Zorgverzekering die plastisch chirurgie vergoed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Zorgverzekering die plastisch chirurgie vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:51

Ik weet natuurlijk niet waar het om gaat maar soms kun je wel een medische indicatie krijgen voor bepaalde cosmetische ingrepen, zoals bijvoorbeeld bij een borstverkleining als je er rugklachten van krijgt. En in extreme gevallen bij psychische schade. Waarom overleg je niet met je HA of er in dit geval ook niet een opening is tot medische indicatie. Ik vermoed zo dat je dit niet serieus overweegt en de pijn er voor over hebt omdat je toevallig niks beters te doen hebt..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:52

Bovenstaande (mijn situatie) is geen cosmetische ingreep, dat valt dan onder medische noodzaak. (of psychische noodzaak ;) )

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:56

troi schreef:
Ik weet natuurlijk niet waar het om gaat maar soms kun je wel een medische indicatie krijgen voor bepaalde cosmetische ingrepen, zoals bijvoorbeeld bij een borstverkleining als je er rugklachten van krijgt. En in extreme gevallen bij psychische schade. Waarom overleg je niet met je HA of er in dit geval ook niet een opening is tot medische indicatie. Ik vermoed zo dat je dit niet serieus overweegt en de pijn er voor over hebt omdat je toevallig niks beters te doen hebt..

Ze zegt in de OP zelf dat ze er geen lichamelijke of psychische klachten aan heeft :?. Dat kan toch?

Legio vrouwen die hun borsten laten vergroten omdat ze dat mooier vinden, bijvoorbeeld, zonder medische indicatie whatsoever.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:14

Ik ben nu ook wel heel nieuwschierig wat de TS wil laten doen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:30

_Mikey_ schreef:
Correct, aan premie ben je al meer kwijt :+

Ik reageerde op Yinnar en Ceriadwen

Je zal eerst je eigen bijdrage moeten aanspreken en de incidentele verzekeraar afhankelijke vergoedingen voor cosmetische ingrepen zonder medische indicatie zijn over het algemeen niet hoger dan de eigen bijdrage dus per saldo krijg je eigenlijk niets vergoed.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 17:32

Nieuwsgierigen :D

Ik wil inderdaad een borstvergroting laten doen. De reden is om dat de ene groter is als de andere, en ik stoor me daar heel erg aan. Er zit dus wel een reden achter. Bij de huisarts ben ik al geweest, en heb ook een verwijsbrief gekregen.

Zij had mij onvz aangeraden, maar ook daar vergoeden ze niks, tenzij je er echt lichamelijke of psychische klachten van hebt. Gelukkig loop ik hiervoor niet bij een psycholoog of iets, maar ik erg me er wel aan.

Ik weet niet meer wie het zei, maar ik ben inderdaad al bij een privé kliniek in België geweest die goed staat aangeschreven, en een vriendin van mij is daar geweest. Heb daar al een gesprek gehad, en waarschijnlijk gaat het februari worden. In België scheelt het kwa geld heeeel veel met Nederland

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:33

Roosch schreef:
Bovenstaande (mijn situatie) is geen cosmetische ingreep, dat valt dan onder medische noodzaak. (of psychische noodzaak ;) )

Bij mij was het inderdaad ook psychisch waardoor dus medisch.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:33

@Yinnar: Heb je het nou over de eigen bijdrage of eigen risico? :o?

Eigen risico is het geld wat je betaalt over zorg die uit de basisverzekering vergoed wordt. Dus stel dat het een medische noodzaak betrof, er goedkeuring werd gegeven vanuit de verzekering en operatie vindt plaats in 2014, dan moet je 360 euro zelf betalen. (eigen risico)
Op sommige behandelingen zit een eigen bijdrage, maar daar zie ik in de voorbeelden van Avéro (500 euro per kalenderjaar vergoeding) en Zilveren Kruis (250 per 3 jaren) niks over staan. Bovendien wordt dit dan vergoed uit een aanvullen pakket, dus dan hoeft er geen eigen risico over betaald te worden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:40

Heb je al een gesprek met een plastisch chirurg gehad? Deze 'bepalen' nl. vaak of een operatie wel of niet voor vergoeding in aanmerking komt.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:42

:j

Doorverwijzing huisarts --> afspraak chirurg --> beslissing of medische/psychische noodzaak is --> machtigingsaanvraag richting zorgverzekering --> goed/afkeuring

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:59

Roosch schreef:

Eigen risico is het geld wat je betaalt over zorg die uit de basisverzekering vergoed wordt. Dus stel dat het een medische noodzaak betrof, er goedkeuring werd gegeven vanuit de verzekering en operatie vindt plaats in 2014, dan moet je 360 euro zelf betalen. (eigen risico)
Op sommige behandelingen zit een eigen bijdrage, maar daar zie ik in de voorbeelden van Avéro (500 euro per kalenderjaar vergoeding) en Zilveren Kruis (250 per 3 jaren) niks over staan. Bovendien wordt dit dan vergoed uit een aanvullen pakket, dus dan hoeft er geen eigen risico over betaald te worden.

dankjewel, scheelt mij schrijfwerk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:04

Roosch schreef:
:j

Doorverwijzing huisarts --> afspraak chirurg --> beslissing of medische/psychische noodzaak is --> machtigingsaanvraag richting zorgverzekering --> goed/afkeuring

TS ergert zich, vind ik persoonlijk geen noodzaak. Ik erger me ook aan dingen aan mijn lijf.
Als dit soort dingen wordt vergoed, gaat uiteindelijk de premie er alleen maar van omhoog of wordt er door misbruik aan alle plastische ingrepen een halt geroepen. Zoals bijvoorbeeld een borstcorrectie/ prothese na kanker of laten reduceren van erg grote borsten.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:10

Ts heeft het volgensmij ook niet over een basisverzekering maar eerder over een aanvullende verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:11

muntdrop schreef:
Ts heeft het volgensmij ook niet over een basisverzekering maar eerder over een aanvullende verzekering.

Dan nog. Die zijn ook onderhevig aan dat soort zaken hoor.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:13

TS, Er is nog een verzekering die tot € 1500,00 vergoed, maar daar is de premie voor die aanvullende verzekering ruim € 130,00 per maand van....

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:14

Ja en cosmetische chirurgie zonder medische noodzaak waar het hier over gaat word inderdaad vergoed in sommige aanvullende verzekeringen zoals gezegd op de vorige pagina. Ts wilt alleen maar weten welke verzekeringen dit zijn.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:15

ts geeft al aan dat er geen medische/psychische noodzaak is. Dan is het sowieso geen basisverzekering en dus ook geen eigen risico. Zou dus eventueel onder een aanvullend pakket kunnen vallen. Vraag is of dat uberhaupt lonend is ivm premie en beperkte vergoeding.

Overigens is geen enkel setje borsten gelijk. Ik zou al dat geld investeren in een goede psycholoog of fijne cursus ivm zelfacceptatie :)

Maar als ts idd wil weten welke verzekeraars een gedeeltelijke vergoeding bieden: even googlen en je weet het. Desnoods morgen even een rondje bellen naar verschillende verzekeraars :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:28

Nouja als je borsten een hele cupmaat verschillen snap ik dat je het vervelend vind met het kopen van bh's en dergelijke.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 18:39

Ik ben al bij een plastisch chirurg geweest en hebben al een 'intake'gesprek gehad.

Ik had het inderdaad over een aanvullende verzekering en niet de basisverzekering. Maar zoals ik begrijp ben ik dan net zo duur met premie uit :+
Zal dus toch uit me eigen portomonee gaan

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:23

_Mikey_ schreef:
Roosch schreef:

dankjewel, scheelt mij schrijfwerk :)

Jammer Mikey, ik begrijp het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage helaas wel. Ik heb 10 jaar bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt en doe dat nu indirect ook. Dat mijn post misschien niet duidelijk was is mogelijk.

@ Roosch; Ik bedoel het eigen risico. Cosmetische ingrepen worden alleen vergoed als er een medische indicatie wordt afgegeven door een arts. Er zijn een zeer select aantal verzekeraars waar je je aanvullend kan laten verzekeren voor bepaalde cosmetische ingrepen maar dat kost je een godsvermogen en dan heb je vaak ook nog een eigen bijdrage en ook een maximum aan wat wordt vergoed.

Een vraag aan TS; voor zover ik weet hebben bijna alle vrouwen ongelijke borsten. Afhankelijk van wat je dominantie zijde is. Ben je rechtshandig dan is je linkerborst groter en andersom. Is het verschil bij jou zo groot dan dat je hier wat aan wil doen? Het blijft toch een operatie. Ze gaan "snijden" in gezond weefsel.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:38

Booooo schreef:
Nieuwsgierigen :D

Ik wil inderdaad een borstvergroting laten doen. De reden is om dat de ene groter is als de andere, en ik stoor me daar heel erg aan. Er zit dus wel een reden achter. Bij de huisarts ben ik al geweest, en heb ook een verwijsbrief gekregen.

Zij had mij onvz aangeraden, maar ook daar vergoeden ze niks, tenzij je er echt lichamelijke of psychische klachten van hebt. Gelukkig loop ik hiervoor niet bij een psycholoog of iets, maar ik erg me er wel aan.

Ik weet niet meer wie het zei, maar ik ben inderdaad al bij een privé kliniek in België geweest die goed staat aangeschreven, en een vriendin van mij is daar geweest. Heb daar al een gesprek gehad, en waarschijnlijk gaat het februari worden. In België scheelt het kwa geld heeeel veel met Nederland

Ik had het geschreven. Bekende van mij is in Belgie geweest, ook voor een borstvergroting. Als je wil kan ik vragen welke kliniek het was?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:55

Ik ben er inderdaad zeker van dat ik het wil doen.

Lucifertje: een vriendin van mij heeft afgelopen zomer een operatie ondergaan bij global care kliniek in België. Daar ben ik nu ook geweest voor een gesprek. Ben wel benieuwd waar jouw bekende is geweest :)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:51

Excuus Yinnar, dat kon ik niet ruiken. De meeste mensen halen beide ongelooflijk door elkaar. En das weer verwarrend voor de meelezers.

Feit is dat met een operatie van een paar duizend euro en een vergoeding van een paar honderd euro je inderdaad een flinke klap zelf betaalt. Dat klopt. Of je dat nu 'eigen bijdrage' of gewoon 'niet vergoed' noemt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 02:08

psychisch kijken ze niet meer naar, alleen nog medisch. Op zich wel jammer dat, het is toch best beperkend daardoor.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 07:19

Yinnar schreef:
Jammer Mikey, ik begrijp het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage helaas wel. Ik heb 10 jaar bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt en doe dat nu indirect ook. Dat mijn post misschien niet duidelijk was is mogelijk.

@ Roosch; Ik bedoel het eigen risico. Cosmetische ingrepen worden alleen vergoed als er een medische indicatie wordt afgegeven door een arts. Er zijn een zeer select aantal verzekeraars waar je je aanvullend kan laten verzekeren voor bepaalde cosmetische ingrepen maar dat kost je een godsvermogen en dan heb je vaak ook nog een eigen bijdrage en ook een maximum aan wat wordt vergoed.

Een vraag aan TS; voor zover ik weet hebben bijna alle vrouwen ongelijke borsten. Afhankelijk van wat je dominantie zijde is. Ben je rechtshandig dan is je linkerborst groter en andersom. Is het verschil bij jou zo groot dan dat je hier wat aan wil doen? Het blijft toch een operatie. Ze gaan "snijden" in gezond weefsel.

Ben ik toch de uitzondering, aangezien ik rechtshandig ben en toch echt mijn rechter borst 1 misschien wel 2 cupmaten groter is dan de ander.