lang wachten bij huisarts normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

riona

Re: lang wachten bij huisarts normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:19

Ik ben om die reden wel van huisarts veranderd. Als ik bel dan wil ik toch graag dezelfde dag of anders de dag er na. Ik moest 4 dagen wachten kon niet meer lopen van de pijn. Heb zorgverzekering gebeld en zolang wachten mag niet eens. Heb toen een andere huisarts gezocht(kon daar wel gelijk komen en moest toen 6 weken gips(hoezo je wacht maar een week) en als ik die bel dan is het dezelfde dag of anders de dag er na. Nooit langer dan dat dat willen ze zelf ook niet. En wat maakt het uit dat je het al langer hebt, je belt niet voor niets. Spoed is het niet maar dat je graag snel wilt worden geholpen vind ik normaal hoor. Bij mij was het een paar keer voor gekomen en toen was de maat vol. Ik snap heus wel dat je soms moet wachten maar het moet wel redelijk zijn.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:22

ik kan altijd als ik in de ochtend bel die dag nog terecht.
doe ik dat in het weekend verwijzen ze mij naar de dienst in het ziekenhuis ( weekend huisartsen post)
bel ik in de middag krijg ik vaker, ' kom morgen ochtend maar'.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:24

Ik word in principe dezelfde dag of de dag erna geholpen. Niet dat ik vaak naar de dokter ga, maar als je net gebeten bent en je pols ligt open, dan is meteen hulp wel prettig. Ik moest ook eens voor een huidaandoening, toen moest ik wat langer wachten voor ik terecht kon, viel midden in de griepprikweek. Dat vind ik dan geen probleem, het was niet ernstig.

Wat ik wel vervelend vind is dat ik minimaal drie kwartier moet wachten voor ik de arts kan spreken. De wachtkamers zijn echt overvol...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:25

Ik kan smiddags niet eens een afspraak maken, dat moet je voor half 11 gedaan hebben, dus dat gaat hier niet op.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:25

Ik kan, als ik s ochtends bel, s middags naar de HA. Wel zit ik dan ruim een uur te wachten.

Moet zeggen dat ik alleen bel als het echt nodig is, de simpele vragen stel ik op mijn werk. Dat weet mijn HA ook. Heb je erbij vermeld dat je het al 2 weken hebt? Misschien dachten ze naar aanleiding daarvan dat het ook minder haast heeft.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:28

Ja had gezegd dat ik al 2 weken vermoeid etc was maar dat ik gisteren avond bijna van mn stokkie was gegaan en nu super beroerd in mn bed lig, dat ik niet eerder gebeld had maar nu dat toch maar gedaan had omdat ik me dus echt niet goed voel

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:30

Ik kan als ik op maandag bel, op woensdag terecht. Na woensdag hebben ze meestal gelijk de eerstvolgende dag of zelfs de middag plek. Ik heb een dorpsdokter ergens in Friesland, dus die is waarschijnlijk iets minder druk dan in de stad (elk dorpje heeft hier ongeveer een dokter).
4 dagen vind ik lang, maar niet heeel extreem. In een stad, zo na de kerst en oud en nieuw kan ik dit zeker begrijpen.
Beterschap! :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:37

Mensen: het is toch te belachelijk dat we dit accepteren !! Sorry hoor, we betalen ons helemaal scheel aan zorgkosten en dan moet je als je belt eerst langs een waakhond van een assistente die wel even bepaalt of het spoed heeft of niet en dan mógen we misschien de volgende dag. Huisartsen zijn de enige die niet in het eigen risico vallen, ze krijgen hun kosten áltijd vergoed. Maar je kunt alleen maar ziek worden voor 10 uur 's ochtends (bij mijn huisarts althans) en anders moet je weer een dag wachten of naar de huisartsenpost gaan. Gek hè dat het daar zo druk is altijd. Huisbezoeken komen al helemaal bijna niet meer voor: of je nou 40 graden koorst hebt of niet, je moet er maar mee in de wachtkamer gaan zitten.

Ik kom zelf bijna nooit bij de huisarts, maar had laatst de 2e afspraak van die ochtend en toen waren ze al een half uur uitgelopen: te belachelijk voor woorden. Gewoon op tijd beginnen misschien en goed je afspraken plannen? Altijd smoesjes van dat het langer duurde met de vorige patiënt etc. Yeah right, na de 1e al een half uur achterstand. Nou, dat maak je mij niet wijs hoor.

Misschien wordt het tijd dat huisartsen eens een beetje minder gaan klagen en gewoon eens gaan doen wat vroeger heel normaal was: werken !

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:45

Ik kan meestal de volgende dag wel terecht. Daarintegen; in de wachtkamer... Ik heb soms wel 3 uur zitten wachten :oo

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:47

Bij mij kun je tussen 8 en 11 bellen en kun je die dag nog terecht.. echter zodra je in de wachtkamer zit, optijd!, zit je er nog anderhalf uur..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:48

Netje schreef:
Mensen: het is toch te belachelijk dat we dit accepteren !! Sorry hoor, we betalen ons helemaal scheel aan zorgkosten en dan moet je als je belt eerst langs een waakhond van een assistente die wel even bepaalt of het spoed heeft of niet en dan mógen we misschien de volgende dag. Huisartsen zijn de enige die niet in het eigen risico vallen, ze krijgen hun kosten áltijd vergoed. Maar je kunt alleen maar ziek worden voor 10 uur 's ochtends (bij mijn huisarts althans) en anders moet je weer een dag wachten of naar de huisartsenpost gaan. Gek hè dat het daar zo druk is altijd. Huisbezoeken komen al helemaal bijna niet meer voor: of je nou 40 graden koorst hebt of niet, je moet er maar mee in de wachtkamer gaan zitten.

Ik kom zelf bijna nooit bij de huisarts, maar had laatst de 2e afspraak van die ochtend en toen waren ze al een half uur uitgelopen: te belachelijk voor woorden. Gewoon op tijd beginnen misschien en goed je afspraken plannen? Altijd smoesjes van dat het langer duurde met de vorige patiënt etc. Yeah right, na de 1e al een half uur achterstand. Nou, dat maak je mij niet wijs hoor.

Misschien wordt het tijd dat huisartsen eens een beetje minder gaan klagen en gewoon eens gaan doen wat vroeger heel normaal was: werken !

Dus jij denkt dat huisartsen niet werken? Wat een onzin!! En ja, ik ken er genoeg en die werken allemaal kei hard.
Als er geen plek is, is er gewoon geen plek. Huisartsen kunnen niet toveren en extra uren in een dag maken.

Ik vind het helemaal niet raar als je in deze periode belt, dat je wat langer moet wachten. Natuurlijk is het vervelend, maar ze zijn nu eenmaal minder open geweest en hetzelfde aantal mensen is ziek/heeft klachten.

Mocht dit in een andere periode gebeuren kan ik me de frustratie iets voorstellen, maar aan de andere kant, eigenlijk zit er nu maar 1 dag (maandag) tussen, die vol zit. Ze hoeft dus maar 1 werkdag te wachten.
Of zie ik dit verkeerd?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:51

En wat als je verantwoording moet leggen tegenover je werkgever? Sorry, ik kan pas dinsdag naar de dokter, dus ik kom al zowiezo al niet werken tot en met dinsdag? (tegen dan is bv je bronchitis al een longontsteking geworden, en kan je langer thuis blijven.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:55

Uuh simbaa ik belde vanmorgen om kwart voor 9 al, dat is in mijn ogen toch echt 2 werkdagen!
Ik had net zo blij geweest met een telefonisch spreekuur, er valt weinig te zien en te voelen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:56

chanel1985 schreef:
En wat als je verantwoording moet leggen tegenover je werkgever? Sorry, ik kan pas dinsdag naar de dokter, dus ik kom al zowiezo al niet werken tot en met dinsdag? (tegen dan is bv je bronchitis al een longontsteking geworden, en kan je langer thuis blijven.

Ik heb samen met mn vriend een eigen bedrijf dus kan alleen verantwoording naarr mijzelf afleggen. Maar snap zeker wat je bedoelt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:57

ivy_power89 schreef:
Uuh simbaa ik belde vanmorgen om kwart voor 9 al, dat is in mijn ogen toch echt 2 werkdagen!
Ik had net zo blij geweest met een telefonisch spreekuur, er valt weinig te zien en te voelen

Ok, dan tel jij de werkdag van vandaag er bij. Ik zou dat zelf niet doen, maar ieder zijn manier van redeneren :).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:58

Hebben jullie in Nederland geen vrij spreekuur dat je gewoon naar de wachtkamer kan gaan en wachten tot het je aan de beurt bent?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:59

Bel altijd om 08:00 en kan dan al voor de middag terecht

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:16

Netje schreef:

Je moet wel selecteren. Een huisarts heeft geen tijd 300 mensen op één dag te helpen. Laat staan wanneer er een spoedgeval tussen komt. En ja, dat gebeurt. En waarom denk je dat het bij de huisarts zo druk is? Juist omdat het altijd vergoed wordt. Men gaat voor een wissewasje naar de huisarts, wordt naar huis gestuurd met een recept voor een hoestdrankje, maar staat de volgende dag weer op de stoep omdat deze niet werkt.

Het is normaal dat je 's ochtends kunt bellen voor een afspraak. Ik weet niet hoe het bij jouw huisarts geregeld is, maar als ik 's middags echt ziek word, dan kan ik de spoedlijn bellen en kan ik meteen terecht. Echter doe ik dat in principe niet, behalve dan toen mijn pols open lag. Ik moest meteen komen.

Dat uitlopen is ook niet zo gek. In het huidige tijdsschema (opgelegd door overheid en verzekeraars) hebben artsen gemiddeld tien minuten tijd voor één patiënt. Als je pech hebt, heeft de eerste patiënt een onderzoekje nodig, bam, twintig minuten verder, dus een half uur uitloop. En dan heb ik het niet eens over de onderzoeken die wat meer tijd en uitleg in beslag nemen. Ik neem aan dat ook jij het prettig vindt wanneer de arts tijd voor je neemt. Raad eens, dat vinden andere mensen ook ;). Het is dan ook niet zelden zo dat een arts voor het middaguur al dik een uur uitloopt. Het is namelijk ook weer niet zo dat er enkel mensen met een kuchje bij de huisarts komen ;). Als je pech hebt, wordt de arts opgeroepen voor een spoedgeval en kan je weer naar huis. Heel vervelend, maar een spoedgeval gaat nu eenmaal voor en laten we blij zijn dat het zo geregeld is.

Misschien word het eens tijd dat je een dagje met een huisarts mee gaat lopen, of met de assistente, dat je ziet wat hij/zij allemaal op één dag te verstouwen krijgt, misschien word je dan eens genuanceerder in je uitspraken en kap je met de schuld bij huisartsen leggen, want, uitzonderingen daargelaten, huisartsen werken zich uit de naad. En dat iedere dag weer.

Kwanyin schreef:
Hebben jullie in Nederland geen vrij spreekuur dat je gewoon naar de wachtkamer kan gaan en wachten tot het je aan de beurt bent?

Nee. Dat is geen doen. Alleen al met afspraken zit de wachtkamer in principe bomvol. Mijn laatste doktersafspraak was om acht uur 's ochtends. Ik was als tweede aan de beurt. Er zaten, toen ik binnenkwam, al acht mensen te wachten. ACHT. En dan moest het spreekuur nog beginnen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:19

Meestal kan ik bij de huisarts dezelfde, of de volgende dag terecht. Ik woon nu in een klein dorpje en hebben de huisarts een paar dorpen verder op. Toen wij nog in Sneek woonden duurde het vaak ook langer voordat ik terecht kon. Daar zit blijkbaar toch wel verschil in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:26

Netje schreef:

Ze krijgen niet betaald als jij op spreekuur komt!
Huisartsen krijgen een vast bedrag per jaar per aangesloten patiënt of deze nu nooit of 10x langskomt.

Eerst bel je met de assistente, is het niet zo ernstig (je loopt bv al een tijdje met pijn in je knie), dan wordt je vaak op een lange afspraak gezet (binnen enkele dagen).
Is het ernstiger, dan dezelfde dag (soms direct).
Huisbezoeken worden 's middags gepland, maar vaak alleen bij oudere (bedlegerige) mensen.

En die laatste zin.... vroeger! kreeg de HA per patiënt, per uur en per recept betaald.
Nu dus niet meer en zijn er veel meer regels gekomen met wat een HA wel en niet mag.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:44

Netje schreef:

Dat ligt er echt aan wat je hebt. Ze is bij mij toch echt iedere week op bezoek geweest! Daarbij heeft de TS geen 4 dagen wachttijd maar 1 dag alleen de maandag aangezien het weekend er tussen zit.
En ja, de assistentes zijn ervoor om te bepalen hoe urgent het is, als ze iederen met pijn aan hun grote teen laten komen zijn de HA de dag en nacht bezig.
Daarbij komt het nog dat ik 9 van de 10 keer zie dat de patienten met meerdere mensen komen die ook vragen willen stellen. Dan vind ik het niet gek dat je uitloopt nee.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:50

Bij mijn huisarts kan ik vaak al op de dag zelf terecht. Maar zou best kunnen dat hij het momenteel ook drukker dan normaal heeft.
In de wachtruimte heb ik op zijn langst denk ik 45 minuten gewacht, maar dat komt zelden voor, meestal blijft het bij 10/15 minuten.

Voor deze periode zou ik het kunnen begrijpen, maar als dit altijd zo is vind ik dit niet normaal. Ken ook mensen die altijd pas een afspraak kunnen maken voor over een week. Dat verbaast me echt, als ik de huisarts bel dan doe ik dat ook omdat ik het al lang zat aankijk en dus wil ik gewoon zo snel mogelijk een afspraak maken. En dat kan dus bij ons ook, gelukkig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:59

@ Netje,
Je realiseert je dat de waakhond van een assistente een baasje heeft?
Dit is het beleid van de huisarts. Niet van de assistente. Als trouwe waakhond volgt ze slechts de bevelen op zoals ze moet.
Ik ben praktijkonderseuner, wij hebben geregeld werkoverleg, denk je dat de assistente het leuk vindt om 'nee' te verkopen en boze drammerige patiënten aan de tel te hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:59

Hier bel je voor kwart over 8 en kan je dezelfde dag terecht , en anders de volgende dag. 4 dagen vindt ik nogal wat..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:04

Bij mij duurt het ook altijd lang. Is het normaal? Ja Vind ik het normaal? nee. Ook vind ik het raar dat je maar een paar uurtjes per dag kan bellen voor een afspraak. Kom op zeg dat is toch niet meer van deze tijd.
Waarom kan ik bij mn veearts wel direct terecht en is die altijd bereikbaar en bij de huisarts niet?