aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:03

Ibbel schreef:
Alle 'omkoping' en belangenverstrengeling valt er genadeloos uit.

Dat is wat te optimistisch: de meeste onderzoeken die voortkomen uit omkoping of belangenverstrengeling melden dat niet. Bovendien weten ze op welke manier onderzoeken worden getoetst op betrouwbaarheid, en dus zorgen ze dat eventuele manipulatie niet plaatsvindt op de plekken waar het te detecteren is.

Nou wil ik echt niet zeggen dat deze metareview dus nutteloos is, maar het is altijd goed om de beperkingen te blijven erkennen. Manipulatie van data is mogelijk en blijft mogelijk en is soms vrijwel niet te detecteren.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:04

Simpelweg alle chemische zoetstoffen mijden; zoals al eerder aangegeven keurt ook bij deze stoffen de slager zijn eigen vlees, of financiert via een achterdeur het onderzoek.
Gewoon wennen aan minder zoet, beter is dan nog een schepje rietsuiker in plaats van al die chemische rotzooi. In onze voeding zit zo langzamerhand een coctail van chemische stoffen die met "voeding' niets te maken hebben. Mijn kleinzonen zitten op een lagere school waar 48 van de 126 leerlingen Ritalin of een aanverwante (chemische!) stof slikken........................ kassa voor de fabrikanten, maar de gevolgen voor de toekomst van die kinderen interesseert hen dus geen ene mallemoer, het gaat tenslotte om de winst, niet het welzijn an de mensen.
Enig idee waar al die diabetespatiënten van tegenwoordig vandaan komen? Zelfs kleine kinderen al?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:07

Anoniem schreef:
Ja al die wetenschappers die het beter weten. Volgens mijn horoscoop is er niks van waar. :')

Echt he! :=

Vind lightproducten sowieso maar vies (buiten af en toe een blikje light energydrink, omdat ik van de suiker in regular instant zestien gaatjes erbij krijg :\ ). Sowieso denk ik dat het allemaal wel meevalt met al die stofjes in voorverpakte producten, niets is goed als je er teveel van inneemt dus hè :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:08

linky: Nee want suiker is natuurlijk een compleet veilig voedingsmiddel... Overgewicht is al bijna volksziekte nummer 1... Vooral overal nog een "schepje" rietsuiker bij doen :j .

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:08

linky schreef:
Simpelweg alle chemische zoetstoffen mijden; zoals al eerder aangegeven keurt ook bij deze stoffen de slager zijn eigen vlees, of financiert via een achterdeur het onderzoek.
Gewoon wennen aan minder zoet, beter is dan nog een schepje rietsuiker in plaats van al die chemische rotzooi. In onze voeding zit zo langzamerhand een coctail van chemische stoffen die met "voeding' niets te maken hebben. Mijn kleinzonen zitten op een lagere school waar 48 van de 126 leerlingen Ritalin of een aanverwante (chemische!) stof slikken........................ kassa voor de fabrikanten, maar de gevolgen voor de toekomst van die kinderen interesseert hen dus geen ene mallemoer, het gaat tenslotte om de winst, niet het welzijn an de mensen.
Enig idee waar al die diabetespatiënten van tegenwoordig vandaan komen? Zelfs kleine kinderen al?

Waarom? Er is juist aangetoond dat het veilig is, dus je hoeft het niet te vermijden :).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:13

Wat hebben ze onderzocht en wat is veilig?
Ik zou wel graag het document willen inzien, dit vind ik een beetje te weinig info.
wat zijn de parameters, wat is gedefineerd als veilig?

edit:
ah ik ga dit even doorlezen
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3496.htm

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:21

Aspartaam is niet zo gevaarlijk voor de gezondheid als door bepaalde sites wordt beweerd, maar het probleem ervan is, dat het pretendeert goed te zijn voor de lijn, terwijl dat niet het geval is,
Bij mensen die dieet frisdrank dronken, 2 keer per dag, nam de buikomvang 5 keer sneller toe dan bij mensen die geen dieetfrisdrank dronken
(onderz american diabetes Association San Diego, juni 2011)
Dit omdat aspartaam (en andere kunstmatige zoetstoffen) neurologische en metabolismemechanismen activeren die ervoor zorgen dat je dikker wordt in grotere mate dan suiker, ondanks dat er geen of nauwelijks calorie inname is. (Wwithers, A role for sweet taste: calorie predictive relation in energy regulation by rats, gebr 2008)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:21

Het feit dat dit onderzoek blijkbaar groots openbaar gemaakt moet worden geeft al te denken over de belangen.

Geen enkele consument heeft belang bij aspartaam, iedereen kan prima zonder. .... :)*

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:23

44Myrthe44 schreef:
linky schreef:

Waarom? Er is juist aangetoond dat het veilig is, dus je hoeft het niet te vermijden :).

na het stuk doorgelezen te hebben laat ik aspartaam nogsteeds staan.
het heeft voor mij geen meerwaarde om het te gebruiken en vind het te eenzijdig belicht.
verder sta ik ook niet achter de afbraakproducten van aspartaam en zijn er bepaalde gebieden niet meegenomen in het onderzoek.

Ik heb chemie en toxicologie gestudeerd, niet dat dat veel hoef te zeggen. maar voor mijzelf kan ik dus de stoffen beoordelen en deze afweging maken :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:25

Les 1 in toxicologie: 'Alles is giftig, afhankelijk van de dosis'

Zolang je met mate inneemt, hoeft er geen probleem te zijn.
Ik denk dat het slechter is je te veel zorgen te maken over dit soort dingen dan er gewoon mee te leven en af en toe wat lekkers te nemen. Allemaal onnodige stress :z
Zolang het dus bij af en toe blijft, want veel frisdrank drinken (ook light) is altijd slechter dan gewoon water drinken.

Consumenten worden bang gemaakt met spookverhalen en die gaan uiteindelijk een eigen leven leiden omdat iedereen er wat over te zeggen heeft, ook de mensen die er eigenlijk niet zo veel van weten. Als je alle voedingsmiddelen-onderzoeken met een negatieve klank zou geloven, krijg je kanker van alles om je heen en zou je ook al gestorven zijn aan de engste infecties.

Ik neem bijna geen aspartaam omdat ik het proef in producten en ik vind het vies :') (stevia overigens ook, vind ik ook niet lekker). Maar dat is gewoon een persoonlijke reden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:25

irmaz schreef:
iedereen kan prima zonder. .... :)*

Nee hoor... massa's multinationals verdienen goud door met name vrouwen, die aan alle kanten te horen krijgen dat ze een perfect figuur (liefst a la catwalk... beetje anorexia achtig maar ja) dienen te hebben (met dank aan de media en reclame) en die daartoe worden gestimuleerd om vooral veel cola ligh, light snoepjes , light koekjes etc te gebruiken om dat doel te bereiken.

Wat moeten deze multinationals nu zonder aspartaam? -O- Straks kan de direkteur ook nog in een gewone burgerauto gaan rondrijden en in een gewoon huis wonen ipv een dikke mercedes en miljoenenvilla -O-

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:26

Wat ik zelf een paar keer voorbij heb zien komen als het over aspartaam ging,
Je lichaam is niet gewend om aspartaam binnen te krijgen en hierdoor kan je lichaam het niet afbreken/stoffen uithalen.
Iemand die daar meer van weet?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:27

NoeskaMoos schreef:
Les 1 in toxicologie: 'Alles is giftig, afhankelijk van de dosis'

Zolang je met mate inneemt, hoeft er geen probleem te zijn.
Ik denk dat het slechter is je te veel zorgen te maken over dit soort dingen dan er gewoon mee te leven en af en toe wat lekkers te nemen. Allemaal onnodige stress :z
Zolang het dus bij af en toe blijft, want veel frisdrank drinken (ook light) is altijd slechter dan gewoon water drinken.

Consumenten worden bang gemaakt met spookverhalen en die gaan uiteindelijk een eigen leven leiden omdat iedereen er wat over te zeggen heeft, ook de mensen die er eigenlijk niet zo veel van weten. Als je alle voedingsmiddelen-onderzoeken met een negatieve klank zou geloven, krijg je kanker van alles om je heen en zou je ook al gestorven zijn aan de engste infecties.

Ik neem bijna geen aspartaam omdat ik het proef in producten en ik vind het vies :') (stevia overigens ook, vind ik ook niet lekker). Maar dat is gewoon een persoonlijke reden.

Ik vind het jammer dat letten op wat je eet vaak in verband gebracht wordt met stress. Ja, ik let op dat er geen aspartaam in producten zit die ik eet. Dan kijk ik naar de ingrediënten, staat het erop, laat ik 't staan, staat het er niet tussen, neem ik 't mee. Daar komt geen stress bij kijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:27

Choce schreef:
Je lichaam is niet gewend om aspartaam binnen te krijgen en hierdoor kan je lichaam het niet afbreken/stoffen uithalen.

zie mijn eerste post. (op deze pagina)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:28

Choce schreef:

Er zitten ook helemaal geen stoffen in aspartaam die je lichaam eruit zou moeten halen? Het is een smaakstof.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:29

In Amerika lopen veel rechtzaken over wat het stofje aspartaam zou veroorzaken. Google maar eens op aspartaam Amerika rechtzaken bijvoorbeeld. Ze zijn daar blijkbaar niet zo overtuigd van het feit dat het veilig is....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:29

Suusie22 schreef:
Ik krijg koppijn van Aspartaam dus blijf het ook zeker vermijden.

Dat heb ik dus ook. Ooit een zoetje in de thee gekregen omdat die mensen geen suiker hadden en binnen 20 minuten hoofdpijn. Niet bij stilgestaan tot ik bij iemand anders een maand of wat later ook een zoetje kreeg en weer vlak daarna hoofdpijn. Toen viel het kwartje. Overeenkomst was zoetje = aspartaam. Sindsdien vermijd ik het volledig voor zover dat dat kan.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:30

Choce schreef:

is het stuk staat dat aspartaam word afgebroken in verschillende subgroepen die het lichaam kan opnemen.
alleen haal je die subgroepen ook uit andere producten. tja, daar heb ik geen extra aspartaam bij nodig ;)
verder is er veel getest op muizen, ratten, zwangere konijnen maar echt testmensen hebben ze bij sommige onderzoeken niet gehad.

zoals ik al zei, persoonlijk vind ik het te eenzijdig.
maar goed ik ben dan ook een voedselfanaat :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:30

Mukkie1979 schreef:
In Amerika lopen veel rechtzaken over wat het stofje aspartaam zou veroorzaken. Google maar eens op aspartaam Amerika rechtzaken bijvoorbeeld. Ze zijn daar blijkbaar niet zo overtuigd van het feit dat het veilig is....

In Amerika lopen ook rechtzaken omdat mensen hun kat in de magnetron stoppen en het raar vinden dattie daar dood aan gaat. Er lopen ook rechtzaken omdat mevrouw A perongeluk op de tenen van meneer B is gaan staan die nu zegt dat hij niet meer kan werken.

Of 'er lopen in Amerika rechtzaken tegen' nou echt een argument is wat je wilt gebruiken...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:31

Mukkie1979 schreef:

waarom denk je dat er opeens zo'n leuk wetenschappelijk onderzoek in het nieuws komt ;)
puur toeval.... *\o/*

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:31

liljebo schreef:
Choce schreef:

zie mijn eerste post. (op deze pagina)

Lees hem net :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:33

minikatje schreef:
waarom denk je dat er opeens zo'n leuk wetenschappelijk onderzoek in het nieuws komt ;)
puur toeval.... *\o/*

Het leidt bovendien leuk af van het feit dat aspartaam bepaald geen aanrader is voor de slanke lijn (dat het dus meer aanzet dan suiker, zoals ik in mijn eerste post incl verwijzingen naar onderzoeken schreef) terwijl het juist daarmee miljoenen moet binnenhalen :)*

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:37

liljebo schreef:
minikatje schreef:
puur toeval.... *\o/*

Het leidt bovendien leuk af van het feit dat aspartaam bepaald geen aanrader is voor de slanke lijn :)*

Vermoedelijk trouwens vooral omdat mensen die veel light gebruiken ter compensatie extra chips gaan eten, want immers na zo'n 'slank' dagje kunnen ze dat makkelijk hebben :9

Vjestagirl

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:40

Trouwens, al die mensen die zo anti aspartaam zijn, gebruiken jullie wel suiker? Wat vinden jullie van het feit dat suiker nog verslavender is dan heroïne, en dat als je stopt met suiker eten (wat overigens heel lastig is want bijna overal zit suiker in) je gigantische afkick verschijnselen krijgt? Is dat wel gezond?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:42

troi schreef:
Vermoedelijk trouwens vooral omdat mensen die veel light gebruiken ter compensatie extra chips gaan eten, want immers na zo'n 'slank' dagje kunnen ze dat makkelijk hebben :9

Het zelf verzinnen van dat soort verklaringen zonder dat je daar ook maar de geringste informatie over hebt is natuurlijk niet erg wetenschappelijk :)