Negatief lichaamsbeeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:56

Apple schreef:
(...)Ze lieten dan proefpersonen door een smalle deur lopen. De meeste mensen liepen gewoon recht door de deur, mensen die een eetstoornis hadden (gehad) draaiden hun lichaam om door de deur te passen (terwijl dit dus niet hoefde!).

Spiergeheugen is een uitstekend geheugen en het verandert niet, zoals (helaas, denk ik wel eens) allerlei dingen die je hebt meegemaakt of hebt moeten leren.

Apple schreef:
Het gevoel hoe hun lichaam was kwam niet overeen met de werkelijkheid.
...maar deze conclusie is ongeldig als het over dit experiment gaat.
Wie een keer heeft geleerd, zich door een deur heen te draaien, vanwege overgewicht doet dat vanuit het spiergeheugen.
Het bewijst niet, dat iemand zichzelf ziet, ervaart beleeft als te dik.

(Overigens: er is een test - volgens sadisten zelfs een behandeling 8)7 :n - bij anorexia: neem een laten we zeggen blauw touw, gok hoeveel touw je nodig hebt om om je middel te doen, knip af en leg op de grond.
Pak daarna laten we zeggen een geel touw, doe dat om je middel en knip af.
Leg beide touwen naast elkaar....
En idd: dan zie je nogal eens grote verschillen, dat klopt. Maar als gezegd: sinds mijn vrouwenpraatgroep vind ik het lastig om de link te leggen tussen fout zelfbeeld en anorexia. de verschillen zijn er, bij vrijwel iedere vrouw.)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:59

o phor, en ik maar jaloers zijn als je weer foto's postte van je nieuwe uitprobeersels en hoe ze werkten op je lichaam. Daar haalde ik de motivatie vandaan om het ook te gaan doen.

Ik herken jouw probleem, van 65 kg naar 55 kg en toen doorgeslagen naar 45kg. Nu weer terug op een gezond gewicht. voor mijn lijf dan, mijn hoofd blijft het altijd nog als dik bestempelen. Wat mij heeft geholpen is om met mijn hoofd in discussie te gaan. "Nice try hoofd, maar ik heb nu een andere bouw. kijk, met dit rokje staat het wel heel leuk en dat heeft niets met het buikje te maken."
op zeurdagen is het gewoon standaard " Je ZEURT, waar is mijn papieren zak" "Kijk, dat staat ook niet" :)

Eetstoornis? Ik denk het niet. Eerder misschien de angst dat je nog steeds zo bent en er niets veranderd is. Dat al je inspanningen voor niets zijn.
En in jouw geval, voor mij ben je een voorbeeld en ik heb diep respect voor wat jij voor elkaar krijgt. _/-\o_

Niobe

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:22

Hier ook herkenning.. Ik ben zo'n 7 jaar geleden van 80kg naar 60kg gegaan in 3/4 maanden tijd (lang verhaal kort: angststoornis/angst voor overgeven waardoor ik niet meer veel durfde te eten).
Ik merkte wel dat mijn kleding niet meer zo goed pastte en mijn omgeving zei ook dat ik zo eng veel afviel. Maar ik zag het niet!

Toen ging ik in die periode een keer mijn kledingkast uitruimen en kwam ik een broek tegen die ik al jaren niet meer pastte omdat ik zo aangekomen was. Die ging ik aanpassen en hij was me zowaar iets te groot.. En toch zag ik in de spiegel nog steeds een mollig meisje.

Nu weet ik inmiddels ook dat mijn angststoornis heel veel te maken heeft met mijn onzekerheid. Maar ergens ook weer mezelf daartegen beschermd. Ik heb tegen mijn therapeut ook eens gezegd dat ik sterk het vermoeden had, dat als ik geen angststoornis had, dat ik waarschijnlijk al mijn eten weer uit zou spugen.

Maar ook nu nog kan ik niet in de spiegel kijken zonder negatieve gedachten, hoewel dat wel wat minder geworden is, onder andere door middel van therapie..

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:00

Phor, zo herkenbaar dit! Ook hier 10 kg kwijtgeraakt in het afgelopen jaar, iets waarvan ik gedacht had dat het me nooit zou lukken. Feitelijk gezien weet ik dat ik nu een prima lichaam heb (bijna zelfde lengte, gewicht en kledingmaat als jij, alleen nog niet richting 36 ;-) ) Maar toch betrap ik mezelf er elke dag weer op dat ik mezelf continue loop te vergelijken met andere vrouwen/meiden die volgens mij een veel beter figuur hebben. Een hele irritante eigenschap van mezelf.
Nog steeds ben ik niet tevreden met mezelf en nog steeds zie ik als ik in de spiegel kijk alleen maar dat restantje van dat buikje wat ik nog over heb en die lovehandles. Zo vermoeiend!

Ik heb wel het 'geluk' dat ik in een mannenwereld werk, waar ik regelmatig complimenten krijg over mijn figuur en uiterlijk (waarbij je wel moet denken aan dingen als 'lekker wijf', maarja, ook dat is een 'compliment' toch?! :P ) Ook mijn vriend is hartstikke trots op me, maar toen ik 10 kg zwaarder was vond hij me net zo aantrekkelijk.

Zelf vind ik het niet nodig om hiermee naar een psycholoog te gaan, omdat het me verder niet stoort in mijn dagelijkse bezigheden.

Wat Storm zegt in het laatste stukje wat ze schrijft vind ik eigenlijk wel heel mooi. Bij deze ga ik ook proberen om me hier meer aan vast te houden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:58

Ik ben dus ook zo iemand die zijwaards door kleine openingen gaat, terwijl dat absoluut niet noodzakelijk is :+

Wat een hoop herkenning! Ik vind het natuurlijk erg vervelend voor anderen dat ze mijn probleem herkennen, maar ik kan niet ontkennen dat het 'fijn' aanvoelt dat ik niet gek ben!

Minikatje: jeetje, wat een compliment :o Knap dat je jezelf hebt weten herpakken en zo goed omgaat met je zelfbeeld. Ik kan daar nog een hoop van leren!

Inmiddels ben ik wel een beetje van mening dat het misschien niet onverstandig zou zijn om eens met een psycholoog over mijn zelfbeeld te gaan praten :o Waar ik bang voor ben is dat ik in het hoekje 'eetstoornis' wordt gedrukt. Iemand nog tips of ervaringen daarmee?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:08

Ik heb totaal geen verstand van eetstoornissen maar als ik dit zo lees lijkt dat er wel aan te komen inderdaad. Of in ieder geval zoiets, een bepaalde angst.

De oplossing is denk ik niet alleen om positiever tegen jezelf aan te gaan kijken (evt. dmv van hulp) maar vooral uitschakelen hoe belangrijk het voor je is. Juist als je zo veel bent afgevallen kan ik me heel goed voorstellen dat het heel belangrijk voor je is, je lichaam. Maar volgens mij voelt iedereen zich er het fijnst bij als je je niet zo druk maakt over hoe je er uit ziet en wat anderen er van denken. Dat in combinatie met normaal blijven eten en dan is het OK.

Maar goed, dat is misschien juist wat je wil bereiken en wat je niet lukt.

Misschien is het wel goed om er over te praten met iemand die er ervaring mee heeft :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:16

Oh, ik sta overigens open voor de mogelijkheid dat ik een eetstoornis heb, ik denk alleen niet dat dit zo is :) Het enige probleem dat ik heb met eten is dat ik niet intuitief in kan schatten wat een goede hoeveelheid is. Ik eet automatisch teveel als ik op mijn gevoel afga en het resultaat is dat ik zeer rap aankom.
Verder heb ik totaal geen probleem met lekkere dingen eten, bijvoorbeeld. Zoals vandaag: ik heb 2x chocomousse gepakt, dit heb ik in mijn caloriëen ingepland. Als ik intuitief had gegeten vandaag, dan had ik óf de chocomoussejes niet gepakt, óf ik had er 4 gegeten, of iets dergelijks. Ik had nevernooitniet kunnen inschatten dat twee stuks prima was geweest en zou waarschijnlijk de hele avond aan mijn keuzes hebben getwijfeld.
Nu vraag ik me sterk af hoe ik dit ooit kan leren. Ik ben soms bang dat ik vastzit aan een leven lang eten plannen óf een leven lang te dik zijn. Geen van beiden vind ik erg aantrekkelijk klinken :')

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:57

phormicola schreef:
Oh, ik sta overigens open voor de mogelijkheid dat ik een eetstoornis heb, ik denk alleen niet dat dit zo is :) Het enige probleem dat ik heb met eten is dat ik niet intuitief in kan schatten wat een goede hoeveelheid is. Ik eet automatisch teveel als ik op mijn gevoel afga en het resultaat is dat ik zeer rap aankom.
Verder heb ik totaal geen probleem met lekkere dingen eten, bijvoorbeeld. Zoals vandaag: ik heb 2x chocomousse gepakt, dit heb ik in mijn caloriëen ingepland. Als ik intuitief had gegeten vandaag, dan had ik óf de chocomoussejes niet gepakt, óf ik had er 4 gegeten, of iets dergelijks. Ik had nevernooitniet kunnen inschatten dat twee stuks prima was geweest en zou waarschijnlijk de hele avond aan mijn keuzes hebben getwijfeld.
Nu vraag ik me sterk af hoe ik dit ooit kan leren. Ik ben soms bang dat ik vastzit aan een leven lang eten plannen óf een leven lang te dik zijn. Geen van beiden vind ik erg aantrekkelijk klinken :')

Hoe u het omschrijft zo heb ik het ook hoor,
Hele tijd bezig met letten op de dingen dit kan wel dit kan niet, op de weegschaal bijgekomen of niet.. elke dag .. zoals een soort dagelijks routine.. het is niet dat je het graag wil maar omdat je er eerst op bent gaan letten .. gaat het automatishe erg vervelend

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:28

Een goede psycholoog zal je echt niet zomaar in het hoekje 'eetstoornis' drukken. Sowieso zal hij of zij dit niet na 1 bijeenkomst kunnen zeggen en jij blijft altijd degene die aangeeft wat je wilt. Wil je maar 1 afspraak? Dan doe je maar 1 afspraak. Wil je meer onderzoek en meer sessies? Dan kan dat ook. Mijn psychiater geeft me advies en ik volg dit meestal op, maar alles gaat in overleg.
Ik heb ook minder goede ervaringen gehad met psychologen, waaronder iemand die vond dat ik maar "gewoon even wat meer moest focussen op mijn studie en even een kamer moest gaan zoeken want we moesten dit vooral niet te serieus nemen" (Ik was erg somber en lusteloos, had veel ruzie met mijn ouders en kon geen kamer vinden in Utrecht). In zo'n geval gewoon iemand anders proberen!

Wat je meemaakt is inderdaad helemaal niet raar of stom. Ik ben laatst in twee weken tijd bijna 10 kilo afgevallen (nee, dit is inderdaad niet gezond, ik at niets meer doordat mijn vriend het had uitgemaakt). Ik moet hier ook nog steeds erg aan wennen want het is écht wel een groot verschil en 1 tot 2 kledingmaten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:38

phormicola, even plat gezegd; wat ontzettend poedersuiker voor je.

Een negatief zelfbeeld kan je echt klein maken, maar laat dat alsjeblieft niet gebeuren! Later, als je oud, gerimpeld grijs en hopelijk wijs bent, zul je terugkijken naar de foto's van nu en denken 'Shiiit... Ik was eigenlijk een hartstikke mooie vrouw! Had ik dat toen maar doorgehad...' Zorg dat jij later niet zo weemoedig terug hoeft te kijken naar vergane glorie, maar zorg dat je nú van die schoonheid geniet! Want je bent echt echt echt wel mooi, dat weet ik zeker.

Je zegt zelf dat je man stijl achterover sloeg... Geloof hem nou maar! Als hij complimentjes geeft, dan meent hij dat echt wel... :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:23

minikatje schreef:
o phor, en ik maar jaloers zijn als je weer foto's postte van je nieuwe uitprobeersels en hoe ze werkten op je lichaam. Daar haalde ik de motivatie vandaan om het ook te gaan doen.

;) Bokt als praatgroep anno 2013.
Maar idd: zo werken die dingen doorgaans!!

minikatje schreef:
En in jouw geval, voor mij ben je een voorbeeld en ik heb diep respect voor wat jij voor elkaar krijgt. _/-\o_

(...en dat terwijl je, ik heb het hier ook over mezelf, zelf allerlei punten van kritiek ziet...)

En ik herken me ook erg in deze woorden: :oo
Laura1589 schreef:
Phor, zo herkenbaar dit! Ook hier 10 kg kwijtgeraakt in het afgelopen jaar, iets waarvan ik gedacht had dat het me nooit zou lukken. Feitelijk gezien weet ik dat ik nu een prima lichaam heb (bijna zelfde lengte, gewicht en kledingmaat als jij, alleen nog niet richting 36 ;-) ) Maar toch betrap ik mezelf er elke dag weer op dat ik mezelf continue loop te vergelijken met andere vrouwen/meiden die volgens mij een veel beter figuur hebben. Een hele irritante eigenschap van mezelf.
Nog steeds ben ik niet tevreden met mezelf en nog steeds zie ik als ik in de spiegel kijk alleen maar dat restantje van dat buikje wat ik nog over heb en die lovehandles. Zo vermoeiend!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:31

Joolien schreef:
Als je naar de ha toe gaat en je door laat verwijzen wordt het gewoon vergoed hoor. Maar je kunt voor de zekerheid even naar de ha assistente bellen, die kan je dat meestal wel vertellen :)
Jammer dat je aan de andere kant van het land woont, ik had je graag een dagje op sleeptouw genomen :D

Dat is niet waar hoor ik werd ook doorverwezen via de huisarts en dan moet je sowieso naar een psycholoog die bij je verzekering is aangesloten.
En bij mij maken ze dan eerst fijn je eigen risico op van 350 euro wat je dus zelf kan betalen. Helaas ging het bij mij dus niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:33

phormicola schreef:
Het enige probleem dat ik heb met eten is dat ik niet intuitief in kan schatten wat een goede hoeveelheid is. Ik eet automatisch teveel als ik op mijn gevoel afga en het resultaat is dat ik zeer rap aankom.

...en mogelijk is dit een tamelijk lichamelijke kwestie.

Wat ik herken, is dat ik jaren ook moeite heb gehad met inschatten "hoeveel heb ik nu precies nodig". Want vaak had ik heerlijk gegeten, maar stak toh telkens weer dat gevoel de kop op van "...het was lekker, maar ik heb nog ergens trek in. Wat zal ik eens doen...?"

Ik ben een tijd terug anders gaan eten, met nadruk op fruit (...smoothies!) (plantaardig) eiwit, lekker snoepen met superfoods en noten. Wat ik nu merk, is dat ik ten eerste niet meer taal naar allerlei zoetigheid. Terwijl ik mezelf met smaak voedt, val ik toch af. (Wat echt niet fout was...)
En toen ik met Sinterklaas een 2e stukje banketstaaf had gegeten (..na een uitgebreide maaltijd en nog het een en ander aan zoetigheid, dus qua calorieen zat ik ver boven wat nodig was...)
kreeg ik zowaar trek/honger in een derde stuk banketstaaf.
He, bah - dat was nou krek de onrust, die ik had opgelost door anders te gaan eten; na 2 stukken banketstaaf had ik kennelijk een suikerpiek, gevolgd door een prompte suikerdip en het bijbehorende gevoel "Meer eten graag!!! NU!!"

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:43

Ik eet onwijs netjes en ervaar geen extra cravings als ik eens iets lekkers eet :) Bij mij gaat het dan om teveel gezond eten. Ik kan bijvoorbeeld ontzettend genieten van een quinoasalade met groenten en kip en dan 2 of 3x opscheppen als ik niet bij hou hoeveel ik mag eten.
Ik weet idd bijna zeker dat dat een lichamelijke kwestie is :j Ik kwam volgens mijn ouders hongerig ter wereld en heb altijd, van baby af aan, ontzettend veel gegeten.

Hmm Tooske, dat klinkt alweer minder aantrekkelijk :(

Vanmorgen woog ik voor het eerst sinds mijn 12de minder dan 70kg (namelijk 69.5 :+ ). Ik ben daar ontzettend blij mee en ik ben trots op mezelf. Ik vind gelijk dat ik er beter uitzie (wat natuurlijk onzin is) en begin nu weer terug te krabbelen van mijn plannen voor de komende 3 weken. Ik ga namelijk 3 weken naar Amerika en het plan was om niet te sporten en gewoon eens te GENIETEN. Maar ja, nu heb ik natuurlijk een mijlpaal bereikt en wil ik dat wel opofferen voor 3 weken zorgeloos eten? Misschien moet ik toch wel even bijhouden wat ik eet, maar dan weer niet ultra gezond? En misschien 3x per week even hardlopen?
Dit zijn dus dingen waar ik ook ontzettend moe van word...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:51

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:57

Waar ik direct aan moest denken was body dysmorphic disorder (BDD).
Heb daar toevallig gister in de Linda over gelezen en het komt een beetje overeen.

Wel heel zuur dat je je zo voelt!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:21

Ik volg dit graag, inmiddels van 109 kg naar 84 kg gegaan, en doel is rond 72 a 75 kg bij een lengte van 1.74 m. Absoluut niks geks, maar ook ik zie nog steeds mijn 109 kg lijf, en twijfel aan ieder complimentje...

Ik ben stiekem bet als Phormicola ook wel blij dat ik niet de enige ben :(:)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 10:14

BDD zou idd heel goed kunnen, maar mijn perceptie van mijn lichaam is wel degelijk afhankelijk van bepaalde factoren, bij BDD patiënten blijft dat toch aardig stabiel? Als ik gewicht ben kwijtgeraakt vind ik mezelf er onmiddelijk beter uitzien. Of past dit toch binnen BDD?

Bedankt Jannepauli!

Ik snap je helemaal PSM :(:)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:44

Durf jij wel kleren te shoppen dan? Ik denk bij ieder gevormt kledingstuk, past toch niet, en bij ieder ongevormd kledingstuk, oh gut dan ben ik een nog grotere hobbezak :(:)

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:36

Dit is een uitzending van Je zal het maar zijn waar ook een vrouw met BDD aan het woord komt: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1294949

Wat ik uit de verhalen haal die in de Linda staan is dat BDD zich op heel veel manieren kan uitten. Het is voornamelijk het aspect dat je jezelf heel erg lelijk vind.

Ik weet er zelf niet veel over, maar ik word soms al gek van mijn "normale" onzekerheid, laat staan als het zo heftig is!