wie heeft ervaring met de kettlebell?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:31


_Patriciaa

Berichten: 4415
Geregistreerd: 25-05-08

Re: wie heeft ervaring met de kettlebell?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:35

Ik zeg doen!

Heb er een tijd mee getraind op de sportschool, vond het erg fijn en zag snel resultaat! Zorg echt dat je niet te zwaar gaat trainen qua gewicht.. het is eerst belangrijk dat je de bewegingen goed onder controle hebt.. kiik op YouTube of lees je goed in op internet.. het is namelijk wel belangrijk dat je je goed bewust bent van je houding.. je kan je er namelijk ook mee bezeren als je continu in de verkeerde houding staat/beweegt..

Misschien een idee om eens bij een sportschool na te vragen?

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: wie heeft ervaring met de kettlebell?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 08:49

Super bedankt voor de tips! Heel fijn.

val je ook af door de kettlebell?

Addicty
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-12-12

Re: wie heeft ervaring met de kettlebell?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:50

Mooi dat er al meerderen goede ervaringen mee hebben.
Ja,je kunt er zeker mee afvallen. Maar let op dat je met kettlebell ook spiermassa aanmaakt. De weegschaal hoeft dan geen goede graatmeter zijn, eerder de spiegel aangezien spiermassa zwaarder is dan vet.

Ik ben er op dit gebied echt een tegenstander van om de oefeningen van youtube over te nemen. Je gaat echt meer kapot maken dan je lief is!!
Wat kan je verkeerd doen qua houding? Veel.....neem alleen de swing oefening: knieem mag je nooit volledig strekken bij deze oefening, de kracht kimt (hoe gek het ook klinkt) vanuit je heupen en dus ook je gluteus maximus, de bilspieren, armen komen maximaal OF boven je hoofd voor de full swing (maar er absoluut niet achter), of max schouder hoogte, kettlebell mag tot bepaalde hoek tussen je benen komen, rug/schouder houding, geen opwaartse kracht creeren bij het omhoog halen van de kettlebell, juiste positie van je bovenlichaam tov je benen, stand van je voeten, etc.
Filmpje van Blender doet een mooie squat, maar zoals het bij KB hoort zie ik hier geen explosie in de squat. Dus rustig laag, tempo op.
KB clean: torso draait teveel. Kan zo nog wel meer dingen noemen. Enige waar het mij om gaat is dat het niet onderschat moet worden.....

Verder is het met KB juist zo dat je juist een wat zwaardere bal moet pakken om de techniek goed uit te KUNNEN voeren. Bij een licht gewicht, ga je echt de oefening op een andere manier doen, the wrong way

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:53

ook ik doe er op de sportschool diverse oefeningen mee.
Meestal met de 8 of de 12 kg/
Buikspieroefeningen, squats etc.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48601
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: wie heeft ervaring met de kettlebell?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:21

Ik heb een kettlebell van 4 kilo en de dvd set van Jesse van der Velden... ik ben vanwege een blessure door een scooterongeluk gestopt geweest... de blessure is nu zo goed als genezen, dus ik wil weer gaan beginnen... alleen squats en lunges zijn erg lastig voor mij (blessure zit/zat in mijn knie)... dus als iemand daar vervangende oefeningen voor weet: graag!

Ik doe de trainingen overigens voor mijn buikspieren... toen ik de eerste keer de dvd aan het doorlopen was, merkte ik na 2 weken dat mijn broeken ietsjes losser gingen zitten... (3x per week trainen, vanaf de dvd, ongeveer 20-25 minuten per keer)

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:51

Even een schopje. Binnenkort wordt er ook kettlebell aangeboden in de sportschool waar ik altijd heen ga. Mijn conditie is bar en bar slecht en ik zou graag ook (vooral) mijn rug willen versterken. Ik vraag mij dan ook af of de kettlebell trainingen voornamelijk effectief zijn als het op de spieren aankomt of toch ook echt wel op conditie. Ik lees dat het ook goed is voor je conditie maar dit lijkt mij toch wel enigszins ondergeschikt aan de spiertraining. Hoe ervaren jullie dit? Meer algemene ervaringen zijn natuurlijk ook welkom. :)

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:23

Sourire schreef:
Even een schopje. Binnenkort wordt er ook kettlebell aangeboden in de sportschool waar ik altijd heen ga. Mijn conditie is bar en bar slecht en ik zou graag ook (vooral) mijn rug willen versterken. Ik vraag mij dan ook af of de kettlebell trainingen voornamelijk effectief zijn als het op de spieren aankomt of toch ook echt wel op conditie. Ik lees dat het ook goed is voor je conditie maar dit lijkt mij toch wel enigszins ondergeschikt aan de spiertraining. Hoe ervaren jullie dit? Meer algemene ervaringen zijn natuurlijk ook welkom. :)


Het gaat zeker een goeie combo zijn. Het zijn geen mega zware gewichten waar je mee aan de slag bent, dus het gaat'm niet super hard naar spieropbouw. Je kan jezelf met een kettlebell echt heel snel kapot krijgen puur op conditie.... afhankelijk welliswaar wat je ermee doet :).

Punt is wel, zéker met je rug: vraag begeleiding! Een kettlebell swing bijvoorbeeld is super om je rug sterker te maken, maar als je te zwaar gaan of ergens in je houding of beweging een fout maakt, ben je je rug wel heel zwaar aan het belasten...

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: wie heeft ervaring met de kettlebell?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:42

Klinkt in ieder geval als een lekker pittige workout, haha. :) Als ik het ga doen dan in de sportschool en eerst ook alleen daar. Ze bieden eerst een introductiecursus aan alvorens je mee mag doen met de reguliere lessen, ik verwacht dat het daar met de begeleiding wel goed zit. Zag alleen dat de reguliere les maar één keer in de week wordt gegeven (wellicht omdat ze nu nog niet weten hoeveel animo er voor is maar dat weet ik niet zeker), is het ook dan effectief? Of is dit iets wat je eigenlijk vaker per week zou moeten doen wil je resultaat zien..

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:47

Sourire schreef:
Klinkt in ieder geval als een lekker pittige workout, haha. :) Als ik het ga doen dan in de sportschool en eerst ook alleen daar. Ze bieden eerst een introductiecursus aan alvorens je mee mag doen met de reguliere lessen, ik verwacht dat het daar met de begeleiding wel goed zit. Zag alleen dat de reguliere les maar één keer in de week wordt gegeven (wellicht omdat ze nu nog niet weten hoeveel animo er voor is maar dat weet ik niet zeker), is het ook dan effectief? Of is dit iets wat je eigenlijk vaker per week zou moeten doen wil je resultaat zien..


Gho ja, bij mij zijn kettlebells een stukje van mijn training, maar zeker niet mijn specifieke training op zich. Ik heb'm dus wel meerdere keren per week vast, maar de ene keer is dat in totaal maar 2 minuten, de andere keer 10,...

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:16

Ik doe 1x per week een kettlebell training (meestal in totaal circa een uurtje bezig), daarnaast alleen paardrijden en ja dat is zeker effectief! Ook conditioneel. Al is het uiteraard een ander soort conditie dan die je krijgt met hardlopen oid, maar je kunt je hartslag flink omhoog brengen met zo'n training. Ik vind het zelf erg leuk trainen met zo'n ding. Als je eenmaal de techniek onder de knie hebt, kun je ook thuis er prima mee trainen.

Iemand hier toevallig een idee waar je kettlebells van 16kg kan kopen met een dun handvat?