Kaken klemmen.. Irritant!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pipo

Berichten: 8232
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:42

Ook ik ben een klemmer en knarser. Mijn tanden zijn in de loop van de jaren een halve!!! cm korter geworden. Ik heb al jaren een bitje / nachtspalk maar ik vind t gewoon lekker blijkt. Ik ben ook bij een speciale tandarts geweest die door middel van stroomstootjes mijn kaken probeerde te ontspannen..en precies keek of alles wel recht stond enzo, weet echt niet meer hoe zo'n man/vrouw heet heeft n speciale naam. Maar ik knars vrolijk verder en zonder mijn "gebitje" zitten mijn tanden s'morgens fijn los en doen zeer. Mijn kaak en nek zijn uiteraard ook mega gespannen. En vullingen springen eruit als ik niet oplet. Nee laat er naar kijken en laat je voorlichten.. is niet leuk als je er een gewoonte van maakt.

WillemYntJee
Berichten: 6306
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Kaken klemmen.. Irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:52

Google eens op bruxisme, dat is de officiƫle naam voor klemmen/knarsen.
Ik heb er zelf ook enorm last van overdag en 's nachts, in stressvolle periodes wordt t erger.
Doe nu ook mee aan een masteronderzoek hiernaar, dus ben wel benieuwd wat daaruit komt!

pipo

Berichten: 8232
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Kaken klemmen.. Irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:12


Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kaken klemmen.. Irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:29

hier ook klemmen en knarsen, vnl in stressperiodes en wanneer ik gespannen ben, soms in die mate dat ik flink pijnstilling nodig heb omdat mijn kaken in die mate zeer doen dat ik niet eens meer kan eten. ik heb wel zo n bitje, maar ik kom er niet mee in slaap. geregeld eens langs de osteopaat helpt ook, en verder zo min mogelijk spanning.
Ik vind het wel heel vervelend, zoals vakantie kan ook een hel zijn, laatste vakantie, zoveel indrukken en wat spanning, dat ik de hele vakantieweek op de pijnstilling heb rondgelopen. fijn is anders

Supervixen

Berichten: 12982
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Kaken klemmen.. Irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:00

Ik klem ook met mijn kaken 's nachts, vooral bij stress. Heb een tijdje geleden ook een bitje voor 's nachts laten maken en ik kan er prima mee slapen.
Mijn kaak ging door het klemmen ook knakken, echt niet fijn is dat.

Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:49

Ik doe het ook onbewust, wat bij mij helpt is masseren als ik er erg last van heb.
En verder overdag je tong tegen je gehemelte drukken alsof je 'n' zegt. Dat voorkomt bij mij het klemmen.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:15

WillemYntJee schreef:
Google eens op bruxisme, dat is de officiƫle naam voor klemmen/knarsen.
Ik heb er zelf ook enorm last van overdag en 's nachts, in stressvolle periodes wordt t erger.
Doe nu ook mee aan een masteronderzoek hiernaar, dus ben wel benieuwd wat daaruit komt!


Doe je mee aan een onderzoek op ACTA(amsterdam)?

Ik ben bijna afgestudeerd tandarts en ik zou de TS wel adviseren om advies te vragen bij haar behandelend tandarts :) Je kunt namelijk behoorlijke slijtage ontwikkelen van je tanden en dit is erg zonde. Tevens is het vaak zo dat je spierpijn ontwikkeld in je kauw musculatuur. Ik kan natuurlijk op deze manier niet inschatten hoe de klachten zijn.

Je tandarts kan een opbeetplaat laten maken bij een tandtechnisch lab. Dit is een soort beugel die je in de nacht draagt. Deze zorgt ervoor dat je minder kunt klemmen/knarsen en het beschermd je tanden tegen slijtage. In het pdf bestand wat je op deze site kunt openen: http://www.ntvt.nl/artikel/112/9/een-protocol-voor-de-vervaardiging-van-een-stabilisatie-opbeetplaat kun je een plaatje vinden van de opbeetplaat. Officieel heet het een 'stabilisatie-opbeetplaat'. Het is kostbaar, maar het zeker waard. Je moet het zien als preventie van een heleboel problemen die kunnen ontstaan. De behandeling daarvan is vaak vele malen duurder.

En inderdaad, een fysiotherapeut kan je ook helpen bij klachten van het kaakgewricht/musculatuur. (TMD klachten)

Ik hoop dat ik je een beetje opweg heb kunnen helpen.

Cchanny

Berichten: 8888
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:30

Ik klem inderdaad ook mijn kaken op elkaar..
Waardoor ik 's avonds hele zere kaken en hoofdpijn heb.

Dit los ik op door gewoon stom kauwgom te gaan lopen kauwen. Dan blijven ze in beweging.
Overigens merk ik dat ik het heel vaak doe wanneer er een stressvolle periode is of die er aan komt. Het is bij mij wel echt alleen klemmen en niet knarsen.