Tienermoeders (vooroordelen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:24

Mijn zus was een (losgeslagen) tienermoeder , 18 misschien al wat ouder maar alsnog veel te jong ..

Een buurmeisje was 16 als ik me niet vergis , de dokteren melden eerst dat de baby in de buik zou overlijden toen zou hij bij geboorte overlijden en hij is 6 maanden oud geworden hard geknokt maar de strijd verloren. Zij en haar vriend zijn altijd bij elkaar gebleven en geloof nog steeds , je hebt ook wel jongens die gelijk weggaan bij hun meisje vindt ik zo zwak.. Maar net wat je instelling is , het zal zwaar zijn maar ik ben 21 en denk niet eens aan seks dus het is voor mij een apart onderwerp omdat ik nooit aan seks gedacht heb toen ik 14 ofzo was.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 16:26

Ik hoor ook wel eens vooroordelen over tienermoeders, veel mensen doen er vooral lacherig om maar als ze dan het verhaal er achter horen is het gelijk klaar en vinden ze het oh zo erg etc..

Mijn onderzoeksvraag is hoe beïnvloed tienermoederschap je toekomst, maar zo blijkt maar weer dat het niet bij iedereen zijn toekomst hoeft te beïnvloeden!

Anoniem

Re: Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:30

Zeker niet zij was 16 en na het overlijden van de kleine ma is zij de schoolbanken ingegaan en heeft ze die ook afgemaakt en nu 3 jaar zit ze op het MBO..

Mijn zus daarintegen had nog 2 andere kinderen van 2 andere vaders , geen werk mentaliteit en ze leeft van een uitkering en slaat overal geld uit.

Hangt ook aan de instelling van een tienermoeder

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:31

ik denk dat veel mensen ook altijd denken dat het ongewild is.maar er zijn ook tienermoeders die heel graag een kind willen

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:32

Wow. Wat een verhaal.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 16:34

Ik heb ook wel vaker gehoord dat als de moeder van een kind tienermoeder is, dat kind zelf vaak ook tienermoeder wordt. Hier heb ik zelf nog niemand van meegemaakt maar je hoort het vaak en ook in de programmas op tv zie je dit vaak. Hebben jullie hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:36

Kom ik weer aan :Y) Nichtje van de toen 18 jarige zus is nu 14 , ze heeft een vriendje en zij woont uit bescherming op een woongroep. Ze is heel puber maar ik weet ook dat ze gewoon seks heeft met hem , ze heeft ook naaktfoto.s op internet etc ze is er veel mee bezig dusik houdt mijn hart vast...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:36

vuurneon schreef:
Ik geloof niet in per ongeluk zwanger als iemand vrijwillig (!) seks heeft gehad. Dan had je de beentjes maar bij elkaar moeten houden :D Iedereen snapt dat van seks kindertjes kunnen komen en dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 procent veilig is; behalve geheel onthouding. Dus ik vind het altijd wat naïef klinken 'per ongeluk'. T is gewoon een kwestie van kansen. Ongepland klinkt dan beter vind ik zelf.
Dus misschien is dat voor mij ook wel een vooroordeel; naïef. 'Het overkomt mij niet als ik seks heb'

Maar over het algemeen hoort een condoom veilig te zijn. Mijn moeder deed het toen wel met condoom, of ze ook aan de pil zat weet ik niet, maar ik was dus ook ongepland. Staat ook in een stukje wat ze naar mij heeft geschreven toen ik net was geboren. Iets in de trant van; ''Je bent het beste ongelukje wat me ooit is overkomen'' staat daar in.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:37

Toevallig moet ik voor een tentamen ontwikkelingspsychologie iets over tienerzwangerschappen weten. Daar staat ook wat in over de erfelijkheid etc. Vind je dat misschien interessant? Dan maak ik er even een foto van

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:38

@KletsKoekje: Wow, wat een verhaal. Wat is er uiteindelijk met de baby gebeurd? Adoptie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:40

Mijn oma was 16 dat ze [***] kreeg, die heeft het nu dik voor elkaar en gaat 2000 keer per jaar op vakantie. [***] heeft een hele goede opleiding gedaan en heeft heel goed werk...

En toch wordt er altijd gespeculeerd dat tienermoeders laagopgeleid zijn en dat van het kind ook niks terecht gaat komen

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:40

hier nog een tienermoeder (in de tijd van de eerste

ik was 19 en raakte door de pil heen zwanger,geen baan,geen eisen huis wel een lieve man die ook ook de vader is en opleiding tot paardenhouderij afgemaakt.

NU 4jaar later hebben we sinds 3jaar een eigen huis (koop) studeer ik weer en hebben we een 2e kindje.

Maar idd de serie teen mom geeft toch wel een vooroordeel beeld.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:49

Mag je ook fictie gebruiken in je verslag/stuk? In een aflevering van Flikken Maastricht gaat het er op en gegeven moment ook over, ik weet niet of je er wat aan hebt?

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:04

Hier heb ik het hele riedeltje van dichtbij meegemaakt, een goede vriendin (nu helaas nietmeer) raakte op haar 15e zwanger van haar vriend, die heeft ze gehouden, maar van de kinderbescherming mocht ze haar kind maar 1x in de week zien. Zodoende ging ze uit huis en kreeg haar moeder de zorg voor haar kindje. Een vader die niet 100% zuiver zijn geld verdiende werd na 1,5 jaar opgepakt en vast gezet. Ze leefde van zijn geld en die was er niet meer. Kreeg ze na een paar maanden een nieuwe vriend.. weer zwanger (toen was ze ondertussen18). Weer kind gehouden en deze vader zit nu ook vast. Dus bij deze meid kan je wel zeggen dat die vooroordelen redelijk kloppen.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat voor iedereen geld hoor.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:07

Ja ik heb absoluut een vooroordeel.

Ik ken meerdere tienermoeders en die meiden zijn echt niet de slimste en asociaal(en gaan van jongens van hot naar her)

Ik vind het dom om een kind te krijgen op je 16e je bent er zelf bij en tegenwoordig kun je mij niet wijsmaken dat ze niet weten wat ze doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:26

In mijn beleving zijn het geen hele slimme en studerende meiden. Vaak zijn ze ongeschoold of laag geschoold en hebben ze vaak een verleden met misbruik of mishandeling waardoor ze veel bevestiging zoeken en geborgenheid. Dit bindt ze vaak aan wat oudere mannen en ze willen graag jong kinderen om te kunnen zorgen en zichzelf meer nut/diepgang te kunnen geven. Mijn ervaring is dat ze zich vaak minderwaardig voelen en hiermee willen compenseren.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 17:31

eclair98 schreef:
Mag je ook fictie gebruiken in je verslag/stuk? In een aflevering van Flikken Maastricht gaat het er op en gegeven moment ook over, ik weet niet of je er wat aan hebt?

Nee het is niet de bedoeling dat soort programma's te gebruiken.. wel hebben we gebruik gemaakt van het programma twee handen op een buik waarbij een bekende nederlandse moeder hulp bied aan een tienermoeder.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:28

YellowGray schreef:
Vooroordelen: Tienermoeders zijn naïef, verwachten dat hun vriendje wel bij hen blijft, denken dat ze niet zwanger kunnen worden bij de eerste keer seks, denken dat periodieke onthouding een goede vorm van anticonceptie is, denken dat als ze zwanger raken hun relatie beter wordt, denken dat ze volwassen genoeg zijn voor een kind en mensen denken dat zij nooit iets zullen bereiken in hun leven en het aan het weggooien zijn.

Vooroordelen die ik persoonlijk heb: tienermoeders zijn niet erg intelligent, zijn naïef en denken dat alles maar komt aanwaaien.
Ik ken persoonlijk geen tienermoeders, en hoewel ik wel weet dat bovenstaande dingen echt niet altijd gelden voor een tienermoeder kom ik weinig verhalen tegen waarvan ik denk: wat een verstandig meisje, die komt er wel.

Wil nog wel even reageren op vuurneon. Geheelonthouding is inderdaad de allerbeste methode om niet zwanger te raken, maar ik mag hopen dat ik erop mag vertrouwen dat mijn spiraaltje wel veilig is. :P Ik kan mezelf wel inpakken met bubbeltjesfolie zodat er zeker weten niks kan gebeuren maar het is toch altijd een afweging tussen veiligheid en veel gedoe.

Serieus??? Ik als tienermoeder moet hier even op reageren.
Zwanger geworden toen ik 17 was, en ik heb de sloffen van mijn voeten gewerkt om te staan waar ik nu ben!
Nooit geen uitkering ontvangen, en ik heb nu een goede kantoorbaan.
Mijn kind komt niets te kort, en ik kan me heel prima redden zonder hulp van toeslagen ed...

Bedankt dat je me een dom varken noemt 8-) deze uitspraak zegt in mijn ogen al meer over jouw persoonlijkheid dan over het tienermoeder zijn..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:29

Kipje, het gaat ook over vooroordelen... Dat geeft ze zelf ook toe. Oftewel ze is zich bewust van een vertekend beeld. En iedereen heeft vooroordelen, zonder dat kun je niet functioneren namelijk omdat je brein nu eenmaal die sluipweggetjes nodig heeft. Maakt een mens niet dom, maar functioneel. En ik zie nergens 'dom varken' staan.

De ts vraagt bewust naar vooroordelen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:34

Ik vind het gewoon shocking dat er serieus mensen vooroordelen hebben als ' tienermoeders zijn niet intelligent' ed...

Mijn mond viel serieus open.
Tuurlijk zijn er gevallen waar het niet loopt zoals het hoort, maar daar word ook het meeste over gesproken..

Dat er in opsporing gezocht vooral buitenlanders voorkomen, maar ook niet elke buitenlander een crimineel.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:44

Dat beeld wordt voornamelijk nu door mtv versterkt natuurlijk. Die meiden daar zijn over het algemeen ook domme schapen die beter hadden moeten nadenken. Betekent niet dat iedereen zo is. Er zijn ook tienermoeders die niets onderdoen of het zelfs beter voor elkaar hebben dan een 30-er bijvoorbeeld. Het beeld wat door mtv geschetst wordt is voornamelijk: drugs, drank, niet nadenken, vooral veel gillen tegen elkaar, juridische strijd, niet aan kind denken en noem maar op. Maar dat zal op maar een kleine greep uit de tienermoederschappen ècht een raakvlak hebben. De tienermoeders die ik hier tot nu toe heb zien reageren gaan heel goed en serieus met hun vroege moederschap om. Gekozen of niet voor deze situatie.

Ik snap overigens wel de felle reactie van kipje. Het is gewoon heel vervelend dat mede door mtv er een verkeerd beeld geschetst wordt over tienermoeders. Het idee achter het programma snap ik wel en vind ik ook goed maar hou het dan wel realistisch en laat ook de goede kant er van zien. Zo kan ik bijvoorbeeld dat programma op tlc "im having their baby" wel aardig waarderen. Daar hebben een flink aantal meiden het besef dat hun geen goede basis voor het kind hebben en willen ze dit wel geven dus zoeken ze naar een gezin die dat kunnen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:49

Ik ken één tienermoeder en dat kind is zo dom als het achtereind van een varken :)). Ik ken ook een tienermoeder, en dat is een hele slimme meid, heeft een baan, is inmiddels getrouwd en haar man heeft haar dochter geadopteerd.

Die eerste is echt het schoolvoorbeeld van alle vooroordelen die hier genoemd worden. Vooroordelen die ook ik heb. En meestal kloppen ze wel, als ik de verhalen zo lees. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:50

Ik ben zelf een tienermoeder ( geweest) werd zwanger op mn 18e wat rouwens gepland was of het verstandig was weet ik niet. Maar ben nu 25 heb er een tweede kind bij gekregen, mn kids zijn 3 en 6 jaar.
Ik heb wel een opleiding gevolgd, alleen wegens omstandigheden niet afgerond. Ben daar afgelopen zomer mee gestopt, maar dus wel 4 jaar lang op school gezeten.
Ik ben nog steeds samen met de vader van mn kids, we hebben een huurhuis, hij heeft een eigen bedrijf, en het gaat eigenlijk wel goed :)
Welke voordelen ik jammer vind, is dat mensen ervan uit gaan als je tienermoeder niet goed voor je kind kan zorgen...
Mijn kinderen zijn nog nooit wat tekort gekomen, en ook al ben ik niet perfect en niet burgelijk en doe ik niks zo als het "boekje"komen mn kinderen niks tekort.

En verder ook oudere vrouwen die kinderen krijgen kunnen overal rond n**ken, en wat je ook vaak ziet is oudere vrouwen die geen vent kunnen krijgen, maar ook met een willekeurige vent naar t nest gaan om een kind te krijgen om vervolgens alleen op tevoeden. Dusja zulke vrouwen heb je altijd jong of oud.

Maar het wel zo dat veel tienermoeders aan die vooroordelen voldoen :) Ik ken er genoeg, maar ken er ook genoeg die wel gewoon normaal zijn en netjes :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:52

Ik ken aardig wat tienermoeders maar die doen het allemaal uitstekend.
Ik had eerst ook altijd zo beeld van dat komt nooit goed en dat het sletjes waren ect ect, maar heb mijn mening wel 180 graden gedraaid

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:54

Waar ik alleen niet zo goed tegen kan is een bepaalde tienermoeder die ik ken. Die raakte zwanger en vervolgens alleen maar klagen dat ze het zo zwaar heeft, geen geld want ze kan geen werk vinden, uitkeringsinstantie werkt niet mee, vader niet meer in beeld en noem maar op. Dan vraag ik me af....waarom koos je dan niet voor abortus of adoptie? In dit geval was het allaaaaang bekend dat vader niet in beeld zou zijn nog voor ze ècht wist dat ze zwanger was. Als je alleen maar kan klagen. De meeste tienermoeders zie ik toch als krachtige vrouwen, omdat die knokken hun kind alles te geven wat ie nodig heeft.