[ Enq] Ruiters en rugklachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:24

Saintelette schreef:
Ik heb even gekeken, omdat ik een ruiter ben met rugpijn.. Alleen jouw vragenlijst gaat alleen maar in op rugproblemen die ontstaan door/tijdens het paardrijden.. Maakt hem voor mij lastig in te vullen omdat het er los van staat.. Als ik hem toch invul krijg je denk ik een vertekend beeld
Zou even duidelijker vermelden dat het alleen om rugpijn gaat die ontstaat door het rijden..

idd ik ben daarom bij vraag 10 maar gestopt.
Ook bij de therapeuten kun je maar 1 aanvinken en dat terwijl de meeste rugpatienten bij de huisarts beginnen en soms na allerlei therapieën nog geen stap verder zijn of op de operatie tafel belanden.

Ook zullen de rugklachten bij verschillende gangen aanwezig zijn.
Ik kan geen uur stappen, maar ook geen uur draven , doorzitten of galoperen.
Daarbij kan ik wel beter stappen als doorzitten.

Misschien ben ik te complex kwa rug en paardrijden. Ik men daarom ook. Maar ook hier last van de rug als ik te lang op de wagen zit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:25

Ik ga hem invullen, ik heb morgen een afspraak bij de Cesartherapeut, ivm rugpijn waardoor ik momenteel niet rijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:26

Ingevuld.
Jammer dat er geen meerdere opties zijn bij de 'behandelaars'.

Ik had ook hetzelfde idee: ik heb rugproblemen die niet vanuit het rijden komen, die door het rijden zelfs verminderen. Het leek erg gericht op klachten vanuit het paardrijden.

Sprintje

Re: [ Enq] Ruiters en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:35

Ik heb het gevoel dat ik een andere vragenlijst heb ingevuld. Waarschijnlijk doordat ik de vraag "heeft u last tijdens het paardrijden" met nee heb beantwoord. Mijn rugklachten komen echter wel door het paardrijden.... alleen heb ik er geen last van tijdens het rijden. Gelukkig heb ik in het dagelijks leven tegenwoordig ook minimaal last door een hele goede (en strenge) cesar therapeute.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:40

TS, kan jij me uitleggen waarom ik soms met rugklachten beter kan doorzitten dan lichtrijden?
Meeste mensen hebben dat andersom toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:43

Ik ben TS niet, maar een logische verklaring is bv omdat je bij lichtrijden rugspieren aanspant en bij doorzitten buikspieren...

Overigens kan beide verkeerd gedaan, met overeenkomstige gevolgen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-12-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:44

Ook ingevuld!
Vond het een goede enquete

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:48

Ik heb hem ook voor je ingevuld.
Wat wel jammer is dat er geen mogelijkheden zijn voor het aankruisen van meer opties, zoals aangeven dat paardrijden de pijn (soms) juist verminderd op dagen dat mijn rugpijn erg is, en ook, wat al eerder was aangegeven, het feit dat ik meerdere therapieën heb gehad: manuele therapie, fysio en de mensendiek en daarbij yoga doe en zo nu en dan gemasseerd ben.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:48

Ik heb 'm ingevuld. Heb heel lang rugpijn gehad (niet speciaal tijdens het rijden, maar wel dat ik het idee had dat het door rijden kwam). Nu al dik een half jaar les van iemand die goed met mn houding bezig is, en ik merk dat m'n rugpijn minder vaak terug komt. Fijn!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:53

Ik heb hem ook voor je ingevuld.
Jammer dat je bij behandelaar er maar 1 in kon vullen. Heb er heel wat meer gehad.

Maar goed min klachten zijn niet ontstaan door het paardrijden, maar in periode's dat ik meer last heb dan anders is het wel zo erg dat ik niet kan rijden....

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 10:45

Bedankt iedereen voor het invullen.

Bij de vraag over behandelaars (en nog wat andere) heb ik geprobeerd ze aan te passen. Echter zou de vragenlijst dan weer opnieuw opgestart moeten worden. Voor nu kan ik dit dus niet meer veranderen.

Sjolvir, Het kan inderdaad te maken hebben met toch een verschil in houding en ander spiergebruik.
Aangezien ik niet gezien heb hoe je rijd kan ik er verder weinig over zeggen ;)