Apple schreef:(...)Ze lieten dan proefpersonen door een smalle deur lopen. De meeste mensen liepen gewoon recht door de deur, mensen die een eetstoornis hadden (gehad) draaiden hun lichaam om door de deur te passen (terwijl dit dus niet hoefde!).
Spiergeheugen is een uitstekend geheugen en het verandert niet, zoals (helaas, denk ik wel eens) allerlei dingen die je hebt meegemaakt of hebt moeten leren.
Apple schreef:...maar deze conclusie is ongeldig als het over dit experiment gaat.Het gevoel hoe hun lichaam was kwam niet overeen met de werkelijkheid.
Wie een keer heeft geleerd, zich door een deur heen te draaien, vanwege overgewicht doet dat vanuit het spiergeheugen.
Het bewijst niet, dat iemand zichzelf ziet, ervaart beleeft als te dik.
(Overigens: er is een test - volgens sadisten zelfs een behandeling
- bij anorexia: neem een laten we zeggen blauw touw, gok hoeveel touw je nodig hebt om om je middel te doen, knip af en leg op de grond.Pak daarna laten we zeggen een geel touw, doe dat om je middel en knip af.
Leg beide touwen naast elkaar....
En idd: dan zie je nogal eens grote verschillen, dat klopt. Maar als gezegd: sinds mijn vrouwenpraatgroep vind ik het lastig om de link te leggen tussen fout zelfbeeld en anorexia. de verschillen zijn er, bij vrijwel iedere vrouw.)

) Maar toch betrap ik mezelf er elke dag weer op dat ik mezelf continue loop te vergelijken met andere vrouwen/meiden die volgens mij een veel beter figuur hebben. Een hele irritante eigenschap van mezelf.
) Ook mijn vriend is hartstikke trots op me, maar toen ik 10 kg zwaarder was vond hij me net zo aantrekkelijk.
Knap dat je jezelf hebt weten herpakken en zo goed omgaat met je zelfbeeld. Ik kan daar nog een hoop van leren!

Ik kwam volgens mijn ouders hongerig ter wereld en heb altijd, van baby af aan, ontzettend veel gegeten.