus wat extra schokdemping kan misschien geen kwaad. Maar dat zou ik even navragen bij de hardloopwinkel o.i.d., want je wilt natuurlijk niet dat die zooltjes juist weer de stand van je voeten verpesten :D

Kan me voorstellen dat je snel weer wilt hardlopen, hoor! Maar als je te snel weer begint ben je dus veel verder van huis :) Die deegroller is nieuw voor mij :')

Romyv

Re: Scheenbeenklachten: compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:04

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:10

Ja scheenbeenvlies ontsteking...

Heb je goede hardloop schoenen??
Kan ook veel schelen, heel goed uitkiezen!! Een met eigenlijk extra vering als het ware.

Ik heb het ook gehad... zelfs bij het traplopen deed het pijn. Gelukkig is mijn pa fysio. Heeft inderdaad met je manier van lopen te maken. Met de manier hoe je je voet neer zet en houd tijdens het rennen. Meestal houd je je voet stijf. Dus gewoon rechtuit zoals de voet normaal staat. Maar op het moment dat je je voet optilt en naar achteren brengt moet je hem eigenlijk volledig ontspannen. (Erg moeilijk is begin) Dat kan gaan helpen, en veel rekken / masseren ( masseren doet echt pittig veel pijn)

En als je er last van hebt, niet sporten.. Rust rust rust

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:15

Bedankt Romyv! :) Misschien gek, maar dit filmpje doet me toch een beetje denken aan het masseren met een deegroller, haha. Zou je een gelijksoortig effect krijgen als je een houten roller neemt en daaromheen veel keukenpapier doet? (Het eerste wat in mij opkomt). Ik begrijp dat jij dit hebt gebruikt, hoe voelt zo'n foamroller aan?

Loveshadow, je hebt gelijk dat ik niet te snel moet beginnen, als ik nu nog een extra maand moet wachten om vervolgens weer goed te kunnen lopen heb ik dat er ook zeker voor over! En het idee van de zooltjes zal ik meenemen als ik advies ga inwinnen bij een hardloopzaak :)

Duijfje, ik heb nog nooit gehoord van een ontspannen afwikkeling, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat helpt. Ik liep de laatste tijd best geforceerd (ik moest en zou op mijn middenvoet landen en mijn hak vervolgens weer goed optillen) waardoor ik flink gespannen liep. Bij masseren, bedoel je dan de kuit masseren of echt voorop je scheen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:17

Dit veert iets meer mee dan een houten deegrollen denk ik :')

Ik gebruik het na een zware workout. Als ik bv 1 been wel doe en de ander niet, heb ik aan 1 been max spierpijn en de ander nul! Dus werkt echt

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:26

Hahaha :') Maar als de foamroller zo goed werkt, ga ik die deegroller met een zelfgemaakt zacht hoesje toch maar eens proberen :))

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:59

xIrlijn schreef:
Bedankt Romyv! :) Misschien gek, maar dit filmpje doet me toch een beetje denken aan het masseren met een deegroller, haha. Zou je een gelijksoortig effect krijgen als je een houten roller neemt en daaromheen veel keukenpapier doet? (Het eerste wat in mij opkomt). Ik begrijp dat jij dit hebt gebruikt, hoe voelt zo'n foamroller aan?

Loveshadow, je hebt gelijk dat ik niet te snel moet beginnen, als ik nu nog een extra maand moet wachten om vervolgens weer goed te kunnen lopen heb ik dat er ook zeker voor over! En het idee van de zooltjes zal ik meenemen als ik advies ga inwinnen bij een hardloopzaak :)

Duijfje, ik heb nog nooit gehoord van een ontspannen afwikkeling, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat helpt. Ik liep de laatste tijd best geforceerd (ik moest en zou op mijn middenvoet landen en mijn hak vervolgens weer goed optillen) waardoor ik flink gespannen liep. Bij masseren, bedoel je dan de kuit masseren of echt voorop je scheen?

Misschien maar proberen ;) Kan helpen!
Wel erg moeilijk om van lopen te veranderen, elke pas erop letten je voet te ontspannen. Als je namelijk je voet aangespannen houd en je hebt heel erg last van scheenbeenontsteken dan voel je het ook, en als je ontspant niet.

Nee niet je kuit, echt je scheenbeen :)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:01

Ik zit op een sportopleiding en heb regelmatig te maken met 'Shin Splints'. Hier werken goed aangemeten schoenen niet meer omdat de impact op een dag zo groot is dat het effect teniet gaat. De beste manier om eraf te komen is rust, veel rust, en dan weer opnieuw beginnen. Maar wat ook veel studenten op mijn opleiding doen is iedere avond koelen (heb ik zelf ook regelmatig gedaan).

In jouw geval gaat het om hardlopen op een neem ik aan een geasfalteerde weg/ stenenweg? Wat ik als tip mee kan geven is in de berm/op het gras te gaan hardlopen. Dat geeft naast de demping in de zolen van je hardloopschoenen ook nog eens demping via de zachte ondergrond.

Er zijn op mijn opleiding veel mensen te ver gegaan met het doorlopen met pijn. Met als gevolg dat het bij sommigen chronisch is geworden. En dus ook dat ze de toekomst met deze opleiding vaarwel mogen zeggen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 10:38

Phen, hoe lang raadt jouw opleiding aan om bij dit soort klachten rust te nemen? En zou ik dan nu al moeten beginnen met koelen? (Ik heb nu dik 3
weken niet meer hardgelopen, en wil over nog eens drie weken weer beginnen). En wat zeggen ze bij jou over het lopen op ongelijke grond? Want de één zegt dat je moet lopen op asfalt omdat dit stabieler voor je enkels is dan gras/bos, de ander zegt op zachte grond omdat de demping beter is...

Over het masseren, waar zou dit eigenlijk goed voor zijn? Om de doorbloeding in het vlies te verbeteren? Want ook hier hoor ik twee verhalen over. De één zegt dat je niet moet masseren omdat dit het vlies alleen maar meer irriteert, de ander zegt dat masseren juist wél goed is...

Ik ga op het ontspannen lopen Letten Duijfje! :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:44

Ik heb het ook gehad, nu al meerdere keren.
Ook ik heb er alles aangedaan om te proberen het weer te voorkomen. Nu ben ik toch op het punt om compressiekousen aan te schaffen.
Ik heb gisteren na 3 maanden rust mijn eerste rondje weer gelopen en dat ging geheel pijnvrij, ook nu (een dag later dus) heb ik geen enkele last van mijn schenen.

Maar de eerste keer, heb ik wel anderhalf jaar stilgestaan, steeds als ik weer dacht dat het wel kon, had ik toch pijn bij het lopen of direct daarna.
Ik heb het idee dat ik er gewoon gevoelig voor ben en doe dus rustig aan, bouw rustig op, neem voldoende rust. Ook al is dat niet de weg die ik graag zou willen lopen .....

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:45

xIrlijn schreef:
Maar wat is 'langdurig' rust houden? Ik heb sinds mei 2013 niet meer écht gelopen. Wel af en toe geprobeerd op te bouwen, maar na een paar keer voelde ik mijn schenen weer en lag ik weer een maand stil. Ook tijdens de fysio heb ik anderhalve maand niet hardgelopen (langer dan de fysio nodig vond). Dus eigenlijk heb ik sinds mei 2013 nooit langer dan 3 minuten achter elkaar gelopen, en nooit meer dan genoeg2,5 km per keer.

Amvbeek, hoe kwam je bij de podotherapeut terecht? :) Ik heb mijn schoenen bij runnersworld gekocht waar ze ook een filmpje maakten. Daar was duidelijk te zien dat mijn enkels flink doorzakten, dus daar is rekening mee gehouden bij de keuze van de schoenen.

Sorry voor de late reactie, maar een vriendin van mij is podotherapeute en gaf me het advies om eens langs te komen.
Je kunt gewoon een afspraak maken zonder verwijzing.
Wat de rustoeriode betreft heb ik ruim een half jaar niet hardgelopen. Daarna ben ik weer heel voorzichtig gaan opbouwen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:53

xIrlijn schreef:
Phen, hoe lang raadt jouw opleiding aan om bij dit soort klachten rust te nemen? En zou ik dan nu al moeten beginnen met koelen? (Ik heb nu dik 3
weken niet meer hardgelopen, en wil over nog eens drie weken weer beginnen). En wat zeggen ze bij jou over het lopen op ongelijke grond? Want de één zegt dat je moet lopen op asfalt omdat dit stabieler voor je enkels is dan gras/bos, de ander zegt op zachte grond omdat de demping beter is...

Over het masseren, waar zou dit eigenlijk goed voor zijn? Om de doorbloeding in het vlies te verbeteren? Want ook hier hoor ik twee verhalen over. De één zegt dat je niet moet masseren omdat dit het vlies alleen maar meer irriteert, de ander zegt dat masseren juist wél goed is...

Ik ga op het ontspannen lopen Letten Duijfje! :)

Als je op 6 weken rust zit kan je rustig aan weer gaan beginnen. Misschien is het verstandig om eerst met wandelen te beginnen (en dan wel een beetje stevig doorlopen natuurlijk), zo kunnen je schenen al enigszins een beetje wennen aan de 'schokken', maar dan met minder impact.
Ik zelf zou gaan hardlopen op een zachte grond, maar ik zou niet voor de meest hobbelige gras kiezen. Dan is de kans natuurlijk dat je door je enkel gaat als je niet heel erg stabiel op je enkels staat (ik weet niet in hoeverre dat bij jou van toepassing is). Maar zeker met het opbouwen zou ik beginnen met een zacht ondergrond.
En dan nog het koelen. Wij doen voornamelijk koelen als we er last van hebben. Maar misschien is het ook wel goed om het nu af en toe te doen, ter bevordering van het herstel.

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:57

Probeer dit eens http://ktnederland.nl/nl/bone/. Ik behandel regelmatig patienten met shinsplints en kan vrij eenvoudig worden opgelost :) De pijn zal hierdoor zeker afnemen. Meer dan bij compressiekousen ;)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:11

Mary122 schreef:
Probeer dit eens http://ktnederland.nl/nl/bone/. Ik behandel regelmatig patienten met shinsplints en kan vrij eenvoudig worden opgelost :) De pijn zal hierdoor zeker afnemen. Meer dan bij compressiekousen ;)

Ik ben hier nu wel heel erg benieuwd naar! Hoe werkt dit dan precies? Waarom helpt dit (voor een groot gedeelte) tegen shinsplints? Moet je dit dan altijd dragen, of is een week dragen genoeg om weer een paar weken vooruit te kunnen?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:14

Phen schreef:
Mary122 schreef:

Ik ben hier nu wel heel erg benieuwd naar! Hoe werkt dit dan precies? Waarom helpt dit (voor een groot gedeelte) tegen shinsplints? Moet je dit dan altijd dragen, of is een week dragen genoeg om weer een paar weken vooruit te kunnen?

Het werkte bij mij helemaal niet, had een beetje een placebo effect.. En tegen chronische shin splints denk ik helemaal niet...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:19

Sorry, ik lees de laatste reacties nu pas! Die tape zie ik wel vaker voorbij komen, maar om dat zomaar als onervaren tape-plakker te proberen durf ik niet goed aan. Maar ook ik ben benieuwd naar de precieze werking daarvan. En hoe (en door wie) wordt bij jullie die tape aangebracht Mary122?

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:03

Bij gecompliceerde blessures moet je het tapen door een fysiotherapeut laten tapen. In ieder geval de eerste keer, en dan zal die je uitleggen hoe je het de volgende keer zelf aan kan brengen. Echter, in dit geval is de toepassing erg eenvoudig en zou het best zelf kunnen doen (zoals overigens bij vele blessures). De instructievideo's zijn goed en eenvoudig te volgen en kan er. -naar mijn idee-, eigenlijk niets fout gaan in dit geval.

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:35

Phen schreef:
Mary122 schreef:

Het verschilt per persoon natuurlijk, en ook wat voor soort kinesio tape je gebruikt. Deze kt tape PRO wordt op hogere spanning aangebracht dan bijvoorbeeld de katoenen cure tape, en is daarom effectiever. Het kan de spieren rond het scheenbeen laten ontspannen, en weefsel laten ontlasten waardoor de pijn afneemt. Daarnaast zal het de doorbloeding verbeteren, dus toevoer van zuurstof wordt verhoogd en afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Hoe lang je het moet gebruiken, verschilt per persoon. Kwestie van uittesten wanneer de pijn weer terugkomt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:26

Hier een hardloper en iemand met zowaar chronische shin splints!

Ik draag compressie kousen van CEP, deze geven mij zeker steun, maar echt voorkomen doet het 't niet vind ik.
De laatste keer had ik botvliesontsteking, en dat heeft zo ongelooflijk veel pijn gedaan, ook een hele tijd rust gehouden.
Ben toen onder behandeling geweest bij een sportfysio en gestart met kinesio taping, en dat heeft enorm geholpen!!

Ik ga nu nog steeds naar deze fysio als de klachten weer komen opzetten, momenteel heb ik er ook tape opzitten omdat de klachten weer kwamen.

Hier een foto van toen ik echt een botvliesontsteking had, toen ik dus in de tape zat:
Afbeelding

EDIT: inmiddels heeft de fysio mij leren tapen, en kan ik het nu voortaan zelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:46

Interessant dat dat tapen zo goed helpt. Is dat stug en voelt het irritant (net als een sporttape die je enkel vastzet, bijv.)?

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:59

Nee, het zorgt er alleen voor dat de beweging juist mogelijk blijft. Men komt er van terug dat vastzetten de genezing bevordert. In sommige gevallen kan het niet anders omdat rust nodig is, maar voor herstel is (gecontroleerde) beweging juist bevorderlijk. Daarnaast zorgt de tape toch voor steun en afname van druk op pijnlijk weefsel. Maar vooral zorgt het voor betere doorbloeding met alle positieve effecten die daar bij horen. Zorg wel dat je de juiste (synthetische) tape kiest; er is heel wat katoenen rommel op de markt.