PMDD - premenstrueel disforisch syndroom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:37

Ik herken me ook enorm in deze klachten, sinds een paar jaar. Ik weet het alleen niet zeker. Ik heb vijf jaar geleden non hodgkin gehad en daardoor chemo en bestraling gehad. Hierdoor vervroegd in de overgang. Tevens ben ik geboren met te trage schildklier dus waar mijn klachten nou van komen was altijd lastig om uit te vinden. Ik ben er wel meer op gaan letten en wat jij nu noemt past precies bij mij maar het is niet zo dat ik alle symptomen heb. Kun je dit door huisarts laten testen ? Ik zou ook graag duidelijkheid willen want het meest vervelende vind ik bij mezelf het depri zijn en dat de emotieknop bij mij op vol vermogen staat. De pijntjes vind ik nog wel te doen maar mn stemmingen bleh :?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:38

Toen ik destijds bij de psychologe kwam voor mijn ziekteangst vertelde ze over een van haar cliënten met dit probleem. Ze had ontzettend veel aanzien en een hele belangrijke baan met veel status. Standaard plande ze de week voor haar ongesteldheid niks meer in, omdat ze haarzelf dan niet was.

Het lijkt voor mij moeilijk voor te stellen hoe zoiets werkt. Ik vraag me af... Want je spreekt over je bezoek bij een psych, en dat je daar deze diagnose/label kreeg, en je nu een normaal leven lijdt. Wat heeft jou zo geholpen?

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:40

_Denise_ schreef:
Toen ik destijds bij de psychologe kwam voor mijn ziekteangst vertelde ze over een van haar cliënten met dit probleem. Ze had ontzettend veel aanzien en een hele belangrijke baan met veel status. Standaard plande ze de week voor haar ongesteldheid niks meer in, omdat ze haarzelf dan niet was.

Het lijkt voor mij moeilijk voor te stellen hoe zoiets werkt. Ik vraag me af... Want je spreekt over je bezoek bij een psych, en dat je daar deze diagnose/label kreeg, en je nu een normaal leven lijdt. Wat heeft jou zo geholpen?

Ik ben met name 3x bij de psych geweest. 1x in een week voor mijn regels en een maand later in een week tijdens mijn regels. Hij was toen zo verbaasd over mijn 'mentale metamorfose' dat hij onderzoek is gaan doen.

Ik neem nu de pil door en neem een heel lichte SSRI. Voor mij helpt dit perfect. Het heeft wel heel lang geduurd voor ik vrede nam met het feit dat ik medicatie nodig had om 'normaal' te zijn. Maar dat heb ik nu volledig aanvaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:41

Mloes schreef:
Bizzybijtje schreef:

On-respectloos is wel dubbelop he.

Mocht het vervelend overkomen, zo bedoel ik het echt niet. Hartstikke fijn voor de TS dat ze ermee geholpen is, maar wat ik bedoel is dat vrijwel iedere vrouw (die ik ken) inclusief mijzelf zulke klachten heeft. De week voordat ik "het maandelijkse feestje heb" ben ik ook helemaal uit mijn doen, op exact dezelfde manier als beschreven in de OP. Waar ik op doel is dat dit vrij gangbaar is en niet echt iets is wat zelden voorkomt, aangezien het in mijn ogen in de OP wel zo over komt. Daarom vind ik het meer een stickertje dan echt een syndroom o.i.d.

Zoek eens op PMDD en suïcide. Heb jij (en vrijwel iedere vrouw die je kent) elke menstruatieperiode zulke depressieve gevoelens die soms uitmonden in zelfmoordgedachten?
Dan moet je toch eens hulp gaan zoeken meid :7

Nou meid, misschien moet je zelf even nagaan wie er respectloos overkomt nu. Zoals je misschien opviel was ik de eerste die reageerde, en ging ik dus ook uit van de OP. En die informatie komt perfect overeen met wat ik -en velen met mij- iedere maand ervaar. Ik zie nergens iets over zelfmoord maar dat kan aan
mij liggen.

EDIT: Fijn voor je TS dat je ermee geholpen bent :) Uit de OP bleek niet echt hoe ernstig het was, zoals ik zei zijn al die klachten behoorlijk bekend maar ik kan natuurlijk niet ruiken hoe erg die klachten dan zijn in jouw geval.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-14 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:42

Ik weet vantevoren nooit wanneer ik ongesteld ben (met spiraaltje is het lastig plannen en het is erg onregelmatig) maar als ik het dan word dan denk ik meteen, oh vandaar dat ik vorige week zo zat te huilen alleen maar omdat ik moe was en honger had :') Het doet gekke dingen met je.

Superfijn dat je oplossing heeft gewerkt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:43

Er zijn ook vrouwen die iedere maand letterlijk kotsmisselijk van de buikpijn/rugpijn zijn. "Dat hoort er toch bij? Stel je niet aan, neem een aspirientje, etc." Tot er endometriose wordt gediagnosticeerd...

Oftewel: tot een bepaalde grens zijn enige beperkte lichamelijke en psychische klachten normaal. Maar er kunnen wel degelijk dusdanige lichamelijke (endometriose) of hormonale afwijkingen zijn (PMDD, maar ook bv PCOS) dat je klachten écht niet meer normaal te noemen zijn.

Dat gezegd hebbende, heb ik er gelukkig geen ervaring mee. Fijn TS, dat je de diagnose eindelijk hebt gekregen. Juist omdat het zo makkelijk als 'normaal' wordt afgedaan (ook bij endometriose) is het soms een zaak van hele lange adem en veel geduld tot je iemand treft die verder kijkt dan z'n neus lang is.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:43

Bizzybijtje, ben jij dan ook depressief tijdens je ongesteldheid? Want dan zou ik serieus eens wat hulp gaan zoeken. TS geeft aan dat het bij haar wel zo erg is.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:43

Bizzybijtje, ik snap je verwarring, hoor! Dan is het normaal dat je verder vraagt. :j
Wat Mloes zegt hoort inderdaad bij PMDD en hier heb ik ook last van gehad. Ik heb NOOIT een stap ondernomen om mezelf iets aan te doen, maar de gedachte van: 'Het zou zoveel gemakkelijker zijn..' was er wel.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:50

Urbiezira schreef:
Bizzybijtje, ben jij dan ook depressief tijdens je ongesteldheid? Want dan zou ik serieus eens wat hulp gaan zoeken. TS geeft aan dat het bij haar wel zo erg is.

Tijdens? PMS en PMDD zijn toch aanwezig vlak voor de menstruatie of zie ik het nu verkeerd? Waar staat de 'pre' dan voor?

@TS: Top trouwens dat je ermee geholpen bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:55

Urbiezira schreef:

Ivm een paniekstoornis heb ik sowieso af en toe fliiiiiiiinke spanningsbogen waardoor ik me echt rot kan voelen. En dat komt zeker regelmatig voor als ik ongesteld moet worden. Depressie vind ik een groot woord maar vrolijk kun je het zeker niet noemen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:58

Bizzybijtje schreef:
Urbiezira schreef:

Ivm een paniekstoornis heb ik sowieso af en toe fliiiiiiiinke spanningsbogen waardoor ik me echt rot kan voelen. En dat komt zeker regelmatig voor als ik ongesteld moet worden. Depressie vind ik een groot woord maar vrolijk kun je het zeker niet noemen.

Dan zit jij misschien meer op een lijn met TS dan met het 'grote gros van de vrouwen' om het zo maar even te zeggen. :) Dat zou kunnen verklaren waarom het voor jou misschien zo 'normaal' lijkt, om het maar even kort door de bocht te zeggen.

Ik heb het geluk dat ik vrijwel nergens last van heb, alleen lichamelijk. :D

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:58

_Denise_ schreef:
Urbiezira schreef:

Tijdens? PMS en PMDD zijn toch aanwezig vlak voor de menstruatie of zie ik het nu verkeerd? Waar staat de 'pre' dan voor?

@TS: Top trouwens dat je ermee geholpen bent!

Mijn excuses, je hebt gelijk. :)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:10

Atani schreef:
Ja uiteraard, daarom is het zo moeilijk voor veel mensen om het te begrijpen, want het lijken 'maar' gewone klachten. Dit is het echter niet, het is zodanig uitvergroot dat het je leven in de week voor je regels overneemt. Je zal beslissingen nemen die je normaal niet neemt, bijvoorbeeld. Elke vrouw heeft wel een klachten voor haar regels, maar niet elke vrouw haar leven wordt er 1x per maand door ondermijnd. Snapje? Het is heel moeilijk uit te leggen van achter een computerscherm. En naar mijn weten ook heel moeilijk te begrijpen. Je kan het zien als elke maand een week depressief zijn. Maar dan ook écht depressief. En na die week ben je wonderbaarlijk terug oké. Je bent gewoon een compleet andere persoon in die week.

In begrijp je "helaas" wel zoals jij het bedoeld. Het begint net na mijn eisprong en de week voor mijn menstruatie tot de dag dat de menstruatie begint is een hel. Het is niet depressief als in somber zijn en jezelf niet leuk vinden. Bij mij gaat het op sommige momenten zover dat ik er een eind aan wil maken. Niks deugd er aan mij, kan niks ik, ben slecht in alles en alles wat mijn handen aanraken veranderd in str*nd. Het enige is, komt het bij mij door de hormonen dat ik zo depressief ben(ik ben in behandeling voor een ernstige depressie, sinds mei afgelopen jaar), of ben ik depressief en versterken de hormoonschommeling de depressie. Het is wel zo vanaf de eerste dag van de menstruatie gaat alles een stuk beter en kan ik ook weer meer alles in het juiste perspectief bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:53

Yo. Heb niet alles doorgelezen. Heb ook geen PMDD, want die diagnose is opzich vrij omstreden en ik heb het er nooit echt over gehad met een arts.
Maar ik kan wel met stelligheid beweren dat ik een VER-SCHRIK-KELIJKE PMS heb. Alles moet ervoor wijken, maar dat gaat dus niet altijd. Ik word verschrikkelijk depressief, chaotisch, vergeetachtig... En kan me niet langer meer dan 3 seconde concentreren. Vooral dat laatste. Het is echt alsof er pluizen in mijn hoofd zitten. Ik kan het niet omschrijven en geloof ook niet dat mensen ooit zullen snappen dat mijn verstandelijk vermogen echt een treden omlaag gaat.. door een hormoonschommelinkje.

Zo kon ik bv. amper mijn autorijlessen volhouden die ene week, omdat ik mezelf als complete randdebiel door het verkeer heen worstelde... Om vervolgens 3 weken keurig te rijden. M'n instructeurs snapte der geen bal van.
Als ik toetsweek heb, tijdens ' de ' week zijn mijn cijfers gerust 1 tot 2 punten lager.

Merk wel dat, nu ik weer ik ongezond (te weinig en te onregelmatig) eet het veel erger is geworden....
Het is ook een poosje veel minder geweest. Maar helaas. Mijn PMS-dipje meldt zich inmiddels weer in volle glorie iedere maand.
Als ik toch eens ergens vanaf zou willen komen... Het vervelendste vind ik dat ik niet normaal ' functioneer ' ... Dat depressieve kan ik mezelf overheen zetten. De concentratieproblemen niet,

Van de pil krijg ik een soort chronische PMS.
Ik heb overigens ook ADD, en er zijn wel lichte aanwijzingen tussen een verband tussen die twee (PMS en ADD)...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:57

First things first: vrouw zijn hoort prettig te zijn en het is heel naar om ten eerste klachten rond je cyclus te hebben en ten tweede als die klachten dan ook nog eens niet serieus worden genomen.

En of het nu pms heet of pmdd: normaal is het NIET.

Ik ben nu in de overgang en ik mis mijn cyclus. (Och, ik ga er niet diep onder gebukt, maar ik mis het wel.)
En ik vind het triest, hoeveel vrouwen mij stomverbaasd aankijken: "Ben je niet blij dan? Geen depressie meer, geen onmogelijk humeur, geen kramp..."
(Ik heb na mijn 22ste geen nare pms- periode gehad, wel een wat "dromerige", creatieve stemming; en ook geen kramp meer. Geen wonder of geluk, gewoon kennis toepassen. )
Tja, weinig vrouwen krijgen goede begeleiding en ervaren dus allerlei nare "bijverschijnselen" van haar cyclus die niet nodig zijn.

Janneke2

Re: PMDD - premenstrueel disforisch syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:06

Concentratie verlies licht aan een gebrek aan vrije glutamine. Ten eerste zou je glutamine bij kunnen slikken (iedere drogist heeft het op het schap staan).
Verder kan het verbeteren door die dagen (of een beetje eerder) extra te bewegen, er zijn theorieën die stellen dat krachtsport de voorkeur verdient.
En let op je voeding: sowieso weinig koolhydraten en svp geen ontstekingsbevorderende producten eten (zoals transvetten, verzadigde verzuren, etc.)

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:03

Menino, snap je frustratie helemaal, concentratieproblemen had ik ook heel erg. Het was soms zo erg dat ik zelfs niet meer met de fiets naar school durfde. Heel stom dat de pil zo'n naar effect op je heeft. Heb je er verschillende geprobeerd?

yrsa_karlijn: je gedachten zijn zo herkenbaar. Heb je ook last van heel erge depressieve gevoelens tijdens je menstruatie en de 2 weken erna? En hoe wordt je behandeld? (therapie/medicatie/...)

Janneke2: wat is dan juist de werking van dat vrije glutamine? Naar mijn weten is het een transporter van ammoniak, maar de andere werkingen ken ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:21

Janneke2 schreef:
Concentratie verlies licht aan een gebrek aan vrije glutamine. Ten eerste zou je glutamine bij kunnen slikken (iedere drogist heeft het op het schap staan).
Verder kan het verbeteren door die dagen (of een beetje eerder) extra te bewegen, er zijn theorieën die stellen dat krachtsport de voorkeur verdient.
En let op je voeding: sowieso weinig koolhydraten en svp geen ontstekingsbevorderende producten eten (zoals transvetten, verzadigde verzuren, etc.)

ik sport veel (zowel kracht als cardio) en eet weinig koolhydraten... Dat heeft het er niet beter op gemaakt, moet ik zeggen...

Maar die glutamine is het proberen wel waard. Ik heb ook gehoord dat gebrek aan magnesium een rol kan spelen, dus dat slik ik bij + een andere vitamine pil. Merk er weinig van, alleen dat ik minder snel blauwe plekken krijg... Maar dat is vast ook een positief teken, dus ga er maar mee door :+

Atani, ik heb er maar 1 geprobeerd... Maar dat was traumatisch. Heb die ene pil wel twee keer (met een tussenpoos van een paar jaar) geprobeerd omdat ik dacht dat ik het me misschien ingebeeld had :') . Nu ben ik nogal een pacifistisch ingesteld persoon, maar met die pil stond ik na 3 dagen hysterisch krijsend me te beheersen om geen meubelen of andere voorwerpen naar bepaalde mensen te gooien. Niet iets waarmee ik graag door experimenteer :') .. Echt bizar wat de pil (en hormonen uberhaupt) met je kan doen. Ik veranderde echt in een complete kenau.

Atani

Re: PMDD - premenstrueel disforisch syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:27

Net wat opgezocht over glutamine, en het is inderdaad precies wel de moeite waard om te proberen :)

Mijn god, ik kan geloven dat je niet wilt experimenteren!